New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Den store økonomitråd
Men fck, fcm og fcn har ingen problemer med at give lange kontrakter, selvom deres spillere allerede er slået igennem. Også som unge.

FCK har pt. ik rigtigt nogle unge store salgsbare spillere, men Orri Oskarsson forlængede sin kontrakt med fck en måned før, han blev solgt. Og der var han allerede fast starter.

FCM forlængede med Franculino, Simsir og Gogorza i vinters, og et par uger efter de forlængede, skrev tipsbladet, at de i øvrigt havde afvist store bud fra Porto og Leverkusen på netop Franculino og Gogorza. De forlængede stadig deres kontrakter...

Jeg tror, Brøndbys største problem er, at spillerne nok ik har tillid til, at den plan, der laves, bliver overholdt. Mange tidligere Brøndbytalenter har ik fået lov at smutte, når timingen ellers var til det. Og Brøndby har bare ikke en track record, der siger "følg vores plan, og så spiller du i en stor liga om 2-3 år".

Men fck, fcm og fcn har ingen problemer med at give lange kontrakter, selvom deres spillere allerede er slået igennem. Også som unge.

FCK har pt. ik rigtigt nogle unge store salgsbare spillere, men Orri Oskarsson forlængede sin kontrakt med fck en måned før, han blev solgt. Og der var han allerede fast starter.

FCM forlængede med Franculino, Simsir og Gogorza i vinters, og et par uger efter de forlængede, skrev tipsbladet, at de i øvrigt havde afvist store bud fra Porto og Leverkusen på netop Franculino og Gogorza. De forlængede stadig deres kontrakter...

Jeg tror, Brøndbys største problem er, at spillerne nok ik har tillid til, at den plan, der laves, bliver overholdt. Mange tidligere Brøndbytalenter har ik fået lov at smutte, når timingen ellers var til det. Og Brøndby har bare ikke en track record, der siger "følg vores plan, og så spiller du i en stor liga om 2-3 år".
Det er vel lige nøjagtig det Jan Bech siger i artiklen. Hvis de ikke er helt tilfredse med en handel til XX mio., når de gerne vil lave en på XXX mio., så har de råd til at beholde spillerne en sæson mere.

Jeg tænker ikke det er fordi strategien er så meget anderledes i Fc k/m/n. Men de har bevist gang på gang, at de kunne og ville sælge spillere når de havde nået et vist niveau og dermed som du skriver, er det måske fordi spillerne ikke tror på planen i Bif.

Derfor har det, i min verden, også været vigtig for os, at klubben fik vist de kunne og ville sælge spillere. Det siger meget om en klub, om de vil stå i vejen for et skifte eller gå med på det hvis tallene nogenlunde passer.
Det var nok heller ikke tilfældigt, at historien om JN's ord i forbindelse med TK handlen blev placeret i medierne ;)

FCM forlængede med Franculino, Simsir og Gogorza i vinters, og et par uger efter de forlængede, skrev tipsbladet, at de i øvrigt havde afvist store bud fra Porto og Leverkusen på netop Franculino og Gogorza. De forlængede stadig deres kontrakter..

Men de spiller også i 2 klubber som næsten altid er med i mesterskabskampen, spiller kontinuerlig i Europa og har bevist, de kan sælge til gode udenlandske klubber. BIF sælger deres bedste spiller til en Championship klub, hvor jeg tænker Simsir og Franculino har større ambitioner.

Jeg synes, Oskar har en god pointe og som tidligere nævnt, er der jo en grund til, FCN prøver at gemme deres største talenter, når de er under 18 år.

Hvad mener du er selvmodsigende?

De vil gerne skrive lange kontrakter med dygtige unge spillere, men må først gøre det når spillerne fylder 18 år. Der har nogle af spillerne og/eller deres familier allerede spottet, at de rent økonomisk har fordel af at træffe et andet valg.
Det jeg prøver at skrive er:

Jeg mener det er selvmodsigende at han siger det nærmest er for sent at forlænge med talenter der først har været i rampelyset i det ene øjeblik, for så der efter, at sige der er styr på det, når det kommer til at forlænge med to af deres største talenter.

Beklager at jeg ikke var mere tydelig i første omgang

Jeg kan godt forstå, at Jan Bech har fokus på Ambæk og Nartey. Dét fokus er næppe blevet mindre her til aften.

Til gengæld ville jeg, hvis jeg altså bekymrede mig om Brøndby, være bekymret for de næste i rækken af salgsobjekter. Tahirovic brænder ikke rigtigt superligaen af. Filip Bundgaard er sendt på bænken, og han har endnu til gode at score bare et Brøndby-mål mod en top 5-modstander. Hvem er Brøndbys tredjestørste salgsobjekt, og hvad skal han koste? Pt er det vel næppe 25 millioner kroner?

For en klub, der ønsker kontinuerligt at leve af store spillersalg, så kan det ikke være tilfredsstillende. Og lægger man så det til, at både Ambæk og Nartey har forholdsvist korte kontrakter, så bliver risikoen endda så.meget desto større.

(AGF har nok også kun Arnstad og Bech som oplagte storsalg pt, og det vel at mærke sikkert til lavere priser end Ambæk og Nartey. Til gengæld er de på længere kontrakter, og AGFs økonomi er (meget) langt fra lige så gearet efter transferindtægter som Brøndbys).

Jeg kan godt forstå, at Jan Bech har fokus på Ambæk og Nartey. Dét fokus er næppe blevet mindre her til aften.

Til gengæld ville jeg, hvis jeg altså bekymrede mig om Brøndby, være bekymret for de næste i rækken af salgsobjekter. Tahirovic brænder ikke rigtigt superligaen af. Filip Bundgaard er sendt på bænken, og han har endnu til gode at score bare et Brøndby-mål mod en top 5-modstander. Hvem er Brøndbys tredjestørste salgsobjekt, og hvad skal han koste? Pt er det vel næppe 25 millioner kroner?

For en klub, der ønsker kontinuerligt at leve af store spillersalg, så kan det ikke være tilfredsstillende. Og lægger man så det til, at både Ambæk og Nartey har forholdsvist korte kontrakter, så bliver risikoen endda så.meget desto større.

(AGF har nok også kun Arnstad og Bech som oplagte storsalg pt, og det vel at mærke sikkert til lavere priser end Ambæk og Nartey. Til gengæld er de på længere kontrakter, og AGFs økonomi er (meget) langt fra lige så gearet efter transferindtægter som Brøndbys).
Jeg ved ikke lige hvem deres 3. største talent er, men de her er par profiler på deres U19.

Der er en væsentlig bedre pipeline i Brøndby end AGF.

Jeg ved ikke lige hvem deres 3. største talent er, men de her er par profiler på deres U19.

Jeg er også bange for, at deres ungdomsafdeling løbende leverer noget bedre end vores (indtil videre).

Det er ikke det store problem hvis de sælger Ambæk og Nartey efter gode præstationer, hvis bare de har et par nye på vej op.

Jeg håber stadig lidt vi kan få noget ind fra højre fra El Cambio som kan noget ekstraordinært. Der går dog nok nogle år, før de er helt oppe i gear men håbet lever🤞

Du har sikkert ret og traditionelt er det jo en stærk ungdomsafdeling. I forhold til Brøndbys økonomi så skal de spillere dog være klar til at blive skudt afsted - for store beløb - i sommeren 2027, og det er alligevel store krav at stille, hvis de ikke er i superligatruppen pt.

Du har sikkert ret og traditionelt er det jo en stærk ungdomsafdeling. I forhold til Brøndbys økonomi så skal de spillere dog være klar til at blive skudt afsted - for store beløb - i sommeren 2027, og det er alligevel store krav at stille, hvis de ikke er i superligatruppen pt.
Ambæk var ikke i truppen sidste sæson var han? Jeg mener ikke han var ihvertfald.

De har lige solgt Masterclass spillere for 12 mill Euro og har Nartey og Ambæk som de næste.

- Brøndby er en bemærkelsesværdig sund forretning med en stor kassebeholdning, siger Jan Bech Andersen og uddyber:
- Denne sommer har vi solgt spillere for det største beløb nogensinde. Det kommende regnskab er måske allerede med sorte tal på bundlinjen i indeværende år, tilføjer Jan Bech Andersen.
Brøndby har varslet et regnskab for året fra minus 40 mio. kr. til plus 20 mio. kr. i dette regnskabsår, der først slutter 30. juni næste år.
Med store spillersalg som Yuito Suzuki, Mathias Kvistgaarden, Clement Bischoff og Sebastian Sebulonsen i nuværende regnskabsår har Brøndby sat nye standarder for spillersalg historisk.

Hvis en klub efter at have solgt de fleste store profiler og kun lige ender med et mindre overskud (endda kun måske) er det decideret useriøst at kalde forretningen for "bemærkelsesværdig sund". En stor kassebeholdning er også kun pga. kapitalindsprøjtninger fra ejerne.

Hvis en klub efter at have solgt de fleste store profiler og kun lige ender med et mindre overskud (endda kun måske) er det decideret useriøst at kalde forretningen for "bemærkelsesværdig sund". En stor kassebeholdning er også kun pga. kapitalindsprøjtninger fra ejerne.

Uden at have tjekket regnskabet, så tror jeg faktisk ikke kassebeholdningen er en kapitalindsprøjtning, men derimod et lån. Mig bekendt betaler de 10 millioner årligt i rente for den kassebeholdning

Uden at have tjekket regnskabet, så tror jeg faktisk ikke kassebeholdningen er en kapitalindsprøjtning, men derimod et lån. Mig bekendt betaler de 10 millioner årligt i rente for den kassebeholdning

Det er vel også en kapitalindsprøjtning men nu gider jeg ikke en ordbetydningsdiskussion for pointen, er, den "store" kassebeholdning er ikke et resultat af solid økonomistyring, som er den historie JBA gerne vil sælge. BIF er derimod en syg patient, som de prøver at gøre rask gennem stærkt eksperimenterende medicin.

Det lyder til, at GFH giver Brøndby et par år mere til at rette skuden økonomisk op.

Være at bemærke GFHs ord om, øgede investeringer ikke er den første mulighed der findes i plan B.

Samtidig står i den her artikel om at Scott Krase forsikrer at der ikke er en exitplan:
Ord, der faldt på trods af at den nuværende strategi har givet underskud på 235 mio. kroner, mens GFH har siddet på aktiemajoriteten, ligesom man ikke har formået at spille sig i et europæisk ligaspil.

- Vi er stadig i midten af plan A, og vi begynder kun at tale om plan B, hvis plan A ikke virker. Der er vi ikke endnu. Da vi kom til i januar 2023, forventede vi at bruge mellem 20 og 30 mio. euro, for klubben var ikke et godt sted.

Så de 30 mio Euro er med andre ord mere end brugt og de skal gå i nul indtil de gør det op i 2028 hvis de skal være nogenlunde tæt på toppen af det beløb han siger de fra starten regnede med at bruge.

Der blev snakket om MLS og løn- og styrkeforhold et sted. Når der er så mange amerikanske millionærer, der køber sig ind i europæiske er det jo også bare udtryk for en ekstrem og stigende ulighed hvor nogle få skal finde på et eller andet bruge nogle penge på og en fodboldklub kan både være adgang til potentielt stor indtægt og mulighed for at købe en kulturinstitution.

Pointen i den her sammenhæng er at deres ejere i Blackrock og den vi ikke engang må vide hvem er, sikkert nemt kan finansiere det i mange år og i mellemtiden næppe er blevet fattigere. De er der formentlig kun for at tjene penge og skærer forventeligt deres tab af på et tidspunkt, men hvis de inden 2028 ser en forretning der er ved at vende, kan de også smide flere penge i. Det er vigtigt at de ikke får større succes de næste par sæsoner, sportsligt og økonomisk, og det kan AGF selvfølgelig også gøre noget for at forhindre.

Samtidig står i den her artikel om at Scott Krase forsikrer at der ikke er en exitplan:

Så de 30 mio Euro er med andre ord mere end brugt og de skal gå i nul indtil de gør det op i 2028 hvis de skal være nogenlunde tæt på toppen af det beløb han siger de fra starten regnede med at bruge.

Der blev snakket om MLS og løn- og styrkeforhold et sted. Når der er så mange amerikanske millionærer, der køber sig ind i europæiske er det jo også bare udtryk for en ekstrem og stigende ulighed hvor nogle få skal finde på et eller andet bruge nogle penge på og en fodboldklub kan både være adgang til potentielt stor indtægt og mulighed for at købe en kulturinstitution.

Pointen i den her sammenhæng er at deres ejere i Blackrock og den vi ikke engang må vide hvem er, sikkert nemt kan finansiere det i mange år og i mellemtiden næppe er blevet fattigere. De er der formentlig kun for at tjene penge og skærer forventeligt deres tab af på et tidspunkt, men hvis de inden 2028 ser en forretning der er ved at vende, kan de også smide flere penge i. Det er vigtigt at de ikke får større succes de næste par sæsoner, sportsligt og økonomisk, og det kan AGF selvfølgelig også gøre noget for at forhindre.
Jeg tror GFH anser BIF projektet som et art venture projekt, de modatger loebende rente betalinger og kan muligvis saelge lortet med fortjeneste.
Hvis ikke BIF saa Palace, hvis ikke Palace saa....
For en kapital fond er det smaa-penge som de investerer i BIF.
Lige nu haaber jeg/vi deres projekt imploderer, maaske om nogle aar vi savner gamle Brondby(maaske hehe) - de har vel kun Vilfortet tilbage at de der "aegte" broendby folk.

Latest posts

Back