Jeg drømmer absolut ikke om en investor, der smider latterlige midler i klubben.
Jeg kan lide vores klub, som den er. Jeg er stærkt imod flerklubberi (a la FCN). Udenlandske ejerskaber ender desuden sjældent godt (Brøndby bliver det næste bevis på dette). Og FCMs model er for mig noget af det mest vamle, man kan forestille sig, med en rigmand med utømmelige ressourcer, der bare kan hælde penge ned i en forretning i en uendelighed, uanset hvor hårdt man gearer den - især i lyset af, at de faktisk klarede sig helt udmærket uden ham.
Jeg kan sagtens følge bekymringen for, at vi ikke kan hente FCK/FCM gennem organisk vækst.
Men jeg vil næsten hellere ikke hente dem end at være et legetøj for en eller anden rigmand, uden kontakt til virkeligheden, som kunne bruge sine absurde midler så meget mere godtgørende. Hvis AHP var gået ind i AGF i stedet, så var jeg nok gået ud af AGF. Det er ikke foreneligt med mit værdigrundlag.
Desuden tror jeg (måske lidt naivt) på, at vi godt kan hente FCM og FCK gennem organisk vækst. Det tror jeg på at flere årsager.
Denne sæson er den første årsag. FCM har et absurd hold. Alligevel er vi foran dem (indtil videre bevares). Over to kampe mod dem, har vi været det bedste hold. Vi er indtil videre noget bedre end FCK.
Den anden årsag er, at vi over de seneste fem-seks år har mindsket afstanden til BIF, FCM og FCK. Spillemæssigt, hvor kampene er blevet væsentligt tættere. Og pointmæssigt, hvor vi i flere af sæsonerne har været med i kampen om det helt sjove til langt hen i sæsonen.
Den tredje årsag er, at intet i fodbold er stabilt - og især ikke i dansk fodbold. Lige nu ser FCM uhyggelige ud med en god træner, vanvittige spillere og en god pipeline. Men om et år er store dele af deres trup udskiftet, og deres træner er måske ikke så god længere. I dansk fodbold bliver holdende hele tiden svækket af at sælge deres største profiler og skulle genopbygge, og det bryder momentum for de rigeste klubber (og for alle andre). Det er sket for FCK gentagne gabge, det kommer også til at ske for FCM.
Og så til den fjerde årsag. De sportslige ledelser i FCK og FCM har historisk ikke været specielt dygtige til at bygge op igen. Man laver mange dyre fejlinvesteringer (lex Mads Bech (jeg er lykkelig for, at hen endte, hvor han gjorde), Pione Sisto, Cornelius, Delaney) og de skal bruge mellemsæsoner på at spille sig rigtigt gode igen. Vi har selvfølgelig de samme udfordringer, men min pointe er, at FCM og FCK ikke kan holde på deres spillere længe nok til at blive Bayern München i Danmark, og at det derfor er begrænset, hvad de får ud af den grænseløse kapital.