New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
De ekstra tv-penge er dog næppe mere end et par mil, så tvivler på de ville have opjusteret hvis det bare var dem.

Det skriver jeg jo heller ikke. Jeg nævner specifikt MEM salget som en (kraftig) medvirkende årsag men klubben lægger selv vægt på "på de gode sportslige resultater" som direkte udmønter sig i øget tv-penge. JN siger i et andet interview - linket til i en anden tråd - at klubben ikke har budgetteret med hverken en 1. eller 2. plads ergo betyder de ekstra millioner noget.

Det er altid positivt, når et regnskab bliver opjusteret men selv med ganske mange ekstra millioner, forventes der stadig et større millionunderskud. Det er da irriterende at de ekstra penge ikke uden videre kan gives videre til CV, hvis der også skal være sorte tal på bundlinjen.

Det skriver jeg jo heller ikke. Jeg nævner specifikt MEM salget som en (kraftig) medvirkende årsag men klubben lægger selv vægt på "på de gode sportslige resultater" som direkte udmønter sig i øget tv-penge. JN siger i et andet interview - linket til i en anden tråd - at klubben ikke har budgetteret med hverken en 1. eller 2. plads ergo betyder de ekstra millioner noget.

Det er altid positivt, når et regnskab bliver opjusteret men selv med ganske mange ekstra millioner, forventes der stadig et større millionunderskud. Det er da irriterende at de ekstra penge ikke uden videre kan gives videre til CV, hvis der også skal være sorte tal på bundlinjen.
De er ikke alle givet til CV, men det sker også "sjældent" når AGF har større salg, at alt ryger direkte ind i det sportslige budget.

Vi guidede -25 til -45 millioner og opjustere med 15 millioner
Forskellen mellem Mads Emil og Markus Solbakken er 20-25 millioner, dertil 5 millioner mere i TV penge

Måske der er allokeret "noget" tiul CV allerede?

De er ikke alle givet til CV, men det sker også "sjældent" når AGF har større salg, at alt ryger direkte ind i det sportslige budget.

Vi guidede -25 til -45 millioner og opjustere med 15 millioner
Forskellen mellem Mads Emil og Markus Solbakken er 20-25 millioner, dertil 5 millioner mere i TV penge

Måske der er allokeret "noget" tiul CV allerede?
Det må man håbe - jeg synes i hvert fald truppen har brug for forstærkninger/endnu mere kvalitet, men det kan selvsagt også hentes for små penge hvis man er dygtig til at scoute eller drive akademi.

Det er nu stadig bekymrende efter et uventet stort salg af MEM og ekstra tv-penge, stadig ender med et underskud. Vejlby er i sandhed et økonomisk klods om benet.
Opjusteringen refererer specifikt til kvartalsregnsskabet for kvartalet, der sluttede 30/9. De ekstra tv-penge er kommet ind efter det og er derfor ikke nødvendigvis medregnet her.

Jeg siger det ikke bare for at være pedant, men fordi eg forestiller mig, at Nielsen & co. fastholder den konservative budgetlægningsstil, hvor resultatet næsten altid ender bedre end ventet.

Opjusteringen refererer specifikt til kvartalsregnsskabet for kvartalet, der sluttede 30/9. De ekstra tv-penge er kommet ind efter det og er derfor ikke nødvendigvis medregnet her.

Jeg siger det ikke bare for at være pedant, men fordi eg forestiller mig, at Nielsen & co. fastholder den konservative budgetlægningsstil, hvor resultatet næsten altid ender bedre end ventet.
Opjusteringen er dateret dags dato, og referer til årsresultatet. Altså inklusiv forventede/budgetterede indtægter for hele året. Inklusive alle tv penge for hele sæsonen.

Så den indeholde naturligvis de penge vi har tjent efter 11. spillerunde.

I forbindelse med den økonomiske rapportering for perioden 01.07.25 til 30.09.25 er der fundet anledning til at opjustere resultatforventningerne til årets resultat. For regnskabsåret

2025/26 forventer AGF A/S således et resultat før skat mellem kr. -10 mio. og -30 mio.

Resultatet udgør en opjustering i forhold til den udmeldte forventning til årets resultat i

Fondsbørsmeddelelse nr. 07/2025 pr. 19. august, som var et resultat mellem kr. -25 og -45 mio.

Med det kraftigt forbedrede resultat og emissionen kan man da håbe på, at CV har nogle midler han kan smide efter holdet allerede til januar, så vi kan gå forstærket ind i foråret.

Hvad er det der kan gøre, at spændet hedder -10 til -30 mio. hvad kan være ubekendt for 20 mio kr? Man bør da have ret godt styr på stadion og Vejlby økonomien nu så der skulle da ikke gerne komme en ubekendt regning på 20 mio kr de næste 9 måneder.

Med det kraftigt forbedrede resultat og emissionen kan man da håbe på, at CV har nogle midler han kan smide efter holdet allerede til januar, så vi kan gå forstærket ind i foråret.

Hvad er det der kan gøre, at spændet hedder -10 til -30 mio. hvad kan være ubekendt for 20 mio kr? Man bør da have ret godt styr på stadion og Vejlby økonomien nu så der skulle da ikke gerne komme en ubekendt regning på 20 mio kr de næste 9 måneder.
Der mangler stadig at uddeles to gange tv-penge, der kan være 7-10 millioner gemt.

Dertil kan det være, at hvis resultaterne mangler, og vejret bliver dårligere end i søndags, at der kommer færre på stadion. Taber vi til Sønderjyske mangler vi også penge fra en pokalkvartfinale

Slutteligt har vi måske budgetteret med, at hente to spillere for i alt 20 millioner DKK, og salg for 5 millioner DKK - det kan være de tal ikke helt passer.

Ja vi kan vel godt budgettere med i hvert fald at lægge mindst nr. 4 ved næste udbetaling. Den sidste er nok forbundet med noget større usikkerhed.
Ja, men et bduget skal være realistiske, og med den usikkerhed der er i fodbold, så er et spænd som det vi ser helt fint. Er spænd på 20-30 millioner kroner ændre ikke nævneværdigt på vores aktiekurs, og er derfor fint acceptabelt.

Det værste man kan er, at komme med op- og nedjusteringer hele tiden alt efter om man vinder eller taber 4-5 kampe i træk.

Man kan da håbe, at opjusteringen udelukkende baserer sig på kvartalsregnskabet, men uanset så vidste man jo den 30/9 at vi minimum ville ligge nr. 2 efter 11 runder.

Det vil ikke undre mig, hvis vi kommer til at opjustere igen og ender i et nul. Altså selv hvis vi ikke slutter i top-2 eller sælger flere spillere.

Men for os fans havde det måske været sjovere, hvis man havde fastholdt forventningerne hvor de var og man gik efter at opruste i det kommende vindue. Man skal dog huske, at hvis man vælger at hente en spiller til 15-20 mio, så vil regnskabet kun blive påvirket med en brøkdel af transferbeløbet, delt ud over kontraktperioden. Så håbet er der da stadig om forstærkninger i januar.

Man kan da håbe, at opjusteringen udelukkende baserer sig på kvartalsregnskabet, men uanset så vidste man jo den 30/9 at vi minimum ville ligge nr. 2 efter 11 runder.

Det vil ikke undre mig, hvis vi kommer til at opjustere igen og ender i et nul. Altså selv hvis vi ikke slutter i top-2 eller sælger flere spillere.

Men for os fans havde det måske været sjovere, hvis man havde fastholdt forventningerne hvor de var og man gik efter at opruste i det kommende vindue. Man skal dog huske, at hvis man vælger at hente en spiller til 15-20 mio, så vil regnskabet kun blive påvirket med en brøkdel af transferbeløbet, delt ud over kontraktperioden. Så håbet er der da stadig om forstærkninger i januar.
Opjusteringen var dateret 7-10-25

Forventningerne er altid på årsbasis. Altså hvor man forventer at ende ultimo regnskabsåret. Så det er både hvad der er sket før justeringen (salg, bedre placering osv.) men også hvad man forventer kommer til at ske resten af året, som påvirker det.

Nu kender vi ikke alle de forudsætninger, som klubben baserer forventningerne på, men alt andet lige bør vi ikke kunne ende i 0, medmindre der sker noget uventet.

Med i forventningsspændet ligger måske også de potentielle køb af Carstensen og Jørgensen. Der ved man ihvertfald, hvor meget det vil koste. Jeg vil også være skuffet hvis ikke man har øremærket nogle millioner til forstærkninger i januar. Nu har vi vist at vi kan være medaljekonkurrenter og ikke bare top-6 kandidat. Det skal vi lige bygge videre på, og så ligger der nok også nogle lønstigninger til Beijmo og Kahl, hvis de forlænger.

Latest posts

Back