New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Den store økonomitråd
Flytte spillersalg eller køb mellem regnskabsår, hvis en handel er “på plads”, men endnu ikke registreret. Det er sandsynligvis dét, de henviser til, når de taler om “udskudte transferindtægter.”

Arrhhh mon dog. Tænker nu heller ikke AGF bogfører handler før de er registreret - for før er de jo ikke på plads😉

De spillersalg der ikke er med er først i nyt regnskabsår. Lige præcis denne del får du ikke en revisor til at acceptere hvis det har væsentlig betydning for regnskabet.

Blandt andet Oliver Sørensen som er i nyt år og det var i august. Og de følger heartland regnskabsåret som slutter 31/7.

Lige nøjagtig👍 Det andet ville være meget kreativ bogføring som ikke accepteres.

Tænker mere de mener deres nej til franculino men at de har forventninger om det sker i dette regnskabsår i stedet.

Arrhhh mon dog. Tænker nu heller ikke AGF bogfører handler før de er registreret - for før er de jo ikke på plads😉

Lige nøjagtig👍 Det andet ville være meget kreativ bogføring som ikke accepteres.

Tænker mere de mener deres nej til franculino men at de har forventninger om det sker i dette regnskabsår i stedet.
Det er en helt valid pointe, og jeg er enig i, at min formulering nok blev lige skarp i kanten. Der er selvfølgelig ingen revisor, der vil acceptere, at handler bogføres, før de er endeligt gennemført – det var heller ikke helt det, jeg mente.

Min pointe var mere, at når FCM selv taler om “udskudte transferindtægter”, er det et ret bredt begreb. Det kan dække bredt og det gør det lidt svært udefra at vurdere præcist, hvad der menes.

Og fordi klubben er en del af Heartland-koncernen, er der naturligt mindre gennemsigtighed end hos børsnoterede klubber. Det behøver ikke betyde noget problematisk – men det gør det sværere for os udenforstående at læse regnskabet med helt samme klarhed.

Min pointe var mere, at når FCM selv taler om “udskudte transferindtægter”, er det et ret bredt begreb. Det kan dække bredt og det gør det lidt svært udefra at vurdere præcist, hvad der menes.
👍
Vi har da før spekuleret i om JN fik trukket handler til starten af juli, for at ramme et nyt regnskab. Det er vel den frihed man har og så at sige nej til salg, da man forventer de kan blive endnu bedre senere.

Og fordi klubben er en del af Heartland-koncernen, er der naturligt mindre gennemsigtighed end hos børsnoterede klubber. Det behøver ikke betyde noget problematisk – men det gør det sværere for os udenforstående at læse regnskabet med helt samme klarhed.

Der er helt sikkert mange færre oplysninger tilgængeligt, end hos de børsnoterede. Det er en af bagdelene ved at være på børsen og så koster det jo også nogle midler.

Så lyder det meget lavt, i forhold til det AGF allerede præstere og over tid kan præstere
Det er i hvert fald lavere end AGF. Men gad vide hvor meget?

De skrev også, at de har hævet deres fra ca. 51 til 114 mio. Jeg kan huske, JN i Mediano snakkede om, at det nye stadion ku booste den kommercielle omsætning i AGF til potentielt 200 mio. Spørgsmålet er så bare, hvor meget FCM kan hæve deres til. Flere FCM fans har nævnt rygter om en udvidelse af deres stadion til 20k.

Det er i hvert fald lavere end AGF. Men gad vide hvor meget?

De skrev også, at de har hævet deres fra ca. 51 til 114 mio. Jeg kan huske, JN i Mediano snakkede om, at det nye stadion ku booste den kommercielle omsætning i AGF til potentielt 200 mio. Spørgsmålet er så bare, hvor meget FCM kan hæve deres til. Flere FCM fans har nævnt rygter om en udvidelse af deres stadion til 20k.
De har lige udvidet, vist primært VIP, men det er også der den primære del af de kommercielle indtægter skabes - også fordi de næppe fylde et stadion til 20K hver gang. Det lyder underligt hvis de laver den ombygning for snart efter at lave en hel masse mere om.

Det kunne være interessant at vide om et stort løft i sponsoromsætningen kommer fra Bestseller. Det tæller også i regnskabet, men er i så fald mere udtryk for en rig ejer end voldsomt øget interesse i selskabet. At de skulle have øget de kommercielle indtægter uanset vil selvfølgelig ikke være så overraskende, det bør jo være muligt hvis man ligger i toppen og spiller europæisk ligaspil osv.

De har lige udvidet, vist primært VIP, men det er også der den primære del af de kommercielle indtægter skabes - også fordi de næppe fylde et stadion til 20K hver gang. Det lyder underligt hvis de laver den ombygning for snart efter at lave en hel masse mere om.

Det kunne være interessant at vide om et stort løft i sponsoromsætningen kommer fra Bestseller. Det tæller også i regnskabet, men er i så fald mere udtryk for en rig ejer end voldsomt øget interesse i selskabet. At de skulle have øget de kommercielle indtægter uanset vil selvfølgelig ikke være så overraskende, det bør jo være muligt hvis man ligger i toppen og spiller europæisk ligaspil osv.
I deres offentliggørelse af deres regnskab, skrev de også, at de har fået knap 100 nye samarbejdspartnere det seneste år. Jeg aner intet om, hvad der er normen, men det lyder egentlig ret voldsomt. De har med garanti fået noget ind fra Bestseller, men Bestseller er ikke engang en af deres hovedsponsorer, så det er nok ikke et eller andet astronomisk beløb.

FCM kan næppe fylde et stadion med 20k i dag, men det kan de måske på sigt(?)

I deres offentliggørelse af deres regnskab, skrev de også, at de har fået knap 100 nye samarbejdspartnere det seneste år. Jeg aner intet om, hvad der er normen, men det lyder egentlig ret voldsomt. De har med garanti fået noget ind fra Bestseller, men Bestseller er ikke engang en af deres hovedsponsorer, så det er nok ikke et eller andet astronomisk beløb.

FCM kan næppe fylde et stadion med 20k i dag, men det kan de måske på sigt(?)
Traditionelt er der ikke mange klubber der kan det i nyere tid. Tilskuertallene er generelt højere nu end da klubber som AaB vandt gult eller da OB fik en række sølvmedaljer, men ville de fylde (i andre end de store og afgørende kampe og sæson efter sæson) et stadion med den kapacitet hvis de lå i toppen nu? OB havde en del tilskuere i starten af denne sæson med oprykningsentusiasme og et par gode resultater, men kan måske ikke helt opretholde det som gassen er gået af ballonen. OB kom vist en enkelt sæson lige over 10K, jeg tror ikke AaB har gjort det (retfærdigvis heller ikke på stadions med plads til 20K.)

Det kan selvfølgelig være at FCM vil (købe stadion først og) bygge stort fordi de har pengene og føler det kan give klubben noget manglende storhed og mulighed for mange tilskuere til de store kampe, selvom det kun vil være halvfyldt i mange andre kampe, men forudsætningerne for høje tilskuertal er dårligere end i Odense og Aalborg.

Hvis 20K er passende til Herning er det i hvert fald alt for småt det man bygger i Århus og det føles da ikke helt ved siden af. Dog så også med røde lamper noget oftere hvis resultaterne er gode, så det kan da være vi ender med at føle der mangler lidt pladser. Det kan selvfølgelig også være de i Herning beslutter sig for at bygge det der gigastadion DBU så gerne vil have, selvom det vil være langt over normalt behov, men så kan give landskampe osv. De har jo også bygget en stor hal hvor man placerer en masse håndbold og ishockey mv, men man skal vel bygge med skydetag for at få den samme fleksibilitet på et stadion.

Nå, det er også den hypotetiske situation vi indtil videre vi forholder os til her. De får nok ikke i gang med det lige efter at have ombygget det eksisterende - mest VIP og det har selvfølgelig givet plads til en del nye samarbejdspartnere ligesom det vil gøre det i Århus.

Tv2 har lavet en artikel med Sune Blom omkring satset fra Fcm.

De trykker på speederen lige nu. Det er der ingen tvivl om. Der bliver postet rigtig mange penge i, at klubben skal tage det næste skridt for at lukke hullet op til FCK. De satser lige nu, og det kan man selvfølgelig også se ved, at de beholder spillere, der kunne være blevet solgt og have ændret på regnskabsårene.

Det er alligevel vildt hvor mange flere midler der er blevet smidt ekstra i lønningsposen de sidste par år. En stigning på kr. 63 mio.- stigningen alene er vel på 2 trejdedele af vores budget og større end 6-7 ud af 12 klubber i Superligaen.

På to år er personaleomkostningerne i klubben steget med 63,5 millioner kroner, og det bidrager, ifølge Sune Blom, til fortællingen om, at FCM i de her år tænker meget offensivt.

De her underskud i FCM, som kommer på trods af europæiske gruppespil, må alligevel være en rød advarselslampe, når de ser et AGF-hold der stormer frem i ligaen. Hvis FCM pludselig lander udenfor top-2 og heller ikke vinder pokalen, så vil de blive presset på økonomien. Det er selvfølgelig det vi skal satse på i de kommende 5-10 år. Lad bare FCK løbe med guldet, men forsøg at få stoppet FCM. Lige nu er det dog stadig en kamp mod overmagten. Der er bare for mig ingen tvivl om, at det er bedre at FCK løber med titlerne end FCM (eller Brøndby).

De her underskud i FCM, som kommer på trods af europæiske gruppespil, må alligevel være en rød advarselslampe, når de ser et AGF-hold der stormer frem i ligaen. Hvis FCM pludselig lander udenfor top-2 og heller ikke vinder pokalen, så vil de blive presset på økonomien. Det er selvfølgelig det vi skal satse på i de kommende 5-10 år. Lad bare FCK løbe med guldet, men forsøg at få stoppet FCM. Lige nu er det dog stadig en kamp mod overmagten. Der er bare for mig ingen tvivl om, at det er bedre at FCK løber med titlerne end FCM (eller Brøndby).
FCM har dog ca. en halv milliard på spilleropsparingen, som de kan trække på, så jeg tror ikke de er så bekymrede.

FCM har Franculino, Osorio, Simsir, Byskov, Gorgoza med flere klar på affyringsrampen samt flere spillere på vej dertil.
Jeg tror virkeligt ikke de er bekymrede for et års underskud eller at vi overpræsterer i år.
De har hævet deres sportslige budget markant og har Danmarks rigeste mand i ryggen.

Med fck i chl og de millioner det medfører, samt vores markante stigning i indtægter fra 27 så har midtjylland ikke råd til at sakke mere bagud og skal hæve niveauet.

Nu er det vel os som skal have gearet op og ikke kun tale om fuglene på taget😉

FCM gør det jo allerede mens vi drømmer og ikke ved hvad lejen ender med at være eller om der er sponsorer til væksten.
De kan snildt have tjent flere hundrede millioner på spillersalg, inden vi overhovedet spiller første kamp på stadion.

De gearer vel deres forretning til, hvad den kan bære. FCK budgetterer også altid med Europa League, men det kan de tillade sig, fordi de kva deres position har rigtig god chance for at opnå det. Det samme er vel gældende i FCM. Sidst de endte uden for top 3 - endda i nedrykningsspillet (ja, det var sgu gode tider) - så brugte de 150 mio på at købe sig tilbage i toppen. Ligesom FCK har gjort, når de har haft en dårlig sæson.

Og så har FCM en transfer pipeline, som er på et helt andet niveau. De kan vel nærmest sælge Franculino for mere end vi kan sælge hele vores trup for. Og så har de 7-8 spillere udover det, som bliver solgt for langt mere, end vi pt kan drømme om. Og modsat os, så har de jo en track record for at gøre det igen og igen og igen..

Hvis vi i AGF nogensinde skal drømme at komme op på deres niveau og også gå forbi dem, så skal vi udligne på transfers. Og det kræver en helt anden investering. Det nye stadion er næppe nok i sig selv.

Latest posts

Back