New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 260K
Den store økonomitråd
@ Stig - det bliver noget teoretisk at diskutere. Og der er SÅ mange forhold der spiller.

Vi er 100% enige om at AGF i en årrække var en spændende stor klub at komme til, men vi også var et galehus og ikke leverede store resultater, og derfor var det fx i 2014 ish mere attraktivt at spille til en lavere løn i fx AaB der var ved at samle et stærkt hold til få penge og efterfølgende som guld-vinder og europæisk deltagelse meget attraktive. En overgang betalte vi kæmpe overpris.

Vi er da også 100% enige i at naturligvis vil en spiller gerne blive i sin hjerteklub hvis lønnen er ca den samme og måske lidt lavere - end den klub der ellers bejler.

Men det er jo meget let at sætte sig ind i mekanismerne
(udelukker AGF - dem ville jeg jo spille hos til ½ løn, egentlig gratis)

Hvis jeg stod overfor en at vælge mellem en kontrakt med 1: AaB/OB, 2: Horsens/Søe, 3: udenlandsk klub - så ville jeg da have mere for at skulle spille for nr 1 til lavere løn end de to andre.
Med mindre jeg følte at hvis OB/AaB ikke vil betale mere end Horsens/SØE, så er et fordi de ikke vil mig nok (det er og har nok været AGFs problem).

Helt generelt vil en spiller nok altid have mere for at skifte til en anden klub, fordi han forlader noget hjerte og et sted han ved han fungerer.

Modsat er et naturligvis hvis han er nr 12-25 i truppen, så er han måske parat til at gå ned i løn for at få spilletid.

Andre forhold

Andre forhold er når man satser på udenlandske spillere. Her kan man få mere kvalitet pga forskerskatten, en ofte vil spilleren også kræve mere i løn for at spille i udlandet end hjemme i eget land - og i hjerteklubben.

Med mindre man ikke har familie, eller man (og familien) er eventyrlysten. Thomas Juel er et super eksempel af mange på en der allerhelst bare vil eventyret.

Endelig kan der være noget med kontrakt længden, hvor Anker kunne få 3 år istedet for 1 år. Plus spille i sin hjerteklub.

Jeg anfægter alene den saying om, at AGF burde have været i top 4 da man havde et top 4 budget, uden de nuancer jeg forsøger at ridse lettere op.

Hvis du køber Andre Riel imorgen og giver ham 40 millioner om året, så har AGF et spillerbudget på over 80 millioner. Hele pointen er, at det ikke giver en top 4-placering, blot fordi nummer 5 har 50 millioner, og 80 er bedre. Det er større, men truppen er ikke nødvendigvis bedre.

Det er klart at over en lang årrække, og kan man bruge pengene klogt, så bør det give en bedre placering, og det gør det også. Men nøglen er at bruge dem "klogt", ikke bare at bruge dem.

Og der er faktorer der kan forhindre en sportschef/klub i at kunne bruge dem på samme måde som andre klubber. Altså: Det er ikke "uklogt" af PC/sportschefen denga at spillerne kommer og forventer mere i løn i AGF i 2014. Det er et resultat af næsten 20 års nedgang allerede der. Nu har PC arbejdet IMOD den tendens, fået vendt den tildels, og endda indført præstations-klausuler så spillere der ikke præsterer og spiller får mindre i løn. Oveni har har indført nedrykningsklausuler så korthuset ikke vælter helt hvis ulykken sker at AGF må rykke ud igen etc etc.

Det er klogt.

Jeg er ikke i tvivl om at der er spillere vi har kunne få siden oprykningen og nu, hvor PC kunne have valgt at fortsætte i samme spor. Og at PC har sagt nej til handler, som AGF synes var for dyre ift det man ville opnå/hen imod. Og vi har også måtte sælge spillere på tidspunkter/måder hvor vi ellers ikke har været vant til. (Junker/Jova)
Alt sammen efter en plan, og ikke bare tilfældigt fra vindue til vindue.

Det er lækkert at observere. Og det har ENDLIG bragt os ud af det dødvande som var så svært at ændre. Det gør også, at en evt. ny sportschef ville kunne overtage og køre videre på en helt anden måde, end hvis PC ikke havde lavet de ændringer. Altså: Næste sportschef kan fortsætte i dette spor, og er ikke tvunget til at hente til voldsom overpris igen som før.

Jeg tror ikke vi slipper af med det faktum at FCN kan købe/hente billigere end vi kan, uanset hvad vi gør. Men er heller ikke i tvivl om, at vi har fået elimineret det værste skel.

Det er klart at pengene skal bruges fornuftigt som fx AGF og FCM har gjort ellers nytter større budget ikke noget.

Vi bliver ikke bedre af at give spillerne det dobbelt i løn - bortset fra at hvis vi gør så smutter Højer, Hausner, Jon, PM osv ingen vegne. Så nogen må gerne få lønforhøjelse henover tid, så de løfter os sportsligt.

Lige FCN ved jeg nu ikke om får lov til at købe så billigt, synes faktisk ind i mellem de har smidt pæne transfers efter gode spillere de har købt i udlandet, hvor man som AGF-fan ofte har tænkt kunne vi bare tage det step up der, så alt ikke skal være gratis før vi henter det. PC er nu også begyndt at bruge penge på indkøb. FCN betalte fx 7,5 mio vist for Kian Hansen.

Hvis man sidder som sportschef så har man en pris man vil sælge for, måske kan man sænke eler presse den noget ift køberen, men er køberen FCN, AaB, OB, AGF tror jeg ikke prisen er så forskellig. FCN har fyldt pengekasse og rige ejere.

Naturligvis hæves prisen når Crystal Palance vil købe og sænkes når Horsens vil købe. Men Junker kostede da Horsens 5 mio, vores lige konkurrenter havde nok også fået ham for 5-6 mio - mens fcm og fck måske skulle have betalt 6-7 mio. Men ofte har spillerens agent jo også fået en pris.

Houman’s tal skal også tages med et gran salt, JN har i hvert fald anfægtet at vi havde et større budget end AaB for nogle år siden (og har lyngby virkelig ligget så højt?) JN er måske ikke et sandhedsvidne, men Houman har vel ikke adgang til bedre information end fx Tipsbladet når de laver en oversigt over spillerbudget. Lidt længere tilbage tror jeg vi lå nede i midten af rækken økonomisk, men hvor mange spillere forventede lønninger som om vi lå i subtoppen. Og hvor der ikke var så meget at komme efter sportsligt eller specielt god sandsynlighed for at komme videre til udlandet, men til gengæld et stort pres og uro i kulissen, der hurtigt opvejer det fede ved at være i en større klub med flere tilhængere. Desuden tilbød vi elendige forældede faciliteter. Det bliver alt sammen hurtigt til en ond spiral hvor man betaler for meget for for lidt. I sidste ende er der selvfølgelig også et ansvar diverse ledelser og sportschefer ikke har levet op til. Noget af det nogle håbede på inden første nedrykning var vel også lidt en nulstilling fordi vi befandt os et sted hvor vi fik det værste af flere verdener. Der skulle så nogle stykker til kan man sige, men der blev endelig for alvor sadlet om sidst vi var nede.

Så ja, der er mange facetter af spillerbudget og hvad man kan få ud af det. Mange af de ting man kan pege på har været problematiske for AGF har dog også et tilsvarende potentiale til at være en fordel. Det er noget af det vi er ved at komme frem til nu. Jeg mener også JN har talt om at AGF er nød til at ligge på et ret højt niveau, det kan ikke så godt fungere på et mellemniveau. Så igen er der noget der tegner positivt for fremtiden. Skal vi helt op skal budgettet også højere op, men nu er vi inde i den spiral der måske kan bringe os derhen.

Ja det er vildt - bif er dog gået hen og blevet lidt en underlig størrelse fordi vi pt matcher pt og kan skimte dem, men når afskrivningerne er overstået, får de ny power at handle for.

Egentlig har Bif jo haft ligaens væreste regnskaber set over vel 20 år og vist stået for ½ af superligaens tab næsten, og kun været en topklub økonomisk pga gale ejere med dybe lommer.

Så Bif er næsten blevet et slags FCN som er lidt svær at sammenligne sig med.

Uanset virker de to klubber ikke så solide til hhv top4 og 6 længere som førhen, og AaB virker presset og i OB virker det også til Thorborg har sat tæring efter næring efter nogle år, hvor de satsede vildt og var næststørst i DK. Så det ser lyst ud for AGF i spillet om bronze og top6 :-)

For et par år siden var man jo nærmest ved at bekymre sig om Horsens kommen bagfra og kunne købe en af vores eneste ligalandsholdsspiller for 5 mio. Sidste år frygtede man lidt for SØE og deres oprustning, og det faldt sammen sidste sæson og der meldt sparetider ud, og nu er der så nye amerikanske ejere....

AaB et studie værd - med AGF perspektiv

Det er altid interessant at se hvordan andre vindere har gjort.

3 klubber skiller sig ud i nyere tid som er værd at kigge på - som har overpræsteret ift økonomi.

FCN
FCN har været dygtige til at holde sig 8 af 9 år i top6 og fået et enkelt DM hvor alt klappede. Men deres model er ikke rigtig interessant for AGF. Dele af den kan vi bruge. FCN har klaret sig eventyrligt ift budget, når man ikke medregner akademierne - det bør man dog (bruger 42 mio om året på de to). Så er billedet faktisk ikke så prangende, og alligevel på en måde. Det er en speciel case. Også ved at der er hevet en del penge ud af klubben til ejerne - fx fik kagemanden rundt 100 mio ud da han solgte. I sig selv helt vildt i den branche.

AaB og FCM er derimod meget interessante at kigge på. To klubber som minder om AGF i størrelse - vi har dog meget bedre basisforudsætninger med befolkningsgrundlag og sponsorgrundlag.

Historien har alle 3 efterhånden, selvom fcm/ikast og aab reelt kun har været med i topfobold i ca. 30-35 år. AGF over dobbelt så længe (minus nogle sløje år i start 70erne).

FCM
Har i den grad bevist sig med 20 år i top7 - og ikke mindst 3 x guld på 6 år. Det er vanvid. Det er skabt på 1) en sikker base økonomisk via investor til at dække udsving 2) risikovillighed 3) talentudvikling både akademi men også køb af talenter fra hele verden 4) godt købmandskab købe billigt og sælge dyrt (kombinationen af smartodds og scouting - før relationer/scouting)

Dem har vi ofte talt om. AaB har vi lidt glemt ford de efter over 25 års uafbrudt succes i top7 fra 90 og frem, har haft lidt kvaler de sidste fire år. Men mon ikke vi stadig kan lære noget af dem.

AaB
For nødderi kan man på links se opstilling og lidt baggrund for AaBs 4 første mesterskaber. Man skal lige klikke sig videre rundt, hvor 95, 99 og 08 mandskaberne sammenlignes.

To af dem sikret på lavbudget hvor de burde være blevet nr ca. 6, men også de to andre gange er godt gået, hvor de satsede og vandt, selvom de burde være blevet nr 2-3.

Begge gange fik de dog for få transfers og CL-indtægter til at de kunne fastholde budgetterene. Det er fordelen ved organisk vækst eller i hvert fald en basis i organisk vækst der lægger bunden.

Kendetegn

- Alle 4 mesterskaber er sikret med en stamme af spillere fra egen avl der har spillet sammen og tilført af gode store profiler udefra. Det er hold der sammentømret og kender hinanden godt. De har også sluppet for mange skader så man har kunnet stille nogenlunde samme hold - ikke meget værd at have superligaens dyreste profiler på fys-briksen på kampdagen. Så held skal der også til ... men det skal som bekendt altid opsøges.

- Stærkt forsvar og målscorere fra midten og frem. Målene er fordel på en del spillere + topscorer.
- Tekniske typer, der også vil tage fra - men også arbejdsmænd.
- Spillere med kammeratskab der vil kæmpe for hinanden og løbe ekstra meter
- God blanding af talent og rutine

Synes heldigvis vi også ser de tendenser på vores eget AGF mandskab ;-)

Fodbolden har ændret sig meget siden AaB vandet sine 4 x guld, men noget kan man godt tage med fra den tid. Der er mere at hente i FCMs model med 3 x guld på 6 år - den passer bedre på tiden. Men tænker vi kan tage aspekter med fra alle 3 klubber (altså også fcn). Sætte det ind i en AGF-kontekst og skabe noget stort.

Uanset må alle 3 klubbers succes være et eksempel på tro på succes - selvom FCK var langt foran dem generelt set over 20 år.

AaBs model synes jeg absolut er den mest interessante med AGF-øjne. Jeg er nok bare en gammel fodboldromantiker, men modellen med at lægge klubbens fremtid i hænderne på en (udenlandsk) rigmand samtidig er at gamble med klubbens eksistens. Det føles nok som en større ting, når man er en traditionsklub som AGF eller AaB, end hvis man er en relativ newcomer som Herning eller Farum. Mister investoren interessen i klubben og man går konkurs, så er det jo ikke værre, end at man bare lukker klubben ned og starter noget helt nyt op samme sted. Det vil gøre ondt i Aarhus eller Aalborg, men omvendt kan det jo sagtens være den vej man er nødt til at gå i den nuværende fodboldverden.

Godt at være fodboldromantiker - er jeg bestemt også.

Jeg er nu ikke så nervøs for investors, og der er jo også allerede en række rigmænd involveret i AGF. Det optimale ville være, hvis de øgede deres engagement i AGF og førte en tilbagetrukket rolle i AGF med en enkelt mand i spidsen som arbejdende bestyrelsesformand med forstand på både fodbold og penge - synes der er en oplagt, hvis han selv vil. Og gerne med erfarne LF som næstformand.

Ellers findes der også andre muligheder ift modeller og personer som investors. Også nogen man måske ikke lige tænker på.

Iøvrigt synes jeg egenlig ikke der er mange skræmme billeder i dansk fodbold med investors. Der er flere gode historier. Man skal naturligvis helst ikke derud hvor investoren har pant i spillerne som Kurt Andersen havde. Uanset var Kurt A dog en fin ting for AGF uden ham var vi netop gået konkurs. Samme med midtjylland - uden først de lokale, dernæst en inder og nu Benham var butikken lukket. Samme i OB. Samme i Bif. Søe havde nok også måtte skære yderligere og rykke ud i denne sæson eller næste, men nu istedet pludselig blevet en midterklub måske mere. Vejle kunne også have levet en hensunken tilværelse som andre gamle storklubber nede i 1-2 div uden eksotiske ejere. Årsagen til at Randers en overgang var økonomisk og sportslig storebror til AGF var også Peter Halvorsen.

Det som investorerne kan er at skabe stabilitet. Pengene giver mulighed for at tænke lidt mere langsigtet over fx 5 års periode, hvor der vil være store udsving i indtægterne. Det giver også mulighed for at investere mere økonomisk for at komme i det luftlag hvor sportslig succes giver indtægterne et boost.

Men lige nu må vi forholde os til realiteterne og kan derfor ikke kopiere fcm fuldt ud, vi kan heller ikke kopiere fcn fuldt ud (skal vi heller absolut heller ikke) og vi kan kigge lidt på især AaB og sige når de har kunnet tage 4 x guld med relativt få midler set over alle 25 år, så kan AGF naturligvis også overraske.

Vi skal tage det bedste fra de 3 og andre, plus finde vores egen vej.

OB er også interessante at sammenligne sig med, da de på mange punkter minder om os. De har i det skjulte forberedt sig på et comeback a la vores, og på en del punkter ligner de os, men med et tidsmæssigt efterslæb.

Jeg har hørt en del “Stemmer fra Ådalen” siden foråret. Muligvis fordi jeg som AGF-fan primært har været vant til skuffelser og trængte til noget velkendt, nu hvor det gik os godt, men også fordi de ofte sammenligner sig med os, og beskæftiger sig med os set udefra. Det er faktisk interessant at høre os omtalt og diskuteret fra et rivalperspektiv.

Tilbage til lighederne med os:
Deres ambition er også igen at kunne blande sig i toppen efter mange skuffende år. Odense Sport og Event kunne ligne vores virksomhedsstruktur lidt fra før vi skar ind til benet. Thorborg(Leasy) har siden 2005 skudt en kvart milliard i klubben. Til at starte med opretholdte han et kunstigt højt sportsligt budget, men efter fyringen af Olsen og Brink i slutningen af 2010 har de sat tæring efter næring i den sportslige sektor og satser på organisk vækst, så klubben også kan klare sig uden de fine Leasypenge i ryggen. De har haft en pæn fremgang de seneste år, men dog langsommere end vores. De har skruet markant op for talentarbejdet, hvor de sidste år vandt U-19 ligaen. En del af de spillere er så småt blevet integreret på førsteholdet.
Ådalen har i mange år været hvad Fredensvang var før JN, men er blevet moderniseret og deres Superligahus blev bygget færdig i foråret, så nu har tidssvarende træningsfaciliteter.
Deres stadion er også meget ringe. Der er godt nok ikke en løbebane, men derudover tror jeg faktisk de er dårligere stillet end os. Læs evt. om det her: https://www.google.dk/amp/s/www.tv2fyn.dk/amp/662704
Deres stadiondebat har i øvrigt kastet lidt penge af sig. I første omgang har kommunen sat 35 millioner af til en renovering, så her virker de længst bagved os. De har i midlertidig en rigmand, der kunne bygge et stadion, hvis han ville.

Ja OB virker også på vej frem igen, hvis man ser på de sidste 27 måneder samlet, hvis man ser på spillet og resulater ift mange magre år siden 2011.

Og man kan sige at når OB igen kan komme til tops ift talentarbejdet - så kan AGF også.
Det skal naturligvis altid ses over længere periode.

Talentarbejdet synes jeg virkelig AGF skal sætte som ambition at være nr 1 i igen - og i hvertfald altid i toppen mellem de 3-5 bedste. Alt andet vil forkert, når man også har en ambition om at ligge der i superligaen.

Der bliver dog trængsel om talentsatsningen både U19 og ned og ift at ungelinje i superligaen, det vil alle klubber lige nu ikke bare fcn og fcm, men også bif, aab og ob - agf har meldt det ud som strategi for 3 år siden. FCK har også gjort sin trup yngre de sidste par år. Det er tendensen internationalt og især i udviklingssligaer som den danske.

Gad vide om nogen går mod strømmen og tænker der er næsten ingen konkurrence om de ældre spillere mellem 27-33 år og napper den model. Italienske klubber kan ikke støvsuge alt i Europa. Hvis man via den model kunne blive top2 hold, ville man jo kunne overleve via tvpenge og deltagelse i CL/EL, sikkert også få sponsorpenge - men ikke transfers.

Den gyldne middelvej er nok kombinationen som mange forsøger sig med. Undtagen FCN.

- Stærkt forsvar og målscorere fra midten og frem. Målene er fordel på en del spillere + topscorer.
- Tekniske typer, der også vil tage fra - men også arbejdsmænd.
- Spillere med kammeratskab der vil kæmpe for hinanden og løbe ekstra meter
- God blanding af talent og rutine
Hvis jeg må være en smule provokerende, lyder det jo næsten som at sige at vejen til succes er at score flere mål end modstanderne :)

Men det er da bestemt interessant at se på konkurrenterne og hvad de har gjort som man kan lære af - evt også at undgå. Samtidig er forholdene selvfølgelig ikke helt de samme for de forskellige klubber, så AGF skal finde den vej der passer bedst til os, hvor vi udnytter de fordele vi helt klart har ift de fleste andre. Måske er det også den lære man primært kan tage fra en klub som FCM, de ville jo aldrig have fået succes hvis det var et grundelement at der skulle være stor interesse for dem, til gengæld har de i både overført og bogstaveligste forstand haft lidt mere plads til at fægte med armene og kalde sig den frække dreng i klassen.

Det er på en måde lidt ærgerligt at de fik gjort noget ved faciliteterne i Odense for de har helt sikkert været en hæmsko, ligesom de var det her. Jeg tror det er helt helt afgørende at der blev gjort noget ved dem. Selvfølgelig skeler de også lidt til AGF når vi har fået vendt skuden og er så meget i fremdrift, men kan heller ikke kopiere alt, det må fx alt andet lige være sværere at få de samme sponsorindtægter, hvis kommunen er involveret i renovering eller nyt stadion, bliver det næppe heller helt så stort, til gengæld kan det jo være Thorborg hælder nogle flere penge i igen, hvis det først begynder at gå bedre.

Jeg ved ikke rigtig hvad AaB’s store forchromede plan er udover at satse lidt økonomisk. De vil være de bedste til talentudvikling, men det siger de fleste klubber jo og det er kun FCN der satser så konsekvent på det. Det er heller ikke så nemt for det kræver stadig store investeringer og de penge skal så hentes på spillersalg, hvis man ikke samtidig formår at præstere i ligaen. FCN har ramt den meget godt, men er lidt udsatte hvis de ikke er i top-6 stort set hver sæson som hidtil og de har en stor fordel af at de samtidig kan være ligeglade med sportslig succes. Den gik ikke i AGF, men vel heller ikke i AaB.

Det bliver interessant at se hvem der klarer sig godt i et ræs med flere og flere klubber. Vi er heldigvis kommet med for ellers kunne det se endnu sværere ud nu. FCK og FCM vil nok være økonomisk langt foran i mange år endnu, men der er jo ikke plads i top-6 hvert år til AGF, BIF, FCN, AaB, OB og klubber som SE med flere penge eller måske VB, der også satser eller andre hold der kan overraske en sæson.

@Seppe Hvis der er en udsendelse der i særlig grad handler om en sammenligning med os, er du velkommen til at linke til den her, men det kan være det er meget drypvis. Jeg har fået nævnt Medianos serie om AGF, AaB og OB et par gange og håber de følger op på den, men det kan også være fint med et lidt mere “ensidigt“ indslag hvor det behandles på en sober måde.

haha ja det har du ret i - men i hvert fald den med sammenholdet og ville kæmpe for hinanden er ret så vigtig. Og det er også en kendt sag at en god defensiv vinder mesterskaber og en god offensiv publikum ... og det handler vel om en god balancegang, selv fck og fcm spiller jo ikke naivt men temmelig effektivt også, men stadig vigtigt at være god på bolden som Hjalte også udtaler i dag.

Det er vel også det vi er ved at udvikle med tilgangen af PO for Amini/Hvidt ... de er nu også gode venner med bolden og på sigt kan Hvidt udvikle sig der, var stærk som U19 og ned med bolden.

Et andet punkt hvor vi er ved at udvikle den er med Jetovic, Jon og Links som alle er gode på bolden - modsat Anker. Hausner er også bedre på bolden end Backman. Så vi er ved at udvikle et hold der også kan åbne et betonforsvar.

DN har også været ude at sige at nu lægger vi lag på. Godt set af PC og DN at udvikle holdet yderligere - uden at vi skal gå ned på at kæmpe.

Topscorer er altid vigtigt når der skal hentes titler, og man kan ikke være sikker på at have sådan en, men man kan sørge for at have mindst 3 stærke angriber med potentiale til det.

Noget der man især kan gøre er at sørge for at få et hold hvor alle - og især de 5 forreste bidrager med mål - det viser sig historisk at det skaber tophold, og det er vel også en af grundende til at PO har taget over for Hvidt indtil han får den dimension ind i sit spil. For i det fysiske spil er Hvidt bedst.

Med ansættelsen af Morten Karlsen har vi også fået fokus på at få flere mål fra Tingager og tildels Diks ved dødbolde. Og vel også en af grundende til at vi holder på Højer. Sjældent en backup bidrager så meget med mål.

Ellers generelt enig i det hele. Ja alle har ambitioner om at være stærk i ligaen og talenter osv. Men som LF har sagt i mediano vist, så er det jo først for et par år siden at man også har lagt økonomi bag talentudviklingen.

Man kunne godt se man ikke gjorde nok der - at talenterne ikke kom af sig selv længere bare fordi man hedder AGF

Men vi har i hvert fald en en fantastisk base med ca 1/10 af alle danskere der bør udvikles i AGF, og talentmæssigt har vi også op mod 20-25% af alle talenter indenfor en kort køretur til Århus med bil, tog, bus.

Det har været nærmest en skræmmende at vi først har fået akademiet på banen nu - vi kommer til at rykke når vi bedre kan tilbyde et godt miljø til de unge der, også med boliger osv. Så kan vi igen bedre trække fra hele landet som vi gjorde i 80erne hvor vi hentede i hele Jylland.

@ Seppe - ja kunne være super at få link på dem, og evt. minut tal hvor man skal gå ind :-)

Ellers generelt enig i det hele. Ja alle har ambitioner om at være stærk i ligaen og talenter osv. Men som LF har sagt i mediano vist, så er det jo først for et par år siden at man også har lagt økonomi bag talentudviklingen.
Ja, den del har været forsømt alt for længe, men er et eksempel på hvordan dårlig økonomi ligesom god økonomi er selvforstærkende - der har ikke været nok midler til holdet der skulle præstere i weekenden og så har der heller ikke været til at investere i det der skal præstere om flere år. Lidt på samme måde som med klubhuset og det er helt afgørende at der kan investeres langsigtet også. Det er vel også spørgsmålet hvordan AaB vil blive de bedste til talentudvikling. De har et stort område ret meget for sig selv, men kan nok ikke kun rekruttere derfra hvis de også vil have sportslig succes. Det er næppe nok at hyre en fra FCN og en nordmand der har gjort i den slags, der skal stadig penge til og FCN investerer jo voldsomt og har dels København, selvom der naturligvis er konkurrence der, og en kilde i Ghana der giver et meget større farvand at fiske i. Inge Olsen skal være ekstremt dygtig til at finde oversete talenter ude i verden som måske er det de forsøger på nu, men så er vi tilbage ved den usikkerhed det også giver, hvis det er spillere der samtidig skal levere på banen med det samme og hvis det er den umiddelbare succes der skal financiere gildet.

Latest posts

Back