Jeg kunne godt tænke mig at høre folk herindes holdning til den her sag? Jeg er personligt 110% enig med SFA, det øjeblik AGF bliver en del af et flerklubsejerskab der er AGF død for mig.
Vi er jo godt fedtet ind i modellen allerede med Cambio. Hvor mon grænsen så egentligt går?
Præcis Tom.
Det handler jo om hvordan/hvorfor.
Hvis AGF købte sig ind i Aarhus Fremad, og kaldte det "et samlet Aarhus-projekt" - eller whatever - og støttede Fremad med midler mm, og AGF sendte spillere til dem (som Callø, Tchambche etc) - ville hovedparten af folk omkring AGF rase vildt over det?
Men Fremads fans ville jo hade det. Og det ville ikke være fedt for flere herinde/AGFs fans heller.
Hvis en person der ejer en Premier League klub køber sig ind i AGF ala Benham i FCM/Brentford- så tror jeg egentlig heller ikke korthuset vælter for alle.
Men GFH som har købt sig ind i BIF har følgende:
- SK Beveren / Waasland-Beveren (Belgien)
Og tror ærligt, at det de fleste ville HADE - var at man var ejet af nogle, der ville se AGF som rugekasse, eller sende spillere til "siden".
Hvad skal BIF gøre, hvis ejerne af GFH vil sælge deres bedste mand til Den Haag, og ejeren mente at BIF kun skulle have 12 mio for ham - fordi det ville hjælpe Den Haags økonomi, hvor de så solgte ham til en anden klub for et knas-højt beløb kort efter - og på den måde har ejerne kanaliseret penge rundt i deres klubber. AD AD AD AD... Stuff of nightmares.
Men ift FCM var jo vel i de tidligere år nærmest kun Mercondes der kom til FCM fra en Brentford-connection? Og på leje hvor de manglede en sådan type.
Mads Bech senere den anden vej. Lössel på leje derover, og Onyeka solgt til dem. Er pænt sikker på - at FCMs fans har mere end accepteret at det var vejen for dem.
Jeg håber vi kan tiltrække en ejerkreds - der evt. har penge i andre sportsgrene i stedet - hvis det endelig skal være.
Arsenal er delvist ejet af folk, som også har NFL-klub. Selv der har der været spekuleret i, at der ikke blev tildelt nok penge til køb af angribere de sidste mange år i Arsenal fx. MÅSKE - fordi de hellere ville bruge dem på NFL-klubben - var spekulationen mm.
Når en ejer har flere interesser end bare AGF - udover at alle ejere vel også har den interesse at de vil tjene penge ved at se AGF lykkes - ja så bliver det for mange allerede mudret der.
Personligt håber jeg inderligt vi kan undgå alt det med flerklubsejerskaber mm.
Jeg håber til min død, at AGF kan få en gruppe "lokale" investorer ind, ala Lind, som vil gøre alt for at se AGF i toppen af dansk fodbold over en lang periode.
Men hvis der skal investeres for at nå det - skal pengene komme udefra - ellers skal der investeres "naturligt" som nu - og accepteres årelange perioder med nedture også vel. Og ja- det har mange (inkl mig selv) jo øvet sig i i de sidste 30-40 år allerede. Det virker jo bare lidt skørt - hvis eneste måde vi kan komme til "næste skridt" på - er ved at kvalificere os til CL/EL gruppespil - og når vi så stor foran CL-kval, så investerer vi ikke op til de kampe.
For det synes jeg ikke man kan sige vi gjorde. Vi har købt McHowatt og Gretasson efter de kampe, og Rösler blev smidt ind fra højre uden at være i form få dage før, og Tingager gik netop i stykker fordi han skulle spille hele tiden. Vi købte IKKE angriberen heller. Hvornår/hvordan skal vi tage de skridt - uden at investere os til det?
Det skal investeres over laaang tid - ja tak - men de mange skridt vi kunne tage nu her - er delvist spist op. Og ja vi lader til at kunne tage flotte AGF-skridt med det nye stadion. Men hvad nytter det at øge budgettet med 20-30 mio om året - når FCM/FCN og dem sælger for en halv milliard?
Vi har investeret os frem til en position, hvor vi er der hvor vi kunne sige det ville give top 3 ofte for nogle år siden.
Men BIF og FCN har smidt flere penge i det end os - for ikke at tale om FCK/FCM...
Så AGF er stadig kun 5.største budget samlet set.
Og derfra kan man ofte komme i top 6. Også lave en medalje eller 2 hvert 5.år.
Og ja - når sol og måne står rigtigt, så også et mesterskab et år.
Det er ikke så ringe endda. Men vi rykker ikke - de rykker fra os, og vi halser efter - og "rykker" kun ift Viborg, Randers, OB måske.
Men forskellen på deres budget og vores er ikke mere end en håndfuld spillere der ikke er kampklare - så er vi ret lige på den del også.
Puha... Nå det blev langt alligevel. Det er jo ikke let det her.