New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 260K
Den store økonomitråd
Jeg tror også FCN vil blive presset af, at både OB og AGF begynder at have optimeret rammerne omkring deres førstehold, så de ikke længere nødvendigvis er kroniske skuffelser. Det er ikke mange top6 pladser, der er gået deres vej de seneste par år, men der vil komme flere fremadrettet, og det kunne meget vel være FCN der må stå udenfor af og til.

Jeg sælger gerne mine til den rette (og ligeglad med salgskursen), og mon ikke de fleste gør til den rette kurs ;-)
Og med det rette kapitalgrundlag og rigtige strategi kan aktiekursen vel godt ende i 250 fx
AGF er jo et potentiale der i over 20 år har har ventet på at blive forløst...

I øvrigt kunne kunne det også være en investor-gruppe af lokale - og de sidder jo allerede til sammen på en pæn del af aktierne. Måske yderlige 1-2 danske/internationale kan komme til.

Last edited:
Og med det rette kapitalgrundlag og rigtige strategi kan aktiekursen vel godt ende i 250 fx
AGF er jo et potentiale der i over 20 år har har ventet på at blive forløst...

Så du forudser at kursen vil stige fra pt. 0,72 til 250?Det tror jeg godt vi kan konkludere ikke kommer til at ske :) Eller misforstår jeg dit indlæg? Jeg vil blive glad hvis de bare kommer tilbage til kurs 4 som jeg i sin tid købte til.

Hvorfor hedder tråden, at top 6 er “realistisk hver 3. år”...? Og hvem har bestemt det, når klubbens officielle målsætning er langt mere ambitiøs?

Var det ikke mere relevant at se på, hvordan det går med at opfylde målsætningen?
Jeg anfægtede også trådens navn da Dicho lavede den. For det er jo en påstand, ikke et spørgsmål.
Altså at "konklusionen" er bagt ind i trådens navn.

Men emnet han ville bringe op dengang (som jeg forstår det) er stadig aktuelt; "Hvor ofte kan man forvente at AGF kan komme i top 6, og hvad skal der til for at blive en mere fast del af top 6"?

Ift AGFs nye udmeldte mål, så skal AGF i top 6 i hele 5 af 5 sæsoner.
Jeg synes det er mere sandsynligt at vi glipper det et år eller måske to af 5 år, sådan som AaB har gjort. Men altså FCN/BIF er altid i top 6, og vi er jo deroppe hvor vi kan sammenligne os med deres hold. Budgetmæssigt er BIF bare stadig foran i en grad, hvor de mere ville kunne retfærdiggøre en forventning om at være i top 6 hvert år. Vi skal have som MÅL at komme det hvert år, men må jo nok acceptere, at der kan være år hvor det ikke lykkes, når der opstår skader/præstationerne ikke flasker sig. Sådan vil det være indtil x punkt, hvor budgettet sportsligt er så højt, at vi vil kunne sætte kursen efter at gå ud fra at vi stort set "aldrig" igen skal ud af top 6. Altså sådan som FCK, FCM og BIF opererer lige nu.

Der er dog sket MEGET siden tråden startede. Den kom på bagkant af 2 sæsoner hvor vi var tætte på top 6, men ikke nåede med. Og tråden var en kommentar til hvad trådstarter mente der skulle til økonomisk/spillerbudget-mæssigt før vi kunne regne med top 6 mere end hvert 3. år (ifølge trådstarter).

Men siden da har forskellige faktorer jo ændret en del ved eksempelvis Brøndbys økonomi, samt ved FCKs sportslige position, og Sønderjyske er blevet opkøbt etc etc etc.

Så der trænger formentligt til en ny tråd, hvor de nye faktorer/forudsætninger ridses op. Dicho har jo blot forsøgt at holde tråden kørende, og man skal ikke læse overskriften og de tidlige indlæg som et udtryk for hvordan ligaen/verden ser ud nu i dag.

Jeg har ændret trådens navn til “Den store økonomitråd.” Vi havde vist en der hed noget i retning af det engang, men det kan jo også være noget andet mere generelt hvis der er bedre forslag.

Den oprindelige præmis var vel et oplæg til debat, hvor man måske kunne sige at hvert tredje år var til den pessimistiske side hvis budgettet var til en sjetteplads, men hvor et budget lige omkring der på den anden side heller ikke giver grundlag for så meget mere når det er et tæt midterfelt og der ofte er en klub eller to der lige får det til at klappe en sæson. Tingenes tilstand har ændret sig og heldigvis til det bedre, men der skal mere til for at være (mere eller mindre) sikre på top-6 hver sæson. Jeg synes ikke AGF kan have et mål om mindre selvom det kan kikse en sæson, men målsætningen er jo netop også baseret på fortsat økonomisk vækst.

Fedt du har ændret den til rette navn - havde faktisk tænkt på det selv.

Og fedt at gemme gamle links og indlæg, istedet for at starte en ny tråd.

Ja jeg startede den jo for længe siden ud fra den præmis der var dengang, og de lidt urealistiske forventninger blandt (nogle) fans til at vi skulle slutte i top6 hvert år ellers var sæsonen en fiasko.

Tingene har ændret sig:

AGF
- vi er gået op i økonomi
- vi får langt mere value for økonomien
- dermed har AGF spillemæssigt lagt sig pt i top4 sammen med Bif
- men vi skal huske vi også har overpræsteret sidste års tid ift budget

AaB-OB
- OB og især AaB er gået noget ned
- AaB har et presset budget - meget afhængig af transfers og topplaceringer
- AaB er dog også ved at ændre på sponsorsiden med ansættelsen af Jesper Elkjær. Plus ungesatsning af eksotiske spillere også.

BIF
- Bif er presset økonomisk og lige pt kan vi tæt på hinanden
- Bif får dog nye kræfter når en række dyre afskrivninger på spillere er udløbet
- positivt ser vi dog også bif talenter på vej ind igen efter tyske tider

FCN
- FCN kører samme budget, men presset af at bl.a. OB og især AGF har meldt sig alvorligt ind i top6 nu
- at OB og AaB fastholder ambtionerne, og OB kom med i top 6 forrige år (væk sidste år) men bejler igen denne sæson (ellers været væk små 10 år lige som os)
- FCN er selv evig presset af at skulle levere transfers for at holde gang i budgettet (og markedet er presset pt mht spiller-transferbudgetterne står i stampe rundt i Europa)

1-2 overraskelser førhen - ikke sidste sæson - måske igen?
- i den sæson hvor vi tog medaljer var presset også meget mindre fra den grå masse, ingen havde held og økonomisk power til at lave en overraskelse og klemme sig ind i top6. Normalt har der altid været 1-2 pga OB og AGFs ca. 10-årige derorute sportsligt.

- SØE forsøgte sig halvhjertet med at skrue budgettet op sidste sæson, men måtte i foråret erkende der istedet skulle spares denne sommer. I sidste øjeblik lykkes det at få amerikansk investor, og de er nu igen i denne sæson med som mulig overraskelse til top6, hvor 7-8 hold byder sig til alt efter om vi regner dem med.

Vejle er også en coal dark horse i det spil med fin trup og ca. 9-10. største liga budget sammen med Randers.

Horsens og især Lyngby har ikke de helt de andres økonomi og for dem handler det kun om overlevelse - og det bliver svært i år.

Top2
- selv FCK er presset med nedjustering på 300 mio, men dog langt foran.
- omvendt opjusterer FCM for noget nær det sammen, og nærmer sig FCK nu.
- overraskelser sker dog, og vi kan klemme os ind som nr 1-2 på en helt vild sæson
- FCN og AaB har inden for seneste 10 år taget guld.

Lige nu synes jeg det er svært at vurdere top 6 - man kunne kigge på bookmakerne, de plejer at ramme godt fordi markedet som regel altid rammer den rigtige pris både på betting og finansmarkedet.

Men vil mene at AGF i de fleste danskernes hoved - mit inkl. - er overvurderet fordi sidstehåndsindtrykket sidste 14 måneder er outstanding.

På aktiemarkedet skal FANG aktierne også levere vildt fremover på bundlinjen for at markedet har ret. Fx skal google jo nærmest få 100% af annoncemarkedet med tiden. Og tager vi den vilde så er Tesla vist vurderet til at være lige så meget værd som alle bilmærker til sammen. Jeg har ikke selv regnet påstandene efter. Men det er kloge folk der har regnet på det...

Top2
Nå, men vi kan alle blive enige om at det 99% sikkert fcm og fck slutter i top6.

Bif
Bif er stadig en magtfaktor og har vel ret beset også ligaens 3. bedste bredde. Og i hvert fald 3. dyreste trup. At spillere som Tibbling, Vigen, Gammelby mfl. ikke er start11 spillere siger trods alt en del, når vi tager de neutrale briller på.

AGF
AGF er bare bedre spillemæssigt. Men vi er jo ca. a point nu, og så langt foran sluttede vi heller ikke sidste sæson. Og spillede de ikke under evne og vi over? Eller er vi bare bedre for færre penge?

AaB-OB
Vi føler os en del bedre end AaB og OB, samme står medier og eksperter i kø for at sige. Dels populært, medvind og alle har bare savnet AGF i mange år - også dem som ikke holder med os. Selv tror jeg som ikke de to klubber synes vi er fcm-fck agtigt foran.

Budgetmæssigt er forskellen stadig marginal til at have stor betydning som JN har påpeget, og vi har vel reelt først lige overhalet AaB, og kun marginalt ... og så laver de lige en Hiljemark og køber ok pænt ind generelt.

FCN
Umulig størrelse. Budgetmæssigt lidt under, men de unge kvalitetsspillere går måske også på kompromis med løn fordi de ved de får løbepas på banen og mht tranfers. I 10 år har de altid været i top6 og bedre end AGF. Mon ikke vi reelt er meget lige.

Tager man transfer, agentudgifter, løn og talentudgifter i en pulje - bruger FCN meget mere. Men skal også have salg for balance i butikken.

SØE har en super stærk start11, ok bredde også, men ikke vores niveau i nogen af delene. Men langt efter er de ikke.

Synes generelt AGF er lige en tand bedre end fcn, ob, aab - og på linje med bif, måske en smule bedre.

Momentum og hjerte siger vi slutter i top 6.
Hjernen ved godt at vi faktisk kan ende som nr 7-8.

Det er ingen naturlov vi bliver nr 3-4 eller slutter i top6.
Der skal kæmpes om hver bold alle 95 min.

AaB vil vinde Guld - ambitionerne fejler ikke noget.
Lidt spøjst når man husker hvordan de midt i en guldkamp slet ikke ville tale om det, men man kan selvfølgelig også sige at “skal kunne” kan passe på enhver de vælger, spørgsmålet er i hvilken grad vedkommende forventes at kunne gøre det. Ligesom her skal de nok øge budgettet en hel del før det for alvor kan blive realistisk, men der er måske også bare en fortælling der er vigtig ift den investor de vel stadig håbe at finde for netop at gøre det muligt, eller bare klare sig økonomisk i det sats.

Lidt spøjst når man husker hvordan de midt i en guldkamp slet ikke ville tale om det, men man kan selvfølgelig også sige at “skal kunne” kan passe på enhver de vælger, spørgsmålet er i hvilken grad vedkommende forventes at kunne gøre det. Ligesom her skal de nok øge budgettet en hel del før det for alvor kan blive realistisk, men der er måske også bare en fortælling der er vigtig ift den investor de vel stadig håbe at finde for netop at gøre det muligt, eller bare klare sig økonomisk i det sats.
Måske de har lært af Steinlein og erkendt, at der skal ambitioner til for at tiltrække midler og medarbejdere ;)
Vi tror på law of attraction. Vi tror på, at hvis vi melder stort ud, tiltrækker vi ressourcer, vi tiltrækker mennesker, folk der også drømmer stort. Og vi ved, at det giver øretæver at melde stort ud. Hvad end det er meldingen i 2008 om et dansk mesterskab, eller da vi i 1999 meldte ud, vi ville være en topklub, og i 2004 sagde, at vi skulle have to spillere med til VM i 2010.

- Vi ved, at omverdenen griner af os, når vi endnu en gang melder stort ud. Men for os rykker det vores mindset, at vi aldrig er tilfredse. Vi skal altid have næste lag på, siger Claus Steinlein i et interview med Tipsbladet fredag.

Latest posts

Back