New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 260K
Den store økonomitråd
Man melder en serie ambitioner ud, hvor noget af det kan opn?es ved at et par af de andre hold ikke opn?r resultater. Jeg synes det er torkedumt. Det er forkert isoleret set. Og det er en brik i det alt for detaljerede spektrum af ting man gerne vil opn? de n?ste fem ?r. Det er s?dan set ikke mangel p? respekt for andre klubber. Men man giver dem, journalister og andet godtfolk en (endnu en) mulighed for at pege fingre og klaske sig p? l?ret af grin.

Det er helt p? sin plads at skabe ringe i vandet for at ?ge opbakningen fra politikere og erhvervsliv. Meeen, to medaljer for begge turneringer plus europ?risk gruppespil er alt rigeligt. Det er en k?mpe ambition. Og lykkedes det, er det et stort resultat. Og g?r det helt amok kan man jo bare s?tte endnu h?jere ambitioner. Den knap kan altid skrues op.

?stblokken said:
Man melder en serie ambitioner ud, hvor noget af det kan opn?es ved at et par af de andre hold ikke opn?r resultater. Jeg synes det er torkedumt. Det er forkert isoleret set. Og det er en brik i det alt for detaljerede spektrum af ting man gerne vil opn? de n?ste fem ?r. Det er s?dan set ikke mangel p? respekt for andre klubber. Men man giver dem, journalister og andet godtfolk en (endnu en) mulighed for at pege fingre og klaske sig p? l?ret af grin.

Det er helt p? sin plads at skabe ringe i vandet for at ?ge opbakningen fra politikere og erhvervsliv. Meeen, to medaljer for begge turneringer plus europ?risk gruppespil er alt rigeligt. Det er en k?mpe ambition. Og lykkedes det, er det et stort resultat. Og g?r det helt amok kan man jo bare s?tte endnu h?jere ambitioner. Den knap kan altid skrues op.

Jeg kan ikke se problemet, AGF har traditionelt v?ret det hold i Danmark der har haft flest pokaltitler i skabet. Den dominans ?nsker man at fastholde, og det itales?tter man fordi Br?ndby kom op p? 7 titler forrige ?r og FCK har 8 titler. AGF havde 8 titler da FCK vandt sin f?rste, og AGF har ikke vundet en eneste pokal i dette ?rtusinde, det er selvf?lgelig ikke godt nok for den mest vindende klub i pokalturneringen og noget man skal g?re noget ved.

Jeg opfatter det ikke som et angreb p? andre klubbers ret til at vinde pokaler, det handler udelukkende om at AGF ogs? skal vinde pokaler, s? man kommer til at forts?tte med at v?re den mest vindende klub i pokalturneringen. Alle ambitioner i fordbold kr?ver jo at man g?r det bedre end sine konkurrenter, og dermed at der er nogle af dem der ikke opn?r at komme i top 6, eller at vinde medaljer, kvalificere sig til europ?iske kampe eller vinde pokaltitler.

Jeg ser ikke udmeldingen som specielt kontroversiel, tv?rt imod s? er det befriende at klubben nu kan melde ambiti?st ud igen efter mange ?rs latterligg?relse fordi den tidligere ledelse ikke forstod hvad der skulle p? plads for realistisk set at kunne indfri de ambitioner.

T-Knogle said:
Jeg kan ikke se problemet, AGF har traditionelt v?ret det hold i Danmark der har haft flest pokaltitler i skabet. Den dominans ?nsker man at fastholde, og det itales?tter man fordi Br?ndby kom op p? 7 titler forrige ?r og FCK har 8 titler. AGF havde 8 titler da FCK vandt sin f?rste, og AGF har ikke vundet en eneste pokal i dette ?rtusinde, det er selvf?lgelig ikke godt nok for den mest vindende klub i pokalturneringen og noget man skal g?re noget ved.
Helt enig - jeg kan ikke se det store problem i den del af udmeldingen. Som tidligere skrevet, havde jeg gerne set man havde undladt pokal-delen men det er fordi den kan v?re s? tilf?ldig. Til geng?ld syntes jeg det er fedt, hvis vi har ambitionerne og vil s?tte handling bag ordene.

JP har ogs? lidt Nu t?r AGF godt stikke snuden frem - AGF - Superliga - Fodbold
Som en lille dessert skal AGF ogs? manifestere sig som den mest vindende i pokalturneringen og som minimum vinde pokalen ?n gang i l?bet af de kommende fem ?r.

Tror denne del, er det samme som DN sagde til Stiften men mener han har helt ret i, at man skal have ambitioner.
Det vigtigste er at have ambitioner. Den seneste fem?rsplan blev der grinet af, da den blev lavet. Vi skulle n? at f? medaljer, og jeg ved ikke hvad. Den var sv?r at n? for klubben. Det vigtigste er, at vi har ambiti?se planer. Det er typisk dansk ikke at have det. Hvis ikke AGF skulle v?re ambiti?s nu p? baggrund af den s?son, vi har haft, jamen s? er det bare at stoppe,? sagde David Nielsen.

Jeg kan godt lide, at der er ambiti?se ambitioner og m?ls?tninger s? l?nge man har noget at have det i. For 2-3 ?r siden havde udmeldingen v?ret latterlig. Nu er den pr?cis det den skal v?re - en str?ben efter et endnu h?jere niveau end vi har n?et nu. Men heller ikke s? h?jt, at det er urealistisk, hvis vi forts?tter udviklingen.

Er det s? en fiasko, hvis ikke vi n?r pr?cis de m?l der sat op. Nej, det beh?ver det ikke at v?re, medmindre vi eklatant rammer ved siden af de fleste af dem. Men hvis ikke vi s?tter ambiti?se m?l, s? n?r vi aldrig det niveau, men bliver tilfredse med hvor vi er nu - hvilket nok reelt ville betyde en tilbagegang de kommende ?r, da konkurrenterne n?ppe st?r stille (vel det der er sket for FCK de seneste par ?r).

Om man s? lige har brugt den ene eller anden formulering i udmeldningen synes jeg er lidt ligegyldigt. Det er jo ikke ligefrem en juridisk tekst, som skal dissekeres ned i mindste detalje. Men det s?tter v?gt bag den udvikling vi har gang og viser omverdenen, at vi langt fra er i m?l endnu.

Jeg er fan.

Jeg har t?nkt meget over det med den 5-?rs plan.

Jeg synes stadig, der er ting i den udmelding som er til den friske side, n?r man t?nker p? AGF's tradition for at melde offensivt ud, blot for at v?re i kronisk nedrykningsfare hele s?sonen. Det ER ikke mange ?r s?soner siden, at nedrykning var en meget virkelig frygt hos mange af os.

Samtidig kan jeg godt se de argumenter der er, for at melde s?dan ud. Vi er ikke umiddelbart i akut nedrykningsfare. Der skal vel n?rmest b?de et skadeshelvede og et mentalt kollaps til, som ville v?re historisk selv for os.

Jeg kan ikke afvise at det giver svedige h?ndflader at se AGF melde s? offensivt ud. Jeg frygter b?de hybris og andre mere eller mindre overtroiske ting. Samtidig kan jeg heller ikke slippe optimismen. Shit vi var gode i sidste s?son, og intet tyder p?, at vi ikke kan holde kadencen. Spillerne virker stadig sultne og ambiti?se. Truppen virker harmonisk.

Jeg tror p? top 6 igen i ?r - jeg tror p?, at vi kan g?re os g?ldende i forhold til medaljer. Resten er marginaler og tilf?ldigheder.

Stone Cold date=1600075865 said:
Jeg tror p? top 6 igen i ?r - jeg tror p?, at vi kan g?re os g?ldende i forhold til medaljer. Resten er marginaler og tilf?ldigheder.
Hvis du tror p? det allerede i dag, s? er Fournais' 5-?rs plan vel heller ikke specielt "frisk"? En foruds?tning for at planen kan lykkes er jo at vi bygger p? i forhold til hvor vi er nu. Det mener jeg s? ogs? at vi skal, hvis vi skal helt op i medaljerne igen. Det bliver sv?rt, men jeg h?ber at vi kan k?mpe med om en af de fem europ?iske pladser.

I ?vrigt mener jeg ikke, at vi beg?r hybris ved at sige, at vi ?nsker at forbedre os henover de n?ste fem ?r.

SteenA said:
Hvis du tror p? det allerede i dag, s? er Fournais' 5-?rs plan vel heller ikke specielt "frisk"?
Det friske ligger m?ske i s?r i den med medaljer gange to og en pokaltitel henover 5 ?r.
I mine tr?tte, gamle ?ren, lyder det alts? voldsomt optmistisk.
N?r jeg skriver at jeg tror vi kan g?re os g?ldende, mener jeg alts? kun, at jeg tror, vi vil kunne v?re i spil til mindst bronze et p?nt stykke ind i medaljeslutspillet. Ikke at jeg forventer vi vinder medaljer.
N?r jeg tror vi kan det i ?r, er det baseret p? vores medaljeslutspil i sidste s?son. Den trup, som gjorde det s? godt da, er stort set intakt. Faktisk er det vel kun Ankersen, som er v?k fra den start-11, som smadrede medaljeslutspillet?

Jeg har smidt de gamle tider i skralderen. Der er en forskel p? dengang og nu.

Vi kommer lige fra en t?t kamp med fck og s?lv -og melder medaljer ud.
Sidst kom vi fra 8-10 pladsen og meldte os i guldkampen. Og rykkede ud.

Rykker vi ud igen er vi grin uanset om vi melder ambition om top 4-6-8 i ?r.
Fordi vi ganske enkelt h?rer hjemme i top 3-4-6 i dansk fodbold, hvis vi g?r os umage og undg?r ledelses panik.

Guldet kan vi godt g? efter som coal dark horse i ?r, bare ingen i AGF siger det. Optimistiske fans som mig eller folk som Leander - andre fans og medier skal nok udr?be os hvis vi spiller som sidste ?r. Det ligger sportspressens DNA at AGF er en udfordrer i dansk fodbold.

Det kan ikke diskuteres at fck, agf og bif har st?rst potentiale, hvis tingene g?res rigtigt, og at aab er nr 4 og ob 5.
FCM overpr?sterer pga godt k?bmandskab og FCN p? rige folk der har investeret i moderne slavehandel p? dygtig vis.

S? med afs?t i sidste s?son, s? skal vi g? efter medaljer. Vi er ikke sv?kket.

Det sjove er...

Omvendt l? vi til nedrykning for et ?r siden efter 7 kampe, og nr 7 for 15 m?neder siden - ogs? med ca. samme hold. Bare inden vores gennembrud.

Dengang diskuterede vi om vi havde 33-50-66% for at komme i top6.
I dag mener alle top6 er n?sten sikkert.
Vi s? nr 7-12 i g?r i LFC, S?E og OB snuppe point fra top2 og AaB.
Tror simpelthen vi generelt undervurderer hvor marginal forskel der er i ligaen, is?r 3-12 (ihvert fald 5-12 eller 3-7).

AGFs nye bredde er dog en gamechanger for at vi m?ske er den mest sikre top 6er (udover FCM og FCK).

De andre hold

Min fornemmelse siger mig ogs? at FCN efter 9 af 10 ?r i top6 - flere gange lige p? marginaler, denne gang kan slutte udenfor fordi bl.a. AGF i ?r nok s?tter sig tungt i top6 med bif, fcm og fck.

Bif f?r naturligvis et mellem ?r, men lejer de Dumesi og en god angriber som planlagt bliver de jo nok 3-4 igen. Bredden er god via egne talenter. Sikre i top6 er de dog som AGF heller ikke 100%.

AaB og OB tror jeg vi undervurderer. De har stadig en st?rk start11, og vi ved reelt ikke hvad alle AaBs unge eksotiske spillere kan tilf?re. Begge hold har dog ikke helt AGFs styrke og slet ikke bredden synes jeg.

Men enhver so synes bedst om egne grise
Og alle kan danse en sommer....

Et par turningpoints for FCN
- er at de nu skal spille flere kampe mod top7 hold end sidste s?son - det plejer de ikke at have det s? godt med.
- de har ogs? en tendens til at spille sig op hen i slutningen af grundspillet, som nu er 22 kampe og ikke 26.

men kan de blive ved med at hive s?danne to frem s? overlever de naturligvis:

FCN-chef: Sulemana ?t niveau over Daramy

omvendt er den ny 12 holds liga en fordel for AGF, at vi nu har overv?gt at gode hold vi m?der - og kun 10 kampe mod 5 irriterende sm? hold- mod f?r 14 kampe.

Dichio said:
Dengang diskuterede vi om vi havde 33-50-66% for at komme i top6.
I dag mener alle top6 er n?sten sikkert.
Jeg ser ikke en sikker top 6 for men derfor er jeg stadig stor fortaler for m?ls?tningen:-) Som tidligere skrevet, skal en m?ls?tning ikke v?re en selvopfyldende profeti. Den skal v?re med til at animere alle ansatte i hele klubben - de skal levere p? h?jest mulige niveau hele tiden. Klubberne er s? t?tte at marginaler kan afg?re om hvem der kommer i top 6 men forh?bentlig kan vores bredde vise sig at v?re st?rk.

Dichio said:
Rykker vi ud igen er vi grin uanset om vi melder ambition om top 4-6-8 i ?r.
Netop, og mindre fiasko kan ogs? g?re det. Der er rigtig mange der gerne vil nedg?re AGF eller snakke om kriser og skandaler fordi vi nu engang er en stor st?rrelse i dansk fodbold. Jeg er enig i at det er lidt dumt at komme fra bunden og straks snakke om guld, men en ekstra kr?lle p? den her debat er ogs? at der m?ske er lidt forskel p? i hvilket omfang man f?ler man bliver til grin og hvor meget det generer en. Meget snakken er som den er uanset hvad og kan kun forhindres med sportslig succes, det er den interne kritik og reaktion det i h?j grad er afg?rende, s? det handler om at ledelsen ikke er for let at p?virke og s? alts? den pointe, i hvert fald s?dan som jeg har det, at det bare er langt federe at holde med en klub der kan have ambitioner om at blande sig i toppen ogs? selvom det kikser eklatant mange ?r i tr?k, end at v?re fan af en klub der lever op til eget middelm?dige potentiale. Er der nogen der har v?ret misundelige p? Randers de sidste mange ?r mens de har ligget trygt i midten i r?kken og selvom de har sl?et os mange gange? De m? grine alt det de vil fra deres faste plads lige udenfor top-6 hvis vi ikke har flest pokaltriumfer om fem ?r.

Er det ikke lidt komisk Thygesen klandrer AGF for at v?re ambiti?se, for selv f? minutter inde kampen,for egen regning melder AGF ud som guldfavorit, hvis nogen af de to store falder i ?r.

Hehe - tror egentlig det er n?sten lige meget, hvilken m?ls?tning AGF selv melder ud (sagt i sjov) - medierne og omgivelserne har den alligevel p? AGFs vegne

https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/nyheder/agf-direktor-til-ekspert-hvad-synes-du-der-er-for-ambitiost-i-vores-malsaetning?fbclid=IwAR2kzxjsWyjRpIMK6rp0S71AMvwXc3CXvXaE7-bjWb-ebrf6sjyATBXOZGI

Tror mere han taler til det faktum, at n?r AGF selv siger det, s? ?bner man sig for kritik. Ligesom n?r folk synes at Patrick Olsen skal undlade at sige at han har gulddr?mme.

N?r det kommer fra Mediano i deres behandling af AGF-Vejle, s? kommer det jo fra et perspektiv som Thygesens, hvor man siger: hvis FCK og FCM har en off-season, og er optaget af gruppespil, s? er AGF som 3'er vel f?rste-trussel.

Man kunne liges? godt bare sige at AGF er 3.bedst. Men n?r man v?lger at presse tanken videre, s? var der jo ikke mere forskel p? AGF og FCK sidste ?r, end at det ikke er helt urealistisk at AGF kan f?lge med i ?r ogs?. Om man p? nogen m?de kan f?lge med FCM ved vi jo ikke.

Pointen er nok mest, at nogen mener at det b?r v?re alle andre end AGF der melder noget ud omkring den slags "ekstra" dr?mme.
Ift det med Thygesens mening om at det er "for ambiti?st", s? sagde han jo, at man kunne have startet med at melde ud, at man vil v?re fast i top 6, og s? undlade at melde ud at man vil have flere s?t medaljer. Dertil er jeg faktisk enig med ham, hvilket jeg ogs? har argumenteret for herinde.

N?rmest alle ser AGF som 3.bedst pt, og det er jo ikke urimeligt. Derfor er det jo heller ikke unaturligt at tro at AGF kan f? en medalje i ?r. I forl?ngelse deraf er 2 medaljer p? 5 ?r jo p? ingen m?de urealistisk. En enkelt pokal-titel er ganske realistisk. Et europ?isk gruppespil bliver noget nemmere n?r conference league starter. Men om man f?r 2 medaljer, og er i top 6 i alle 5 af 5 s?soner, det er mere udfordrende, og ikke noget vi kommer sovende til. Ej heller overvejende sandsynligt at vi klarer det 5 af 5 ?r synes jeg.

Det er kun FCK, FCM og BIF og der har gjort det. FCN sluttede 9'er i 15/16-s?sonen. De har v?ret med i top 6 hvert ?r i den nye struktur, men alts? ikke 5 ?r i streg. Og jeg synes vi kommer fra et andet sted n?r vi f?rst lige er kommet med i vores f?rste i mange ?r. Nuvel, vi kom fra et fundament hvor vi var t?t p? i to omgange (det ene ?r mere end det andet). S? helt ud af det bl? er vores placering i toppen ikke. Men vi er sprunget det led over, hvor vi lige pr?cis kom i top 6, og s? blev overmatchet, og skulle l?gge et par skridt til, f?r det kunne r?kke l?ngere end bare top 6. Vi sprang fra lige pr?cis IKKE i top 6, og hele vejen til medaljer. Om vi rammer et plateau i ?r, eller bare forts?tter vil tiden vise. Vores till?b til at springe mellems?sonen i top 6 over gik gennem et forrygende for?r med Grabara og PM der var kommet til, men sluttede uden for top 6. PM er jo bare fortsat lige siden, og andre er kommet til og bygget p?.

Lad det endeligt forts?tte.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1600191451 said:
N?rmest alle ser AGF som 3.bedst pt, og det er jo ikke urimeligt. Derfor er det jo heller ikke unaturligt at tro at AGF kan f? en medalje i ?r. I forl?ngelse deraf er 2 medaljer p? 5 ?r jo p? ingen m?de urealistisk. En enkelt pokal-titel er ganske realistisk. Et europ?isk gruppespil bliver noget nemmere n?r conference league starter. Men om man f?r 2 medaljer, og er i top 6 i alle 5 af 5 s?soner, det er mere udfordrende, og ikke noget vi kommer sovende til. Ej heller overvejende sandsynligt at vi klarer det 5 af 5 ?r synes jeg.
Men som JN ogs? siger til Thygesen i det interview der er linket til ovenfor "Vi s?tter en overligger og den s?tter vi h?jt fordi vi er ambiti?se, men det jo ikke fordi der er nogen der skal skydes, hvis vi ikke n?r m?ls?tningen". 

David var nok heller ikke blevet fyret, hvis vi var sluttet som nr. 4 i den seneste s?son, selvom det s? havde betydet at vi ikke n?ede det (meget mere) ambiti?se m?l fra den forrige 5-?rs plan. I ?vrigt er det vel lidt fluffy med de her langsigtede m?l. Der laves budget og m?ls?tning for hver enkelt s?son og det er jo i virkeligheden det der betyder noget i praksis. 5-?rs planen er en salgstale/peptalk til sponsorerne og muligvis til et segment i aktiemarkedet.

Kan godt li JN ogs? tilf?jede det med ikke at skyde nogen for at s?tte ambiti?se m?l - det man str?ber efter, ikke det man n?dvendigvis ender med.

Man kunne sagtens have sagt vi g?r efter top6 og spille med om medaljer, hvis man skulle have taget noget mindre m?lbart/minder ambiti?st. For den med 2 af 5 bronze bliver sgu sv?r i en t?t topkamp hvor Bif ville have meget krudt at skyde med, hvis de ikke havde nogle dyre afskrivninger i ?r. Allerede n?ste ?r har de vel mere luft i budgettet igen til de store deals.

Realistisk burde man jo have sagt vi skal i top6 2 af 3 ?r, og h?ber det skal v?re hvert ?r samt k?mpe med om medaljer, og med tiden komme i top6 3-4 ?r ud af 5. Men hvem gider s?dan en kringlet realistisk m?ls?tning....?

Ja fin nok med Thygesen og det spil der .... bare lidt sjovt.

Man kunne sagtens have sagt vi g?r efter top6 og spille med om medaljer, hvis man skulle have taget noget mindre m?lbart/minder ambiti?st. For den med 2 af 5 bronze bliver sgu sv?r i en t?t topkamp hvor Bif ville have meget krudt at skyde med, hvis de ikke havde nogle dyre afskrivninger i ?r. Allerede n?ste ?r har de vel mere luft i budgettet igen til de store deals.
[member=184]Dichio[/member]? 

Det er det der er min pointe om, at det kan sige noget om hvordan JN/Fournais ser vores placering/muligheder ift netop BIF de n?ste 5 ?r. Det ville jo v?re en underlig udmelding i 2018, hvor BIF stod langt st?rkere, og FCK blot havde en offseason (BIF 81, FCM 85 point). 

Latest posts

Back