Det er naturligt, og nok meget sundt, at være skeptisk over de præstationer vi så i dag. Men ift. klatretider og estimerede watt, så er der også rigtigt mange ubekendte, som kan gøre diverse beregninger man ser på nettet, ret skæve. Få s/m medvind, ny asfalt osv. kan sagtens giver 30-40 watts fejl i beregningerne.
Det der især får mig til at rynke øjenbrynene er at Vingegaard tilsyneladende, ifølge ham selv, kørte nogle af sine bedste watt nogensinde. Og alligevel blev sat eftertrykkeligt af Pogi. Det er en voldsom forbedring fra hans side ift. hvad han tidligere har præsteret.
Jeg tror i øvrigt ikke han er dopet. I sådan old school stil. Men det kan godt være de har fundet nogle nye træningsmetoder i gråzonerne som giver et stort løft. Læste en artikel den anden dag om at man kan "misbruge" det udstyr de bruger til at teste effekten af højdetræning, hvor man indånder en smule kulmonooxid (det er åbenbart en gammel ret standardiseret test), til at indånde større, men stadig sikre, mængder kulmonooxid. Det skulle give et gevaldigt boost til formen, svarende til effekten af højdetræning. Alle hold benægter dog at det bliver brugt på den måde, og det er som sådan heller ikke doping (det er i hvert fald ikke forbudt, selvom xenon, som har samme effekt, er det).
Om det er sådan noget der foregår ved jeg ikke. Men grænsen mellem lovligt og ulovligt præstationsfremmende er en gråzone og muligt der foregår ting i dag, som om 5 år.vil blive betragtet som doping, men som ikke er det i dag.