New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Eurosport kommentatorerne tror ikke rigtigt paa diskursen om at Jonas bliver staerkere til sidste i lobet, de argumenterer for at han pga styrtet mangler et fundament af lobs kilometer, som intensiv traening simplethen ikke kompenserer for.
Men altsaa de troede jo ogsaa at den dag Jonas vandt ville vaere en udrydsetape.
Lidt som Pogi sidste år med den brækkede hånd. Bare værre, skulle man mene.

Nå, men det var da forsøget værd. Hvis det usandsynlige sker, og strategien med at slide Pogacar op på utrolig vis holder, så fik de da i hvert fald arbejdet på sagen... Vingegaard ser dog unægteligt ikke frisk ud!

Hvis (gigantisk hvis) Pogacar bukker under, så er 3 minutter en smal sag på de sidste tre etaper.

Gad vide om journos som sidste år var efter Vingegaard, tør spørge Pogacar om doping eller at Netflix dedikerer et helt afsnit på at insinuere doping eller lever dobbeltmoralen i bedste velgående, når nu det er alles darling, der 2 dage i træk laver præstationer aldrig set før?

Respekt til Pogacar og han har været lige så præcis frisk som jeg frygtede fra Grand Depart. Selv en Vingegaard i absolut topform og med perfekt forberedelse havde næppe kunnet røre Pogacar.

Man må imponeres over Vingegaard, der er i færd med at køre en rigtigt flot Tour. Han er pt syv minutter foran nummer fire, og den afstand bliver formentligt kun større inden Nice.

Desværre for ham er Pogacar lige nu bare i sin helt egen liga, der vist også statistisk er noget nær historiens bedste. En varm, lang og hård etape og alligevel slår han Pantanis rekord på Plateau de Belle med tre minutter. (Og Vingegaard var også minutter bedre end rekorden - hvad der også antyder, at han sådan set ikke gør det så dårligt)

Jeg synes at Vinge og til dels visma gør det fornuftigt.
Pogi er på et højere niveau og det må vi bare nyde som cykelfans.
Vi har reelt ikke set el clash hvor begge kommer med en perfekt forbetedelse til tdf.
Det går Rygter om at bora-red bull vil Købe Remco fri
Det kunne være spændende med et solidt hold omkring ham

Gad vide om journos som sidste år var efter Vingegaard, tør spørge Pogacar om doping eller at Netflix dedikerer et helt afsnit på at insinuere doping eller lever dobbeltmoralen i bedste velgående, når nu det er alles darling, der 2 dage i træk laver præstationer aldrig set før?

Jeg fik ikke set nærmere på det men de må næsten have været tre mand der slog Pantanis rekord. Det virker altså vildt hvis man kan undgå spørgsmål ovenpå sådan en præstation.
Kiggede kort på rekorderne inden etapen og tror næsten det var 8 minutter hurtigere end Riis men der kørte de måske heller ikke så hårdt fra bunden.

@ Martin S
Man skal være forsigtig med at sammenligne tider på konkrete stigninger. De er alle kørt under forskellige omstændigheder.
Hvor mange topper før og efter osv...
Pogi ser bare suveræn ud
Fedt nok...
Jeg har haft ham som kaptajn i mit manager spil

Nu var det vel en halvhård etape før de nåede sidste bjerg.

Ifølge lanterne rouge var det “best performance in cykling history”. Det er målt ud fra hvor mange w/kg de træder. De andre ryttere træder altså også nogle abnorme tal og over tidligere tiders.

Pogačar set a new climbing record on Plateau de Beille, beating Marco Pantani’s 1998 effort by 3 minutes and 44 seconds. Pogačar did not have the perfect conditions as it was a headwind, but his performance was the greatest in cycling history. Pantani had a 6.96-kilogram aluminium bike but had higher CdA and rolling resistance than Pogačar, but on an 8% climb aerodynamics, whilst important, are not the most crucial thing. It is watts that are the most important like Pogačar said earlier this Tour, and the UAE superstar had perhaps the strongest legs any cyclist has ever had.

Du plejer jo at have styr på det, Martin
Så jeg tror dig..
Problemet med at sammenligne tider fra før og nu er vel, at meget er blevet optimeret siden...
Det gælder ikke mindst ernæring og udstyr...
Og så ER enhver etape i det her smukke cykelløb jo en historie i sig selv..
Uforudsigeligt...
Heldigvis for det...
Bare rolig - jeg nyder også “showet” og kan principielt være ligeglad om det er med eller uden ekstra hjælpemidler.

Naturligvis er der sket meget med udstyr/ernæring mv men det er stadig nogle abnorme tal der bliver trådt. Måske er det bare nye tider.

Jeg fik ikke set nærmere på det men de må næsten have været tre mand der slog Pantanis rekord. Det virker altså vildt hvis man kan undgå spørgsmål ovenpå sådan en præstation.
Der blev kørt virkeligt hurtigt over hele linjen, selvfølgeligt også fordi tempoet blev sat så højt helt fra bunden. Carlos Rodriguez tabte fem minutter på stigningen, men han kørte stadigt holdets hurtigste tid nogensinde, hurtigere end fx Froome og Thomas i 2015 (der ikke er på den nye top20).

Og Evenepoels, Vingegaards og, især, Pogacars tider er altså i en klasse helt for sig selv.

1000021422.jpg

Det er naturligt, og nok meget sundt, at være skeptisk over de præstationer vi så i dag. Men ift. klatretider og estimerede watt, så er der også rigtigt mange ubekendte, som kan gøre diverse beregninger man ser på nettet, ret skæve. Få s/m medvind, ny asfalt osv. kan sagtens giver 30-40 watts fejl i beregningerne.

Det der især får mig til at rynke øjenbrynene er at Vingegaard tilsyneladende, ifølge ham selv, kørte nogle af sine bedste watt nogensinde. Og alligevel blev sat eftertrykkeligt af Pogi. Det er en voldsom forbedring fra hans side ift. hvad han tidligere har præsteret.

Jeg tror i øvrigt ikke han er dopet. I sådan old school stil. Men det kan godt være de har fundet nogle nye træningsmetoder i gråzonerne som giver et stort løft. Læste en artikel den anden dag om at man kan "misbruge" det udstyr de bruger til at teste effekten af højdetræning, hvor man indånder en smule kulmonooxid (det er åbenbart en gammel ret standardiseret test), til at indånde større, men stadig sikre, mængder kulmonooxid. Det skulle give et gevaldigt boost til formen, svarende til effekten af højdetræning. Alle hold benægter dog at det bliver brugt på den måde, og det er som sådan heller ikke doping (det er i hvert fald ikke forbudt, selvom xenon, som har samme effekt, er det).

Om det er sådan noget der foregår ved jeg ikke. Men grænsen mellem lovligt og ulovligt præstationsfremmende er en gråzone og muligt der foregår ting i dag, som om 5 år.vil blive betragtet som doping, men som ikke er det i dag.

Latest posts

Back