Er jeg den eneste, som nærmest ikke kan tænke på andet end den kamp? Jeg er nærmest sat tilbage til det sene forår hvor det meste af mine tankevirksomhed gik på vores næste kamp… selvom mesterskabet jo på mange måder var langt vigtigere end spørgsmålet om, hvorvidt vi skal spille CL, EL eller CHL, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at kampen på tirsdag er den vigtigste kamp for klubben i virkelig mange år. Jeg tror virkelig ikke, at man skal undervurdere, hvor betydningsfuldt det er, om vi skal spille EL/CHL eller CL. Et EL (eller CHL

) ligaspil kan rykke klubben på en helt anden måde end vi er vant til!
Er jeg den eneste, som har der på den måde eller har jeg bare overdrevet betydningen af den kamp i mit hovede?
Jeg tror, vi er mange, der deler dine tanker.
En sejr, og klubben står pludselig et helt andet sted. Der er ingen tvivl om, at parachute-pengene er så store, at vi kan flytte os markant, også selvom vi ikke skulle komme i CHL. Ikke sådan, at vi kan tage et kvantespring og udligne forskellen til de største klubber, men vi kan bruge pengene strategisk over 2-3 år. Til gengæld kræver det, at vi så igen er med i næste ligaspil, hvis udviklingen skal fortsætte. Men det lyder jo også som det er ambitionen, og det er jo bedste også realistisk når man tænker på vi har fået 3 sæt medaljer på 6 år.
Der er en kæmpe forskel på den form for accelereret udvikling og så den mere organiske vækst, man normalt kan skabe i Superligaen.
Jeg har fået at vide herinde, at al snak om CHL er naiv, men det virker jo til, at både trænere og ledere faktisk tror på muligheden. Derfor glæder jeg mig til at se, hvordan de griber det hele an efter de fire landskampe på én gang. For derefter rammer vi et vanvittigt program, samtidig med at vi måske har lagt alle kræfter i at gå benhårdt efter europæisk succes. Spændende at se om vi prioriterer Superligaen højst.
Derudover talte jeg med en god ven om pokalturneringen forleden. Reglerne er jo sådan, at de bedste Superligahold kommer ind til sidst og springer to runder over. Først kommer nr. 11-12 ind, derefter nr. 7-10 og til sidst nr. 1-6.
Jeg kom til at tænke på, om det egentlig er den mest sportsligt fair model.
Kunne man i stedet lade de hold, der deltager i de europæiske gruppespil, træde ind i den sidste runde? På den måde ville det ikke være eksempelvis Viborg, Randers og Lyngby, der får fordelen af at være seedet højere, fordi FCM, AGF og FCK tilfældigvis ligger nr. 7-9 efter at have været presset af et europæisk program.
Det ville efter min mening både være mere fair sportsligt og potentielt give de danske klubber bedre muligheder for at præstere i Europa, hvilket igen er godt for alle danske klubber. Hvis vi gerne vil have flere danske hold langt i de europæiske turneringer, giver det vel mening at indrette pokalturneringen, så den ikke samtidig “straffer” dem for at være lidt på pumperne i den hjemlige liga.