New posts

ARKIVERET Artikler om spillerne og klubben 2025

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 113K
Status
Not open for further replies.
ARKIVERET Artikler om spillerne og klubben 2025
Last edited:
Hvis du stadig har den holdning ved udgangen af sæsonen så er jeg imponeret.

Min pointe er, at det kunne være anderledes uden påvirkning af talenterne spilletid. Det havde fx ikke gjort nogen forskel på Emmery eller Tchamche, hvis der var signet en 9'er i sommers, eller hvis LW og JJA ikke var startet mod Haderslev.

Forsvarsspilleren jeg gerne havde set hentet kan diskuteres.

Altså så vil jeg påstå at man med en trup hvor man har PM, Serra, Badji, NY og tchambe.
Så vat sidstnævnte ikke skiftet ind i Brøndby

I øvrigt har cheftræneren påpeget dt der nok allerede er en 9er for meget i truppen. Altså tættere på 1 ud, uden ny ind.. end 1 ekstra ind.

Hvordan skal jeg ellers forstå din holdning til Arnstad, som du holdt fast i langt ind i denne sæson eller din kritik af den trupsammensætning, som har givet os den bedste sæsonstart i minimum 30 år?

Der er så meget fokus på hullerne i osten, at jeg har svært ved at se det som andet end et lidt ledigt standpunkt.
Come on. Det er valide punkter i forhold til at forbedre truppen. Selvfølgelig kan den blive bedre og det er åbenlyst for enhver. Der er da absolut intet odiøst i at påpege vi kan forbedre truppen på et par pladser. Er dit ønskescenarie at vi bare fortsætter med en uændret trup?

Come on. Det er valide punkter i forhold til at forbedre truppen. Selvfølgelig kan den blive bedre og det er åbenlyst for enhver. Der er da absolut intet odiøst i at påpege vi kan forbedre truppen på et par pladser. Er dit ønskescenarie at vi bare fortsætter med en uændret trup?
Nej, men det bliver lidt kontrafaktisk mandagssportschef, at konstatere, at vi skulle have forstærket os der og der, fordi vi nu kan se, at konkrete positioner har kostet os point. Man kan jo, i bagklogskabens klare lys, altid finde steder, hvor vi kan forstærkes eller have mere dybde. Især hvis man ikke også er ansvarlig for at overholde et budget.

Men man kan jo også vende den om, og konstatere, at de trupvalg der er foretaget, har resulteret i det bedst spillende hold i ligaen, som ligger nr. 1. Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til forbedring, men CV kan jo ikke få f.eks. Serras kontrakt til at forsvinde ud i den blå luft.

Det er meget spekulativt og kontrafaktisk, hvordan en hypotetisk vwb reserbe kunne have afgjort kampen tidligere. Han kunne jo også være blevet skadet eller have haft karantæne (jeg er helt med på, at jeg også selv er spekulativ og kontrafaktisk, så det er ikke en kritik). Sagen er jo, at Emmery afløste Links og scorede sejrsmålet på en forrygende soloaktion. Lige præcis i den kamp kan jeg ikke sætte en finger på, at vi ikke har en decideret vwb reserve, men generelt kan jeg godt følge din bekymring i den retning.
Emmery afløste Carstensen, men det skal ikke skille os ad. Jeg lever også nogenlunde med der ikke er en dedikeret vwb som afløser for Links, men det kan blive en solid udfordring hvis han bliver skadet.
Man kunne have sammensat truppen på mange måder. Men sagen er, at JP er ansat til både at vinde fodboldkampe og til at udvikle talenter. Begge dele vægter.
Og det var min pointe at en ekstra centerforsvarer kunne øge chancen for at vinde uden at koste nævneværdigt på talentudviklingen.

Det er den præmis, man skal vurdere trupsammensætningen på. Og CV har været ganske tydelig omkring, at truppen er sammensat uden for mange etablerede reserver for at forcere spilletid til de unge. Det er et eksplicit valg, at der ikke skal være alt for mange spillere, der er ret meget bedre end ST og Emmery, for sp ville de aldrig komme på banen.
Og det er her jeg var noget skeptisk i optakten, fordi man også indregnede JJA og LW som startere. Og da transfervinduet gik på hæld kunne man se risikoen i forsvaret hvor hverken Emmery eller Tchamche står til at få nogen minutter, ligesom spilletid til Badji eller en ny angriber ikke koster dem noget.

Til gengæld var jeg overbevist af Arnstad og kunne acceptere Jørgensen som etableret reserve. Jeg tror stadig en skade til Bech ville gøre ret ondt, men det var igen en risiko jeg accepterede i sen-august og som vi her med kortene synlige ikke har oplevet indtil nu i efteråret.

Vi har vundet 9 kampe i denne sæson. Jeg har svært ved at forestille mig, at den systematiske chance for sejr kunne være større.
Mod Brøndby er man tæt på at tabe en kamp man burde vinde - og ender med en heldig uafgjort jf spilforløb. Mod FCN er kampen relativt lige indtil det røde kort. Måske er min fantasi bedre end din :)

Hvad er det i argumentationen, der ikke er konsistent?
Det er ikke sådan, at det hele er inkonsistent. Det er mere, at jeg ikke kan se analysen bag og sætte det sammen. Jeg synes også min analyse kæmper med elementer af det, så det var mere et kald for yderligere opklaring.

Tchamche scorer mod BIF, Emmery scorer mod FCN. Begge dele er fantastiske, og jeg er naturligvis ekstatisk over det.

Men taler vi om at bringe holdet i bedste situation for at vinde kampen, eller for at lade talenter få spilletid - her eksplicit talenter, der ikke medfører størst mulige chance for at vinde kampen (burde anvende 'størst chance for gunstigt udfald', men gider ikke).

Og så det med, at manglen på en forsvarsspiller kostede mpl mod Brøndby, men hvis et eller flere af dem var forhindret, ville Emmery og Tchamche ikke komme ind, og Tchamche ikke score. Det er spekulativt på begge sider, men det kunne lige så vel være målet til 3-2 som til 3-3.

Det centrale er om en bedre forsvarsspiller derhavde sendt Dalsgaard på bænken også ville resultere i at Dalsgaard afløser Links og sender Carstensen på vwb frem for Emmery. Og så kan man tale om større eller mindre chance for at vinde vs effekten på talentudvikling. Mod FCN tager JP Carstensen ud sender Links på hwb for at få plads til Emmery, før Links er træt.

Det inkonsistente er også, om man taler ud fra kendskab til hvad der skete, eller før man vidste det (pokerhånden før / efter man kender flop, turn & river).

Og frem for alt. Jeg begriber ikke, at du kan være ærgerlig over, at vi ikke har slået et større hul til FCM og FCK.

Vi er AGF, vi er en økonomisk nulbon i sammenligning med de to klubber. Vi er vant til at hutle os igennem grundspil. Lige nu er vi det bedste hold i ligaen. Ja, hvis Tingager ikke var blevet skadet, eller vi havde haft en klon i reserve, havde vi måske haft to point mere mod BIF. Hvis PM havde gjort sit arbejde mod FCM, havde vi haft fire point mere på dem.

Men pendulet kunne også have svunget den anden vej i nogle af de tætte kampe. Jeg kan slet ikke følge, at man kan ærgre sig over status på sæsonen so far.
Alt sammen helt fine betragtninger, som jeg er enig i. Men vi ser det bare meget forskelligt. Jeg ser AGF med et vindue baseret på solide tilgange for snart mange år siden og et spillemæssigt fundament skabt af Uwe og nu tunet af JP.

For et år siden spildte man muligheden med et svagt transfervindue, og derfor løb første del af det gyldne vindue ud i ingenting, forstærket af inaktivtitet i vintervinduet, skaderne i foråret og dødsdømt af selvskaden der blev pålagt Uwe sidst i foråret.

Nu har JP som nævnt tunet fundamentet, godt hjulpet af lyspunktet fra sommeren 24-vinduet. De to store har vaklet. AGF har det svært pga økonomi osv., og derfor gør det ondt at man med det efterår ikke har en større margin. Hvornår skal AGF så vinde noget? Og efteråret kører stadig, truppen er stadig smal og der er mange rutinerede sæt ben mellem. Det kan let blive til flere pointtal drevet af trupbredde (det kan vi naturligvis ikke sige præcist, men det er en troværdig hypotese for mig).

Det er klart at de brændte straffespark ærgrer ligesom Jesper Hansen godt måtte have nappet en af de tre i Brøndby, vi er glade for Kahls tornerosesøvn ikke kostede points osv. Men det falder alt sammen ind i kassen med eksekveringsmæssig risiko. Hvis Jesper Hansen kommer til at levere en dårlig sfleveing der koster kassen, er det træls, men hvad der sker. Hvis LW sættes på banen er det samme udtryk for at sætte en spiller i en position han ikke magter (spil med fødderne), og det er en systematisk taber, hvor Jesper Hansen med fødderne er en systematisk vinder (der stadig kan begå fejl).

Jeg er himmelhenrykt over hvor godt det går! Det er også fantastisk med de to unge der gør det glimrende. Men det generer mig at det alligevel er så tæt. Og jeg synes det er unfair overfor truppen at man ikke lagde lidt mere bredde I kurven i sommerens vindue.

Læs lige mine indlæg igen. De går på Mengsens debatstil. Du behøver ikke lægge mig helt andre ord i munden. Det er heller ikke fordrende for en god debat.

Hvis du stadig har den holdning ved udgangen af sæsonen så er jeg imponeret.

Min pointe er, at det kunne være anderledes uden påvirkning af talenterne spilletid. Det havde fx ikke gjort nogen forskel på Emmery eller Tchamche, hvis der var signet en 9'er i sommers, eller hvis LW og JJA ikke var startet mod Haderslev.

Forsvarsspilleren jeg gerne havde set hentet kan diskuteres.
Da sæsonen startede forventede jeg ikke vile være mod de tre klubber og fcm vi ville hente betydeligt med point over to kampe. Min forventning ville være 2-3 point mod hver af bif og fcn og 0-1 mod hver af fcm og fck. Og det ændre sig ikke efter sæsonen, da jeg ser os som top 3-5 klub sammen med bif og fcn, med de to andre lysår foran økonomisk.

Mod alle andre skulle vi gerne ende med mindst 3 ud af 6 mulige. Og meget gerne 4 ud af seks.

Jeg tror det er vigtigt alle spillerne i truppen kan se en vej til spilletid. Så jeg kan ikke se en ekstra forsvar i truppen uden at enten Dalsgaard eller AJ er væk først. Og det er det samme i front. Lige nu er der nummerisk 3 plus ST.

Jeg så dog gerne en anden end Dalsgaard, primært pga. alderen begynder at hæmme ham, som optimalt set kunne det samme i venstre side som Beijmo kan i højre. Men det kræver måske også at AJ stepper op eller Mølgaard bliver klar.

Men jeg er altså ikke det samme sted som dig, hvor jeg vil afskrive AJ og Badji endnu. Jeg ser nogle gode tendenser ude på banen med AJ, men han skal blive mere konsekvent i feltet. Men spørgsmålet er om det ikke kun kommer med spilletid?

Og Badji tror jeg på har nogle kompetencer som kan bruges og jeg tror også godt han kan ende med at lave 8-10 mål på en sæson, hvis han får tilliden. Ikke PM niveau, men jeg ser heller ikke den samme nødvendighed for en 9’er der laver plus 15, hvis man kan komme på 10-15 kasser på de to 10’ere, som jeg tror de ender på i år.

Der er fordele og ulemper ved en smal og bred trup men med vores økonomi kombineret med, vi ikke spiller i Europa og vil give talenter mere spilletid, så har jeg svært ved at se fordelene ved en bredere trup, overgår fordelene ved en smallere trup.
Vi risikerer perspektivløse spillere i bredden, fordi økonomien er ikke til bedre spillere og talenter risikerer ligeledes at blive skubbet længere væk og som Valverde helt rigtigt har været inde på, så gør det noget ved trupkemien, hvis for mange spillere ikke får nok spilletid, som under Uwe hvor flere talenter overvejede deres fremtid.

PM sagde det meget godt efter FCN kampen, at han oprigtigt var rigtig glad for den succes Tchiambe og Emmery har haft på det seneste, for de knokler til træning for at vise deres værd. Det burde de selvfølgelig gøre uanset hvad, men det er kun mennesker og endda unge mennesker, det er naturligt, det kan være svært at give sig 100 til alle træninger, hvis træneren knap kigger ens vej. Det findes der utallige eksempler også blandt internationale topspillere.

Hvordan skal jeg ellers forstå din holdning til Arnstad, som du holdt fast i langt ind i denne sæson eller din kritik af den trupsammensætning, som har givet os den bedste sæsonstart i minimum 30 år?

Der er så meget fokus på hullerne i osten, at jeg har svært ved at se det som andet end et lidt ledigt standpunkt.
Det skal du ikke, fordi du gider ikke læse det alligevel

Jeg ved ikke, om jeg skal græde eller grine men eftersom CV og JP nærmest gør det modsatte af, hvad du ønsker, er jeg squ ikke sikker på, det er en bakke, du skal dø på.
er det med vilje du klipper mit citat hvor du gør? Altså som i du vil tage det ud af kontekst. Næste del er, at de andre også hævder de har fat i den lange ende, så det er en blindgyde.

Og så forstår jeg ikke helt hvad du mener med hvilken bakke jeg vil dø på. Klubben spiller snævert med med Uwes foretrukne, krydret med nye og Tchamche, der blev rykket op.

Wahlstedt og JJA spiller ikke, Bach er solgt, Callø og Richmond er udlejet og Badji får få og relativt korte indhop. Er det ikke dig, der oplever klubben gøre det modsatte af hvad du ønsker?

Jeg er tilfreds med prioriteringen af spillerne og udledningerne. Jeg er ærgerlig over der ikke blev hentet en centerforsvarer og jeg håber der bliver hentet ud fra Monnerups liste (positioner, ikke nødvendigvis spillerne).

Mit bud er, at den interne analyse også viser en manglende centerforsvarer, men det er i sagens natur gætværk.

Last edited:
er det med vilje du klipper mit citat hvor du gør? Altså som i du vil tage det ud af kontekst. Næste del er, at de andre også hævder de har fat i den lange ende, så det er en blindgyde.

Ja, for det gør ingen forskel. Det er dig, som påstår alle andre mener, de har ret. Det er ikke op til andre at forsvare den påstand.

Jeg er ikke overraskende lodret uenig med dig i snart sagt alt omkring talentudvikling men jeg er ikke SÅ selvfed, at påstå jeg HAR ret og du er forkert på den.
Jeg har sagt, jeg ikke se andre veje til en markant større økonomi end gå talentvejen men samtidig har jeg også åbnet for alternative strategier.

Det er selvsagt jeg elsker min klub men det er ikke en ledelse, som er first mover eller tænkende ud af boksen og indtil jeg ser det, kan jeg ikke få øje på et realistisk alternativ til en storsatsning på talentudvikling.

Edit: Den eneste alternative strategi som jeg kan få øje på, er at, komme i et CL gruppespil eller gøre det godt i et EL gruppespil men for det første er vi ikke ubetinget selv herre over det (lodtrækning, afhængig af andre hold i ligaen) og for det andet har vi på ingen måde vist, vi kan bruge Europa som en realistisk strategi. Vi er over i håb afdelingen men håb er ikke en strategi.
Talentudvikling er vi meget mere herre over selv.

Edit 2: Og Europa skal gentages flere gange men ok det skal store spillersalg også.

Altså så vil jeg påstå at man med en trup hvor man har PM, Serra, Badji, NY og tchambe.
Så vat sidstnævnte ikke skiftet ind i Brøndby

I øvrigt har cheftræneren påpeget dt der nok allerede er en 9er for meget i truppen. Altså tættere på 1 ud, uden ny ind.. end 1 ekstra ind.
Interessant påstand, som jeg synes er værd at se på.

Badji er kommet ind for PM i begge kampe, mod FCN samtidig med Steffen, i Brøndby før. I begge tilfælde kommer Tchamche ind for Gift (der i begge tilfælde er gået til højre for at give plads til Emmery).

Er der nogen tegn på Tchamche er brugt i en rolle hvor Serra havde været mere / lige så relevant? Eller er det som offensiv wingback, hvor en 9'er ikke gør den store forskel?

Jeg har ikke noget take på det. Men er det en wingback mere, der vil holde Tchamche ude, eller en 9'er?

Da sæsonen startede forventede jeg ikke vile være mod de tre klubber og fcm vi ville hente betydeligt med point over to kampe. Min forventning ville være 2-3 point mod hver af bif og fcn og 0-1 mod hver af fcm og fck. Og det ændre sig ikke efter sæsonen, da jeg ser os som top 3-5 klub sammen med bif og fcn, med de to andre lysår foran økonomisk.
Det gjorde jeg heller ikke. Jeg forventede en position omkring nummer 8. Men JP er langt mere pragmatisk end ventet, og holdet klikker. Derfor har jeg justeret min holdning til den nye virkelighed- som man også kunne opfatte i løbet af august.

Jeg så dog gerne en anden end Dalsgaard, primært pga. alderen begynder at hæmme ham, som optimalt set kunne det samme i venstre side som Beijmo kan i højre. Men det kræver måske også at AJ stepper op eller Mølgaard bliver klar.

Men jeg er altså ikke det samme sted som dig, hvor jeg vil afskrive AJ og Badji endnu. Jeg ser nogle gode tendenser ude på banen med AJ, men han skal blive mere konsekvent i feltet. Men spørgsmålet er om det ikke kun kommer med spilletid?

Og Badji tror jeg på har nogle kompetencer som kan bruges og jeg tror også godt han kan ende med at lave 8-10 mål på en sæson, hvis han får tilliden. Ikke PM niveau, men jeg ser heller ikke den samme nødvendighed for en 9’er der laver plus 15, hvis man kan komme på 10-15 kasser på de to 10’ere, som jeg tror de ender på i år.
Det er også muligheder. Jeg finder dem ikke interessante ift hvor AGF står, men i en mellemsæson måske. Og hvis Badji fik tilliden, men det synes jeg ikke han gør.

Men JP er langt mere pragmatisk end ventet,

Hvordan er han "langt mere pragmatisk"?

Det eneste han for alvor har ændret i forhold til VFF tiden er formationen men spillestilen er den samme. Formationer er for det meste tal på et papir - hvad JP også selv mere eller mindre har sagt - det vigtige er, hvad du vil med bolden og hvordan du forsvarer uden bold (og nej, formationer er ikke helt ligegyldige, det bestemmer også, hvilke typer der skal bruges).

At han har overrasket langt de fleste AGF fans, handler nok mere om, vi var mange som mere så på (manglende) navn og erfaring fremfor at se hvordan spillestilen var i VFF. Det var der nogle dygtige AGF fans, som gjorde og for dem tror jeg ikke, de vil kalde spillestilen for pragmatisk men forventet.
Ingen kunne dog forudsige det eventyr vi oplever.

er også muligheder. Jeg finder dem ikke interessante ift hvor AGF står, men i en mellemsæson måske. Og hvis Badji fik tilliden, men det synes jeg ikke han gør.
Jeg synes du glemmer Badji vel nærmest har været skadet siden foråret og indtil et godt stykke inde i opstarten hvis ikke sæsonen. Så jeg tror vi kommer til at se ham mere resten af efteråret. De seneste to kampe har vi også set han er kommet ind og skulle være med til at hente resultatet hjem.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back