Det er meget spekulativt og kontrafaktisk, hvordan en hypotetisk vwb reserbe kunne have afgjort kampen tidligere. Han kunne jo også være blevet skadet eller have haft karantæne (jeg er helt med på, at jeg også selv er spekulativ og kontrafaktisk, så det er ikke en kritik). Sagen er jo, at Emmery afløste Links og scorede sejrsmålet på en forrygende soloaktion. Lige præcis i den kamp kan jeg ikke sætte en finger på, at vi ikke har en decideret vwb reserve, men generelt kan jeg godt følge din bekymring i den retning.
Emmery afløste Carstensen, men det skal ikke skille os ad. Jeg lever også nogenlunde med der ikke er en dedikeret vwb som afløser for Links, men det kan blive en solid udfordring hvis han bliver skadet.
Man kunne have sammensat truppen på mange måder. Men sagen er, at JP er ansat til både at vinde fodboldkampe og til at udvikle talenter. Begge dele vægter.
Og det var min pointe at en ekstra centerforsvarer kunne øge chancen for at vinde uden at koste nævneværdigt på talentudviklingen.
Det er den præmis, man skal vurdere trupsammensætningen på. Og CV har været ganske tydelig omkring, at truppen er sammensat uden for mange etablerede reserver for at forcere spilletid til de unge. Det er et eksplicit valg, at der ikke skal være alt for mange spillere, der er ret meget bedre end ST og Emmery, for sp ville de aldrig komme på banen.
Og det er her jeg var noget skeptisk i optakten, fordi man også indregnede JJA og LW som startere. Og da transfervinduet gik på hæld kunne man se risikoen i forsvaret hvor hverken Emmery eller Tchamche står til at få nogen minutter, ligesom spilletid til Badji eller en ny angriber ikke koster dem noget.
Til gengæld var jeg overbevist af Arnstad og kunne acceptere Jørgensen som etableret reserve. Jeg tror stadig en skade til Bech ville gøre ret ondt, men det var igen en risiko jeg accepterede i sen-august og som vi her med kortene synlige ikke har oplevet indtil nu i efteråret.
Vi har vundet 9 kampe i denne sæson. Jeg har svært ved at forestille mig, at den systematiske chance for sejr kunne være større.
Mod Brøndby er man tæt på at tabe en kamp man burde vinde - og ender med en heldig uafgjort jf spilforløb. Mod FCN er kampen relativt lige indtil det røde kort. Måske er min fantasi bedre end din
Hvad er det i argumentationen, der ikke er konsistent?
Det er ikke sådan, at det hele er inkonsistent. Det er mere, at jeg ikke kan se analysen bag og sætte det sammen. Jeg synes også min analyse kæmper med elementer af det, så det var mere et kald for yderligere opklaring.
Tchamche scorer mod BIF, Emmery scorer mod FCN. Begge dele er fantastiske, og jeg er naturligvis ekstatisk over det.
Men taler vi om at bringe holdet i bedste situation for at vinde kampen, eller for at lade talenter få spilletid - her eksplicit talenter, der ikke medfører størst mulige chance for at vinde kampen (burde anvende 'størst chance for gunstigt udfald', men gider ikke).
Og så det med, at manglen på en forsvarsspiller kostede mpl mod Brøndby, men hvis et eller flere af dem var forhindret, ville Emmery og Tchamche ikke komme ind, og Tchamche ikke score. Det er spekulativt på begge sider, men det kunne lige så vel være målet til 3-2 som til 3-3.
Det centrale er om en bedre forsvarsspiller derhavde sendt Dalsgaard på bænken også ville resultere i at Dalsgaard afløser Links og sender Carstensen på vwb frem for Emmery. Og så kan man tale om større eller mindre chance for at vinde vs effekten på talentudvikling. Mod FCN tager JP Carstensen ud sender Links på hwb for at få plads til Emmery, før Links er træt.
Det inkonsistente er også, om man taler ud fra kendskab til hvad der skete, eller før man vidste det (pokerhånden før / efter man kender flop, turn & river).
Og frem for alt. Jeg begriber ikke, at du kan være ærgerlig over, at vi ikke har slået et større hul til FCM og FCK.
Vi er AGF, vi er en økonomisk nulbon i sammenligning med de to klubber. Vi er vant til at hutle os igennem grundspil. Lige nu er vi det bedste hold i ligaen. Ja, hvis Tingager ikke var blevet skadet, eller vi havde haft en klon i reserve, havde vi måske haft to point mere mod BIF. Hvis PM havde gjort sit arbejde mod FCM, havde vi haft fire point mere på dem.
Men pendulet kunne også have svunget den anden vej i nogle af de tætte kampe. Jeg kan slet ikke følge, at man kan ærgre sig over status på sæsonen so far.
Alt sammen helt fine betragtninger, som jeg er enig i. Men vi ser det bare meget forskelligt. Jeg ser AGF med et vindue baseret på solide tilgange for snart mange år siden og et spillemæssigt fundament skabt af Uwe og nu tunet af JP.
For et år siden spildte man muligheden med et svagt transfervindue, og derfor løb første del af det gyldne vindue ud i ingenting, forstærket af inaktivtitet i vintervinduet, skaderne i foråret og dødsdømt af selvskaden der blev pålagt Uwe sidst i foråret.
Nu har JP som nævnt tunet fundamentet, godt hjulpet af lyspunktet fra sommeren 24-vinduet. De to store har vaklet. AGF har det svært pga økonomi osv., og derfor gør det ondt at man med det efterår ikke har en større margin. Hvornår skal AGF så vinde noget? Og efteråret kører stadig, truppen er stadig smal og der er mange rutinerede sæt ben mellem. Det kan let blive til flere pointtal drevet af trupbredde (det kan vi naturligvis ikke sige præcist, men det er en troværdig hypotese for mig).
Det er klart at de brændte straffespark ærgrer ligesom Jesper Hansen godt måtte have nappet en af de tre i Brøndby, vi er glade for Kahls tornerosesøvn ikke kostede points osv. Men det falder alt sammen ind i kassen med eksekveringsmæssig risiko. Hvis Jesper Hansen kommer til at levere en dårlig sfleveing der koster kassen, er det træls, men hvad der sker. Hvis LW sættes på banen er det samme udtryk for at sætte en spiller i en position han ikke magter (spil med fødderne), og det er en systematisk taber, hvor Jesper Hansen med fødderne er en systematisk vinder (der stadig kan begå fejl).
Jeg er himmelhenrykt over hvor godt det går! Det er også fantastisk med de to unge der gør det glimrende. Men det generer mig at det alligevel er så tæt. Og jeg synes det er unfair overfor truppen at man ikke lagde lidt mere bredde I kurven i sommerens vindue.