New posts

ARKIVERET Artikler om spillerne og klubben 2025

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 114K
Status
Not open for further replies.
ARKIVERET Artikler om spillerne og klubben 2025
Hvordan er han "langt mere pragmatisk"?

Det eneste han for alvor har ændret i forhold til VFF tiden er formationen men spillestilen er den samme. Formationer er for det meste tal på et papir - hvad JP også selv mere eller mindre har sagt - det vigtige er, hvad du vil med bolden og hvordan du forsvarer uden bold (og nej, formationer er ikke helt ligegyldige, det bestemmer også, hvilke typer der skal bruges).

At han har overrasket langt de fleste AGF fans, handler nok mere om, vi var mange som mere så på (manglende) navn og erfaring fremfor at se hvordan spillestilen var i VFF. Det var der nogle dygtige AGF fans, som gjorde og for dem tror jeg ikke, de vil kalde spillestilen for pragmatisk men forventet.
Ingen kunne dog forudsige det eventyr vi oplever.
Han er vel pragmatisk i den forstand, at han tilpasser formationen til de spillere han har til rådighed. Og vælger spillere efter modstanderen og underlaget(kampen i Farum.

Så er jeg enig i vi ikke har set ham gå over til ren kick and rush eller pindsvinefodbold. Men han tilpasser nuancerne til modstanderen.

Han er vel pragmatisk i den forstand, at han tilpasser formationen til de spillere han har til rådighed. Og vælger spillere efter modstanderen og underlaget(kampen i Farum.

Ja, men det gør ham ikke til "langt mere pragmatisk" for bortset fra formationen tilpassede han også spillere efter modstanderen i VFF. Ementa eksempelvis.

Ja, men det gør ham ikke til "langt mere pragmatisk" for bortset fra formationen tilpassede han også spillere efter modstanderen i VFF. Ementa eksempelvis.
Det er jeg enig i. Der var bare mange der så ham som en dedikeret 433 træner, selvom han sagde noget andet på pressemødet ved præsentationen.

Men jeg har dog på fornemmelsen, hvis han løber ind i en del skader, så kan han godt acceptere en periode med mere primitivt spil. Men er som sagt kun en fornemmelse.

Det eneste han for alvor har ændret i forhold til VFF tiden er formationen men spillestilen er den samme. Formationer er for det meste tal på et papir - hvad JP også selv mere eller mindre har sagt - det vigtige er, hvad du vil med bolden og hvordan du forsvarer uden bold (og nej, formationer er ikke helt ligegyldige, det bestemmer også, hvilke typer der skal bruges).

At han har overrasket langt de fleste AGF fans, handler nok mere om, vi var mange som mere så på (manglende) navn og erfaring fremfor at se hvordan spillestilen var i VFF. Det var der nogle dygtige AGF fans, som gjorde og for dem tror jeg ikke, de vil kalde spillestilen for pragmatisk men forventet.
Grunden til at jeg pegede på Jakob Poulsen var det, som jeg syntes vi så i Viborgs spil fra efteråret 2024 og frem.
At han tør spille fodbold og stoler på at dygtige spillere kan gøre det. Og det trængte vi til.
Og så har jeg siden hans tid som spiller i AGF beundret hans skarpe fodboldhjerne.

Om han er pragmatisk? Tja, han træffer i hvert fald gode valg.
Fastholder defensiven, for den havde Rósler fået gjort virkelig god og udnytter Tingager og Kahls kompetencer.
Sparer Nicolai Poulsen på kunsten i Farum og stiller med spillere, som gør sig godt på det underlag.
Spiller overfaldsfodbold hjemme mod Silkeborg og Fredericia, så de to hold aldrig får ro til at spille deres fine bold.
Sætter Badji, Emmery og Tchamche ind i Brøndby, hvor de virkelig skaber ravage.
Giver Emmery ca. en halv time mod FCN, hvor kampen netop kaldte på en dåseåbner.

Formationer er netop kun tal på papir. Mange har en aversion mod tre-back kæde, men ligaens to bedste hold spiller netop med det og lader mindst en wingback spille enormt højt.

Grunden til at jeg pegede på Jakob Poulsen var det, som jeg syntes vi så i Viborgs spil fra efteråret 2024 og frem.
At han tør spille fodbold og stoler på at dygtige spillere kan gøre det. Og det trængte vi til.
Og så har jeg siden hans tid som spiller i AGF beundret hans skarpe fodboldhjerne.

Om han er pragmatisk? Tja, han træffer i hvert fald gode valg.
Fastholder defensiven, for den havde Rósler fået gjort virkelig god og udnytter Tingager og Kahls kompetencer.
Sparer Nicolai Poulsen på kunsten i Farum og stiller med spillere, som gør sig godt på det underlag.
Spiller overfaldsfodbold hjemme mod Silkeborg og Fredericia, så de to hold aldrig får ro til at spille deres fine bold.
Sætter Badji, Emmery og Tchamche ind i Brøndby, hvor de virkelig skaber ravage.
Giver Emmery ca. en halv time mod FCN, hvor kampen netop kaldte på en dåseåbner.

Enig og så er JP ikke pragmatisk i AGF. Han gør bare det, han mener er bedst. En rigtig pragmatisk træner ser på materialet og modstanderen og handler ud fra det men JP er meget insisterende på spillestilen, den ændrede han ikke Farum eller faktisk mod nogen anden klub, det ville en mere pragmatisk træner gøre.

Last edited:

Meget enig at formationer er tal på et papir, og udtryk og spillestil er noget helt andet.

Jeg synes dog ikke at erindre JP spille så udpræget mand-mand som han gør i AGF. Det blev skabt under Uwe, men JP spiller den også helt ud, og smider wingsbacks på deres backs selvom de spiller med en angriber og to wings. Det er vi de eneste der tør/gør i Superligaen

Mod Brøndby er man tæt på at tabe en kamp man burde vinde - og ender med en heldig uafgjort jf spilforløb. Mod FCN er kampen relativt lige indtil det røde kort. Måske er min fantasi bedre end din :)

Næh, det er den ikke. Jeg synes bare ikke, fantasien skal være styrende for trupsammensætningen.

Ude i den virkelige verden går det jo forrygende med den trup, vi har.

Sagen er jo den, at i både de to kampe og i kampene mid FCM og Randers er vi det klart bedste fodboldhold.

Og så er jeg grundlæggende uenig om din præmis om, at en ekstra cb ikke ville gå ud over spilletiden til de unge offensive spillere. Der er fem udskiftninger, og de unges mulighed for at komme på banen afhænger også af, om det er muligt at sætte Beijmo eller Carstensen ind (i hvert fald så længe, at en af de unge skal spille vwb).

Det er ikke sådan, at det hele er inkonsistent. Det er mere, at jeg ikke kan se analysen bag og sætte det sammen. Jeg synes også min analyse kæmper med elementer af det, så det var mere et kald for yderligere opklaring.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Hvis du mener, at min argumentation er inkonsistent, så kan jeg kun opfordre dig til at læse den igen. Hvis du håber at se en større analyse bag den, så gemmer jeg ikke noget. Det hele er lagt frem. I den henseende vil jeg påpege, at jeg opfatter den som relativt nuanceret.

Under alle omstændigheder synes jeg, det er en dum måde at omtale din modparts indlæg på. Det er et unødvendigt kritisk mærkat at klistre på.

Men taler vi om at bringe holdet i bedste situation for at vinde kampen, eller for at lade talenter få spilletid - her eksplicit talenter, der ikke medfører størst mulige chance for at vinde kampen (burde anvende 'størst chance for gunstigt udfald', men gider ikke).

Klubben har begge dele som ambition. Begge dele skal være udfald med trupsammensætningen. Det er mit udgangspunkt, og jeg synes ikke, det giver mening at diskutere ift. andet, for så er vi for langt fra virkeligheden.

Alt sammen helt fine betragtninger, som jeg er enig i. Men vi ser det bare meget forskelligt. Jeg ser AGF med et vindue baseret på solide tilgange for snart mange år siden og et spillemæssigt fundament skabt af Uwe og nu tunet af JP.

For et år siden spildte man muligheden med et svagt transfervindue, og derfor løb første del af det gyldne vindue ud i ingenting, forstærket af inaktivtitet i vintervinduet, skaderne i foråret og dødsdømt af selvskaden der blev pålagt Uwe sidst i foråret.

Nu har JP som nævnt tunet fundamentet, godt hjulpet af lyspunktet fra sommeren 24-vinduet. De to store har vaklet. AGF har det svært pga økonomi osv., og derfor gør det ondt at man med det efterår ikke har en større margin. Hvornår skal AGF så vinde noget? Og efteråret kører stadig, truppen er stadig smal og der er mange rutinerede sæt ben mellem. Det kan let blive til flere pointtal drevet af trupbredde (det kan vi naturligvis ikke sige præcist, men det er en troværdig hypotese for mig).

Det er klart at de brændte straffespark ærgrer ligesom Jesper Hansen godt måtte have nappet en af de tre i Brøndby, vi er glade for Kahls tornerosesøvn ikke kostede points osv. Men det falder alt sammen ind i kassen med eksekveringsmæssig risiko. Hvis Jesper Hansen kommer til at levere en dårlig sfleveing der koster kassen, er det træls, men hvad der sker. Hvis LW sættes på banen er det samme udtryk for at sætte en spiller i en position han ikke magter (spil med fødderne), og det er en systematisk taber, hvor Jesper Hansen med fødderne er en systematisk vinder (der stadig kan begå fejl).

Jeg er himmelhenrykt over hvor godt det går! Det er også fantastisk med de to unge der gør det glimrende. Men det generer mig at det alligevel er så tæt. Og jeg synes det er unfair overfor truppen at man ikke lagde lidt mere bredde I kurven i sommerens vindue.

Jeg er helt grunlæggende overbevist om, at truppen performer klart over, hvad CV hacde forventet. Det går langt bedre, end han turde have drømt om.

CV har ikke bygget det her hold op til at skulle stikke af fra FCM og FCK, og han har selvfølgelig heller ikke købt ind efter det scenarie.

Det er en trup, der er sammensat efter at komme i top seks og efter at udvikle nogle salgsobjekter.

Det går langt over forventning.

Jeg kan derfor slet ikke følge din problematisering af, at der ikke indkøbt en ekstra forsvarsspiller.

Jeg hørte også til dem, der var skeptisk overfor truppens bredde, da transfervinduet lukkede. Det er svært at argumentere mod et vindende hold, og på visse punkter vil jeg også gerne lægge mig fladt ned. CV & co. havde fx givetvis et bedre billede af Yakobs status og niveau, mens jeg ganske enkelt ikke havde tiltro til, at han ville være en faktor med et 10 minutters indhop i benene efter 28 måneder ude.

Jeg synes dog også, at det bliver kontrafaktisk at konkludere, at AGF ikke har taget nogle markante risici i trupsammensætningen. Hvis Solbakken er skadet efter svinestregen forleden, har AGF samt to centrale midtbanespillere til rådighed, hvor ingen af de to kan spille 90 minutter, samt Arnstad væk fra sin bedste position. Forsvaret er allerede stærkt udfordret med Tingager ude, og skulle man få én skade eller karantæne yderligere, før han er klar, så bliver det lige lovligt spændende.

Vi har til gode at se, om Camara kan være backup for Kahl. Emmery har været et frisk pust som meget offensiv venstre wingback de seneste kampe, men han har været hjulpet af, at AGF skulle jagte, og at der har været nærmest ingen krav til defensive kvaliteter. Jeg ville i hvert fald ikke turde slutte, at Emmery/Kahl er en fuldgod venstre side, hvis Links skulle være ude i et par kampe. Som modstandertræner ville jeg i hvert fald se betydelige muligheder for angribe ned i den side.

Foreløbigt har bukserne holdt, og man har kunnet høste de gevinster, der også kan være ved en smallere trup. Det er ikke en garanti for, at de bliver ved med at holde, desværre, og det gør ikke den tidligere kritik mindre valid.

Fra Transfermarkt så er trupstørrelses fordelingen

HOLDTRUPSTØRRELSE
Vejle Boldklub32
FC Midtjylland28
Silkeborg28
FC København27
FC Fredercia27
FC Nordsjælland26
Odensen Boldklub26
Randers25
Sønderjyske FC25
Brøndby IF24
AGF24
Viborg24

Så vi ligger i den lave ende af størrelsen på 1 første holdstrup. (Det er uden Camara, som jeg på en eller anden måe forventer er en del af 1.holdet i foråret)

Spørgsmålet er om man har gjort plads til et par Cambio spillere, eller at der kan købe 1-2 spillere i vinter. Derudover så er der lidt en skæv fordeling i forhold til rene 9ere (4 (3,5 alt efter Tchambe). Så et salg af en af dem, og så en ny central midtbanespiller. For det er klart der jeg ser vores største svaghed på bredden.

I øvrigt, læg mærke til at Brøndby har samme antal 1.holdsspillere, men ingen snakker om smal trup ved dem.

Fra Transfermarkt så er trupstørrelses fordelingen

HOLDTRUPSTØRRELSE
Vejle Boldklub32
FC Midtjylland28
Silkeborg28
FC København27
FC Fredercia27
FC Nordsjælland26
Odensen Boldklub26
Randers25
Sønderjyske FC25
Brøndby IF24
AGF24
Viborg24

Så vi ligger i den lave ende af størrelsen på 1 første holdstrup. (Det er uden Camara, som jeg på en eller anden måe forventer er en del af 1.holdet i foråret)

Spørgsmålet er om man har gjort plads til et par Cambio spillere, eller at der kan købe 1-2 spillere i vinter. Derudover så er der lidt en skæv fordeling i forhold til rene 9ere (4 (3,5 alt efter Tchambe). Så et salg af en af dem, og så en ny central midtbanespiller. For det er klart der jeg ser vores største svaghed på bredden.

I øvrigt, læg mærke til at Brøndby har samme antal 1.holdsspillere, men ingen snakker om smal trup ved dem.
Forskellen mellem os og Brøndby er jo ikke antallet, men derimod det forventelige niveau der er på spillerne fra nummer 14-20..

Specielt i forsvaret synes jeg der er stor forskel. Der to back-up's på stopperne er Rasmus Lauritsen og Jordi Vanlerberghe. Oliver Villadsen er backup på højre back. Lige pt er Køhlert backup på venstre back. I AGF har vi Carstensen og Dalsgaard, eller er det Jonas Jensen-Abbew og backup på venstre wingback ved jeg ikke rigtig hvem er.

Derudover er typer som Stijn Spierings, Filip Bundgaard og Michael Gregoritsch også - pt - spiller fra bænken. Det er også et ret flot niveau at kunne sende på banen.

EDIT: Derudover er der heller ikke to langtidsskadet spillere i Brøndby truppen.

Forskellen mellem os og Brøndby er jo ikke antallet, men derimod det forventelige niveau der er på spillerne fra nummer 14-20..

Specielt i forsvaret synes jeg der er stor forskel. Der to back-up's på stopperne er Rasmus Lauritsen og Jordi Vanlerberghe. Oliver Villadsen er backup på højre back. Lige pt er Køhlert backup på venstre back. I AGF har vi Carstensen og Dalsgaard, eller er det Jonas Jensen-Abbew og backup på venstre wingback ved jeg ikke rigtig hvem er.

Derudover er typer som Stijn Spierings, Filip Bundgaard og Michael Gregoritsch også - pt - spiller fra bænken. Det er også et ret flot niveau at kunne sende på banen.
På papiret er det en flot bredde BIF har, men jeg synes ikke den er så god i praksis på grund af deres skiftende trænersituation. Deres trup peger simpelthen for meget i forskellige retninger. De skal jo lave spillestilen helt om, hvis de skifter en Ambæk for Bundgaard eller Gregoritsch (og også mellem de to), så de er næsten altid tvunget til at ændre spillestil, hvis de skal skifte ud. Hvis de skal skifte Nartey eller Wass er det også markant andre typer de har siddende på bænken.

Det kan være fint, hvis man gerne vil ændre udtryk i løbet af en kamp, men ift. bredde over en sæson er det ikke særligt ideelt.

På papiret er det en flot bredde BIF har, men jeg synes ikke den er så god i praksis på grund af deres skiftende trænersituation. Deres trup peger simpelthen for meget i forskellige retninger. De skal jo lave spillestilen helt om, hvis de skifter en Ambæk for Bundgaard eller Gregoritsch (og også mellem de to), så de er næsten altid tvunget til at ændre spillestil, hvis de skal skifte ud. Hvis de skal skifte Nartey eller Wass er det også markant andre typer de har siddende på bænken.

Det kan være fint, hvis man gerne vil ændre udtryk i løbet af en kamp, men ift. bredde over en sæson er det ikke særligt ideelt.
Jeg prøvede blot, at indikere hvorfor truppen ikke bliver omtalt ligeså tynd AGFs, og det skyldes f.eks. mulighederne på stopperne og venstre back.

Det kan jo også være en fordel, at spillerne er forskellige. Hvis vi en dag gerne vil spille med en dybdeløbende 9'er - hvis vi fører 1-0 og spiller med en mand i undertal, så er vores bedste kort Badji. Jeg synes Ambæk, og Bundgaard kan meget af det samme. Personligt ville jeg hellere have Bundgaard som trejdevalg i angrebet fremfor f.eks. Serra.

-Er det en optiomal trup, nej.
-Er den fra nummer 15-20 bedre end de fleste i ligaen, ja det tror jeg.

• Like
Reactions: fsc

EDIT: Derudover er der heller ikke to langtidsskadet spillere i Brøndby truppen.

Bestemt bestemt. "Bredde" er todelt (minimum).
For det handler både om niveau, og antal. Deres balance virker også bedre, og uden langtidsskaderne.
Det har været diskuteret antallet i forsvaret på et tidspunkt, hvor vi er nogle der siger vi numerisk er hvor vi bør være, men det er med Mølgaard, JJA og måske endda med Camara. Men det er klart at når budgettet i Brøndby er 50% (ish) større end vores, så skal det også kunne ses på spillernes indviduelle niveau.

Vores bredde bliver bare også bedre, hvis Emmery og Tchambe bliver reelle alternativer og nogen man vil bruge.

Jeg prøvede blot, at indikere hvorfor truppen ikke bliver omtalt ligeså tynd AGFs, og det skyldes f.eks. mulighederne på stopperne og venstre back.

Det kan jo også være en fordel, at spillerne er forskellige. Hvis vi en dag gerne vil spille med en dybdeløbende 9'er - hvis vi fører 1-0 og spiller med en mand i undertal, så er vores bedste kort Badji. Jeg synes Ambæk, og Bundgaard kan meget af det samme. Personligt ville jeg hellere have Bundgaard som trejdevalg i angrebet fremfor f.eks. Serra.

-Er det en optiomal trup, nej.
-Er den fra nummer 15-20 bedre end de fleste i ligaen, ja det tror jeg.
Med det 3. største budget er den naturligvis bedre end de fleste. Men jeg synes ikke det er meget de får for pengene. Hverken i toppen eller bredden.

Jeg tror i øvrigt Bundgaard ville fungere glimrende som 10'er i vores system, så ham kan CV passende hente som erstatning for Arnstad:)

Bestemt bestemt. "Bredde" er todelt (minimum).
For det handler både om niveau, og antal. Deres balance virker også bedre, og uden langtidsskaderne.
Det har været diskuteret antallet i forsvaret på et tidspunkt, hvor vi er nogle der siger vi numerisk er hvor vi bør være, men det er med Mølgaard, JJA og måske endda med Camara. Men det er klart at når budgettet i Brøndby er 50% (ish) større end vores, så skal det også kunne ses på spillernes indviduelle niveau.

Vores bredde bliver bare også bedre, hvis Emmery og Tchambe bliver reelle alternativer og nogen man vil bruge.
Helt sikkert.

Jeg synes dog det er farligt, at have Camara med i denne diskution. Han er U19, af en årsag, og hvis vi skal nævne ham skal vi nok også nævne de bedste fra Brøndbys U19, der har et virkelig højt niveau.

Jeg tror, over tid, at det er niveauet af nummer 14-20 der gør en kæmpe forskel, dermed ikke sagt der er kan være perioder og sæsoner, hvor man ikke er ramt af karantæner og skader, hvor de 11 man bringer er ligeså gode som alle andre. Ligeledes er der jo nogle spidskompetencer ved alle de spillere der er i truppen, så hvis man kan bringe dem rigtigt, og på de rigtige tidspunkter, så udligner tingene sig. Danmark spiller jo også nogle gange op med f.ekjs. Frankrig.

Helt sikkert.

Jeg synes dog det er farligt, at have Camara med i denne diskution. Han er U19, af en årsag, og hvis vi skal nævne ham skal vi nok også nævne de bedste fra Brøndbys U19, der har et virkelig højt niveau.

Jeg tror, over tid, at det er niveauet af nummer 14-20 der gør en kæmpe forskel, dermed ikke sagt der er kan være perioder og sæsoner, hvor man ikke er ramt af karantæner og skader, hvor de 11 man bringer er ligeså gode som alle andre. Ligeledes er der jo nogle spidskompetencer ved alle de spillere der er i truppen, så hvis man kan bringe dem rigtigt, og på de rigtige tidspunkter, så udligner tingene sig. Danmark spiller jo også nogle gange op med f.ekjs. Frankrig.

Jeg ved ikke nok om U19 holdene (specielt ikke fra de andre hold). Men Brøndbs U19 og U17 virker ikke sådan helt vildt ekstraordinært gode. Når man ser på stillingerne.
Men så ved jeg godt at man sagtens kan have 2-3 super talenter i ungdomsrækkerne uden at det nødvendigvis viser sig på resultaterne :)

Jeg synes dog også, at det bliver kontrafaktisk at konkludere, at AGF ikke har taget nogle markante risici i trupsammensætningen. Hvis Solbakken er skadet efter svinestregen forleden, har AGF samt to centrale midtbanespillere til rådighed, hvor ingen af de to kan spille 90 minutter, samt Arnstad væk fra sin bedste position. Forsvaret er allerede stærkt udfordret med Tingager ude, og skulle man få én skade eller karantæne yderligere, før han er klar, så bliver det lige lovligt spændende.

Jeg tænker, denne her i hvert fald delvist er henvendt til mig.

Jeg synes faktisk ikke, at AGF har taget en større risiko ved trupsammensætningen ift. det, der var udgangspunktet.

Udgangspunktet var, at vi skulle sparre penge, udvikle unge spillere og klare os så godt som muligt på banen - her er den officielle målsætning (stadig) top seks.

Det synes jeg, den nuværende trup er fint skåret til.

Men det ser risikabelt ud i en virkelighed, hvor vi lige pludselig er udfordrer til guldet. Jeg tror bare ikke, nogen havde forudset det, og det synes jeg skal med, når man kritiserer trupsammensætningen.

Rasmus Wurtz puster til ilden og siger det vi andre ikke vil sige- altså udover, at det kan vi hvert år turneringen starter og vi er med:p

Tidligere har jeg også været skeptisk i forhold til bredden i truppen – og ja, den kunne være endnu bedre end den er, men det er som at troen og euforien i truppen gør, at nye unge spillere bare træder ind og vil lege med - senest illustreret af Stefan Tchamche i Brøndby og Frederik Emmery mod FC Nordsjælland. For det virker som om, at de bare nyder at spille fodbold, hvilket er en præstation i sig selv, når vi alle ved, hvilken dyne af pres og forventninger, der kan ligge hen over AGF.

Han kommer dog også med en af grundene til vi andre ikke rigtig kalder den.

Kigger AGF cirka 88 kilometer mod vest, så finder de den væsentligste årsag til, at de ikke lader sig rive alt for kraftigt med.

Jeg kan tildels godt følge hans argument, men kunne man ikke også vende den om og sige at en knap så velkendt angriber, som ikke vil trække sig så meget opmærksomhed, ville stå i en mere favorabel situation om at kunne score selv istedet for at skabe plads for andre?
Det var min umiddelbare tanke da jeg hørte JP's svar. Og det med presset kan en Badji jo løbe dobbelt så meget som Paddy og dermed presse potentielt dobbelt så meget (sat lidt på en spids).

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back