Det er gået glimrende overall. Hvis man skal være hård kan man sige at eksperimentet med LW og JJA kostede 2 points i premieren, mens den begrænsede bredde var tæt på at koste i Farum, og kostede 2 points i Brøndby.
Man kan også med rimelighed sige, at PM med sine brændte straffespark har kostet fem point mod Randers og FCM. Det synes jeg er langt vigtigere at fremhæve, end at JP gjorde det åbentlyst rigtige og startede med at prøve de unge spillere, som han var blevet bedt om. PM har kostet mere end LW og JJA i denne sæson.
Ift. at den begrænsede bredde var tæt på at koste i Farum - hvilket den altså ikke gjorde - kan man modsat sige, at det netop var den begrænsede bredde, der gjorde, at vi vandt hjemme over Farum. Havde vi haft en ren centerforsvarer mere i truppen, var det måske Carstensen eller Beijmo, der var kommet ind for Links. Og så er det ikke givet, at vi havde vundet.
Det var iøvrigt også bredden i form af Solbakken, der scorede sejrsmålet i Farum.
Jeg køber, at en yngre, hurtigere cb måske havde forhindret Brøndbys første mål. Men det er også bredden (eller mangel på samme) der skaffer os point i den kamp. Det er indskiftningerne, der redder os. Og SB, Badji, Jørgensen og Emmery var næppe alle kommet på banen, hvis vi havde haft flere forsvarsspillere i truppen. For jeg gætter på, at man så havde spillet Beijmo som wb og indskiftet Carstensen i stedet for Enmery.
Man kan således også anskue manglende bredde som præcis den styrke, der har sikret os fire point i de to seneste kampe.
Desuden har du den underliggende præmis, at vi kunne have haft en Tingager reserve af højere kvalitet i truppen. Det tvivler jeg på. En så dygtig spiller gider næppe sidde på bænken uge efter uge, mens han venter på, at manden der aldrig får karantæne, går i stykker. Så kunne han selvfølgelig have spillet til højre eller venstre i forsvaret, men det var gået ud over spilletiden for enten Kahl, Beijmo eller Carstensen, så det havde ikke været en ubetinget gave til truppen. Desuden tror jeg, det er en svær opgave at skulle overtage for Tingager i ep par , uanset om man så er Beckenbauer, fordi det også handler om at styre og kende Kahl og højrestopperen.
JJA har i mine øjne niveau til at spille fast i bunden af Superligaen. Han kan ikke komme på holdet. Jeg tvivler på, vi kan tiltrække bedre spillere til en rendyrket reserverolle.
Stiften peger på, at Callø er den oplagte erstatning for Tingager, qua hans præstationer for Fremad. Det skal også med i regnestykket. Hvis man har en plan for Callø næste år, så duer det ikke at hente en stor forsvarskanon i år, for så er der mindre spilletid til Callø næste år.
Jeg synes faktisk, at trupbredden er mere end bestået i denne sæson so far. Vi falder generelt ikke specielt i niveau, når vi skifter ind. Indskiftningsspillere har med mål skaffet 4 point i de seneste to kampe, selvom vores absolut vigtigste forsvarsspiller var ude i de to kampe.
Uanset hvad der sker herfra, kan jeg ikke få mig selv til at klage over den trup, CV har sat sammen - ikke sådan som holdet har præsteret i efteråret.