New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 324K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
Jeg er helt enig i, at det betyder en del, hvorvidt en klub kan sige "nej", men jeg vil jo så argumentere for, at det lige så meget er det omvendte.

Vi er i gang med et voldsomt dyrt stadionbyggeri, der uden tvivl presser økonomien. Ikke noget alvorligt, men det presser os stadig. Vi har heller ikke særligt mange salgsbare spillere. Vi har den højeste gennemsnitsalder i ligaen, og det er endda med LÆNGDER. Vores gennemsnitsalder på start 11 er 2,5 år ældre end nr. 2.

Brøndby er eget af en flok milliardærer. Hvis de ville, så kunne de sagtens sige nej. Det gjorde de også de første 2 år, men det ku godt ligne, at tålmodigheden er ved at slippe op, og de derfor ik vil smide flere penge ud af vinduet, så dermed er mere tvunget til at acceptere evt. bud.
Ift at sige nej, kan man også spørge hvor spilleren står. I FCK har de vist sig villige til at tage tabet ved kontraktudløb og de har mulighed for at vinde på banen, hvilket gør det troværdigt at holde på en spiller.

Hvis man som AGF eller VFF står med en dygtig spiller alle ved skal videre, men der ikke rigtigt er budkrig, hvad sker der så? Er det et troværdigt scenarie for VFF eller AGF at takke nej til 45-50 mio til sommer, hvis det er markedsprisen på det tidspunkt? Bliver spilleren mere værd af at blive 6 måneder ældre og levere mere af det samme i klubben? Bliver spilleren utilfreds og måske demotiveret?

Det ser ud til FCM får stor succes med deres Frankulino-beslutning. Hvem kan kopiere det? Kræver det europæiske kampe at bygge på, skal AGF fortsat være medaljekandidat efter sommerpausen, for at holde Arnstads pris høj?

Nartey er 20, så klubber køber ind på potentiale. Potentiale er noget, de store klubber vil betale mange penge for. Desuden så har BIF allerede afvist et bud på €7M i sommers. Dengang var han reserve, nu er han deres bedste spiller.

Arnstad er 22. I moderne fodbold er han ik længere et talent, og så køber klubberne ik ind på potentiale i lige så høj grad. Det afspejles i prisen.

Og trods Brøndbys halvsløje slagshistorik, så er deres salgshistorik stadig bedre end vores.

Og siden Brøndby afviste det bud, har Nartey fået 6 måneder mindre kontrakttid. Det trækker ned i prisen, medmindre der opstår en decideret budkrig på ham.

Det er muligt, Arnstad ikke længere er et talent. Men der er stadig rigeligt med potentiale at købe.

Nartey er iøvrigt 21 næste efterår. Han er også ved at have passeret talentstatus.

Uden at gide finde et eneste eksempel, er jeg dog ret overbevist om, at der findes tonsvis af klubber, der køber spillere på 22 (23 til efteråret) med henblik på at sælge dem videre med potentiale. Især, når de som i Arnstads case har ret meget seniorerfaring på relativt højt niveau.

Fodboldklubber stopper ikke med at tjene penge på fodboldsspillere, når de 20. Og fodboldsspillere stopper heldigvis ikke med at udvikle sig, når de er 19. Det er Arnstad jo et lyslevende eksempel på.

Men vi har haft denne diskussion før. Det eneste nye er, at en transfersjournalist, uden nogen nævneværdig interesse i AGF, har sat sig ind i et studie og sagt noget, der tydeligvis ikke bunder i grundig indsigt eller arbejde.

Jeg skyder på, at Arne ryger for mere end Nartey.

Jeg er blevet grebet af stemningen og har sammenlignet Noah Nartey med Kristian Arnstad på en række parametre.

NN er åbentlyst to år yngre.

NN har spillet 49 hele kampe indtil videre i sin karriere, højeste niveau er SL. Kristian Arnstad har spillet 80 hele kampe. Heraf 21 fulde kampe i Jupiler League og 7,5 fulde kampe i Conference League.

Noah Nartey har spillet i 10 U21 landskampe for Danmark. Kristian Arnstad har spillet i 24 U21 landskampe for Norge. Han er anfører - eller var i hvert fald. Han har spillet en landskamp for Norge, som vel er blandt de absolut bedste landshold i Europ pt.

Noah Nartey har i denne sæson i SL scoret fire mål og lavet tre assists. KA har i SL scoret 6 mål og lavet to assists.

NN bliver 21 till oktober. KA bliver 23 til september.

Jeg synes, alle ovenstående parametre - fraset alder - indikerer et større garanteret potentiale hos KA. Jeg kan sagtens se potentialet hos NN. Men KA har ret beset bevidst sig på en langt højere hylde. Og historien er rig på spillere lig NN, som bliver solgt dyrt og så falder igennem i udlandet.

Hvis jeg var udenlandsk køber og skulle værdisætte de to spillere, ville jeg være væsentligt mere tryg ved at smide mine midler efter KA.

Last edited:
Jeg har ikke set det nævnt tidligere i tråden, men hvad med at gentage sommerens succesfulde transfervindue?

Jeg foreslår derfor følgende leg:

Du er CV og sælger vores 2 største profiler. Du erstatter dem med to lejespiller med en fortid i Silkeborg. Du er selvfølgelig også velkommen til at snuppe en fra Viking(normalt foretrækker CV at hente dem direkte fra klubben, men Markus Solbakken beviser, at det ikke altid forholder sig sådan).

Hvem sælger du og hvem lejer du?

Jeg sælger: Arnstad og Beijmo.
Jeg henter: Anders Klynge, Wessam Ali Abou og Franco Lino(kun på grund af navnet)

Klynge får ikke meget spilletid i Bodø, så han er den mere realistisk lejespiller.
Jeg var fristet til at hente en erstatning til forsvaret, for der er mange gode bud, men jeg gik med det sjove(og totalt urealistiske) bud på en forstærkning til angrebet. Jeg satser på at Dalsgaard, Andersen og Carstensen kan dække højresiden.
Franco Lino er godt nok venstre back, men jeg tænker han kan omskoles til en angriber.

Jeg har ikke set det nævnt tidligere i tråden, men hvad med at gentage sommerens succesfulde transfervindue?

Jeg foreslår derfor følgende leg:

Du er CV og sælger vores 2 største profiler. Du erstatter dem med to lejespiller med en fortid i Silkeborg. Du er selvfølgelig også velkommen til at snuppe en fra Viking(normalt foretrækker CV at hente dem direkte fra klubben, men Markus Solbakken beviser, at det ikke altid forholder sig sådan).

Hvem sælger du og hvem lejer du?

Jeg sælger: Arnstad og Beijmo.
Jeg henter: Anders Klynge, Wessam Ali Abou og Franco Lino(kun på grund af navnet)

Klynge får ikke meget spilletid i Bodø, så han er den mere realistisk lejespiller.
Jeg var fristet til at hente en erstatning til forsvaret, for der er mange gode bud, men jeg gik med det sjove(og totalt urealistiske) bud på en forstærkning til angrebet. Jeg satser på at Dalsgaard, Andersen og Carstensen kan dække højresiden.
Franco Lino er godt nok venstre back, men jeg tænker han kan omskoles til en angriber.
Apropos omskoling, er det så ikke ved at være på tide at omskole Youssef Badji fra angriber til venstre back, eller lignende. Når man i så mange år, ikke er i stand til at score mål, så kan man jo ikke være angriber, og så er det nødvendigt med en omskoling, hvis han vil fortsætte med at leve af at spille fodbold.

Jeg er blevet grebet af stemningen og har sammenlignet Noah Nartey med Kristian Arnstad på en række parametre.

NN er åbentlyst to år yngre.

NN har spillet 49 hele kampe indtil videre i sin karriere, højeste niveau er SL. Kristian Arnstad har spillet 80 hele kampe. Heraf 21 fulde kampe i Jupiler League og 7,5 fulde kampe i Conference League.

Noah Nartey har spillet i 10 U21 landskampe for Danmark. Kristian Arnstad har spillet i 24 U21 landskampe for Norge. Han er anfører - eller var i hvert fald. Han har spillet en landskamp for Norge, som vel er blandt de absolut bedste landshold i Europ pt.

Noah Nartey har i denne sæson i SL scoret fire mål og lavet tre assists. KA har i SL scoret 6 mål og lavet to assists.

NN bliver 21 till oktober. KA bliver 23 til september.

Jeg synes, alle ovenstående parametre - fraset alder - indikerer et større garanteret potentiale hos KA. Jeg kan sagtens se potentialet hos NN. Men KA har ret beset bevidst sig på en langt højere hylde. Og historien er rig på spillere lig NN, som bliver solgt dyrt og så falder igennem i udlandet.

Hvis jeg var udenlandsk køber og skulle værdisætte de to spillere, ville jeg være væsentligt mere tryg ved at smide mine midler efter KA.
Måske det er semantik. Men tror ikke der er større garanteret potentiale ved Arnstad, som du skriver - vi er forbi potentiale der. Man ved hvad man køber.

En køber af Nartey kan, med rette, se om man ikke får samme udvikling på ham som AGF har fået på Arnstad de næste to år.

Skulle jeg købe, ville jeg vælge Nartey 10 ud af 10 gange.

Apropos omskoling, er det så ikke ved at være på tide at omskole Youssef Badji fra angriber til venstre back, eller lignende. Når man i så mange år, ikke er i stand til at score mål, så kan man jo ikke være angriber, og så er det nødvendigt med en omskoling, hvis han vil fortsætte med at leve af at spille fodbold.
Ja, der er vel ingen risiko for at han scorer selvmål, for det kræver han kan ramme målet 😎

Hæ, jeg har tænkt i de samme baner. Hvis hans spidskompetence er hovedspillet, men uden evnen til at score, er forsvaret eller den defensive midtbane et godt sted at få den evne i spil. Så er spørgsmålet, om han kan (og vil) lære at forsvare. Der er et par år, til Tingager må antages at være erstatningsmoden. Sæt i gang! 😁

Måske det er semantik. Men tror ikke der er større garanteret potentiale ved Arnstad, som du skriver - vi er forbi potentiale der. Man ved hvad man køber.

Det er en dårlig formulering, jeg bruger. Jeg mener, at man i højere grad ved, hvad man får med Arnstad, fordi han har erfaring på højere niveau.

Jeg er dog helt uenig i, at vi er forbi potentiale ved Arnstad. Jeg tror, han rummer masser af potentiale for at blive endnu bedre og endnu mere værd. Men det er klart, at Nartey har et par år mere til at udvikle sig i.

Hvis jeg skulle købe efter hardcore potentiale, ville jeg ikke købe nogen af dem. Så ville jeg gå efter noget, der var rigtigt ungt.

Hvis jeg skulle købe ind ift. at gå ind på holdet og spille regelmæssigt i en top fire liga, ville jeg vælge Arnstad.

Og siden Brøndby afviste det bud, har Nartey fået 6 måneder mindre kontrakttid. Det trækker ned i prisen, medmindre der opstår en decideret budkrig på ham.
Kontraktlængde bliver først et problem, når du kommer ned på 1,5 år. Og derefter går det stærkt. Og det er netop derfor, at Brøndby skal sælge Nartey til vinter, hvor der stadig er 1,5 år tilbage af kontrakten.

Havde Nartey haft en lang kontrakt, så havde han været et trecifret millionsalg. Det har han ikke, men 1,5 år stadig lang nok tid til, at de nok kan få 60-75 mio for ham.
Nartey er iøvrigt 21 næste efterår. Han er også ved at have passeret talentstatus.
Der er heller ingen, der taler om en salg af Nartey næste efterår eller til sommer. Et Nartey salg sker med 99% sandsynlighed til vinter, medmindre de forlænger hans kontrakt. Og til vinter er han stadig kun 20. Det er stadig talentstatus.
Fodboldklubber stopper ikke med at tjene penge på fodboldsspillere, når de 20. Og fodboldsspillere stopper heldigvis ikke med at udvikle sig, når de er 19. Det er Arnstad jo et lyslevende eksempel på.
Nej, men det er veldokumenteret, at priserne falder, jo ældre du bliver. CIES lavede en rapport, der viste, at når spillerne har rundet 18 år, så falder deres salgspris gennemsnitligt med 9% om året.

Der er undtagelser, men det er sådan markedet generelt fungerer.

Og jeg understreger gerne igen. Vores salgshistorik er stadig langt efter Brøndbys.

Kontraktlængde bliver først et problem, når du kommer ned på 1,5 år. Og derefter går det stærkt. Og det er netop derfor, at Brøndby skal sælge Nartey til vinter, hvor der stadig er 1,5 år tilbage af kontrakten.

Havde Nartey haft en lang kontrakt, så havde han været et trecifret millionsalg. Det har han ikke. Priser trækker først voldsomt ned, hvis de ikke får han solgt, og kontrakten pludselig kun er på et år.

Præcis. Derfor får Brøndby heller ikke 25+ millioner mere for Nartey end vi gær for Arnstad, hvis de sælger ham til vinter. Medmindre der opstår budkrig, og så god har han trods alt ikke været. Hans værdi er allerede i gang med at falde.

Nej, men det er veldokumenteret, at priserne falder, jo ældre du bliver. CIES lavede en rapport, der viste, at når spillerne har rundet 18 år, så falder deres salgspris gennemsnitligt med 9% om året.

Der er undtagelser, men det er sådan markedet generelt fungerer.

Aha. Så Arnstad vil gennemsnitligt være rundt regnet 15% billigere end Nartey på grund af alderen.

Jeg tror, at Arnstad er 25% mere værd end Nartey hvis man kigger på kontraktlængde og international erfaring.

Det er for fattigt udelukkende at forholde sig til værdien ud fra alder.

Iøvrigt er jeg lodret uenig i, at Brøndbys salgshistorik er bedre. De har solgt for større beløb i betydeligt flere år. Men vi sælger for ligeså store beløb, og vores salg har større succes.

Iøvrigt er jeg lodret uenig i, at Brøndbys salgshistorik er bedre. De har solgt for større beløb i betydeligt flere år. Men vi sælger for ligeså store beløb, og vores salg har større succes.
Helt enig, BIFs pipeline har, af gode grunde via et akademi, nok været mere stabil, men jeg synes faktisk de er dårlige på markedet, omend de har haft relativt stabile salg, i længere tid end AGF. Deres bedste, nylige salg er Kvistgaarden der som angriber kun bragte lidt mere ind for dem end Yann. Bischoff, Suzuki osv har ikke bragt meget mere end TK, Albert, MEM.

Vi skal vel tilbage til trioen Frendrup, Jobbe og Hermansen før vi kan tale om et forspring i pisgul favør

Det er en dårlig formulering, jeg bruger. Jeg mener, at man i højere grad ved, hvad man får med Arnstad, fordi han har erfaring på højere niveau.

Jeg er dog helt uenig i, at vi er forbi potentiale ved Arnstad. Jeg tror, han rummer masser af potentiale for at blive endnu bedre og endnu mere værd. Men det er klart, at Nartey har et par år mere til at udvikle sig i.

Hvis jeg skulle købe efter hardcore potentiale, ville jeg ikke købe nogen af dem. Så ville jeg gå efter noget, der var rigtigt ungt.

Hvis jeg skulle købe ind ift. at gå ind på holdet og spille regelmæssigt i en top fire liga, ville jeg vælge Arnstad.
Helt fair.

Jeg kan nemmere set, at Nartey har mulighed for at tage et ligeså vildt hop som det Arnstad har taget i år. Men jeg har ikke sværere ved at se Arnstad gøre det samme.

Bliver de begge solgt til f.eks Series A til sommer, kan jeg lettere se Nartey spille i top 5 klubber der på sigt, end Arnstad.

Langt efter ligefrem? Hvad er det for et salg du mener her ?
Jeg tillader mig at skrive det her igen. Hvis man påstår, vi ik er langt efter den på transfers, så er man simpelthen for biased.
________

Nu skal vi altså liiiie ha de hvie briller af. Desværre.

Vi har i hele vores historie solgt spillere for lige under €50M (transfermarkt). Det har Brøndby alene solgt for de sidste 4 år. Brøndby har solgt for €145M i hele deres historie.

Vores transferrekord er €7,2M. Brøndbys er €10M.

Brøndby har 4 salg, som er større end vores største salg.

Hvis du lavede en kombineret Top 10 for begge hold, så ville Brøndby have 8/10 pladser i Top 10 største salg.

Vi har 2 salg på €5M eller derover. Brøndby har 8.

Vi har 16 spillere, der er solgt for €1M eller derover. Brøndby har 46.

Vi har 8 spillere, der er solgt for €2M eller derover. Brøndby har 25.

Alle tal er fra transfermarkt. Nej, jeg ved godt, at de tal ik er 100% perfekte, men det er gældende for alle hold og det mest revisende, vi har. Brøndby har angiveligt også fået 100 mio for Lindstrøm med alle bonusser, men han står fx også kun noteret til €7M

Aha. Så Arnstad vil gennemsnitligt være rundt regnet 15% billigere end Nartey på grund af alderen.

Jeg tror, at Arnstad er 25% mere værd end Nartey hvis man kigger på kontraktlængde og international erfaring.
18% er gennemsnit. Når du så lige medregner forskellen i potentiale, salgshistorik, kontraktlængde og alt det, så kan du så enten trække det den ene eller anden vej.

Og hvis man går med 18%, så vil det betyde, at hvis Nartey ryger for 75, så ryger Arnstad nok for omkring 60. Ryger Nartey for 65, så er vi nok nærmere 52. Det synes jeg faktisk er helt fornuftige bud.

Og når du snakker om international erfaring, så hvilken? Du stiger altså ikk i værdi, fordi du får en enkelt landsholdsudtagelse til Norge. Og 24 U21 landskampe har altså heller ik nogen væsentlig betydning, når du ikke engang har været med til U20/U21 mesterskab.

Og du kan vel heller ik mene, hans erfaring fra Belgien, hvor han blev vejet for let og gik 2-3 skridt ned for at få gang i karrieren igen?

Nartey var til U21 EM i sommers, hvor han var Danmarks bedste. Det skal klubber og scouts nok huske.
Præcis. Derfor får Brøndby heller ikke 25+ millioner mere for Nartey end vi gær for Arnstad, hvis de sælger ham til vinter. Medmindre der opstår budkrig, og så god har han trods alt ikke været. Hans værdi er allerede i gang med at falde.
Nogle gange bliver man altså nødt til at lave en neutralitetstest. Hvis du spurgte fans fra samtlige andre klubber end AGF og Brøndby, hvilken spiller, der vil blive solgt dyrest, samt hvilken klub der er mest foran på transfers, så ville 99% jo svare Nartey og Brøndby.

Og han har været god nok til, at trænerne stemte ham ind som nr 4 til efterårets profil. Ingen hævder, han har været bedre end Arnstad, men lidt objektivitet vil altså pynte en del.

Corlu i Mediano argumenterede for, at flere klubber kan have trukket deres interesse lidt tilbage, da de så Nartey miste hovedet mod Fredericia. Det var ikke et attraktivt træk at afsløre for de tilstedeværende scouts. At det sker under så lidt pres som på hjemmebane mod et bundhold i superligaen, det lover ikke så godt for ham og Brøndby.

Det tror jeg ikke sekund på. Jo, hvis Nartey gentagende gange har vist han er udisciplineret men det er vist hans 1. røde kort. Gu var det hjernedødt men jeg nægter at tro på, klubber som er blevet forelsket i hans niveau, teknik og så meget andet vil trække sig pga. det røde kort.

Om andet viser hans reaktion efter kampen, han ikke er umoden. Ingen bortforklaringer men en erkendelse af han dummede sig, big time.

Nogle gange bliver man altså nødt til at lave en neutralitetstest. Hvis du spurgte fans fra samtlige andre klubber end AGF og Brøndby, hvilken spiller, der vil blive solgt dyrest, samt hvilken klub der er mest foran på transfers, så ville 99% jo svare Nartey og Brøndby.

Og han har været god nok til, at trænerne stemte ham ind som nr 4 til efterårets profil. Ingen hævder, han har været bedre end Arnstad, men lidt objektivitet vil altså pynte en del.

Jeg synes til gengæld i din iver efter at være så objektiv, at du går over i den anden grøft.
Du taler simpelthen Arnstad og vores salgshistorik alt for meget ned.

Jeg mener i ramme alvor 50 mio. for Arnstad er fornærmende og CV bør ikke engang bruge 2 hjerneceller på at sige nej. Ja, han burde ikke engang svare tilbage.

Jeg synes til gengæld i din iver efter at være så objektiv, at du går over i den anden grøft.
Du taler simpelthen Arnstad og vores salgshistorik alt for meget ned.

Jeg mener i ramme alvor 50 mio. for Arnstad er fornærmende og CV bør ikke engang bruge 2 hjerneceller på at sige nej. Ja, han burde ikke engang svare tilbage.
Jeg har tidligere sammenlignet vores salgshistorik med deres én til én. Det er ikke at tale det ned, det er bare at henvise til det fakta, vi nu engang har.

Og jeg prøver ik at tale Arnstad ned. Han har været ligaens klart næstbedste spiller kun overgået af et freakmonster fra Herning, vi heldigvis sjældent ser i ligaen. Det er jo ikke hans niveau, jeg forholder mig til, men de objektive parametre, som primært peger tilbage på klubben.

Jeg synes heller ik, man skal sælge ham til vinter, for jeg kan ikke se, hvorfor han ikke skulle kunne fortsætte med at præstere på samme niveau, og så vil han uden tvivl være mere værd til sommer. Men det ændrer ik på, at jeg ikke tror, at hans markedsværdi her og nu er meget over 50 mio. Jeg synes egentlig, Farzam rammer det meget godt her. Præsterer Arnstad på samme niveau i foråret, så skal han nok ryge derop, men 4 måneder tror jeg altså ik er nok, når det ik er potentiale, der købes ind på.
1765031812349.webp

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back