New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 322K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
Vi har et budget der er cirka 1/3 af FCKs

Vi har solgt vores bedste spiller til dem, som vi utrolig gerne ville have beholdt.

Jeg tvivler på vi kan stjæle noget legetøj - de gerne vil have - fra dem

Hov. Den her havde jeg vist overset. Jeg er selvfølgelig enig i, at vi næppe kan stjæle noget legetøj, de allerede har udset sig. Men vi kan heldigvis købe legetøj, som de senere opdager, at de også godt kunne tænke sig (som Arnstad, Bisseck, Yakob, MEM)

Mon CV kan hjælpe os på vej her? :love:

Det bliver et kæmpe stort nej tak herfra til at hente en snart 32 årig angriber, som lever af sin hurtighed (der helt sikkert er på vej ned), og som givetvis vil ligge i toppen af vores lønhierarki. Uhre er vel ganske ordinær uden sin hurtighed, og det er sjældent, at spillere vedbliver at være hurtige, når de når op midt i 30erne.

Hov. Den her havde jeg vist overset. Jeg er selvfølgelig enig i, at vi næppe kan stjæle noget legetøj, de allerede har udset sig. Men vi kan heldigvis købe legetøj, som de senere opdager, at de også godt kunne tænke sig (som Arnstad, Bisseck, Yakob, MEM)
Det kan vi da helt bestemt. Men i min bog betyder det ikke, at nogle af de spillere de vejer og finder for lette ikke er aktuelle i AGF.

Adam Daghim var ikke god nok, og skiftede så til AGF. Det er jeg i dag glad for.

Jeg kunne sagtens se en scenarie, hvor de ikke bliver tilfredse med Mads Emil. Vil vi så ikke have ham tilbage, fordi han ikke er god nok til dem?

Et mesterskab til AGF til sommer, vil svare til det mesterskab FC Nordsjælland vandt i 2012, AaB vandt i 2014, eller Brøndby vandt i 2021.
Da Brøndby blev mestre i 21, havde de det 3. højeste budget. FCM’s budget var kun 50 mio højere og FCK’s var vel 90-100 mio højere.

Da FCN og AaB blev mestre var afstanden til fck kun 60-65 mio, og ligaen var markant mere jævnbyrdig. Der var fck, men så var der 4-5 hold, der lå ekstremt tæt økonomisk. Havde fck en dårlig sæson, så var der god mulighed for at vinde guld. Sådan er det ikke i dag. Vi er afhængige af, at 3 (måske 4) hold underpræsterer markant, før vi kan blive mestre. Og med de penge de bruger, er det bare ekstremt usandsynligt. Alene fck bruger vel næsten 175 mio mere på deres trup, end vi gør. FCM bruger over 100 mio mere.

Desuden så var der ikke noget mesterskabsspil dengang. Det har vi i dag, hvilket gør betingelserne for en sensation markant sværere.

Og med al respekt, så har vi kun vundet 2 bronzemedaljer de sidste 29 år. Intet i vores placeringer - heller ik de sidste 5 år - har talt for, at vi skulle komme i nærheden af et mesterskab.

Et AGF mesterskab vil i diskutabelt være den største overraske siden Herfølge. Det er jeg sikker på bookmakerne også er enige i, uden at have tjekket det.

Det kan vi da helt bestemt. Men i min bog betyder det ikke, at nogle af de spillere de vejer og finder for lette ikke er aktuelle i AGF.

Adam Daghim var ikke god nok, og skiftede så til AGF. Det er jeg i dag glad for.

Jeg kunne sagtens se en scenarie, hvor de ikke bliver tilfredse med Mads Emil. Vil vi så ikke have ham tilbage, fordi han ikke er god nok til dem?

Jeg kommenterede på, om det at hente Lucas Lerager ville rykke os nogen vegne i et internt superliga hieraki. Jeg har på intet tidspunkt udtrykt en holdning til, om vi generelt skal hente spillere fra FCK.

Der er masser af eksempler ude i Europa og i DK, på at der ikke er nogen garanti for at de rigeste klubber vinder mesterskabet hver gang, det er en generel misforståelse der desværre hersker i Danmark. Mange penge giver en klub bedre forudsætninger for at vinde mesterskabet, men det er stadigvæk ikke nogen garanti.

Absolut ingen snakker om pengene er en garanti men det er undskyld mig indiskutabelt at penge er en forudsætning for KONTINUERLIG at spille med om mesterskabet.
Jeg gider ikke finde 34 eksempler men du kan bare tage oversigten fra de seneste 10 vundne mesterskaber i Superligaen.

Hvis AGF som Nizzy opstiller vinder i år og er med hvor det er helt sjovt de efterfølgende år, så slår vi markedet og det er ikke viderelig realistisk. Derfor vil jeg have vi holder snuden i sporet og ikke ændrer strategi og begynder igen at tænke kortsigtet. Det er som sagt næsten umuligt at vinde på den lange bane med den strategi og vi har historisk været elendige til det.

Derfor kan vi godt som Matt er inde på fremskynde en transfer eller 2 hertil vinter men det skal være spillere som passer ind i den strategi CV har lagt da han tiltrådte.

Nej, altså - grunden til MEM ikke skal tilbage er, at han da er god til at fistre rundt med bolden, men han scorer jo ikke mål!
“Der er for lidt slutprodukt” hedder det vist, hvis man har forstand på det 🤣

Beklager så læste jeg dit “det legetøj de ikke vil lege med” forkert. Jeg troede det var generelt

Fair. Nej. Jeg gør mig ikke nogen illusioner om, at vi skal hente FCK lige med det samme. Og selv, hvis vi skulle gøre det, ville der stadig være fornuft i at fiske hos dem.

Daghim var selvfølgelig en fantastisk handel for os. Jeg ville også være fint tilfreds med at hente MEM hjem igen. Helt generelt tror jeg ikke, vi skal holde os for fine til at hente fra nogen klubber, hvis der er kvalitet nok.

Er der mulighed for at vi kan hente James herop på et visum, så kan kan være med i preseason? Det kunne være så vildt hvis han bare tog en plads fordi han er god
Ja, det burde være muligt, sådan som jeg forstår reglerne. Der er også brugere herinde, der har bekræftet at han har været på besøg i Aarhus tidligere. Så der burde ikke være noget problem i, at han kommer på et visum og træner med indtil han fylder 18 år. Hvis jeg husker korrekt, så fylder han 18 til februar og derfor ville man f.eks. have et par måneder til at få arbejdstilladelsen på plads efter han fylder 18. Han kan naturligvis først spille kampe efter at der foreligger en arbejdstilladelse.

Ja, det burde være muligt, sådan som jeg forstår reglerne. Der er også brugere herinde, der har bekræftet at han har været på besøg i Aarhus tidligere. Så der burde ikke være noget problem i, at han kommer på et visum og træner med indtil han fylder 18 år. Hvis jeg husker korrekt, så fylder han 18 til februar og derfor ville man f.eks. have et par måneder til at få arbejdstilladelsen på plads efter han fylder 18. Han kan naturligvis først spille kampe efter at der foreligger en arbejdstilladelse.

Må man virkeligt først underskrive kontrakten og søge arbejdstilladelse, når man er fyldt 18? Jeg var af den opfattelse, at kontrakten bare først måtte gælde, fra spilleren var 18.

Nå, men det er måske meget godt. Forventningerne til den her unge gut, som vi ikke engang ved, om vi henter, er skruet helt vildt højt op. Vi beskriver ham praktisk taget som messias.

Jeg er med på, at han er et stort talent. Men han er også en 18-årig afrikaner, der skal vende sig til vinter, sne, slud og boller i karry. Det vil nok være meget sundt, hvis det ikke er forventningen, at han skal være vores nye førsteangriber fra februar. Både hvis han istedet skifter til en større adresse og hvis han først må spille for os fra engang i april.

Eneste måde at beholde ham er at tilbyde fast spilletid - og en måde hvor det kan lade sig gøre på selv hvis vi køber Carstensen fri, og Andersen kommer tilbage er, hvis Beijmo bliver den nye faste venstre CB.
Men er det ikke noget med, at han helst vil ud og spille på back/kant? Hvis klubben mangler, så tager han naturligvis en tørn som CB men det er ikke der han vil spille permanent.

Last edited:
Jeg er måske ved at blive lidt for naiv i forhold til hvor attraktiv AGF egentligt er - bare fordi jeg føler ét, er det ikke sikkert, at professionelle fodboldspillere tænker på samme måde - men:

Hvis AGF ser ud til at kunne spille om guld/sølv i foråret, så tror jeg egentligt, at mange spillere i vinterpausen tænker, at det kunne være sjovt at være en del af. På godt og ondt er det jo ikke det samme at spille de kampe i og omkring AGF, som det er at spille dem i de øvrige top4-klubber, alene fordi det er så længe siden. Hvem ville ikke gerne være en del af klubbens første mesterskab i 40 år? Anyway, foråret 2026 er ikke nødvendigvis bare et halvår som alle andre i AGF.

Hvis AGF skal spille europæisk næste sæson, så kan jeg godt se adskillige spillere tage mindst en sæson til i klubben. Udover europæisk fodbold indeholder næste sæson jo også det nye stadion, og det vil også være en fed oplevelse at være med til. Så sæsonen 2026/27 er heller ikke bare endnu en sæson i AGF, og måske fx Beijmo og Kahl kan overtales til en kort forlængelse / forlængelse med relativt lave klausuler.

Han var Malmøs 5.mest benyttede, men de hentede en tidligere profil hjem fra USA(Anton Tinnerholm, der nu er pensioneret).

I alsvenskan ja...

Det var mest fordi han også spillede 1.131 minutter europæisk - at han vist var den mest benyttede spiller i sverige i 2022 kalender-året.

3.297 minutter i alt.

Svarer til fuld tid i over 36 kampe.
Og kom så til AGF januar 2023.

Screenshot 2025-11-29 at 15.30.31.webp

Da Brøndby blev mestre i 21, havde de det 3. højeste budget. FCM’s budget var kun 50 mio højere og FCK’s var vel 90-100 mio højere.

Da FCN og AaB blev mestre var afstanden til fck kun 60-65 mio, og ligaen var markant mere jævnbyrdig. Der var fck, men så var der 4-5 hold, der lå ekstremt tæt økonomisk. Havde fck en dårlig sæson, så var der god mulighed for at vinde guld. Sådan er det ikke i dag. Vi er afhængige af, at 3 (måske 4) hold underpræsterer markant, før vi kan blive mestre. Og med de penge de bruger, er det bare ekstremt usandsynligt. Alene fck bruger vel næsten 175 mio mere på deres trup, end vi gør. FCM bruger over 100 mio mere.

Desuden så var der ikke noget mesterskabsspil dengang. Det har vi i dag, hvilket gør betingelserne for en sensation markant sværere.

Og med al respekt, så har vi kun vundet 2 bronzemedaljer de sidste 29 år. Intet i vores placeringer - heller ik de sidste 5 år - har talt for, at vi skulle komme i nærheden af et mesterskab.

Et AGF mesterskab vil i diskutabelt være den største overraske siden Herfølge. Det er jeg sikker på bookmakerne også er enige i, uden at have tjekket det.
Der er større sandsynlighed for et mesterskab, hvis man har flest penge, men ingen garanti. De økonomiske sammenligninger du laver skal jo også sammenholdes med at priserne på gode spillere var helt anderledes dengang, så 60 mio svarer til det dobbelte i dag i spillerinflation. Forholdsmæssigt er der ikke en stor forskel, og AGF har vel i mange analyser det fjerdestørste spillerbudget - hvis det budget er brugt klogt, vil det godt kunne konkurrere.

I forhold til antallet af medaljer til AGF ledende op til denne sæson, så er det vel ikke meget anderledes end Brøndby og FCN inden deres mesterskabssæsoner?

Det jeg siger er ikke at AGF er favoritter til mesterskabet, men det ville heller ikke være århundredets sensation hvis det skete alligevel, AGF er blevet en del af topstriden i de seneste år, det var Herfølge ikke, så det kan vel sammenlignes med Brøndbys, AaB’s eller FC Nordsjællands mesterskaber. Hvis man får det til at klikke i en sæson, så er det muligt, og det ville også være rigtigt sundt for Superligaen, hvis ikke det var afgjort allerede inden sæsonstart at mesterskabet enten går til Herning eller København.

Det jeg siger er ikke at AGF er favoritter til mesterskabet, men det ville heller ikke være århundredets sensation hvis det skete alligevel, AGF er blevet en del af topstriden i de seneste år, det var Herfølge ikke, så det kan vel sammenlignes med Brøndbys, AaB’s eller FC Nordsjællands mesterskaber. Hvis man får det til at klikke i en sæson, så er det muligt, og det ville også være rigtigt sundt for Superligaen, hvis ikke det var afgjort allerede inden sæsonstart at mesterskabet enten går til Herning eller København.
Det er ganske relevant læsning. Jeg har også luret på hvordan man skal tolke de seneste år. AGF har under Uwe demonstreret niveau til at byde ind i topstriden. Første sæson en sen opblomstring, og hurtig afblomstring igen. Men der blev vist niveau til at byde de bedste opgørelse til dans.

2. Sæson var det primært pokalen, men det var også en skadesplaget sæson.

3. Sæson var der to perioder AGF så meget stærke ud (selvom det primært var bund-6, der blev kanøflet), og så skader til Links, Kahl & what-have-we i form af New age spilletid til alle med støvler på.

Så AGF har både demonstreret noget blivende med højt niveau, og en svag trupbredde. I en medvindssæson kan AGF som contender derfor ikke overraske. Men så smalt som man spiller, vil det nok alligevel overraske hvis man går hele vejen - eller rettere: være tegn på en heldig hånd med skader og karantæner.

Så AGF har både demonstreret noget blivende med højt niveau, og en svag trupbredde. I en medvindssæson kan AGF som contender derfor ikke overraske. Men så smalt som man spiller, vil det nok alligevel overraske hvis man går hele vejen - eller rettere: være tegn på en heldig hånd med skader og karantæner.
Jeg tror dog også at den smalle trup, er det der gør det muligt at kunne konkurrerer med de klubber med en større økonomi. Det er rigtigt at de har mere bredde, men i start 11 er niveauet ret ens. Man skal som den fattigere klub, bruge pengene smart, og en af måderne, er at fordele det sportslige budget på færre profiler.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back