Vi ignorerer lige din kæphest - at jeg har skrevet det samme negative indlæg om Arnstad siden han kom til klubben, og at det er drevet af trang til at være kontrær og/eller en personlig antipati, frem for en reel analyse.
Ved starten af sæsonen var spørgsmålet, hvor god Arne kunne blive for AGF.
Svaret viste sig hurtigt at være 'væsentligt bedre end du [=jeg] tror'.
Det har jeg bygget ind i min analyse, og allerede da jeg indgik væddemålet på de 50 mio, gjorde jeg det med forventning (og HÅB!) om at tabe det. Og jeg gjorde det som 'fejring' af min tidligere fejltagelse.
Men 'bedre end du tror' er kun relevant i starten. Dels fordi kurven aldrig er lodret på længere sigt, og fordi 'tror' udvikler sig over tid og ikke er et fast anker. Dertil er der også et væsentligt element af fejlvurderingen fra min side, der er bundet op på spillestil. Det kan blive basis for en ny fejlvurdering, men jeg kan se Arnstad som langt mere værdifuld i et mere tålmodigt system længere fremme på banen, og vurderede ham i for høj grad ud fra Uwes system med hurtigere afvikling.
Derfor er det relevant at debattere hvor god Arnstad kan blive. Jeg er ikke i tvivl om han kan forbedre et allerede højt niveau for AGF, men spørgsmålet er, hvad han kan blive til andre steder- og jeg trækker min kæphest frem I en diskussion af transferpotentialet for Arnstad, samt som støtte til Aro Vari, der udtrykker et standpunkt om at Arnstad måske ikke er optimal i en 10'er-rolle.
i diskussionen om hvor Arnstad rangerer placerer
@cph ham over Aron. Det er en interessant diskussion. Der kan ligge nedvurdering af Aron, overvurdering af Arnstad, nøgtern her-og-nu analyse, eller baseret-på-fremtidig-performance bag. Og der kan ligge en præference for forskellige typer under. Alt sammen legitimt.
Som jeg husker gik Aron til Werder Bremen ("Werner"). På den tid var Werner i den bedre halvdel af Bundesligaen (ret mig gerne, hvis jeg husker fejl).
Arnstad er kommet med på det norske landshold, hvilket er en stor ting. I første omgang på afbud og nok i høj grad for at hjælpe hans udvikling. Men det er også stort at Ståle ser det relevant at hjælpe med udviklingen!
Kan man forestille sig Arnstad skiftes til et hold i midten af Bundesligaen? Jeg tror ikke de er klar til at hente ham endnu, men - for at binde en sløjfe til tidligere indlæg - tror da de kunne finde på at se med når han bliver matchet mod de stærke hold.