New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 155K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
I Medianos “Superligaen for voksne” #39 snakker de om at flere af topklubberne bruger en timeglas-model - Altså:
1) De bruger godt med ressourcer på profiler.
2) De begrænser mængden af trupspillere uden den store transferværdi.
3) De tager flere unge spillere ind i truppen.

En slags nedskaleret Galacticos-model(eller en omvendt OB-model, hvis man skal være lidt fræk😆), hvor store profiler suppleres med unge spillere, gerne fra eget akademi.

Jeg tror vi gør noget lignende, og derfor giver det også fin mening, at dem der rygtes væk er:

Munksgaard: Har ikke udviklet sig så meget. Mangler noget mere offensivt og har et begrænset salgspotentiale.

Olsen: Har desværre ikke vist sig at blive den profil vi håbede. Lidt et offer for sin manglende fart samt et stilskifte, der blev trukket tilbage. Breddespillere med høj løn.

Eskelinen: Blev (måske for) hurtigt dømt ude. Jeg tror egentlig at han er fin målmand, men matchet mellem klub og spiller var der bare ikke. Høj løn for breddespiller.

Juelsgaard: Kan være faldet i niveau, men måske mest et offer for vores tre stærke midterforsvarer. Desuden skal han ikke “spærrer vejen” for et spændende talent i TK.

Det kræver selvfølgelig, at der er interesse for dem, og det er her det bliver mere mudret. Jeg tror som udgangspunkt SIB mener, at han har hentet det vigtigste i sommervinduet, og derfor går et mere roligt vindue i møde. Mulighederne er heller ikke de samme som om sommeren. Fløjene og evt. en angriber må være der hvor han har sit blik rettet, medmindre der kommer gode bud på nogle af de spillere vi helst vil beholde.

Jeg synes, I er ret hårde ved Thorsteinsson. Man husker bedst de seneste runder, men der var en periode i starten af sæsonen, hvor han nærmest var eneste trussel for AGF. Han har et ret vildt potentiale, fordi han er så god en dribler (ligaens bedste?) og en god afslutter.
Jeg husker ganske fint den periode. Og jeg mener at Jon var rigtig god isoleret, men at han ikke samlet set gjorde holdet godt. Jeg synes at alt for meget gik igennem ham, og gik død gennem ham. Han fik selv skabt en del, og også gjort det godt så længe kræfterne rakte, hvilket de bare ikke gjorde længe nok, som på sin vis er Jons største udfordring.. Altså det med at mangle at kunne præstere i 90 minutter. Jeg var meget overrasket over at Jon var manden der kæmpede i 90+tillægstid mod AaB i playoff sidste sæson, og tænkte at så meget/længe havde han aldrig kæmpet før, og tænkte, at det var fordi det var sin sidste kamp for klubben.

Jeg tror ærligt talt Jon var skuffet over ikke at komme afsted. Og ganske rigtigt gav han den mere gas i starten af denne sæson (hvor transfervinduet var åbent endnu), men det var sgu lidt som om, at gassen gik af ballonen. Men samtidig, så begyndte vi også at spille langt mere igennem højresiden via Bundnu, og det blev holdet jo bare en del farligere af. Vi gik fra at lave meget få point til at ramme ca. 2 i snit. Og med Bundu kan man stå længere tilbage, og være mere eksplosive. Med Jon skal der for mange driblinger til i lav fart, hvor modstanderen er på plads, og kan straffe modsatte vej.

I Medianos “Superligaen for voksne” #39 snakker de om at flere af topklubberne bruger en timeglas-model - Altså:
1) De bruger godt med ressourcer på profiler.
2) De begrænser mængden af trupspillere uden den store transferværdi.
3) De tager flere unge spillere ind i truppen.

En slags nedskaleret Galacticos-model(eller en omvendt OB-model, hvis man skal være lidt fræk😆), hvor store profiler suppleres med unge spillere, gerne fra eget akademi.

Jeg tror vi gør noget lignende, og derfor giver det også fin mening, at dem der rygtes væk er:

Munksgaard: Har ikke udviklet sig så meget. Mangler noget mere offensivt og har et begrænset salgspotentiale.

Olsen: Har desværre ikke vist sig at blive den profil vi håbede. Lidt et offer for sin manglende fart samt et stilskifte, der blev trukket tilbage. Breddespillere med høj løn.

Eskelinen: Blev (måske for) hurtigt dømt ude. Jeg tror egentlig at han er fin målmand, men matchet mellem klub og spiller var der bare ikke. Høj løn for breddespiller.

Juelsgaard: Kan være faldet i niveau, men måske mest et offer for vores tre stærke midterforsvarer. Desuden skal han ikke “spærrer vejen” for et spændende talent i TK.

Det kræver selvfølgelig, at der er interesse for dem, og det er her det bliver mere mudret. Jeg tror som udgangspunkt SIB mener, at han har hentet det vigtigste i sommervinduet, og derfor går et mere roligt vindue i møde. Mulighederne er heller ikke de samme som om sommeren. Fløjene og evt. en angriber må være der hvor han har sit blik rettet, medmindre der kommer gode bud på nogle af de spillere vi helst vil beholde.
Jeg tænker at alle de nævnte spillere kunne være aktuelle for den nye Amerikanske ejer i Fremad Amager, der efter sigende vil skifte 10 spillere til vinter, for at redde livet i første division. Det ville ikke overraske, hvis mindst en enkelt af dem skifter til Amager.

Jeg synes, I er ret hårde ved Thorsteinsson. Man husker bedst de seneste runder,

Enig, men jeg synes godt man kan se på Thorsteinsson at han har hovedet et andet sted, det så vi også med Bundu i det forår hvor han røg til Anderlecht.

Der er noget med spillere og deres sidste kontraktår, der falder de ofte i niveau, hvilket jeg godt kan forstå når man er ung, og har muligheden for at score kassen. Det virker bare ikke altid som det bedste karrieremove at lade en kontrakt løbe ud.

Der er nogen få undtagelser hvor det bare ikke rigtig kan være anderledes, eksempelvis mener jeg Christian Eriksen gjorde det helt rigtige mht. Tottenham, hvis en topklub først selv har tøvet med en kontraktforlængelse, eller har en historik med at forlange ublu priser, hvilket jeg synes Tottenham var mester i den periode og måske er, så er man nød til at lade kontrakten løbe ud.

Jeg tror Bisseck, Grønbæk, Kahl, Kurminowski og Hausner har foretaget et klogt træk ved at lave lange kontrakter, det giver ro til at udvikle sig, og i den alder har man brug for en 3 sporet motorvej for at udvikle sig bedst muligt, og kontraktlængde har desværre en tendens til fylde lidt vel rigeligt i præstationen hos en ung spiller.

Der er 3 veje for Jon, enten bliver han solgt, forlænget eller vi lader kontrakten løbe ud. Jeg hælder til at Jon bliver solgt, han er klar til en større liga, men jeg synes han skulle have forlænget sin kontrakt for noget tid siden af hensyn til hans stagnerende udvikling i efteråret. Jeg vil ikke blive overrasket hvis Jon Dagur spiller i FCK til sommer.

/Aske

Enig med Ato om Jon. Jeg tror ikke det er 'humør', men mere et spørgsmål om hvilke positioner han modtager bolden og hvor organiseret forsvaret er. Og så om backen er FCK-niveau eller mere en offensiv type.

Generelt for de offensive spillere antager jeg at de vil se svage ud så længe AGF ikke formår at spille dem gode med et mere organiseret angrebsspil.

Jon udfordrer altid og med ok succes. Han har et godt blik for spillet. Han er på ingen måde hurtig og det sætter nogle klare begrænsninger. Han har en god afslutning, så tæt på mål er han farlig. Men selvom han skulle slå sin mand, er han ikke i-sig-selv vildt farlig på kanten, fordi han kan indhentes. Derfor har han behov for at få den op den rigtige position, som Ato siger, eller for at have en der kan findes i feltet.

Har vendt og drejet DN kommentaren (frit citeret) "spillere der var skuffet over at de ikke kom videre reconnectede med holdet" de sidste par dage. Oplagt at tænke at der er tale om Jon. Kan nærmest ikke være Olsen og Links, da de ikke har spillet en afgørende rolle på holdet i den gode (bedre ) sidste halvdel af efteråret. Men jeg spekulrer på om det i virkeligheen er PM? Han har selv luftet en drøm om endnu en tur til udlandet. Fik hans skade forplumret nogle lige ved om næsten aftaler, fra klubber der villle stille en overgangssum som AGF ikke kunne sige nej til?

Men jeg spekulrer på om det i virkeligheen er PM?
Jeg synes bestemt ikke, at vores anfører har virket som en der ikke connectede med holdet. Derimod har han lignet en, som kom lidt for hurtigt igang igen ovenpå sin skade. Gælder i øvrigt også Tingager.

Af spillere, som er vokset henover efteråret efter en svagere start synes jeg at man kan nævne D'Alberto, Hausner og Grønbæk. Men ellers kan det også være nogen ude i periferien af kamptruppen, som David har tænkt på.

Har vendt og drejet DN kommentaren (frit citeret) "spillere der var skuffet over at de ikke kom videre reconnectede med holdet" de sidste par dage. Oplagt at tænke at der er tale om Jon. Kan nærmest ikke være Olsen og Links, da de ikke har spillet en afgørende rolle på holdet i den gode (bedre ) sidste halvdel af efteråret. Men jeg spekulrer på om det i virkeligheen er PM? Han har selv luftet en drøm om endnu en tur til udlandet. Fik hans skade forplumret nogle lige ved om næsten aftaler, fra klubber der villle stille en overgangssum som AGF ikke kunne sige nej til?
Det kan kun være Jon. Jeg har svært ved at se PM have den store interesse efter det forår og med en skade. Links kommer aldrig til en større klub end AGF, så det skulle da være fordi han har hjemve og jeg tror heller ikke PO umiddelbart troede han skulle videre. Det bedste vil være bare at få Jon solgt og komme videre. Det vil nok være det optimale for Jon, og det vil være en bet for ham at skifte til FCK, for mon ikke han har haft en drøm om at spille i en anden liga end den danske. Så vil et skifte til FCM i bytte for Mabil give mere mening, da de efterhånden laver større salg end FCK - selvom jeg ikke rigtig gider Mabil.

Tænker også Jon er et af de mere oplagte bud. Både ift. kontraktslængde og mentalitet. PM er derimod typen der altid giver 100% uanset hvad der sker uden for banen. PO kunne også være en af dem, der blev lidt ramt på psyken efter vi åbenbart tilbød ham til et par klubber (han ville i øvrigt nok passe bedre i SIF end hos os).

Og derudover kunne det også være nogle af marginalspillerne som Eske og Munks. Selvom de ikke er i kamptruppen, så er deres bidrag nok vigtigt til træning ift. at holde intensiteten oppe osv. Er der 3-5 spillere som mentalt ikke er til stede der, går det ud over hele holdet.

Links kommer aldrig til en større klub end AGF, så det skulle da være fordi han har hjemve
Links kunne måske godt være havnet lidt i en nedtur, fordi han blev nægtet adgang til OL. Det var et ærgerligt sammenfald, at OL var inden vi kom på plads med Bundu og Anderson. Ellers var det jo også kun i AGFs interesse at sende ham ud i det udstillingsvindue. I det hele taget skal vi nok bare håbe at han laver et par gode landskampe og vi kan lave et godt salg på den måde. Ellers må vi fortsætte med at bruge ham som backup og håbe på at han tager et nyt skridt fremad snart. Han er kun lige fyldt 23, så han bør stadig kunne blive bedre. Der er bare ikke sket så meget udvikling i 2021.

Links kunne måske godt være havnet lidt i en nedtur, fordi han blev nægtet adgang til OL. Det var et ærgerligt sammenfald, at OL var inden vi kom på plads med Bundu og Anderson. Ellers var det jo også kun i AGFs interesse at sende ham ud i det udstillingsvindue. I det hele taget skal vi nok bare håbe at han laver et par gode landskampe og vi kan lave et godt salg på den måde. Ellers må vi fortsætte med at bruge ham som backup og håbe på at han tager et nyt skridt fremad snart. Han er kun lige fyldt 23, så han bør stadig kunne blive bedre. Der er bare ikke sket så meget udvikling i 2021.
Han var også super ringe inden OL, så det er næppe det der betyder noget. Han bliver en spiller der kommer til at løbe kontrakten ud eller vi ophæver.

Jeg tror både PM og Jon helt klart gerne ville have været afsted i sommer - også i AGFs interesse. Jeg synes både Jon og PM er prof og leverer altid 100% - jeg køber ikke rigtig den med Jon er humør spiller. PM har også dage hvor det ikke lykkes for ham. Sådan er det bare. Jeg tror begge har været lidt skuffet over sig selv og holdet - og især PM der kom fra landshold og udlandet foran sig til skade og svær opstart for holdet og personligt pga skade og forcering. Jeg synes PM har været en større skuffelse end Jon i efteråret og i 2021 i det hele taget. Men synes begge har kæmpet fint. Men alle de dyrker sport ved også at de sidste procenter eller træningsskarphed - er lige det der afgør om man kommer først på bolden eller får scoret.

Han må jo ikke være god nok desværre, hørte ellers han var super god på sit lejeophold i Skive, og synes det er ærgerligt vi gav så hurtigt op med ham. Men den sportslige sektor er tæt på og har jo nok truffet den beslutning de synes bedst. Horsens må også kunne li' hvad de har set, siden de skriver helt til 2024.

Det var en skam. Ham havde jeg store forventninger til. Men så håber jeg, at han virkelig slår igennem i Horsens, så klubben kan se, at man har begået en fejl ved ikke at satse på eget talent, men i stedet hentet 3 lunke ind, som Weah nævner. Så meget for timeglasmodellen at besætte højrebacken med 3, som alle i bedste fald ville kandidere til det svageste led i en idealopstilling.

Men én ung back ud, en ny en ind? Kunne dette måske bane vejen for Marc Nielsen fra Hvidovre, som er blevet nævnt. Købe ham nu og leje ham ud indtil sommer.

Vi siger farvel til Lassen, og kan så sende Munksgaard afsted, og hente en profil til højreback'en, hvor Alberto så kan være 2.valg, og Lund 3.valg der, og 2.valg til venstreback til der findes en løsning der til sommer, hvor Juelsgård der også kan spille pladsen også skal afsted.

Og til sommer skal en midterforsvarer måske skiftes ud samtidig med at Juelsgård/Lund siger farvel = 3 ud, og måske 1-2 nye ind.
Hvis TK har overtaget Juelsgårds plads efter sin forlængelse, så er han i decideret overskud så længe alle er klar. Får vi så en gut ind, som kan dække midterforsvaret samtidig med venstrebacken (som Juelsgård kan) til billigere penge, eller måske samme økonomi men langt yngre, så vil det nok være en positiv udskiftning.

Last edited:
Max Fenger der har dobbelt så gode stats i åbent spil som PM i 2021 er naturligvis interessant som transferfrit til sommer, hvor PM senest skal være solgt til udlandseventyr, hvis han skal lå det. Talentet er stort med Max.

Kurmi siger AGF gør det fint - lad os nu give ham tid, men synes sagtens der kan være plads til begge, hvis vi spiller anderledes fodbold end ramme låget på PM.

Kurmi skal vel slå til i 2022 og samme skal AA, ellers skal han vel også sælges videre eller udlejes, med mindre han og agf synes det er fint han er 3 valg og bare er trupspiller bredde.

https://superstats.dk/spillere/spiller-alltime?id=3624

Og fint han også er god på venstrekanten

Jeg har også tidligere snakket om Mads Fenger. Han scorer højt på nærmest alle parametre, der er gode, for en angriber - dog uden nødvendigvis at være helt i top på nogen af dem (og det kan man nok heller ikke forvente af en 21-årig SL angriber - for så spillede han ikke her).

Men han har et rigtig, rigtig stort potentiale, så ville elske at se ham som forreste mand.

Det er spidsangriberen, man kan tjene allerflest penge på, når han skal sælges (såfremt han gør det godt). Men vi har alligvel valgt at satse på PM, som der ikke er meget/nogen salgsværdi i. Og det giver også god mening at have ham som en konstant, når han gør det godt. Men når han ikke gør det godt, så er det sådan set lidt spildt.

Jeg har også tidligere snakket om Mads Fenger. Han scorer højt på nærmest alle parametre, der er gode, for en angriber - dog uden nødvendigvis at være helt i top på nogen af dem (og det kan man nok heller ikke forvente af en 21-årig SL angriber - for så spillede han ikke her).

Men han har et rigtig, rigtig stort potentiale, så ville elske at se ham som forreste mand.

Det er spidsangriberen, man kan tjene allerflest penge på, når han skal sælges (såfremt han gør det godt). Men vi har alligvel valgt at satse på PM, som der ikke er meget/nogen salgsværdi i. Og det giver også god mening at have ham som en konstant, når han gør det godt. Men når han ikke gør det godt, så er det sådan set lidt spildt.
Mads Fenger er ham forsvarsspilleren, der spillede i Randers - nu Hammerby

Latest posts

Back