New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 154K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Vi har et udmærket angreb. Det er langt fra “super”.
Enig.

Når man sammenligner med Randers, der har både Egho, Odey, Kehinde, Kamara og også Brock-Madsen (som jeg dog ikke gad eje), så har vi ikke et "super angreb". Deres 4 bedste er ikke ligeså gode som PM i topform. Men deres bredde er enorm, og når den ene ikke er varm er den anden det.

Vi har i alt for store dele af 2021 lidt under, at vi har scoret for få mål, og set hvordan det går når PM ikke scorer. Så falder hele holdet. Og der kan også 100% være tale om, at holdet ikke har sat PM op som tidligere, altså at det er hele offensiven, ikke bare PM. Jon er gået komplet i stå, og Links har aldrig fundet et højt nok niveau, og vores centrale midtbane stoppede helt med at score i foråret.

Det er kommet lidt bedre med nu, med et par PM-mål, samt Bundu/Brandhof+Anderson der har nået måltavlen.
Men vi skal ramme nogle stimer. Det kan ikke nytte noget at vi scorer 3 mål i 1 kamp, og så ikke kan score mere end 1 eller endda 0 i mange andre kampe. Vi skal spille perfekte defensive kampe for at vinde, alt for tit. Og vi har dæleme mistet mange point i 2.halvleg i denne sæson. Ja vi vandt 1 point i Parken den anden vej rundt. Men for dælan vi har mistet mange i 2021 når gassen gik af ballonen, eller aldrig blev fyldt ordentligt op.

Vi har et udmærket angreb. Det er langt fra “super”.
Der skal vist startes noget "back-to-the-future" hvis det skal betegnes som super og lige nu er det vel ikke i nærheden af udmærket. Hvis vi taler Jon, PM & Bundu har der manglet performance på det seneste og enkelte skal flere år tilbage. De har heller ikke brilleret spillemæssigt i efteråret- Jon og Bundu ser tunge ud og PM får ikke meget ud af de muligheder han får.
Det er kun Sønderjyske der har scoret færre mål end os - det bliver vist ikke meget værre, når man skal i forhold til ambitionsniveau. Det har været uacceptabelt men vi kan jo håbe på bedre tider 🙏

Jon virker mentalt videre, spørgsmålet er om en forlængelse vil få ham tilbage på niveau eller om det vil være en skuffelse der sætter sig ikke at komme afsted. Det har jo nok været planen at det skulle være i sommer fra da han skrev under. Man kan sige at en forlængelse nok kun er en mulighed fordi han er nede i en bølgedal, men man skal så også være sikker på at han kan komme op fra den før det giver mening.

Generelt har der manglet noget reel konkurrence i frontkæden, men når vi sammenligner med fx SønderjyskE, skal det trods alt også med, at vi forsøger at indhente tabet efter en ekstremt ringe start. Der mangler stadig meget, men det ser lidt bedre ud hvis man kun ser på den sidste periode. Også offensivt. På den korte bane skal der være en konkurrent til PM og det er spørgsmålet om det kan blive Kurmi hurtigt nok. Jeg tolkede SIB’s udtalelser til MTAC lidt hen ad at man kigger efter en angriber mere fordi PM heller ikke bliver yngre (osv.)

Han kommer helt sikkert til at kigge efter kantspillere. Det nytter ikke noget at Bundu og Jon spiller næsten fuld tid, når de ikke leverer. Der skal være benhård konkurrence på kanterne, 4 spillere på superliganiveau, og 2 talenter der nærmer sig superliganiveau.

Hvis Jon og Bundu spiller sæsonen ud, så mangler der kun to yderligere, Gift Links og Jing Reec kan betragtes som lovende talenter der nærmer sig Superliganiveau. Awer Mabil kunne være en af de to konkurrenter, men så mangler der en mere, f.eks. en spiller som Tashreeq Matthews fra Varberg Bois i Sverige:

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/medie-se-boed-55-mio-paa-allsvenskan-talent/

Så har vi 4 konkurrencedygtige kantspillere, samt to talenter der er tæt på superliga niveau, det ville gøre offensiven langt mere potent.

Når jeg skrev et på papiret super hold, så tænker jeg naturligvis et år tilbage

i 2020 var:
Bundu solgt for 23 mio og kunne og Rennes bød 28.
PM havde i et par lavet mål på samlebånd og udtaget til landsholdet
Jon en af ligaens farligste kanter på minut-stats, landshold og 15 mio bud fra udlandet

2021:
Ville jeg hellere have spillet med to u19 kanter og en beton-blander som linkup til vores lange bolde.

2022
Jeg tænker også sagtens der kan komme nogle udskiftninger til vinter. Læste også SIB (som Winther) at man er bekymret for PMs målkrise og alder in mente og derfor måske vil hente noget nyt, men også at man tror meget på Kurmi. Måske man vil spille anderledes hurtigt efter vinterpausen.

Mon ikke man både denne vinter og til sommer vil se om man kan give PM et udlandseventyr mod kompensation for man lader naturligvis ikke en vigtig type for truppen og stadig sikker start11 spiller gå for peanuts. Men skal der en angriber ind, bliver der også en til overs AA er allerede til overs som 3. valg, men man skal have 3 styk. Udleje eller salg af AA er også en mulighed. Ikke spillet siden forlængelsen.

Tror antallet af udskiftninger som SIB antydede afhænger meget af hvilke bud der kommer på vores spillere, budgettet er jo som hovedregel brugt om sommeren, og selvom SIB måske har gemt lidt krudt ville det jo være tosset ikke at bruge hovedparten fra sæsonstarten. Så enten skal bestyrelsen fremrykke JNs sponsorpenge eller komme med nødbevilling som skal findes senere ved salg af spillere fx.

6 oplagte afgange? (nogen må ske - måske 3)
Så det afhænger af hvad man sparer i løn og får på evt. transfers på eske, munks, jon, po som er de mest oplagte.
Julle og PM eller AA er nok også på listen over mulige afgange over 2 andre.

Eske, Munks og Julle kan bare skæres fra uden at der skal hentes direkte erstatninger, men kan bruges på offensiven.
En afgang af PO vil måske kræve indkøb af ny 6-8er, da vi kun har 5 inkl. Zach. Det er også nok men vil være et lille sats.

Andre spekulationer:
Derudover kan der komme store bud på Haus, NP, Albert, Yann man ikke kan sige nej til. Men tror alle bliver.
Zach, DGA og Gift måske udlejes for at få dem kickstartes og udvikles. De vil de sikkert have godt af. Men tror alle 3 må venter til sommer. Før det kommer på tale. DGA bliver helt sikkert til sommer. Og Zach er vel pt delt 5-6 valg og ligner ikke en der slår NP, MA, FB, Albert af sådan lige uden at udvikle sig.

Han har tidligere ramt plet, så måske der også er noget om det denne gang

View attachment 1102
Så stort set det samme som vi har snakket om her. Gad vide om hans kilde er det her forum :unsure: Der skal ikke meget fantasi til at foreslå de ting. Eneste lille joker er PO i den sammenhæng, men efterhåret har bevist at han nok ikke helt hører til her længere.

Så stort set det samme som vi har snakket om her. Gad vide om hans kilde er det her forum :unsure: Der skal ikke meget fantasi til at foreslå de ting. Eneste lille joker er PO i den sammenhæng, men efterhåret har bevist at han nok ikke helt hører til her længere.
Nej. Han har kilder. Han udtaler sig kun, når han har viden (ulig fx Stoke) og rammer plet - fx med Kurminovski (hvor han kendte spillertype og geografisk område uden dog at kende landet helt) og Andersson. Jeg ser ingen grund til, at tvivle på hans kilder.

Nej. Han har kilder. Han udtaler sig kun, når han har viden (ulig fx Stoke) og rammer plet - fx med Kurminovski (hvor han kendte spillertype og geografisk område uden dog at kende landet helt) og Andersson. Jeg ser ingen grund til, at tvivle på hans kilder.
OK. Jeg er ikke rigtig på Twitter. Men så håber jeg at han får ret, og vi får ryddet lidt op og får tilføjet mindst én kantprofil og gerne en ekstra til konkurrencen. Jeg håber ikke vi går og venter på Mabil, og således er villig til at stå med bukserne trukket ned den sidste dag i januar. Kan vi ikke bare lave en direkte byttehandel med Jon :)

OK. Jeg er ikke rigtig på Twitter. Men så håber jeg at han får ret, og vi får ryddet lidt op og får tilføjet mindst én kantprofil og gerne en ekstra til konkurrencen. Jeg håber ikke vi går og venter på Mabil, og således er villig til at stå med bukserne trukket ned den sidste dag i januar. Kan vi ikke bare lave en direkte byttehandel med Jon :)
Jeg har også snakket lidt med ham. Han har nogle kilder.
De 4 han snakker om her har dog været på blokken herinde også, og sådan noget kan jo opstå begge veje ift at spørge til spillere, og hvad man hører fra x og y. Han var første til at melde Bundu tilbage til AGF også i det sidste vindue som jeg registrerede det.

PO blev efter sigende tilbudt til Vejle, og der var faktisk også snak om SIF mener jeg, dog uden at have kilde på det.
Eskelinen står stadig klar til at kunne blive solgt til Göteborg, som jo har en 1.keeper der ikke forlænges, og hvor Göteborg har meldt interesse.
Jon har vi snakket om mange gange, og han virker både videre mentalt, og spiller ikke som en spiller der vil forlænges, og faktisk heller ikke som en der BØR forlænges af AGF. Og hans manglende fart er et problem for hele systemet.
Munksgaard bliver meldt videre af flere grunde. Sportsligt har han ikke udviklet sig nok, og han passer ikke ind ift det AGF nok gerne vil fremadrettet. Men han var jo rigtig god bag Bundu i det gamle system, og der må jo ligge mange ting bag det at han nærmest ikke er en del af truppen mere. Uden at ville komme ind på det yderligere, så har jeg også hørt lidt rygter om en personalesag omkring ham, som jeg ikke kan finde ud af var alvorlig eller ej. Men ikke mere end at han stadig er ansat (så SÅ alvorligt kan det ikke være). Men hvis han ikke spiller bag Bundu heller, som i 19/20 og før det, så vil vi med fordel kunne bruge midler på at opgradere ham til den plads, hvor vi vel sammen med venstrekanten trænger mest til en opgradering på. Alberto har ikke taget pladsen med storm, og selvom jeg faktisk synes han har noget i især sit pasningsspil som jeg er vild med, så mangler han eksplosion og fart, og måske også lidt attitude ift den spillestil vi har.

Det er lidt underligt at Munks slet ikke spiller, men der kan måske også bare være noget fysisk som klubben jo ikke har for vane at snakke så meget om. Jeg spekulerer også på om FCM ikke har en ret pæn videresalgsklausul og dermed er Munks blevet lidt mindre interessant at udvikle videre på, når man konstaterer at det alligevel næppe bliver til et rigtig stort salg.

Jeg synes, I er ret hårde ved Thorsteinsson. Man husker bedst de seneste runder, men der var en periode i starten af sæsonen, hvor han nærmest var eneste trussel for AGF. Han har et ret vildt potentiale, fordi han er så god en dribler (ligaens bedste?) og en god afslutter. Det hæmmes så lidt af, at han ikke er specielt hurtig, hvilket igen betyder, at det er sindssygt vigtigt, at han modtager bolden i placeringer nærved feltet. Når han ikke gør det, bliver han harmløs, men det siger også noget om AGF's spil generelt i dette efterår, at vores offensive spillere har haft for mange meter til målet, når de modtager bolden.

Hvis Thorsteinsson kan få flyttet bundniveauet op, kunne han sagtens begå sig i en bedre liga, fx den hollandske. Jeg håber stadig på en forlængelse, så vi får ham at se på et AGF-hold, der formentlig kommer til at præstere langt bedre som en helhed i løbet af foråret og også på den anden side af sommerferien.

Hvis Thorsteinsson kan få flyttet bundniveauet op, kunne han sagtens begå sig i en bedre liga, fx den hollandske. Jeg håber stadig på en forlængelse, så vi får ham at se på et AGF-hold, der formentlig kommer til at præstere langt bedre som en helhed i løbet af foråret og også på den anden side af sommerferien.
Lige netop det der har vi snakket om i al den tid han har været her. Han er simpelthen prototypen på en humørspiller, og når han ikke har humøret med, så går det op i alt muligt andet bavl. For mig ligner han en spiller der mentalt er videre, og det giver udslag i dårlige præstationer hvor det ikke rigtig lykkes for ham. Man skulle tro at han spillede for sin næste kontrakt et større sted, men jeg har virkelig svært ved at se klubber fra mange større ligaer stå i kø. Måske det bare er uvisheden om fremtiden der går ud over hans præstationer, og han igen finder topformen hvis han skriver under på en ny kontrakt. Men med hans form taget i betragtning, så vil jeg nok hellere sælge ham til januar, hvis det overhovedet er muligt. Under alle omstændigheder så skal der en fløj ind så Jon kan bænkes. Det nytter ikke noget at han er selvskrevet uden at skulle præstere. Det tror jeg også har haft en negativ effekt på hans præstationer.

Jeg har også kilder i klubber og hos agenter, men synes nu det er svært at få opsnust ret meget- andet det alle ved, fx at AGF var interessereret i Bundu i begge omgange eller at de 4 nævnte (og andre) er emner på vej ud af klubben. Det kræver ikke meget mere end man kan lægge to og to sammen. Kurmi geografien var måske godt opsnust, så jeg afviser ikke Paddy ved lidt ekstra. (og nogen får man så noget at vide, som man ikke kan fortælle videre for så ved de jo hvem der har måske lækket historien).

FCM har oplyst de har en videresalgs klausul og har tænkt det samme om det noget af forklaringen - eller skader, men han spillede jo en venstreback som træningskamp. Men kan naturligvis også være formen er for dårlig pga småskader. Han spillede jo alligevel lidt da Diks var der (som heller aldrig var 100% fit) - og nu er konkurrence mindre.... og 0 minutter stort set. Men kvalitets mæssigt er Alberto vel også en potentiel bedre spiller, så jeg synes vi skal sælge Munks - vi skal vel kun betale andel af den sum over det vi gav (mit gæt).

Ift mål er det ikke helt skidt for Jon med vist 6 mål i hele 2021 og det er vel nogenlunde - og på minuttal ca samme som Anker lå på i 3 år, men skabt for for assists i 2021 og PM har scoret på niveau med Lieder eller noget fra SØE. Om det så er ham, oplæg eller dårligt spil - eller en kombi er noget andet. Bundu har leveret okay også, ganger man op for en sæson vil han stå på 11-12 mål-ass det er jo fint nok.

Men alle 3 er potentiale top2-klassespillere som man godt kunne forvente bare 20-30% flere mål og især ass fra - og PM skylder vel 10-12 mål for at være på normal niveau. Han er jo gået fra landsholdsniveau til knapt nok superliga på et år - det mærkes naturligvis. Jon og Bundu er heller ikke på top2 eller for den sagsskyld top4 i 2021 ... men det kan komme igen for dem alle 3.

Men det er også vores midtbane og forsvar samt indhoppere, der har leveret for får mål og ass. HELE holdet.

Humørspiller? Det er kanter vel normalt for det meste. Og jeg synes det er fint Jon har den tænding han har - hellere det end ingen. Vi lever af tænding. DN ønsker jo ikke heller ikke at pille det ud af ham, højst justere nogle procenter, det samme gælder albert, np, haus - jeg synes det er fedt med sådanne 4 vindertyper.

Hvis man tager en samlet vurdering af spil og stats, så skal begge kanter bare levere mere. Mortensen meget meget meget mere. Om det så er fordi han ikke får nok at arbejde med? - det er kun noget af forklaringen.

Brandhof og MA har leveret flot, men ikke spillet meget. Albert leveret godt, men manglet målene (var meget målfarlig også med ass sidste sæson, faktisk ekstrem målfarlig ift stats og 1. sæson). PO gået i stå denne sæson.

NP leverer aldrig et mål eller ass stort set - samme med vores midterforsvar - men spillemæssigt stærk. Alberto 0-1 et mål på seniorplan. Lund har tidligere lavet lidt i OB og LB. Eric har leveret okay offensivt uden at være en højer eller diks. Bredden ikke leveret meget hverken til spillet eller mål-ass.

At så mange aldrig scorer sætter ekstremt hårdt pres på de øvrige.

Jeg synes, I er ret hårde ved Thorsteinsson. Man husker bedst de seneste runder, men der var en periode i starten af sæsonen, hvor han nærmest var eneste trussel for AGF. Han har et ret vildt potentiale, fordi han er så god en dribler (ligaens bedste?) og en god afslutter. Det hæmmes så lidt af, at han ikke er specielt hurtig, hvilket igen betyder, at det er sindssygt vigtigt, at han modtager bolden i placeringer nærved feltet. Når han ikke gør det, bliver han harmløs, men det siger også noget om AGF's spil generelt i dette efterår, at vores offensive spillere har haft for mange meter til målet, når de modtager bolden.

Jeg tænker også at Thorsteinsson endnu ikke har fundet sit topniveau, så en forlængelse kunne være fedt, ligesom et tilbagekøb af Bundu, ville være interessant, til den rette pris. Men der vil være behov for to fløje mere til at skabe den nødvendige konkurrence på kanterne. Da PC var sportschef var intentionen at have to lige gode spillere til hver kant, samt 1-2 talenter, fordi der kræves meget af dem i DN’s system, og de derfor kommer til at få spilletid allesammen. Det er dog ikke helt det indtryk man har haft indtil nu, men det kan også være fordi kvaliteten har været for ringe.

Jeg tænker også at Thorsteinsson endnu ikke har fundet sit topniveau, så en forlængelse kunne være fedt, ligesom et tilbagekøb af Bundu, ville være interessant, til den rette pris. Men der vil være behov for to fløje mere til at skabe den nødvendige konkurrence på kanterne. Da PC var sportschef var intentionen at have to lige gode spillere til hver kant, samt 1-2 talenter, fordi der kræves meget af dem i DN’s system, og de derfor kommer til at få spilletid allesammen. Det er dog ikke helt det indtryk man har haft indtil nu, men det kan også være fordi kvaliteten har været for ringe.
Ja husker godt PC sagde 4 + to talenter som også kunne være U19 (fx Ihler og Jing) Eller AA-Kurmi.
Det må være fordi man regner Albert-MA lidt med på kanten som en halv hvert - så man sammen med Gift har 4.
Problemet er både bundu og jon har manglet det sidste, og gift reelt ikke har været god nok til at være 3-4 valg sidste års tid.

Gift ryger nok ingen steder fordi man vil undgå at skifte for meget - med mindre man får et godt bud, og det gør man nok ikke. Så en stærk kant eller en super talentfuld der hurtigt kan begå sig og presse jon fx, så vil det være okay. Måske ham vi får på prøve er en talent-raket.

Såfremt rygtet holder stik, bliver jeg spændt på, hvilke undskyldninger der kan findes nu når det vintervinduet angiveligt ikke bliver stille og til sommer er der igen spillere som Grønbæk, Hausner, Links - hvis tålmodigheden er opbrugt og Bisseck som er i "farezonen" for at blive solgt.

Jeg tror vi skal holde fast i hvad SIB sagde - han forventer et mere stille vindue (det er jo relativt) og det afhænger meget af om der kommer bud på vores spillere om fx Jon PO, Munks, Lassen, Eske eller PM osv. bliver solgt.

Ingen af dem får jo lov at gå gratis - så er det bedre at beholde dem som reserver. Dem der kan rykke os - koster også en del.

Jeg tænker der kommer justeringer til januar og resten kommer til sommer ift den trup AGF ønsker. SIB meldte også ud man ikke kan bygge en trup på et vindue. Alle undtagen Lassen af de ovennævnte skal jo videre senest til sommer formentlig. Læg dertil DGA, Julle, og formentlig Lund. Evt. Gift Lift og Alberto hvis de ikke slår til.

I moderne fodbold er det vist meget naturligt med ca 7-8 udskiftninger hver sommer og 2-3 om vinteren.

Yann, Albert og Haus skal vel også sælges inden for 3½ år fordi det er deres ambition og dermed også AGFs. Og det er deres præstation eller markedet der afgør om det er om ½, 1½ eller 3½ år

Latest posts

Back