New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Han har altså scoret i denne sæson...
haha ja men jeg nævner jo også det er mål i åbent spil ;-) og det er også vigtigt at have en mr 100% - iøvrigt den eneste sammen med StraffeWinden.

Men dem kunne fx PO, Jon og Ting jo også sparke ind for os.

Hvis vi fjerner fokus fra PM, vil vi så være tilfreds med Dawid, hvis han spiller alle kampe 90 min og laver 10-11 mål + nogen på straffe? Ja nok tilfreds, men vil jo nok gerne have ham løftet lidt. Eller kan vi jo bare spille AA har samme snit, arbejder stenhård, truer bagrum osv.

Man går da efter have en 9er der scorer ca hver anden kamp 16 mål i åbent spil.
Uhre står vist på ca 20 - ingen straffe og frispark.

Og hvor meget skal en kant score? Det samme eller det halve som en 9er? Tænker det halve, men det halve er kun 5 fra jon og 5 bundu, hvis de ligger på hver sin side af PM.

Jeg tænker 8-16-8 (eller i hvert fald tæt på) + straffe oven i uanset hvem der sparker dem

Og så er vi tilbage ved, at hans statistik er subjektiv...
haha jamen det kan da godt være objektivt uden straffe.

det er da en meget naturlig måde at gøre det op på.
man kan også tage det med - det er et valg.

Hvis man ikke kan sætte nogle kriterier op, så er alt jo subjektivt. Selv i valget om kun at tælle senior kampe med er der jo et subjektivt valg. Eller om man tager pokalkampe med mod Døllefjeldemusse hvor man vinder 13-0, så kan Milan jo være vores topscorer.

Nå det er vist spild af tid...

Jeg kan ikke komme i tanke om en ung spiller vi har ladet gå som vi skulle have fortrudt. Den næste er sikkert Anbo. Dernæst formentlig Ammitzbøll. Hvem af dem vi har ladet gå skulle vi have beholdt?

Jeg vil stadig holde fast ved at 5 mio for Junker var et kongesalg for jeg tror aldrig han var slået igennem i Superligaen, men det finder vi aldrig ud af. Men på beslutningstidspunktet var det 100% det rigtige valg.

Jeg kan ikke komme i tanke om en ung spiller vi har ladet gå som vi skulle have fortrudt. Den næste er sikkert Anbo. Dernæst formentlig Ammitzbøll. Hvem af dem vi har ladet gå skulle vi have beholdt?

Jeg vil stadig holde fast ved at 5 mio for Junker var et kongesalg for jeg tror aldrig han var slået igennem i Superligaen, men det finder vi aldrig ud af. Men på beslutningstidspunktet var det 100% det rigtige valg.

Helt enig. Det er først i dette vindue hvor vi slap af med jevtovic hvor jeg føler vi er kommet tæt på noget lige så godt som det Junker salg😁

Jeg synes tværtimod at vi har fået rigtig meget bredde i forsvaret. Endda så meget, at vi tydeligvis havde nogle i overskud. Det er klart at vi hellere vil bruge Kahl end Lund/Juelsgaard. Men det er dog rimelige backups.
Jeg er på Juelsgaard-vognen, men han er ikke back, og slet ikke wingback. Lund er backup i begge sider - pt starter i højre, og han kan kun spille én position af gangen.

Vi har ikke nogen der kan afløse Kahl tilnærmelsesvis 1-1. Måske kommer D' i gear i den anden side, men ellers betyder fravær af Kahl, at stilen må ændres.

Han har fået en købsklausul med til Horsens, så umiddelbart tror jeg ikke, han er i Davids fremtidsplaner.

Jeg tænker det er fordi vi planlægger at hente en fuldgod wingback til start 11 til jul eller sommer, hvorefter vi også siger farvel til Munksgaard. Køber vi en Kahl-type til den plads, så giver det ikke mening at have 3 spillere dertil. Og endnu en grund til at forlænge med Lund til den tid, da han så kan være brandslukker flere steder (som 3.valg)

Jeg forstår ikke, i) FCM bud på Grønbæk og ii) at AGF tilbyder PO til FCM.

Ad i) FCM har ikke plads til Andersson, så hvordan skulle de kunne finde plads til Grønbæk? Hvis Andersson var brugbart i rotationen for FCM, havde SIB fået et nej.

Ad ii( var det en joke? PO har nogle klare kompetencer og er bestemt ikke en dårlig spiller, men FCM køber spillere til 20 mio, så PO han da ikke tænkes at være på deres radar. (Lækket må komme fra FCM da AGF ikke kan have interesse i at PO får besked)

Altså hvis AGF adspurgt om de vil lade Grønbæk indgå i en handel omkring Anderson har svaret nej, men at det i så fald kunne komme på tale med PO, så er det jo ikke ligefrem fordi AGF har gået tiggergang rundt omkring for at komme af med PO. Jeg tror ærligt talt ikke man skal ligge så meget i det.

Last edited:
Nizzleroy sagde:

Den eneste jeg kan komme i tanke om er Lunding, men han ville selv videre, og accepterede ikke at skulle konkurrere med Links og Jevtovic, så nu sidder han på bænken i Holland. Så med i spørgsmålet om "hvem vi skulle have beholdt?" ligger der også en tilføjelse: "som vi kunne møde ift deres krav".

Vi har talt om Ankersens krav om 3 års kontraktlængde, og Lunding ift AGFs plan/forløb for ham vs hans egne forventninger til spilletid og andet.

Jeg synes det giver mest mening at snakke om dem vi lader gå alene fordi vi vurderede dem for dårlige, hvor det så viste sig at de ikke var det: Junker, Stage (første gang) og måske Kaastrup i nyere tid er eksempler på det. Vibe og Sanel K, Hulk og flere andre er jo forskellige eksempler der har udviklet sig til forskellige historier.

EDIT: Ift spørgsmålet om hvem vi SKULLE have beholdt, så vil jeg sige nær ingen. Og et eksempel på en vi har beholdt er jo netop Grønbæk, så vi lige har takket nej til 25 mio for. Han ville være en jeg ville skrive at vi skulle have beholdt, såfremt vi lod ham gå.

I min optik var de 5 mio for Junker i top-3 over klubbens bedste salg nogensinde. Han havde kort forinden fået en chance med en række kampe fra start og skuffet fælt igen, hvorfor han påny var blevet smidt af holdet. Tullberg-salget til 8 mio var dog det vildeste.

Ja godt spørgsmål om der er nogen i lange tider vi skulle have beholdt? Hvor det ville have gjort en kæmpe forskel. Det må lede tanken hen på at vi ikke er gode nok til talentudvikling førhen herunder scouting til u17-19. Herunder transitionen fra U19 til senior som bl.a. kan understøttes af udlejninger.

Men nogen der er, andre kan måske komme i tanke om flere.

Lasse Vibe er i hvert fald et bevis på det. Ham gav vi væk og forsøgte at købe et par år efter for 5 mio uden held.

Det afledte sportslige afkast i fx 3 år på Vibe kan sagtens have været fx 15 mio i værdi i tv-placeringspenge, og deraf øget sponsor indtægt, evt. deltagelse i EC. Sådan en spiller kunne have gjort en forskel i om vi blev nr 7-8 eller3-4 ligesom PM, Bundu, Diks, Ting osv. Vi har set hvordan 3-4 pladser har rykket os milevidt økonomisk.

De1 5 mio vi kunne have solgt ham til (plus sportslig afkast nogle år), i alt estimeret fx 30 mio, kunne have betalt en del talentpleje af 19-23 årige spillere på udleje i de 6 år og længere frem - det er siden han røg til Brentford.

Kan man lave en sådan handel så giver det over 10 års fordeling 3 mio om året til talent-transitionen.

Men der kan jo også komme andre små beløb ind som de 1½ mio fra ST. Lunding vel lidt samme størrelse måske lidt mere. Begge kan udløse ekstra bonus senere i udviklingsspenge og store salg. På den måde er fodbolden lidt et pyramidespil om man kan li det eller ej. Magnus Kaastrup kunne måske også have givet lidt mere end det symbolske beløb Lyngby betalte.

Måske Oskar Buur er bedre (men bliver jo ren gæt) end Lund, Munks og det Alberto har vist til nu. Tror heller ingen af dem ville få spilletid i Grasshoppers eller være i Wolves trup. Kristoffer Pallesen er i hvert fald bedre. Ham fik vi ikke forløst.

Mht spillerne efter AGF tiden
Køb-salg-forlængelser-farvel kan fint være det rigtige på det tidspunkt det sker, men synes da de må give anledning til overvejelse om tingene kan gøres bedre, når man ser spillere blive forløst bedre efter de har været hos os. Eller de opnår en transfer gevinst på en vi gav gratis væk eller for et lavere transferbeløb.

Det vil ske igen og igen. Men gennem analytisk målrettet arbejde kan man søge at optimere sine processer mhp fremtidig øget indtjening og minimere tab. Samt øget sportsligt afkast.

Nogen der husker eks på talenter i AGF som har fået succes på højt plan som vi lod smutte billigt eller gratis?

Det kan vel ikke undgås, at det bliver en smule spekulativt, når mandagstrænere diskuterer, hvad vores klub kunne have opnået, hvis den ikke solgte dette eller hint unge talent eller havde købt en, der ikke slog til. Men i dette forum er der mange spændende indlæg med gode argumenter sammenlignet med tilsvarende fora, hvor alt drejersig om, hvad den, der skriver, synes. Derfor er jeg ret fornøjet over denne tråds spekulationer.
Der er et tema, som jeg tror, har betydning, men som ikke rigtig har været berørt. Den nye regel med 5 udskiftere i tre tempi betyder jo, at der til hver kamp er 16 i spil mod tidligere 14. Erfaringen viser, at når vinteren nærmer sig, vil der være 5-7 skader og/eller karantæner. Det er derfor nødvendigt, at man har mindst 22 spillere på Superliganiveau. Naturligvis vil der være nogle positioner, hvor garderingen ikke er helt på samme niveau som den foretrukne, men det må og skal være undtagelsen, hvis målsætningen er top 6. I det afsluttede vindue ser vi ud til at have erstattet de profiler, som er taget videre, med spillere af samme kvalitet. Umiddelbart har vi vel 16-17 spillere, der kan indgå i startopstillingen, uden at denne svækkes nævneværdigt. Men på vb, sekserpositionen og fløjene synes jeg, der mangler back up. Nieren er heller ikke dækket ind, medmindre man er på det hold, der mener at Dawid K. snildt kan erstatte PM. Det hold er jeg ikke på. PM er utrolig vigtig, også når han ikke scorer mål. For mig er der også en udfordring i, at Thorsteinsson kun kan holde kadencen i ca. en time. Hans back up skal altså affinde sig med højst 30 minutter pr. kamp. Disse udfordringer stiller store krav til mandskabsplejen. Jeg tænker, at vi kun kunne lande Andersson, fordi han ikke var tilfreds med at være 30 minutters mand.

Jeg har ikke kendskab til uro i truppen, som den ser ud lige nu. Men det kan hurtigt opstå, især hvis vi ikke får en sejr mod Vejle.

Jeg er på Juelsgaard-vognen, men han er ikke back, og slet ikke wingback. Lund er backup i begge sider - pt starter i højre, og han kan kun spille én position af gangen.

Vi har ikke nogen der kan afløse Kahl tilnærmelsesvis 1-1. Måske kommer D' i gear i den anden side, men ellers betyder fravær af Kahl, at stilen må ændres.
Kan nogen ikke se Brandhof spille venstresiden som vikar - ligesom Mæhle vender forkert på landsholdet, men gør det rigtigt ;-)

Hvis vi alligevel er ude i 7. valget eller noget, så ser jeg faktisk hellere Julle med god indlægsfod end Oliver Lund på venstrewingback, men håber ikke det kommer til at ske nogle af delene.

Svært at vurdere Brandhof og D'Alberto helt, men de to sammen med Eric og måske Albert hvem ved? hvis han ikke kan få startplads et bedre sted, synes jeg er dem der vil kunne tilføre mest.

Munks, Lund, Julle bliver for defensivt efter min smag.

Med Bundu tilbage og Andersson som erstatning for Blume er der vel også muligheden for at spille det som holdet er trygt ved, 4-3-3. Altså:

Hansen
D'Alberto - Tingager - Bisseck - Kahl
Poulsen
Olsen - Andersson
Bundu - Mortensen - Thorsteinsson

Selvfølgelig med Brandhof, Links og Grønbæk som kandidater til at stjæle masser af spilletid.

Med Bundu tilbage og Andersson som erstatning for Blume er der vel også muligheden for at spille det som holdet er trygt ved, 4-3-3. Altså:

Hansen
Poulsen
Olsen - Andersson

Selvfølgelig med Brandhof, Links og Grønbæk som kandidater til at stjæle masser af spilletid.
Munksgaard, Lund, Duncan og Kurminowski står vel også på spring til spilletid?

Lasse Vibe er i hvert fald et bevis på det. Ham gav vi væk og forsøgte at købe et par år efter for 5 mio uden held.

Det afledte sportslige afkast i fx 3 år på Vibe kan sagtens have været fx 15 mio i værdi i tv-placeringspenge, og deraf øget sponsor indtægt, evt. deltagelse i EC. Sådan en spiller kunne have gjort en forskel i om vi blev nr 7-8 eller3-4 ligesom PM, Bundu, Diks, Ting osv. Vi har set hvordan 3-4 pladser har rykket os milevidt økonomisk.

De1 5 mio vi kunne have solgt ham til (plus sportslig afkast nogle år), i alt estimeret fx 30 mio, kunne have betalt en del talentpleje af 19-23 årige spillere på udleje i de 6 år og længere frem - det er siden han røg til Brentford.

Kan man lave en sådan handel så giver det over 10 års fordeling 3 mio om året til talent-transitionen.
Vi kunne have gjort mange ting anderledes tilbage i 2008... Men ligesom Junker gik Vibe ikke direkte fra AGF (2. hold) til at blive en succes i en stor klub. Han skiftede til FC Fyn og tog derefter springet til Kurt Andersens projekt i Slagelse, FC Vestsjælland. Her blev han så hentet af SønderjyskE (3 år efter tiden i AGF) og derfra solgt videre til Göteborg. Da han blev solgt videre til Brentford var der gået 7 år siden AGF-tiden. På det tidspunkt var han 28 år og så længe vil selv du nok ikke have holdt på ham for at lave den store transfer.

Altså, man kan lave mange tankeeksperimenter, men det er altså også bare det de er. Vibe var et par måneder fra at fylde 22, da han skiftede ned til 2. division. På det tidspunkt havde han altså vist nul og niks i superligasammenhæng for AGF. Men selvfølgelig ville vi gerne have set ham bryde igennem her.

Mere oplagt var det selvfølgelig at have holdt på Fischer, Duelund og Andersson i sin tid, men det handlede jo ikke om at vi ikke ville.

Hansen
Poulsen
Olsen - Andersson

Men uden Olsen, jeg synes det er meget tydeligt at grunden til at han aldrig har været MOM i AGF, er at han trækker tempoet ud af holdet.

AGF er klart bedre uden ham, og det håber jeg også gik op for DN i kampen mod OB. Grunden til at Blume aldrig fungerede sammen med PO, er den samme som grunden til at NP aldrig fungerede sammen med PO. Det er PO der ikke fungerer ikke de andre.

Mange AaB fans var godt tilfredse med det salg, de mente at han havde haft et fantom år, og at det ikke var udtryk for hans reelle niveau. Det havde de nok ret i, og hvis ikke de havde ret i det, så må PO jo kæmpe sig tilbage på holdet, med stærke præstationer på reserveholdet.

Munksgaard, Lund, Duncan og Kurminowski står vel også på spring til spilletid?
Selvfølgelig. Sådan er det at have en bred trup. Hausner var heller ikke med i min opstilling. Når jeg nævnte Brandhof, Links og Grønbæk specifikt, så er det fordi de potentielt godt stadig kunne blive startere. Det er IMO stadig ret usikkert, hvilken tilstand Bundu kommer i og Olsen virker vel ikke helt så sikker i opstillingen som i sidste sæson.

Vil ikke gå ind dybt ind KJ igen, men bare sige som afsluttende kommentar:

At hvis jeg havde solgt en spiller til 5 mio og han to år var med til at føre en klub til guld og derefter blev solgt for 15-16 mio - og yderligere halvt år efter blev snakket om beløb på ca 25 mio, så ville jeg tænke hvorfor kunne vi ikke forløse det bedre sportsligt og få et stort salg?

Handlede vi mon i panik ved at bænke ham og sælge ham efter 3 kampe og nogle indhop i alt ca 346 min?

Når han i de to sidste kampe inden ferien havde lavet to mål (og to målløse indhop på 11 og 15 min).

Ialt ca 372 målløse min - farvel...

ca 9mål og en del ass på ca 3000 minutter (der er 2880 min på en sæson)
Der var vist en grund til Hareide udtog ham til landsholdet og Bo H ville give 5 mio,

Han scorede i øvrigt også 4 mål i pokalen

13 mål og 8 ass i alt.
Synes han fik alt for lidt kredit ... og snor :)

Men uden Olsen, jeg synes det er meget tydeligt at grunden til at han aldrig har været MOM i AGF, er at han trækker tempoet ud af holdet.
Han var i hvert fald min MOM flere gange i sidste sæson. Hvis vi skal løfte os fra bare at være et hold der "står godt og giver den gas" til rent faktisk at spille attraktiv fodbold, så må en af nøglerne være Olsen. Med Andersson ind centralt ved siden af Olsen vil han også blive lettet for en del af ansvaret for at vores centrale midtbane kommer til at fungere. Grønbæk er et talent, men han har skullet læne sig meget op af Olsens rutine i sidste sæson.

Jeg vil dog godt anerkende, at hvis vi skal tilbage og spille som i 2019/20-sæsonen, så har vi nok brug for en mere dynamisk, løbestærk type som Brandhof eller Grønbæk. Men min 4-3-3 var nok også mest et tankeeksperiment. Jeg tror at David vil holde fast i en 3-x-x formation.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back