Nu er jeg ikke alene om de tanker med talenterne. Mange synes jo det. 8000 lavede også en sjov kontrafaktisk indslag. Jeg skriver det heller ikke for at få ret - men fordi fakta viser vi faktisk er for utålmodige og træffer forkerte beslutninger - henter for mange dyre eksotiske navne ind. Eksotiske vi henter ind skal være billige talenter som bundu, aron, yann eller driby fall og moyasin for at nævne et par pc-fiduser i randers - helt unge og som ikke belaster vores budget i transfers og løn voldsomt.
Det er en balancegang mellem at være bagklog og lære og analyse af sine fejl. Eller bare glemme fortiden - fordi fremtiden er en anden og nye forudsætninger.
Jeg vil dog bare sige at jeg:
- gerne ville af med både anker og bror - og max give dem 1 år mere som breddespiller - evt 2 år mod at få 1½ års løn. Med Anker så vi han ikke kunne lave mål i 1 div. Og Bror tror jeg snart vi har glemt. Han var fantastisk for 1½ år siden, men siden ordinær og målløs og uden ass.
- synes PM var en god her og nu løsning da han kom, men 4½ år kunne blive lang tid og jeg frygtede han med alder in mente kunne holde dampen oppe. Stats: 100, 200, 260 min pr mål over 2½ sæson. Håber næste to ikke bliver som sidste sæson.
- som en af de få turde stille mig op og sige Junker var et skidt salg til 5 mio på dagen vi solgte. Og sagde han havde potentiale til at blive et 15 mio+ salg (og blev det faktisk).
- at jeg ser udleje af egne talener som lidt spredehagl, der må gerne være en masse fejl og underskud, det opvejes af dem der får succes. Både sportsligt og økonomisk.
- skrev på dagen da Milan kom til at jeg så ham som 4. valg bag jon, albert, gift - fordi de sidste to var store talenter men også usikre kort, og derfor snusfornuftigt af PC, når Anker ikke ville forlænge et år. Men havde ikke fantasi til at forestille mig han fik start11 løn og slet ikke som nr 5.
- skrev også på dagen mine forbehold ved 3 år til D'Alberto: manglende kvalitet muligvis og at jeg anså ham være mellem diks og munks (At han så pt er ringere end OL også er trist). Jeg har også skrevet vi må tro på ham og give ham til Jul. Jeg anfægtede også at han aldrig har lavet et mål som senior (og erstattede vores topscorer Diks). Plus alderen 27 til okt og manglende udviklingspotentiale, at han aldrig bliver et salg og vi løb risko for et nyt Milan Jevtovic med ham. Så hellere snuppe en ung super sulten Lassen, Anbo eller ? (vi havde jo også Munks samt Lund og kunne satse ungt). Bare se ST. Han vil gerne videre og bliver ikke bare og hæver sin løn. Vi får oven i købet 1½ mio for en gratis spiller.
- var begejstret for potentialet i Yann fra dag 1. Man skal ikke lægge for meget i unge spilleres manglende spilletid. Vi ser det også i AGF hvor unge som TK, Hvidt, Zach, Anbo, Lassen, Albert, DGA ikke er i start11 og nogen næsten ingen kampe har fået, men anbo og lassen havde stor succes som udleje i 2021. Og Albert der starter ude hver 3. gang måske er vores største aktiv pt - ift 25 mio bud fra fcm, hvis det passer. Fall kom også fra Auxerre og ingen ville have ham, blev superligatopscorer og kæmpe salg.
Endelig har jeg også taget fejl mange gange
Det gør man som du skriver i fodbold, men man kan lade være med at lave meget dyre risiko betonede deals som Milan, når man kan en løn-billig ST, Kaastrup, Lunding osv i stedet.
Evt. 1 år til Lund-Julle løn til spillere som Alberto eller Milan havde været oaky som backup for en ung. Så så stadig lidt et sats. Men mere sikkert og stabilt med danske spillere som Lund og Julle i backup. Men lad os se med Alberto - jeg håber. Og jeg har også spået Milan vil lave mål i Norge. Lavere niveau og han fik også kun 360 min i ligaen her, tror som godt han kunne have lavet mål her også. Men havde ikke klasse til den løn han fik. For fanden PC...
Re: Junker - jo bedre stats end PM
Hvis det var middelmådigt af Junker at lave samme antal mål som PM det sidste års tid - i sine første 3000 superliga minutter, så fatter jeg ingenting (plus lige så mange ass - som gør det samlet er markant bedre end PM pt). Det er da en flot entre. Synes det siger mere om DNs manglende tålmodighed med de unge, og det kræsne AGF-publikum. Han blev jo også udtaget til landsholdet af Hareide og købt for 5 mio af Bo H.
RE: Vi skal altid forbedre os
Netop derfor synes jeg også det er okay at stille spørgsmålstegn ved po, np, ting, jh og pm - ingen er selvskrevne trods navn. Jeg er super tilfreds med JH, men har også læst at Nizzle ikke synes han er markant bedre end Eske. Jeg vil godt medgive at Nizzle måske har en sag på sigt. Jeg tror det ikke. Men man må ikke være CV-blind - bare fordi han vandt guld med fcm og på landsholdet. Lad os se til nytår.
A-trup og U23 udleje
Tænker man hvis man kan se potentiale og de vil skrive en 3-4-5 års som 18-19-20 årig, så de har udløb som 23 årig. Strategisk tænkt. Gør vi også pt. Der kan være undtagelser.
Nej synes vi skal beholde dem som kan gøre sig omkring start11 eller være gode backups. Der er 25 pladser i en trup. Og mange vil skulle udlejes til de 23 år eller sælges inden som fx ST. Synes vi skulle have beholdt ham et-to år endnu og udleje ham. Men uanset fin case.
Man kan ikke leve kun af egne talenter, heller ikke kun af køb. Det skal være kombi. Synes det er fedt vi er kommet den vej med Eric, Dawid, Anderson, Yann osv. - og vi må gerne fejle på nogen af dem. Vi skal turde satse.
Jeg synes vores talentudvikling har været skuffende førhen, men synes der er en bedring med dem vi har fået op siden Hausner og Co. Og de allerbedste - to unævnelige røg til fcm. Synes vi har været uheldige med de største talenter har fået skader fx Navid, Niels Kristensen for at nævne to. Oskar Buur tænker jeg kunne have spillet i vores start11, er nok kommet på for høj hylde i Grasshoppers og Wolves. Men generelt har vi ikke været gode nok.
Jeg synes det meste er godt i AGFs trup
Munks skal nok sælges. Backmann, Julle og Lund skal videre næste sommer. PM skal have lov at få et udlandseventyr (og få noget af transferen hjem) så snart vi kan undvære ham som tak for en eventyrlig tid i AGF første 1½ år. Så helst NP solgt til en god pris til nytår nu han er på toppen, synes vi har vist mange gange vi kan uden ham og vi får bedre flow. PO skal vi forløse fint han fik en tur på bænken og få tændt ham. D'Alberto må vi se med. Jon skal vi cashe ind på til Jul eller forlænge. Eske er en stærk backup men nok ambitioner og måske for løntung som reserve. Så som nogle andre gerne DGA får chancen på et tidspunkt istedet for JH for at se om han er vores Oliver C hit, ellers spiller vi bare JH igen.