New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 393K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg tror Viborg har gode chancer for at overleve (måske endda i top-6).
Vejle skal passe på den farlige sæson nr. 2, men de får jo et nyt indspark efter trænerskiftet. SønderjyskE ser lidt kaotiske ud lige nu, mens OB og AaB helt sikkert heller ikke skal føle sig for sikre. Randers får nok også et svært efterår, men må være gode nok til at klare sig i nedrykningsspillet.
Jeg kan slet ikke se Vejle/Viborg/Silkeborg eller andre oprykkere komme i top 6 over et helt grundspil. Men kan de ligge i top 6 efter 6-10 kampe? Ja da. Det beviste Vejle også.

Men som Sønderjyske, så er de bare ikke stabile nok, og endda med dårligere trupper.
Der er sket større mirakler end at det skulle ske, men jeg ser det slet ikke som mere sandsynligt end ikke.
Jeg tror Viborg, Vejle og SIF kommer ud i en lang nedrykningskamp, hvor det ene af holdene trækker fribillet ved at de to andre går for meget i stå i foråret, eller at det ene hold går helt i stå, og de to andre skal kæmpe om at undgå den sidste nedrykningsplads.

Jeg synes Viborg er den mest overbevisende oprykker i mange år. De var vel nærmest stadig ubesejrede, da oprykningen var sikret. Og de går helt sikkert efter at blive oppe - i modsætning til Silkeborg. Når det ikke vil undre mig hvis de kommer i top-6, så har det selvfølgelig noget at gøre med konkurrenternes tilstand. 6. pladsen kan godt blive billig - og det kan også blive vores held.

Jeg kan godt være bekymret for Viborg, Randers og Silkeborg i samme sæson, det er hold som alle andre end os skovler point ind imod, men som vi ikke har det godt med.
Har vi ikke vundet de sidste mange gange over Viborg og i hvert fald de sidste to mod Randers? Medierne skal nok gøre en masse ud af gamle statistikker, men det har ikke så meget at gøre med vores nuværende hold. De to nederlag til Silkeborg i forrige sæson var freak-kampe, som vi burde have vundet. Ellers synes jeg også at vi havde genvundet taget over dem.

Jeg kan godt være bekymret for Viborg, Randers og Silkeborg i samme sæson, det er hold som alle andre end os skovler point ind imod, men som vi ikke har det godt med.
Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har tabt en betydningsfuld kamp til Viborg i Superligaen.

SIF er sådan lidt 50/50 om vi vinder begge opgør eller taber begge. Sjovt med dem.

Randers er sin egen historie. Og selvom vi har vundet de to sidste superligakampe mod dem, så var det under lidt specielle forhold pga. deres pokal-fokus.

Bekymret er jeg som sådan ikke. Vi havde ikke for vane at vinde over Lyngby, men vandt begge kampe mod dem i den overståede sæson nu her. Vi har i øvrigt slet ikke haft problemer med bundholdene det sidste år. Lad os se hvordan det bliver i den kommende.

Hvis vi nu spillede ligesom landsholdet pt., behøver vi i teorien kun en enkelt forstærkning (vb/wingback). (Det gør vi så sådan set også med den nuværende opstilling.) Men vi har i hvert fald spillerne til at spille en 5-2-3 med falsk 9'er... særligt med tanke på vores overflad af forsvarsspillere pt.

Jeg synes i øvrigt der er en del ligheder mellem Ammiztbøll og Dolberg.

Og bedømt på et meget lille grundlag kan man sige det samme om Brandhof og Mæhle.

Munksgaard har nok hverken fart eller kvaliteterne til at være en rigtig god wingback. Til gengæld er han meget overbevisende defensivt, så han kunne være en fin højre back i en 3-backkæde.

Munksgaard har da, så vidt jeg husker, ligget konstant i top-3 på topfart i de kampe jeg har set, så mon ikke den holder, i hvert fald på speed.

Jeg synes det er en interessant analyse, men jeg stejler, når magien fra den hvide trøje gør alle navne på holdkortet til (mindst) etablerede superligaspillere.

Jeg håber meget på Brandhof, men jeg vil være positivt overrasket hvis han har været ret meget på banen når vi når vinterpausen (eller meget negativt overrasket, hvis det er fordi man ikke har brugbare alternativer).

Måske giver det mening at give Ammitsbøl en række starter for at give ham dem spilletid, der mangler dit at få ham op på det ønskede niveau. Hvis han er lige ved at bryde igennem så fint - men så skal resten af holdet sgu være skarpt. En sammenligning med Dolberg ... Jaeh, man kan sikkert finde paralleller hvis man leder ihærdigt. Men Dolberg scorer i Frankrig og han scorede i Holland. Han er 23 og har leveret i en del år.

Jeg har det helt modsat. Vi er helt anderledes nu end for nogle år siden mod vores naboer.

Viborg slår vi vel altid, og hvor mange nederlag har vi til Randers de sidste par år?

Silkeborg har lige solgt deres eneste gode spiller, så dem er jeg sgu heller ikke nervøs for.

Munksgaard har da, så vidt jeg husker, ligget konstant i top-3 på topfart i de kampe jeg har set, så mon ikke den holder, i hvert fald på speed.
Det er en snak vi har taget ofte, og som nok skal tages til tidernes ende. (fordi det er en naturlig ting at være lidt i tvivl om, og lettere uenige om hvordan det skal måles/ses på).

Topfart vs hvor hurtigt du opnår din topfart (eksplosivitet) er ikke det samme.
Hvis du er langsom på de første 5-10 meter kan en topfart på 32km/t hos din modstander vs 34km/t hos dig selv IKKE redde dig.

Munksgaard har en høj topfart, men er jo ofte noget langsom ift de udfald der skal laves mod modstanderdriblinger, og ift de træk han selv skal tage. Hos driblere kan farten i driblingerne jo også være langt vigtigere end hvor hurtige de er uden bolden. Og ja, som det også betyder, så er der forskel på hvor hurtig du er med og uden bold generelt.

EDIT: Og ift at skulle spille med 3-mandsforsvar skal wing-backs have stor eksplositvitet.
Men spiller man i 3-mandsforsvaret behøver man det ikke i samme grad. Eller rettere: Alle 3 behøver det ikke.
Så derfor kan Munksgaard sikkert sagtens være en god figur i et 3-mands forsvar.

Jeg synes det er en interessant analyse, men jeg stejler, når magien fra den hvide trøje gør alle navne på holdkortet til (mindst) etablerede superligaspillere.

Jeg håber meget på Brandhof, men jeg vil være positivt overrasket hvis han har været ret meget på banen når vi når vinterpausen (eller meget negativt overrasket, hvis det er fordi man ikke har brugbare alternativer).

Måske giver det mening at give Ammitsbøl en række starter for at give ham dem spilletid, der mangler dit at få ham op på det ønskede niveau. Hvis han er lige ved at bryde igennem så fint - men så skal resten af holdet sgu være skarpt. En sammenligning med Dolberg ... Jaeh, man kan sikkert finde paralleller hvis man leder ihærdigt. Men Dolberg scorer i Frankrig og han scorede i Holland. Han er 23 og har leveret i en del år.

Vi har vist af flere gange haft diskussionen om topfart herinde, og hvad den egentlig kan bruges til. Og resultatet er ofte ikke særligt meget. For Munksgaard har en tendens til at stå meget på flade fødder. Så hvad er en god topfart værd, hvis det tager lang tid at nå op på den? Der er Links det modsatte eksempel: udmærket topfart, men til gengæld hurtig acceleration.

Brandhof har været en kæmpe profil i 1. division. Det er vel naturligt at antage, at han også kan begå sig i Superligaen. Niveauforskellen på 1. divisionens top til Superligaens nederste halvdel er nærmest ikke eksisterende. Og hvorfor skulle han ikke kunne løfte sit niveau med bedre medspillere?

Når jeg siger, at Ammitzbøll og Dolberg minder om hinanden, betyder det jo åbenlyst ikke, at jeg synes de er lige gode. Så det er en tåbelig sammenligning af deres stats. De har til gengæld de samme styrker og spidskompetencer - omend Dolbergs naturligvis er på et meget højere niveau. Begge har en udmærket fart, begge er kliniske afsluttere, begge er gode til at stå det rigtige sted, og begge er ikke bange for at gå ind i duellerne og tage kampe. Så nej, jeg plæderer ikke for Ammitzbøll på landsholdet (ikke endnu i hvert fald).

Spillere er gået fra 1. Div til suppen med både gode og dårlige resultater. Jeg afventer, før jeg medregner ham som potentiel starter.

Mht Dolberg, så er jeg med. Jeg reagerede på at talenter og ubekendte indregnes med fuld værdi i opstillingen, mens en spiller med superliganiveau (Munksgaard) som nærmest den eneste vurderes som ikke god nok. Og så kom Ammitsbøl. Han har nogle spidskompetencer man kan finde hos gode angribere, men er der nogen der ikke har det i en eller anden succesfuld angriber?

Jeg har det fint med AA, men han er udviklingsspiller og må ikke indregnes som fast mand.

Der er masser af eksempler på profiler i 1. Division, som ikke slog til i Superligaen, en Kjartan Finnbogason har scoret bunker af mål i 1. Division men aldrig kunnet overføre det til SL, som et eksempel.
Indtil vi ser hvad Brandhof kan byde ind med, må vi nærmere antage ham som en ubekendt både pga. om han kan hæve sit niveau men også hvilken position han skal spille.

Der er masser af eksempler på profiler i 1. Division, som ikke slog til i Superligaen, en Kjartan Finnbogason har scoret bunker af mål i 1. Division men aldrig kunnet overføre det til SL, som et eksempel.
Indtil vi ser hvad Brandhof kan byde ind med, må vi nærmere antage ham som en ubekendt både pga. om han kan hæve sit niveau men også hvilken position han skal spille.

Finnbogason har da været en kæmpeprofil! 26 mål i 88 kampe for to bundhold er meget imponerende. Helt konkret har han scoret et mål pr. 226 minutter spillet fordelt over 5944 minutter eller 64 hele kampe. Det er altså MEGET habilt for en spiller for en bundklub.

Til sammenligning brugte følgende angribere disse minutter pr. scoret mål i netop overståede sæson:
- Patrick Mortensen - 172 min/mål
- Sory Kaba - 175 min/mål
- Haji Wright - 176 min/mål
- Issam Jebali - 233 min/mål
- Kamaldeen - 246 min/mål
- Simon Hedlund - 259 min/mål
- Marvin Egho - 463 min/mål
- AK - 240 min/mål
- Wahid Faghir - 302 min/mål
- Helenius - 222 min/mål i hele sin SL karriere (for AGF blev det 308 min/mål - for OB blev det 222 min/mål

Flere af disse spiller endda for topklubber, der scorer mange flere mål end VB og Horsens, som Finnbogason har spillet for.

Så hvis du vurderer Finnbogason til ikke at have slået igennem, tror jeg, du skal sænke dine forventninger.

Jeg tvivler desuden på, at man har hentet Brandhof for at se, hvad han kan byde på. Jeg tænker, han er hentet med en forventning om, at han har noget at byde på.

Finnbogason har da været en kæmpeprofil! 26 mål i 88 kampe for to bundhold er meget imponerende. Helt konkret har han scoret et mål pr. 226 minutter spillet fordelt over 5944 minutter eller 64 hele kampe. Det er altså MEGET habilt for en spiller for en bundklub.

Kæmpeprofil, simpelthen. Taget i betragtning han i 3 sæsoner i 1. Division har ligget i toppen af topscorerlisten, så er det ikke et prangende snit at overføre til Superligaen. Også spøjst ingen af de gode hold i SL har set hvilken kæmpeprofil, han har været
Det er vist dine forventninger, der trænger til en justering.

Jeg tvivler desuden på, at man har hentet Brandhof for at se, hvad han kan byde på. Jeg tænker, han er hentet med en forventning om, at han har noget at byde på.

Det tror jeg også, det vil i hvert fald være dum at hente en spiller, hvis klubben ikke har en forventning om, han har noget byde på.
Ændrer ikke en tøddel på, man ikke bare kan antage han også kan overføre sit niveau til SL.

Kæmpeprofil, simpelthen. Taget i betragtning han i 3 sæsoner i 1. Division har ligget i toppen af topscorerlisten, så er det ikke et prangende snit at overføre til Superligaen. Også spøjst ingen af de gode hold i SL har set hvilken kæmpeprofil, han har været
Det er vist dine forventninger, der trænger til en justering.

Det tror jeg også, det vil i hvert fald være dum at hente en spiller, hvis klubben ikke har en forventning om, han har noget byde på.
Ændrer ikke en tøddel på, man ikke bare kan antage han også kan overføre sit niveau til SL.

Nu er der jo selvsagt kæmpe forskel på at spille for et tophold i 1. division og et bundhold i Superligaen. Så det er naturligt, at den slags ikke kan overføres.

Du kan jo heller ikke placere Uhre eller Wind eller Mortensen på denne sæsons Horsens-hold og forvente, at de bliver liga-topscorer. Det siger sig selv.

Din bekymring om hvorvidt, at han slår igennem og kan overføre sit niveau, den kan jo siges om en hvilken som helst spiller, der nogensinde er hentet til en hvilken som helst klub. Der er aldrig nogen garantier.

Din bekymring om hvorvidt, at han slår igennem og kan overføre sit niveau, den kan jo siges om en hvilken som helst spiller, der nogensinde er hentet til en hvilken som helst klub. Der er aldrig nogen garantier.

Nej det kan man ikke. Der er væsentlig forskel på, hvilket niveau spilleren kommer fra. Vi kan da blive enig om der ikke findes garantier, men chancen for en spiller slår igennem er større hvis han kommer fra et tilsvarende eller højere niveau end Superligaen, det er ærlig talt ret logisk.

Nu er der selvsagt et stort område mellem mit "kæmpeprofil" og din vurdering af en spiller "som ikke slog til i Superligaen".

Måske var "kæmpeprofil" at tage munden for fuld, men han har i alle tilfælde være en stor profil og bærende spiller for et hold, der har været en fast bestanddel af ligaen i en årrække og endda været i top 6.

Hvis det defineres som "ikke at slå til i Superligaen", så kan det siges om de fleste spillere i ligaen.

• Like
Reactions: fsc
Nej det kan man ikke. Der er væsentlig forskel på, hvilket niveau spilleren kommer fra. Vi kan da blive enig om der ikke findes garantier, men chancen for en spiller slår igennem er større hvis han kommer fra et tilsvarende eller højere niveau end Superligaen, det er ærlig talt ret logisk.

Det er logisk, hvis man anskuer det fuldstændig endimensionelt. Men hvis du kigger på det fra flere vinkler, er det jo tydeligt, at det ikke er så simpelt.

Der er forskel på at spille for et top- og bundhold. Der er forskel på at spille i en defensivt stærk liga som Superligaen og en defensivt svag liga som Æresdivisionen (Tom Van Weert som eksempel). Der er forskel på holdets spillestil. Der er forskel på hvor gode medspillere du har, og hvor gode de er til at servicere dig.

Der er da i øvrigt også talrige eksempler på folk, der er hentet til ligaen fra større adresser og så falder igennem.

Der er forskel på at spille for et top- og bundhold. Der er forskel på at spille i en defensivt stærk liga som Superligaen og en defensivt svag liga som Æresdivisionen (Tom Van Weert som eksempel). Der er forskel på holdets spillestil. Der er forskel på hvor gode medspillere du har, og hvor gode de er til at servicere dig.

Indlysende og derfor man ikke bare kan antage noget som helst, for der er mange parametre som spiller ind også mentalt, kulturelt osv.

Der er da i øvrigt også talrige eksempler på folk, der er hentet til ligaen fra større adresser og så falder igennem.

Ja. Det er ikke mig som antager noget, jeg påpeger blot, vi ikke ved, hvad vi kan forvente os af Brandhof af forskellige årsager, men alle håber da, han bliver en succes.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back