New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 392K
Status
Not open for further replies.
Var der nogen der gav udtryk for at vi var i nærheden af ham? Jeg synes ikke at vi skal kaste +10 mio. efter nogen enkelt spiller. Der er vi ikke endnu.
Det synes jeg vi bør være. Vi betalte op mod 9 mio for Olsen sidste år. 1-2 profiler til 7-10 mio ville gøre en kæmpe forskel. Vi har lavet fine salg med Bundu, Højer og Stage de sidste tre sommervinduer samt generel fremgang. Vi kan ikke blive ved med at “fedte” rundt med helt billige spillere, som et så billige af en grund.

Last edited:
Jeg ved ikke om der er kommet en officiel pris på PO, men 9 mio er højere end de tal jeg ellers har hørt.

Men jeg tænker da også at 7-10 mio er beløb vi kan finde på at bruge på et par stykker - men at det så også er smertegrænsen. Mattson til en dansk klub ville være et højere beløb lige nu, da Silkeborg virkelig ikke har haft lyst til at slippe ham

Det synes jeg vi bør være. Vi betalte op mod 9 mio for Olsen sidste år. 1-2 profiler til 7-10 mio ville gøre en kæmpe forskel. Vi har lavet fine salg med Bundu, Højer og Stage de sidste tre sommervinduer samt generel fremgang. Vi kan ikke blive ved med at “fedte” rundt med helt billige spillere, som et så billige af en grund.

Jeg ved ikke om der er kommet en officiel pris på PO, men 9 mio er højere end de trak jeg ellers har hørt.
Altså hvad man får endt med at have betalt EFTER alle klausuler er ikke helt fair at opgøre det i.

I så fald har vi solgt Jova for 15 mio og ikke 7,5, og solgt Stage for 25 og ikke 18 mio :D

PO købte vi for ca. 6 mio, hvilket KAN blive op til 9 hvis diverse klausuler indløses. Jeg aner ikke om de går på europæisk gruppespil, top 2, guld eller titler (inkl pokalen). Who knows?

Men vi må nøjes med at kigge på selve det beløb vi skal ligge nu.
Selvom sandheden om "hvor dyr" en spiller bliver jo er helt anderledes nuanceret.
Det kan jo være billigere at købe en spiller til 2 mio, som skal have lavere løn, end en transferfri spiller fra en højere hylde.

Men jeg tænker da også at 7-10 mio er beløb vi kan finde på at bruge på et par stykker - men at det så også er smertegrænsen. Mattson til en dansk klub ville være et højere beløb lige nu, da Silkeborg virkelig ikke har haft lyst til at slippe ham

Jeg tænker også grænsen er flyttet. Og jeg tror f.eks. godt man kunne finde på at strække sig for Diks, eller for Grabara hvis lønnen ikke var en hindring, og de var ejet af klubber der ville sælge for 10 mio kr. Diks kunne jo faktisk fås for mindre beløb end det, men fik en meget højere løn end vi umiddelbart kunne være med på.

Så selvom Diks f.eks. kunne købes for 5-6 mio så kan man godt ikke have råd til ham alligevel. Omvendt kan man have råd til en der koster 10-12 mio, såfremt lønkravet er anderledes lavere.

Utroligt der herinde kan være nogen der tror vi har været i nærheden af Mattsson.....hvilken naivitet. Lad nu sådanne spekulationer være på andet sites
Jeg udtrykte håb. Det er ikke det samme, som at tro på det. Men det ville have været fedt, hvis vi var nået til et sted, hvor sådan en spiller ville vælge os frem for en oprykker i Holland…

Jeg udtrykte håb. Det er ikke det samme, som at tro på det. Men det ville have været fedt, hvis vi var nået til et sted, hvor sådan en spiller ville vælge os frem for en oprykker i Holland…
Ja altså det er jo nok svært at konkurrere med "udlandet" hvis det er det spillerne drømmer om. Men forstår hvad du mener. I første omgang kan man begynde at drømme om, at man kan lokke profiler fra de andre superligaklubber, og så sælge dem til udlandet :D

NP og PO har da netop været eksempler på spillere fra Randers og AaB, som var profiler for de klubber, men som gerne ville til AGF. Dog havde Patrick Olsen allerede været i udlandet med blandet succes, så der hev det nok ikke ligeså meget. Men jeg tror det handler meget om hvad spillerne selv gerne vil. Vil de super gerne til udlandet, så kommer de det også.

Blume, Lunding og andre vælger jo ikke udlandet fordi AGF ikke kan konkurrere med de klubber sportsligt. Og i flere tilfælde vil jeg tror lønnen er ligeså her. Men at være i udlandet på eventyr, og med troen på noget mere og større er svær at hamle op med.

Jeg synes i øvrigt at Silkeborg er lidt en sjov størrelse. De imponerer i 1. division og man tænker, at nu skal de bare lige sørge for nogle få forstærkninger i forsvaret, så vil de kunne klare sig i superligaen. Men de sidste par gange de har været oppe har de bare solgt spillere (Dolberg, Skov, Gammelby, Sammy Skytte, Eskild Dall, Ronnie Schwartz, Mads Emil Madsen, Frederik Alves, Jeppe Okkels) og man henter bare ikke profiler ind.

Det ligner sådan lidt en "mini-FCN", hvor det bare handler om økonomi gennem salg og hvor superligaen ikke er nær så vigtig at præstere i som 1. division er. Superligaen kan bruges til at udvikle nye talenter, som så kan blomstre året efter i en lavere række. Men måske er det bare mig der overreagerer på at de nu sælger Mattson. Jeg synes det er ærgerligt for den kommende superliga, men lad os nu se om der også kommer spillere den anden vej denne gang.

Jeg synes i øvrigt at Silkeborg er lidt en sjov størrelse. De imponerer i 1. division og man tænker, at nu skal de bare lige sørge for nogle få forstærkninger i forsvaret, så vil de kunne klare sig i superligaen. Men de sidste par gange de har været oppe har de bare solgt spillere (Dolberg, Skov, Gammelby, Sammy Skytte, Eskild Dall, Ronnie Schwartz, Mads Emil Madsen, Frederik Alves, Jeppe Okkels) og man henter bare ikke profiler ind.

Det ligner sådan lidt en "mini-FCN", hvor det bare handler om økonomi gennem salg og hvor superligaen ikke er nær så vigtig at præstere i som 1. division er. Superligaen kan bruges til at udvikle nye talenter, som så kan blomstre året efter i en lavere række. Men måske er det bare mig der overreagerer på at de nu sælger Mattson. Jeg synes det er ærgerligt for den kommende superliga, men lad os nu se om der også kommer spillere den anden vej denne gang.
Synes det er spot on.
Helsingør gjorde det samme.

Salget af Mattson har helt sikkert været et krav fra spilleren, da han sikkert ikke havde forlænget i foråret ellers. Det var en rigtig fin gestus af Mattson så Silkeborg kunne få et pænt beløb. Alternativet var at han smuttede gratis.

Salget af Mattson har helt sikkert været et krav fra spilleren, da han sikkert ikke havde forlænget i foråret ellers. Det var en rigtig fin gestus af Mattson så Silkeborg kunne få et pænt beløb. Alternativet var at han smuttede gratis.
Ja, og det paradoksale er jo, efter min mening, at Silkeborg ikke er ret gode til at sælge. 1 mio Euro for Skov f.eks. som vel er en af deres største transfers før Mattson. Men på den måde koster det vel også at være elevatorhold. Man fik så også en god slat penge, da FCK solgte videre og da Dolberg blev solgt fra Ajax til Nice.

Men det er sikkert også svært at drive en økonomi, hvor man lige redder skindet i bunden af ligaen konstant ved at satse på middelmådige spillere, sådan som Hobro gjorde det i nogle år. Lyngby kæmper jo også med at finde en bæredygtig model og hvem ved hvad der sker i Horsens, selvom de har lavet nogle gode transfers i de forrige år.

Spot on - det er ligesom om de har opgivet at været tophold som de jo faktisk var en del år, kom i EC og vandt DM-guld. Men bare vil være med i superligaen og have en god økonomi.

Håber inderligt vi får sendt sif, horsens, randers og viborg i 1 div, så de kan blive talentfabrikker for AGF og ikke springbræt til udlandet for spillerne. Nogle vil altid kunne gå direkte ud som Mattson uanset, men ikke så mange så mange salg fra 1 div til udlandet dog. Flot gået af ham og sif.

I virkeligheden skal AGF snuppe talenterne lidt før - når først de er topscorer i 1 div og profiler i superligaen ryger de til udlandet ofte. Skatten er for høj i DK. Omvendt kan vi pga forsker skat snuppe talenter og profiler i andre europæiske lande som med diks, kamil, bisseck osv

Håber inderligt vi får sendt sif, horsens, randers og viborg i 1 div, så de kan blive talentfabrikker for AGF og ikke springbræt til udlandet for spillerne. Nogle vil altid kunne gå direkte ud som Mattson uanset, men ikke så mange så mange salg fra 1 div til udlandet dog. Flot gået af ham og sif.
Pt har Silkeborg en model, hvor de rykker ud af superligaen fordi de sælger deres profiler, spiller nye spillere ind i 1.division, som de så sælger når de rykker op. De skruer ikke rigtig op for udgifterne i Superligaen, og dermed taber de ikke penge på at rykke ud, men TJENER udelukkende penge på at rykke op. Og det år de så spiller i Superligaen giver hård på brystet til nye folk, som så bruger den erfaring til at gøre det godt i 1.division.

Det kan jo sådan set fortsætte til:
1: SIF ikke længere kan fodre holdet med talenter der er gode nok.
2: Holdene omkring SIF i 1.division finder noget der er mere effektivt.

For altså det er jo ligegyldigt for SIF om de rykker ud af Superligaen med 3 point eller 20. Så længe de rykker op året efter. Og altså man skal ikke forsøge at bilde os ind, at der bliver satset på at blive oppe. Vejle hentede Kollinger, behold Sousa, Fagir og de andre, og lejede også en erfaren reserve i FCK i bestræbelserne på at blive oppe. Og ja, det kan desværre være at Vejle erfarer, at det ikke er pengene værd, da det som SIF måske er mere profitabelt bare at lade sig rykke ud, sælge de bedste, og så lave nogle nye.......

Så hvis fodbold da var et spørgsmål om profit alene, så har SIF jo fat i en lang ende.
Men jeg synes det er lidt kvalmt.

Hvis vi nu spillede ligesom landsholdet pt., behøver vi i teorien kun en enkelt forstærkning (vb/wingback). (Det gør vi så sådan set også med den nuværende opstilling.) Men vi har i hvert fald spillerne til at spille en 5-2-3 med falsk 9'er... særligt med tanke på vores overflad af forsvarsspillere pt.

Mål
Hansen
Gadegaard

3-back-kæde
Munksgaard - Hausner - Tingager
Bisseck - TK - Juelsgaard
Backman - Lund

Wingbacks
Brandhof - Gersbach
Lassen - (Lund)
(Anbo) - (Juelsgaard)

Central midt
Poulsen - Olsen
Hvidt - Duncan
Anbo - (Brandhof)

Falsk 9'er
Thorsteinsson
Grønbæk

Angribere (1 stationær - 1 kant-spiller)
Mortensen - Links
Ammitzbøll - Jevtovic
Tengstedt - Ihler

Hvis vi så antager, at både Tingager og Mortensen er ude til sæsonstart, ville det blive følgende opstilling i præmieren:

Hansen
Munksgaard - Hausner - Juelsgaard
Brandhof - Gersbach
Poulsen - Olsen
Grønbæk
Ammitzbøll - Thorsteinsson (Links i stedet for Thor, hvis denne sælges)

Jeg synes i øvrigt der er en del ligheder mellem Ammiztbøll og Dolberg.

Og bedømt på et meget lille grundlag kan man sige det samme om Brandhof og Mæhle.

Munksgaard har nok hverken fart eller kvaliteterne til at være en rigtig god wingback. Til gengæld er han meget overbevisende defensivt, så han kunne være en fin højre back i en 3-backkæde.

Silkeborg: er der mere end én sæson hvor det har set ud som om de nærmest har sjoflet turneringen og fra start accepteret at rykke ned igen? Vi må se hvilken styrke de kommer op med og hvor meget de forstærker sig, men der kan jo godt være en langsigtet udvikling i ikke at købe noget eksotisk der alligevel ikke gør den store forskel, men være elevatorhold der hver gang forsøger at komme op lidt stærkere for til sidst at blive i ligaen på et bedre grundlag. Jeg synes man skal huske på at Silkeborg ikke naturligt er en fadt del at Superligaen, men i en stor gruppe af klubber der ligger omkring bunden af Suppen og toppen af 1. division. Jeg synes tilgangen er langt bedre end den fx Lyngby plejer at praktisere, hvor man satser langt over evne og balancerer på randen af konkurs.

Der er en del klubber i det lag med ambitioner om at etablere sig i Superligaen og det er interessant hvis det lykkes for nogle af dem, for der skal jo så nogle andre ud. Nu røg Horsens efter en del år oppe og der kan være andre mere eller mindre etablerede hold der skal en tur ned også. I denne sæson er Viborg og Silkeborg selvfølgelig blandt favoritterne til at ryge ud igen, men vi må se hvor de står. Viborg har fået lidt kapital som måske også skal bruges til forstærkninger, men har vel også et ret sammenspillet hold de har bygget op over nogle år. Er Vejle i nok fremdrift til at fortsætte oppe og skal vi mon til at skele til andre hold? Hvad med SønderjyskE der kan være ramt af lidt uro eller en af de større klubber som fx OB, der virker som om de står lidt i stampe og nu starter med ny træner? Kan AaB erstatte profilerne? For tynd en trup kan blive dyr hvis der kommer et hold eller to op og gør det godt.

Jeg tror Viborg har gode chancer for at overleve (måske endda i top-6).
Vejle skal passe på den farlige sæson nr. 2, men de får jo et nyt indspark efter trænerskiftet. SønderjyskE ser lidt kaotiske ud lige nu, mens OB og AaB helt sikkert heller ikke skal føle sig for sikre. Randers får nok også et svært efterår, men må være gode nok til at klare sig i nedrykningsspillet.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back