New posts

Superligaen 2026/2027

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 654
  • Views Views: Views 35K
Superligaen 2026/2027
Vi var måske kommet i EL i stedet for CoL hvis vi var røget ud til Poznan, men det gav til gengæld et af de største comebacks i dansk fodbold og en samlet sejr over et hold der ligger over os. Det er træls at ryge ud til Sabah, som jeg tror vi kunne slå hvis vi var på toppen, men det er heller ikke dårligere end som så at ryge ud til dem. Det blev trods alt en sejr til hver, men det er rimeligt nok at analysere hvorfor den udekamp blev et mentalt og fysisk kollaps. Det skal vi lære af til de fremtidige europæiske kampe. De andre dansk hold sneg sig i flere tilfælde kun lige forbi væsentligt svagere modstanderne og FCK og M har langt bredere trupper til det, så jeg tror ikke konsensus er at AGF specielt har skuffet på nuværende tidspunkt.
FCK var decideret heldige med at komme igennem deres første runde. Var klart det dårligste hold.

FCK var decideret heldige med at komme igennem deres første runde. Var klart det dårligste hold.
Det minder lidt om det vi taler om i Superligaen når det kommer til FCK og M, de spiller ikke nødvendigvis bedre, men de får flere point med. Det er også kvalitet at vinde på en dårlig dag, men man skal heller ikke drage for voldsomme konklusioner baseret på få kampe. Det har været lidt svingende for os og vi mangler et par forstærkninger, men Viborg-kampen viste i hvert fald at vi stadig har niveau til top-6. Nu skal den første Superligasejr så bare også meget gerne komme mod OB og det er vel et eller andet sted også den umiddelbart nemmeste kamp foreløbig i den her sæson, selvom den naturligvis ikke er nem.

Du kan da ikke forvente, at AGF bare lige kvalificerer sig til Champions League i første hug. Det er voldsomt urealistisk.
Vi får aldrig nogensinde den chance igen - aldrig!

Jeg siger ikke at det var et krav at kvalificere sig til CL, men det var et krav at give det et realistisk forsøg - det gjorde man bare ikke.

Jeg siger ikke at det var et krav at kvalificere sig til CL, men det var et krav at give det et realistisk forsøg - det gjorde man bare ikke.

Hvad mener du man skulle have gjort? Sådan helt oprigtigt...

Hentet spillere i vinters, som måske/måske ikke, havde kostet et mesterskab fordi de skulle spilles ind?
Købt tidligere, hvem? Ved vi det har været muligt?
Er vi så højti hierakiet på grund af 1! mesterskab, at vi pludselig skulle kunne konkurrere 100% lige med højere lønninger i Brøndby, FCK, FCM og større Polske klubber?
- Tror du overvurderet KRAFTIGT hvad det ene danske mesterskab gør ved en klub. Det kræver stabilitet i toppen.

Syntes du har en meget høj forventning til AGF plads i hieraktiet, og hvor meget og hurtigt tingene rykker sig.
- Nu siger du vi aldrig får den chance igen.. Det sagde man vel også for 5 år siden.? Vi kommer ikke til at spille med om mesterskabet hvert år, så længe økonomien er så langt fra de 2 (3) andre, men vi skal peake enkelte år, og så være stabilie i top 4-5 stykker altid.

Jo, det gør vi da. Og næste gang er vi bedre rustet. Lige nu er vores hold en Lada (eller varevogn :D) i europæisk sammenhæng. Næste gang har vi bygget det op til en Audi/Mercedes og gangen efter igen en Ferrari. Det tager tid at bygge op, men med den nuværende retning er jeg sikker på vi nok skal nå derhen.

Og så synes jeg faktisk vi gav CL-kvalifikationen et rigtig flot forsøg i forhold til at det var første gang i nyere tid. Der er vi ikke enige :)

Jo, det gør vi da. Og næste gang er vi bedre rustet. Lige nu er vores hold en Lada (eller varevogn :D) i europæisk sammenhæng. Næste gang har vi bygget det op til en Audi/Mercedes og gangen efter igen en Ferrari. Det tager tid at bygge op, men med den nuværende retning er jeg sikker på vi nok skal nå derhen.

Og så synes jeg faktisk vi gav CL-kvalifikationen et rigtig flot forsøg i forhold til at det var første gang i nyere tid. Der er vi ikke enige :)
Ja lige nu er holdet en Lada, men det var det ikke i slutningen af sidste sæson. Det er det der er pointen, det er ikke forventningen at CV styrker holdet inden CL kval kampene, men det er direkte hul i hovedet ligefrem at svække holdet inden de vigtigste og potentielt mest skelsættende kampe i klubbens historie - det er simpelthen bare for dumt. Særligt fordi man kunne have grebet det anderledes an, ikke mindst når man har erfaringen og indblikket i hvad der skal til.

Ja lige nu er holdet en Lada, men det var det ikke i slutningen af sidste sæson. Det er det der er pointen, det er ikke forventningen at CV styrker holdet inden CL kval kampene, men det er direkte hul i hovedet ligefrem at svække holdet inden de vigtigste og potentielt mest skelsættende kampe i klubbens historie - det er simpelthen bare for dumt. Særligt fordi man kunne have grebet det anderledes an, ikke mindst når man har erfaringen og indblikket i hvad der skal til.
Vi er en Lada i europæisk sammenhæng.

Men i Superligaen er vi da kun en pensioneret forsvarer, en snart pensionsmoden angriber og en landflygtig svensker fra at være et mesterhold. En Rolls Royce.

Men selvom vi er tæt på et mesterhold i Superligaen har jeg svært ved at se hvad CV kunne have gjort meget anderledes for at pimpe vores europæiske Lada til en finere model. Det sker ikke over en sommer, og det ændrer meget lidt, at vi er blevet mestre en enkelt gang. Det er pointen.

Særligt fordi man kunne have grebet det anderledes an, ikke mindst når man har erfaringen og indblikket i hvad der skal til.

Lige præcis den her præmis, tror jeg, at vi er mange som ikke er enig i. Vi ved jo reelt ikke, om vi havde mulighederne for at gribe det anderledes an. Det er på ingen måder givet, at vi kunne have købt os til den erfaring og de lederevner, vi mistede. Måske havde man faktisk håbet, at JJ kunne have tilføjet det, men det er bare tæt på umuligt at gøre på et par måneder lige meget hvor stor en leder man køber.

Lige præcis den her præmis, tror jeg, at vi er mange som ikke er enig i. Vi ved jo reelt ikke, om vi havde mulighederne for at gribe det anderledes an. Det er på ingen måder givet, at vi kunne have købt os til den erfaring og de lederevner, vi mistede. Måske havde man faktisk håbet, at JJ kunne have tilføjet det, men det er bare tæt på umuligt at gøre på et par måneder lige meget hvor stor en leder man køber.
Jeg taler ikke om at købe sig til en hel masse, jeg taler om at reagere på at man mister de 3 mest erfarne spillere i truppen, lige inden man skal spille de vigtigste kval kampe i klubbens historie - det skal man reagere på og det kunne han have gjort.

Dalgaards stopper jo ret sent i forløbet. + at for at få samme kvalitet som han efterlod havde det kostet boksen. PM var vi jo ret mange der var villige til at forære væk, han spiller jo heller ikke i Brøndby, så ved sgu ikke hvor stor en forskel han havde gjort.

Det er for simpelt at sige at hvis vi bare havde erstattet Dalgaard og Beijmo så havde alt været godt.

Der er en årsag til man lægger en langsigtet strategi og følger den, uagtet at man er over eller under kurven. Jeg vil også meget hellere at AGF lægger på år efter år, end at vi satser hele butikken for at nå CL, og misser det og dermed har en for stor og dyr trup til Superligaen.

Vi håbede skibet kunne holde, men det kunne det ikke. Langt hen af vejen var spillerene tynget af opgaven, og det tror jeg ikke nødvendigt Dalgaard eller Beijmo på holdet kunne have ændret så meget på.

Last edited:
Dalgaards stopper jo ret sent i forløbet. + at for at få samme kvalitet som han efterlod havde det kostet boksen. PM var vi jo ret mange der var villige til at forære væk, han spiller jo heller ikke i Brøndby, så ved sgu ikke hvor stor en forskel han havde gjort.

Det er for simpelt at sige at hvis vi bare havde erstattet Dalgaard og Beijmo så havde alt været godt.

Der er en årsag til man lægger en langsigtet strategi og følger den, uagtet at man er over eller under kurven. Jeg vil også meget hellere at AGF lægger på år efter år, end at vi satser hele butikken for at nå CL, og misser det og dermed har en for stor og dyr trup til Superligaen.

Vi håbede skibet kunne holde, men det kunne det ikke. Langt hen af vejen var spillerene tynget af opgaven, og det tror jeg ikke nødvendigt Dalgaard eller Beijmo på holdet kunne have ændret så meget på.

Det ene udelukker vel heller ikke nødvendigvis det andet?

At vi har 4 udløb i samme vindue, 6 hvis man ser et år tilbage, hos nogle af de bedste og mest benyttede spillere er jo ikke en overraskelse. Hvornår de beslutter sig for at stoppe eller skifte, det kan vi jo ikke rigtig bruge til at stille hold med i dag.

Den langtsigtede strategi har vel længe været, at hente en 9'er - CV var tydelig omkring det i vinterens vindue. Hvis det ovenikøbet tager tid at spille ham ind, er det så bedst tidligt eller sent i et vindue? Eller værre endnu, hvis det først bliver i den kommende vinters vindue.

Igen - jeg siger ikke at de skal erstattes, den konklusion er overfladisk og simpel. Jeg taler om at reagere på at man har mistet 3 af de mest erfarne spillere i truppen lige inden de vigtigste kvalkampe i klubbens historie. Jeg siger ikke engang at det er CV’s ansvar - det er hele ledelsens ansvar at reagere. Det gjorde man bare ikke, eller hvis man gjorde så reagerede man ikke i tilstrækkelig grad.

Hvorfor hentede man ikke JJ ind straks, så han var med fra den allerførste samling
Hvorfor hentede man ikke Rösler ind straks, i stedet for lige inden Sabah kampene, han har ikke spillet i 4 måneder, det kan ikke have været et uoverstigeligt bjerg at få ham tilknyttet til sæsonstart
Hvorfor hentede man ikke f.eks. Casper Højer ind straks, han har international erfaring og kender klubben, så Kahl ikke skal ligne et ringvrag en måned inde i sæsonen.
Hvorfor hentede man ikke en konsulent ind til trænerteamet, f.eks. Ruben Selles, der er imellem jobs, han er en knivskarp analytiker der kunne have skilt det Sabah hold ad, så alle spillere havde været helt trygge ved planen.

Der er rigtigt meget man kunne have gjort for at fastholde niveauet fra sidste sæson i lidt højere grad, uden at det havde kostet en formue. I stedet gjorde man meget meget lidt.

Det kan godt være at TOTO Cuppen og Conference League ikke er det samme, men det er bare helt åndsvagt skuffende at man havde alle muligheder for at kvalificere sig til Champions League, og så stiller vi med et så sammenflækket hold, uden ledere på banen der er så nemme at ryste. Det kan godt være at AGF lever op til den målsætning som de selv havde sat for hvornår de synes at de ikke havde skuffet. Men oddssætterne gav altså AGF 98% sandsynlighed for at kvalificere sig til Conference League - så det svarer vel til at målsætningen i Superligaen er ikke at rykke ned!

Selvom klubbens målsætning udadtil for Europa var voldsomt uambitiøs, så var der væsentligt større forventninger fra omgivelserne, og helt sikkert også på de indre linjer. Selvom Sabah ikke var Dila Gori eller Larne, så havde vi også et væsentligt bedre hold imod Sabah, end vi havde imod de to andre. Så det var voldsomt skuffende, uanset hvordan man ser på det, at ryge ud til så middelmådig en modstander. Man kan ikke forvente at snige sig ind i Champions League, der kommer modstandere, der er i stand til at bide lidt fra sig, men det skal man også være i stand til at stå imod som dansk mester.

AGF er den danske klub der har leveret den klart største skuffelse i Europa i denne sæson, igen, igen, igen.
De 98% sandsynlighed for ligaspil er lodret forkert.

Danske Spils sandsynligheder den 15. maj:
CL: 4%
EL: 30%
COL: 45%
Intet ligaspil: 21%

Klubben budgetterede med det mest sandsynlige udfald. Som i øvrigt blev lavet inden Beijmo og Dalsgaard forlod os.

Man forlængede med Kahl og solgte ingen.
Da ligaspillet var hjemme, købte man Røsler inden Sabah kampene.

Hvad havde du regnet med ? At en relativt lille klub som AGF bare kunne gå ud og vælge på alle hylder, fordi vi skulle spille 3. runde i CL og med udsigt til at skulle møde Røde Stjerne i play off ?

Du lyder ufatteligt pigesur og fordrejer sandheden. 79% er ikke lig med 98%.

Returen i Poznans var en af de største bedrifter i dansk klubfodbold.
Returen i Baku var pinlig, men set før af større klubber end os.
Sjovt nok begge kampe med stort set sammen hold.

Hvordan resten af fodbold Danmark ser os er pisseligegyldigt. Vi fik to sejre og to nederlag til landekoefficienten, og det er helt inden for skiven.

Det er rækkefølgen og udsigten til at kunne have mødt israelerne i play off der irriterer os alle. Men der er intet unormalt i det samlede udfald, hvor vi ovenikøbet ikke har været heldig med lodtrækningen.
Havde vi i stedet tabt til Poznan og vundet over Klaksvik, ville resultatet have været det samme.

At du bliver ved med at nedgøre Sabahs kvaliteter og det at spille en udekamp i Baku - det må stå for din egen regning. Mange af os er uenige deri.

Det er jo ALT for simpelt at hvorfor hentede man ikke X og Y. Ingen af os ved det, men det kan jo også sagtens være CV har stilet endnu højere, men finder så ud af de ting ikke er mulige, og rykker så ned af stigen og ender med Røsler. Det er jo nemt at være bagklog, men vi gætter alle bare.

Det er så simpelt at sige vi henter da bare Selles fx. Det kræver jo trods alt også lige at han gider ;). Vi synes AGF er det fedeste, men mange af de spillere og trænerne vi gerne vil tilknytte har nok bud for klubber der objektiv set er mindst ligeså attraktive.

De 98% sandsynlighed for ligaspil er lodret forkert.

Danske Spils sandsynligheder den 15. maj:
CL: 4%
EL: 30%
COL: 45%
Intet ligaspil: 21%

Klubben budgetterede med det mest sandsynlige udfald. Som i øvrigt blev lavet inden Beijmo og Dalsgaard forlod os.

Man forlængede med Kahl og solgte ingen.
Da ligaspillet var hjemme, købte man Røsler inden Sabah kampene.

Hvad havde du regnet med ? At en relativt lille klub som AGF bare kunne gå ud og vælge på alle hylder, fordi vi skulle spille 3. runde i CL og med udsigt til at skulle møde Røde Stjerne i play off ?

Du lyder ufatteligt pigesur og fordrejer sandheden. 79% er ikke lig med 98%.

Returen i Poznans var en af de største bedrifter i dansk klubfodbold.
Returen i Baku var pinlig, men set før af større klubber end os.
Sjovt nok begge kampe med stort set sammen hold.

Hvordan resten af fodbold Danmark ser os er pisseligegyldigt. Vi fik to sejre og to nederlag til landekoefficienten, og det er helt inden for skiven.

Det er rækkefølgen og udsigten til at kunne have mødt israelerne i play off der irriterer os alle. Men der er intet unormalt i det samlede udfald, hvor vi ovenikøbet ikke har været heldig med lodtrækningen.
Havde vi i stedet tabt til Poznan og vundet over Klaksvik, ville resultatet have været det samme.

At du bliver ved med at nedgøre Sabahs kvaliteter og det at spille en udekamp i Baku - det må stå for din egen regning. Mange af os er uenige deri.

Det er jo ALT for simpelt at hvorfor hentede man ikke X og Y. Ingen af os ved det, men det kan jo også sagtens være CV har stilet endnu højere, men finder så ud af de ting ikke er mulige, og rykker så ned af stigen og ender med Røsler. Det er jo nemt at være bagklog, men vi gætter alle bare.

Det er så simpelt at sige vi henter da bare Selles fx. Det kræver jo trods alt også lige at han gider ;). Vi synes AGF er det fedeste, men mange af de spillere og trænerne vi gerne vil tilknytte har nok bud for klubber der objektiv set er mindst ligeså attraktive.
Men eftersom ingen ved det, hverken dig eller ham der gerne vil have haft erstatninger på plads før, så er det vel også svært at vurdere om det er ALT for simpelt.

Det kan jo også være, at man kunne have fået Røsler tidligere mod flere penge? Det kunne også være man gerne vil spille en måned uden en ny spiller fordi man så sparer nogle penge på lønninger.

Dette enormt nemt at sige “HVORDAN” og så bagefter påstå at det ville være umuligt, hvor ved du det fra?

Latest posts

Back