New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Ja enig, det var bare summen af indlæg, der begyndte at få det til at kamme over. Sandheden er at der er 20% chance for et mesterskab til AGF, og derfor 80% chance for et mesterskab til en anden klub, det er ikke odds jeg normalt ville hoppe på i andre sammenhænge, en operation med 20 % chance for at overleve, ville ikke være fedt f.eks. Samtidig er chancen for et useedet hold for at komme i CL, også under 10%, så det var, som du siger et ret usandsynligt udgangspunkt.

(Ikke for at være en buzzkill)
Jeg er nok nede omkring 5% chance. Hverken FCM eller FCK ligner nogen der har en mellemsæson og så er det næsten umuligt for andre at blive mestre.
 
Jeg er nok nede omkring 5% chance. Hverken FCM eller FCK ligner nogen der har en mellemsæson og så er det næsten umuligt for andre at blive mestre.
Men helt nede i 5%, så burde det vel næsten heller ikke kunne lade sig gøre at have sat de to hold med 4 og 5 point efter 11 kampe. Hvor vi endda havde en kriseperiode i de første 3. De ligner ikke to hold, som tilsammen har over 90% sandsynlighed for et mesterskab.
 
Det skal absolut heller ikke forstås sådan, at jeg tror på mere end omkring 25% sandsynlighed i vores favør. Jeg er helt klar over, at vi bliver udfordret i et hårdt slutspil.

Men vi er jo bl.a. oppe imod et FCK-hold, som kæmper med det her mærkelige kig-dig-i-spejlet syndrom, hvor de igen og igen bliver overrasket over, at de ikke kan sætte sig op til de mindre kampe. Der ligger der nogle pointtab og venter, som de skal kompensere for ved at vinde stort set alle de vigtige kampe (som dem mod FCM og AGF).
 
Det skal absolut heller ikke forstås sådan, at jeg tror på mere end omkring 25% sandsynlighed i vores favør. Jeg er helt klar over, at vi bliver udfordret i et hårdt slutspil.

Men vi er jo bl.a. oppe imod et FCK-hold, som kæmper med det her mærkelige kig-dig-i-spejlet syndrom, hvor de igen og igen bliver overrasket over, at de ikke kan sætte sig op til de mindre kampe. Der ligger der nogle pointtab og venter, som de skal kompensere for ved at vinde stort set alle de vigtige kampe (som dem mod FCM og AGF).
Må indrømme jeg slet ikke er i nærheden af 25 % endnu som du er.

De spiller pt. Europa og det tager lidt fokus fra dem men for at blive mestre, skal vi stadig møde begge hold 2 gange i slutspillet og 1 gang her i grundspillet. Vi så hvordan Fck skruede op i mod os og vi endte med en lidt heldig sejr. Fcm fik en mand vist ud og spillede i undertal i over en time men vi slog dem ikke.
De har måske haft et par hakkende kampe og mistede point men er det ikke bare som det plejer at være - det sker vel næsten i hver sæson.

Hvis vi kan undgå skader/karantæner øges sandsynligheden væsentligt men de plejer jo at komme.

Til gengæld er det nu anden sæson vi er placeret heroppe og det viser vi står et bedre sted end i umindelige tider. Det må alligevel gøre de anser os som større konkurrenter end tidligere. På et tidspunkt rammer vi måske den der stime som kan være afgørende. Bolden er rund og håbet lever 🤞 - lige nøjagtig som det skal og bør😁
 
Må indrømme jeg slet ikke er i nærheden af 25 % endnu som du er.

De spiller pt. Europa og det tager lidt fokus fra dem men for at blive mestre, skal vi stadig møde begge hold 2 gange i slutspillet og 1 gang her i grundspillet. Vi så hvordan Fck skruede op i mod os og vi endte med en lidt heldig sejr. Fcm fik en mand vist ud og spillede i undertal i over en time men vi slog dem ikke.
De har måske haft et par hakkende kampe og mistede point men er det ikke bare som det plejer at være - det sker vel næsten i hver sæson.

Hvis vi kan undgå skader/karantæner øges sandsynligheden væsentligt men de plejer jo at komme.

Til gengæld er det nu anden sæson vi er placeret heroppe og det viser vi står et bedre sted end i umindelige tider. Det må alligevel gøre de anser os som større konkurrenter end tidligere. På et tidspunkt rammer vi måske den der stime som kan være afgørende. Bolden er rund og håbet lever 🤞 - lige nøjagtig som det skal og bør😁
Jeg synes måske også 25% lyder lidt højt lige nu, men mesterskabsspillet kommer ikke kun til at koste point for AGF, det kommer det også til for FCMK. Der bliver konkurrencen skærpet, og der er topkampe hver eneste gang, så der vil uafgjorte kampe kunne gøre meget, hvis man har et forspring, og en stærk defensiv vil være afgørende i den forbindelse.
 
Problemet er jo ikke mindst bredden i truppen og derfor også et spørgsmål om sandsynligheden for at komme igennem en sæson uden for mange og for lange skadespauser til profilerne. Hvis vi kan vi holde den kørende til vinterpausen og måske forstærke truppen, øges sandsynligheden i et forår hvor FCK og M har færre europæiske kampe, men vi vil selvfølgelig være udsatte i et tæt slutspil.

Det er også noget med erfaringen med sådan en situation hvor topkampene kommer hurtigt efter hinanden og man er presset fysisk. Vi spiller ret frit lige nu, kan vi også det langt hen på sæsonen?

Som fans skal vi have lov til at drømme og også have en sjov snak om hvor der skal spilles CL-kval, som ingen seriøs person i medierne læser som at folk nu bare regner med at det bliver aktuelt. Det er altså også lidt sjovere at holde med en klub hvor entusiasmen er let at vække og drømmene lever.

Jeg ved ikke hvad sandsynligheden er, men målet for AGF de næste år er at få den deropad de næste sæsoner, for selvom fx 20-25%, hvis det er det den er nu, ikke er en voldsomt stor sandsynlighed, vinder man jo antageligvis på et tidspunkt hvis man har mange sæsoner med den sansynlighed...
 
I deres indbyrdes kamp søndag kunne man godt se, at begge hold spiller internationalt og på et højt niveau.
Det gik stærkt. Hastigheden i boldomgangen og hvor hurtigt holdet flytter sig som en enhed er en anden kaliber. Vi så det også i vores kamp mod FCK. Efter at de begyndte at lugte blod. Den sidste halve time, plus. Nøgle er, ikke at gå i panik og forsøge at spille med i det tempo. Men at stå i mod i de afgørende situationer og forsøge at holde lidt i bolden og tage tempo ud. Det lykkedes til dels. Og kampen blev vundet på at vi scorede først. Og rigeligt.

I modsatte ende så jeg også lidt af kampen i fredags mellem OB og Sønderjysk. Og det var markant lavere niveau end det jeg med glæde ser i vores kampe her for tiden.
 
Ja enig, det var bare summen af indlæg, der begyndte at få det til at kamme over. Sandheden er at der er 20% chance for et mesterskab til AGF, og derfor 80% chance for et mesterskab til en anden klub, det er ikke odds jeg normalt ville hoppe på i andre sammenhænge, en operation med 20 % chance for at overleve, ville ikke være fedt f.eks. Samtidig er chancen for et useedet hold for at komme i CL, også under 10%, så det var, som du siger et ret usandsynligt udgangspunkt.

(Ikke for at være en buzzkill)
På den anden side ville du næppe afholde dig fra at søge og drømme om et job, hvor du havde 20 pct chance for at få det. (Men præcis som i denne sammenhæng ville du nok også få lidt stille med dørene. )
 
Det er også noget med erfaringen med sådan en situation hvor topkampene kommer hurtigt efter hinanden og man er presset fysisk. Vi spiller ret frit lige nu, kan vi også det langt hen på sæsonen?
Den tanke har jeg også haft, at til sidst kommer det an på, hvem der er vant til at spille de kampe. Omvendt er lige præcis dét, at kunne spille frit i vildt pressede kampe, noget der først og sidst kommer fra træneren; eller i det mindste har sit afsæt dér. Jeg har en fornemmelse af, at JP er tilpas rolig i sin udstråling til, at holdet også tør spille frit, når mediemøllen er gået i selvsving over, at hvis vi vinder igen, SÅ....
 
Men lad os lige huske hvordan en tynd trup agerer i foråret, når FCK og FCM ikke har mere Europa, der slider
Enig.
Samtidig må vi også bare sige, midt i vores mere eller mindre krampagtige forsøg på at bevare jordforbindelsen, at selvom FCM/K har fået på ca niveau med det, de plejer, så er der altså ikke en stemning af "business as usual" over det.
FCK har skader i vildskab og er i dén grad til at tale med; 6 point i 5 hjemmekampe so far i sæsonen.
FCM har som altid scoret en del mere, end deres xG tilsiger (26 mål, xG på 20,28) - OK, dén del er faktisk business as usual.

Min pointe er, at FCM's model for succes i årevis har været en overpræstation på xG og evnen til at vinde ufortjent. Jeg mener ikke det er holdbart, og det gør de åbenlyst heller ikke selv, det var vel derfor Thomasberg blev fyret. Jeg er bare ikke sikker på, de kan nå at blive godt nok spillende i denne sæson, eller overhovedet at Tullberg er manden til at gøre dét.
Hvis FCK ikke får rettet op på deres præstationer, så får de det også svært.

Tilbage står der, at AGF er det bedst præsterende hold på næsten alle målbare parametre henover et halvt grundspil. Det er ikke længere et tyndt datagrundlag. Det er ikke længere en kort opblussen. Det er HELLER IKKE et realistisk bud på mesterskabet. Det er et øjebliksbillede, som fortæller, at de to store, skal være helt skarpe fra nu af, ellers kan det blive svært for dem at fordele guld og sølv mellem sig uforstyrret, som de plejer.
 
Tilbage står der, at AGF er det bedst præsterende hold på næsten alle målbare parametre henover et halvt grundspil. Det er ikke længere et tyndt datagrundlag. Det er ikke længere en kort opblussen. Det er HELLER IKKE et realistisk bud på mesterskabet. Det er et øjebliksbillede, som fortæller, at de to store, skal være helt skarpe fra nu af, ellers kan det blive svært for dem at fordele guld og sølv mellem sig uforstyrret, som de plejer.

Jeg tænker de udmærket ved det og samtidig presser Bif på med et økonomisk overforbrug af dimensioner. Mon ikke det også er derfor de begge har skruet gevaldigt op for budgetterne.

Vi kan håbe, at de tror vi knækker som i sidste sæson og de derfor er lidt lullet i søvn. Nu er det 2 sæson i træk vi blander os i toppen på denne tid af året og jo flere gange vi gør det, jo mere vant til det bliver truppen også. Der skal noget erfaring til de "store" kampe som kommer undervejs og der bør vi stå bedre end tidligere. Vi har en del spillere som har prøvet det andre steder og der er nok ingen af dem, der ønsker en gentagelse af sidste sæsons afslutning.
 
Den tanke har jeg også haft, at til sidst kommer det an på, hvem der er vant til at spille de kampe. Omvendt er lige præcis dét, at kunne spille frit i vildt pressede kampe, noget der først og sidst kommer fra træneren; eller i det mindste har sit afsæt dér. Jeg har en fornemmelse af, at JP er tilpas rolig i sin udstråling til, at holdet også tør spille frit, når mediemøllen er gået i selvsving over, at hvis vi vinder igen, SÅ....
Det er også lidt en "gammel sandhed," der sikkert har lidt på sig, men kan være svær at adskille fra at de hold også bare har svagere trupper. Der er masser af eksempler på at hold der ikke er vant til at vinde en masse, kan gøre det når de får chancen. Jeg tror også JP og staben vil være opmærksom på hvordan man håndterer at være tæt på noget stort hvis vi skulle nå dertil - men skulle det ske og vi så ikke vinder skal der nok komme historier om gummiben osv uanset om det skyldes fysik og en smallere trup.
 
Jeg ser vores guldchancer nogenlunde, som dem der tjener penge på at vurdere den slags. Danske Spil giver os vist 5,0 gange indsatsen.

Jeg er dog ret imponeret over vores sejre i Farum og hjemme mod Silkeborg. Kan vi fortsætte på det høje niveau og undgå skader, så kommer procenterne til at stige.
Der er noget i det her hold, som er enormt opløftende, og vi har en træner som ved hvordan man leder et hold frem til et dansk mesterskab.

Og så skal vi have FCK og FCM til at smide flere points her i efteråret. Det virker bare usandsynligt at de BEGGE skulle få en nedtur
Dog virker FCK pt. lidt mere shaky end normalt.
FCM spiller ikke godt, men de har alligevel lige vundet deres lokalderby, vundet over de østrigske mestre, vundet over Randers, vundet i Nottingham og hentet uafgjort i Parken - det er især sejre som den over Randers de ikke må få, hvis vi skal løbe fra dem.
Brøndby kan man heller ikke udelukke helt, at de kan måske lave et godt run. De har fået 7 sejre i 11 kampe uden at spille på vores niveau.

Vi har stadig et morderisk program inden jul. Men kan vi holde afstanden til andenpladsen dér, så er vores sidste 4 kampe i grundspillet så meget bedre end konkurrenterne, at vi kan gøre rent bord og gå ind i slutspillet med et forspring og max. momentum.
 
Enig.
Samtidig må vi også bare sige, midt i vores mere eller mindre krampagtige forsøg på at bevare jordforbindelsen, at selvom FCM/K har fået på ca niveau med det, de plejer, så er der altså ikke en stemning af "business as usual" over det.
FCK har skader i vildskab og er i dén grad til at tale med; 6 point i 5 hjemmekampe so far i sæsonen.
FCM har som altid scoret en del mere, end deres xG tilsiger (26 mål, xG på 20,28) - OK, dén del er faktisk business as usual.

Min pointe er, at FCM's model for succes i årevis har været en overpræstation på xG og evnen til at vinde ufortjent. Jeg mener ikke det er holdbart, og det gør de åbenlyst heller ikke selv, det var vel derfor Thomasberg blev fyret. Jeg er bare ikke sikker på, de kan nå at blive godt nok spillende i denne sæson, eller overhovedet at Tullberg er manden til at gøre dét.
Hvis FCK ikke får rettet op på deres præstationer, så får de det også svært.

Tilbage står der, at AGF er det bedst præsterende hold på næsten alle målbare parametre henover et halvt grundspil. Det er ikke længere et tyndt datagrundlag. Det er ikke længere en kort opblussen. Det er HELLER IKKE et realistisk bud på mesterskabet. Det er et øjebliksbillede, som fortæller, at de to store, skal være helt skarpe fra nu af, ellers kan det blive svært for dem at fordele guld og sølv mellem sig uforstyrret, som de plejer.
Skide godt indlæg!

Jeg ser FCM sådan, at de har været meget fokuserede på at drive salgbare individualister frem og derfor langt hen ad vejen bevidst har valgt en meget enkel og, kan man sige, ustruktureret spillestil, hvor det meste handler om at sætte individualisterne bedst muligt op. En træner som Uwe er fx anti-FCM med hans meget specifikke krav til spillernes ageren i givne situationer (og hårde reaktioner på boldtab og andre fejl). Eneste undtagelse er Capellas-valget (som viser at Steinlein har en kæmpefejl i sig - han passede jo OVERHOVEDET ikke ind i deres koncept, og det burde de kunne have set på lang afstand).

Det er for mig at se en stor skrøbelighed i FCM's strategi, at de er afhængige af at have bedre spillere end fx AGF på de fleste pladser for at være kompetitive.
 
Eneste undtagelse er Capellas-valget (som viser at Steinlein har en kæmpefejl i sig - han passede jo OVERHOVEDET ikke ind i deres koncept, og det burde de kunne have set på lang afstand).

Det er for mig at se en stor skrøbelighed i FCM's strategi, at de er afhængige af at have bedre spillere end fx AGF på de fleste pladser for at være kompetitive.
Capellas kunne også godt være udtryk for et behov for at være og kunne noget mere end dødbolde og individuelle aktioner. Det er deres dna gennem rigtig mange år - og de har før vundet et mesterskab på dødbolde - men hvis man vil ses som en større klub og tiltrække flere fans osv er man også lidt nød til at få spillet med.

Der er en væsentlig overordnet pointe i den nævnte skrøbelighed, hvor det nye stadion måske giver en fordel for os: de/den ekstra spiller(e) der skal sælges i FCM, skal føres frem på individuelle aktioner som spillesystemet så skal bygges op til, men det hænger sikkert også sammen med de spillere de henter fra nær og fjern, der kommer for at vise sig selv frem så de kan komme videre igen. Det burde kunne løses så man skifter til lidt noget andet, når man har de penge de har, men det er måske heller ikke så nemt og umiddelbart har skiftet fra Thomasberg til Tullberg kun forstærket fornemmelsen.
 
Skide godt indlæg!

Jeg ser FCM sådan, at de har været meget fokuserede på at drive salgbare individualister frem og derfor langt hen ad vejen bevidst har valgt en meget enkel og, kan man sige, ustruktureret spillestil, hvor det meste handler om at sætte individualisterne bedst muligt op. En træner som Uwe er fx anti-FCM med hans meget specifikke krav til spillernes ageren i givne situationer (og hårde reaktioner på boldtab og andre fejl). Eneste undtagelse er Capellas-valget (som viser at Steinlein har en kæmpefejl i sig - han passede jo OVERHOVEDET ikke ind i deres koncept, og det burde de kunne have set på lang afstand).

Det er for mig at se en stor skrøbelighed i FCM's strategi, at de er afhængige af at have bedre spillere end fx AGF på de fleste pladser for at være kompetitive.
Det er nok den bedste beskrivelse af FCMs strategi jeg har læst. Og nok en del af forklaringen på, at de har svært ved at matche FCKs resultater i Europa, hvor de møder hold med mindst lige så gode spillere som deres egne.
 
Det er nok den bedste beskrivelse af FCMs strategi jeg har læst. Og nok en del af forklaringen på, at de har svært ved at matche FCKs resultater i Europa, hvor de møder hold med mindst lige så gode spillere som deres egne.
Præcis! Når stadion står klar, vil AGF inden længe starte hver sæson med en betydelig fordel baseret på matchday og sponsorindtægter. En fordel FCM aldrig vil kunne matche - fordi skide bondeklub i en forstad til udkants-DK.

Så længe FCM er langt foran fx AGF ift. talentarbejdet, giver det dem selvfølgelig en mulighed for at holde sig foran på individuel kvalitet (ud over at købe dyrere spillere), men når/hvis det ikke længere er tilfældet, står de et risikabelt sted, som ikke giver ret stort rum for større fejl og off-sæsoner.

Men som tingene står i dag, må man jo erkende at der skal en del tålmodighed til, før man kan se ovenstående udfolde sig... 😁
 

Latest posts

Back
Top