Der er nogle fine argumenter for at vi kan indhente FCM men det undrer mig ingen nævner, FCM er ejet af en af Europas rigeste personer. Han har altså ikke købt FCM af lokalpatriotiske årsager og jeg tvivler stærkt på, han har i sinde at lade stå til men i stedet få klubben til at træde endnu mere på speederen.
Som jeg ser det, er det FCMs spillestil som holder dem tilbage. Den fungerer i Europa bl.a fordi fysisk spil tillades mere men også fordi det er relativ få kampe, du skal spille med den fysisk krævende stil men det er bare ekstremt hårdt at gøre det over 9 måneder.
Så længe de holder fast i powerfodbolden, der vil de IMO ikke indfri deres tårnhøje forventninger herunder at overhale FCK.
Jeg er helt enig i, at AHP er ufattelig velhavende, men det er han jo heller ikke blevet ved blot at kaste gode penge efter dårlige. Hvis man ser på hans samarbejde med Kevin Magnussen, så krævede han jo også sin investering retur førend Kevin Magnussen kunne begynde at betale udbytte til sig selv.
Jeg tror ikke, at AHP ønkser at smide flere penge ned i et sort hul end AGF ville kunne skrabe sammen fra flere investorer – jeg kan dog sagtens tage fejl. Jeg tror FCM udover det faktum at de skal skabe balance mht FFP, også må foventes at kunne være bæredygtig over tid – AHP ved naturligvis godt, at man har underskud i nogle år og overskud i andre. Jeg tror ikke han år efter år smider 50-60 millioner ekstra i klubben, for at indfri nogle sportslige ambitioner. Hvis han gør, så tror jeg som nævnt at AGF ville kunne matche de beløb, blot fra flere investorer.
Uden specifikt at kunne huske hans udmeldinger, så erindre jeg dem mindre ambitiøse end f.eks. FCK. Jeg emner det var noget ala en stabil europæisk klub, samfundsrolle og topklub i Danmark. Der var vist endda ikke udtalt hvor ofte man havde ambitioner om at vinde det danske mesterskab.
Ligeledes, hvis jeg ikke tager helt fejl, så skulle en del af Top 50 visionen, og pengene derfra, også gå til udvikle yderligere på nyt træningsanlæg, akademi, talentudvikling osv.
Jeg synes også han han fokuseret meget på den lokale forankring, samt udvikling af akademi, samfund og midt- og vestjylland generelt
Jeg har bestemt ikke nogen forventning om, at AGF bare lige indhenter FCM, men jeg tror ikke FCM bare stikker helt vildt af fordi de har en velhavende ejer. Jeg tror den ejer giver dem arebjdskapital til, modsat f.eks. FCN, at kunne holde på nogle profiler en sæson ”for meget” så at sige.
Opland og opbakning i AGF er bare ekstrem. Det vi har set den sidste uge har bare så stor tiltrækningskraft på ikke bare sponsorer og samarbejdspartnere, men også spillere og trænere. Der er ikke mange spillere eller trænere i Danmark der ikke ville elske at stå på Tangkrogen i går. Næste gang vi kæmper om, den næste Duelund eller Anderson, så er det ikke givet de vælger FCM. Vi matchede fuldt ud dét der ville ske i hhv Brøndby og FCK, og overgik markant det der ville ske i FCM hvis de var blevet mestre. Det nye stadion vil også tiltrække sponsorer og investorer, da AGF om 12 måneder har den optimale infrastruktur (træningsanlæg, akademi, stadion m.m.), derfor tror jeg også at ejerne rejser ny kapital til at vokse forretningen yderligere, for at modstå dét potentielle investorer ville kunne komme med.
Igen, jeg tror ikke vi bare lige indhenter FCM, men jeg tror heller AHP ser FCM som filantropi, så derfor tror jeg på at potentialet i Aarhus og AGF, over tid vil komme meget tæt på FCM. Jeg tror faktisk i højere grad mange ejere vil betyde en højere grad af filantropi.