New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 322K
Superligaen 2025/2026
Jeg kunne virkeligt godt tænke mig at se nogle stats på Emmery. Han må slå helt vildt ud i diverse scouting-systemer når det kommer til direkte udfordringer m.m. Kan han fortsætte med at bygge på i det nuværende tempo og præstere i Europa tror jeg han kan blive vores første 100+ mio. salg.

Synes også Bogere efterlod et rigtigt godt indtryk som 9'er i går. Gik langt bedre med i spillet og presset end jeg havde forventet. Og den detalje sidst i overtiden, hvor han spiller Bech fri i dybden med hælen og så selv når ind i feltet til en kæmpe hovedstødschance var helt vild. Ret spændt på hvad CV gør med 9'er positionen til næste sæson for der skal helt sikkert være regelmæssig spilletid til Bogere.
Ja, det var forfriskende at se han sagtens kan spille den 9'er position. Viborg havde nok givet lidt op mod slutningen af kampen, men det ændrer ikke på at det var en fantastisk detalje og så den speed i at nå frem til afslutningen i samme sekvens. Satme ærgerligt han ikke scorede på det hovedstød (også lidt ringe :ROFLMAO:)

Men hvis der sad nogle scouts i går, så må de, som du også er inde på, have gået hjem med den opfattelse at Emmery godt nok er en type der bliver ved med at udfordre. Både ind i banen i forhold til at komme til skud og ned til baglinjen for at søge indlægget. En meget svær spiller at dække op, hvis holdkammeraterne er gode til at give ham plads. Måske vi endda ser en 4-3-3 på et tidspunkt med ham og Kristjanson på hver sin kant med Bogere oppe foran. Det er satme skills og speed :)

David og JP havde en interessant diskussion, hvor David mente, de andre hold ikke på noget tidspunkt, havde læst AGF. Det var JP ikke helt enig i, for han nævnte - som andre herinde også har gjort - at holdene i foråret havde fået mere fokus på Arnstad og Bech og her nævnte JP at det skulle AGF bruge lidt tid på at finde modsvar til men det fik de også.
Tudberg, nej vi fortsætter bare med plan A. Minder meget som under Uwe og egentlig også under David.
Ikke et ondt ord om David, men det undrer mig ikke, at han mener, at vi aldrig blev læst. Han har ikke taktisk indsigt nok, til at se, at vi rent faktisk BLEV læst og at JP derefter lagde taktikken om, så vi igen ikke kunne læses ordentligt.
Det er noget af det, jeg mener, når jeg siger at JP's måde at spille fodbold på er bæredygtigt: vi er fleksible og vi bruger altså ikke helt så mange kræfter som de andre. Det er også derfor, vi ser relativt friske ud sidst i slutspillet, til trods for en ret smal trup. Det med den smalle trup er noget, der er blevet debatteret indgående herinde og blevet brugt som argument i medierne for, hvorfor vi umuligt kunne blive mestre. :cool:

Synes også Bogere efterlod et rigtigt godt indtryk som 9'er i går. Gik langt bedre med i spillet og presset end jeg havde forventet. Og den detalje sidst i overtiden, hvor han spiller Bech fri i dybden med hælen og så selv når ind i feltet til en kæmpe hovedstødschance var helt vild. Ret spændt på hvad CV gør med 9'er positionen til næste sæson for der skal helt sikkert være regelmæssig spilletid til Bogere.
Helt enig. Og sikke en springkraft! Hold da op, han kan hoppe højt.
De fysiske attributter er i særklasse på plads. Hans spilforståelse er virkelig godt, især taget i betragtning, at han "lige" er kommet til klubben.
Modsat da Badji fik spilletid, så gik vores pres ikke op i limningen, da Bogere kom på banen. Han er godt nok energisk!

Hans sommerferie skal til gengæld gå med at træne afslutninger og kølighed i afslutningssituationer. Får han dét, så bliver han stort set ustoppelig.

Som jeg forstår det, er det relativt begrænset, hvor meget mere AHP kan træde på speederen, uden FCM kommer på kant med FFP reglerne. FCM skal vokse på spillersalg og europæisk deltagelse, AHP er mere en sikkerhedsgaranti - hvis jeg altså har forstået rigtigt.

Det er rigtigt, der noget omkring FFP som FCM skal overholde for at spille europæisk men som jeg forstår det, har FCM ikke ramt det loft for, hvad en ejer må indskyde i spillertruppen. Derudover tæller investeringer i infrastruktur ikke med i FFP og her har FCM virkelig lagt meget på de senere år og er lysår foran FCK og også mere moderne end vores træningsanlæg.

Vi er alle sammen høje og lige nu ser alt lyst ud men jeg tvivler på, vi økonomisk nærmer os FCM indenfor de næste 5 år. Vi har stadig et ekstremt stort efterslæb på talentsalg og koefficient point som gør vejen til seriøse europæiske penge er lang modsat FCM.
Bare i næste sæson er sandsynligheden for FCM ender i EL gruppespil noget højere end vi gør, ergo endnu en sæson hvor de sikkert øger budgetforspringet.

Det er rigtigt, der noget omkring FFP som FCM skal overholde for at spille europæisk men som jeg forstår det, har FCM ikke ramt det loft for, hvad en ejer må indskyde i spillertruppen. Derudover tæller investeringer i infrastruktur ikke med i FFP og her har FCM virkelig lagt meget på de senere år og er lysår foran FCK og også mere moderne end vores træningsanlæg.

Vi er alle sammen høje og lige nu ser alt lyst ud men jeg tvivler på, vi økonomisk nærmer os FCM indenfor de næste 5 år. Vi har stadig et ekstremt stort efterslæb på talentsalg og koefficient point som gør vejen til seriøse europæiske penge er lang modsat FCM.
Bare i næste sæson er sandsynligheden for FCM ender i EL gruppespil noget højere end vi gør, ergo endnu en sæson hvor de sikkert øger budgetforspringet.

I så fald står jeg corrected ift. FFP. Men jeg tror stadig, vi henter traktor boys.

Det tror jeg de fleste er enige i, at der er stor sandsynlighed for👍 I denne sæson har vi endelig vist, at der kan gives spilletid til unge talenter, de faktisk også kan levere når de får chancen og samtidig med vi performer sportsligt. Det er en kæmpe forskel til de sidste års udvikling🤞

Der har været mange gode indhop, og helt naturligt også svage af slagsen.

For mig har det handlet om at droppe håbløse talentforløb, som Bach, Wahlstedt, Badji og JJA. I stedet har man sikret basen med erfarne folk, og lidt yngre med niveau. Og det har givet plads til at teste de unge spillere. Som jeg har skrevet før, kan fx Emmery ikke kompensere for fx JJA, i sine indhop. De unge skal kunne spille på deres styrker og have medspillere, der kompenserer for deres svagheder.

Jeg forsøger ikke at spille smart eller bagklog. JP har spillet med talenter i noget højere omfang end jeg umiddelbart havde gjort - med forbehold for jeg jo ikke ser træningerne. Han fik strukturen på plads og viste så de unge tillid, men i afmålte doser.

Og de unge har generelt vist sig tilliden værdige, og dem han har brugt ser også spændende ud (hvilket for mig også er lidt en kontrast til tidligere).

Hans sommerferie skal til gengæld gå med at træne afslutninger og kølighed i afslutningssituationer. Får han dét, så bliver han stort set ustoppelig.
Sjovt nok er det netop det han ellers er blevet hypet på. Så måske han bare er lidt overivrig og lige skal vænne sig til et højere tempo. Han er allerede imponerende stærk i nærkampene, men 3-5 kg. muskler mere på kroppen og så bliver han uhyggelig.

Sjovt nok er det netop det han ellers er blevet hypet på. Så måske han bare er lidt overivrig og lige skal vænne sig til et højere tempo. Han er allerede imponerende stærk i nærkampene, men 3-5 kg. muskler mere på kroppen og så bliver han uhyggelig.
Minder om nogle af de vilde, offensive profiler, FCN har bragt frem de senere år. Spillertyper vi andre kun har kunnet drømme om og som har fået os til at sukke af lettelse, når de er skiftet til det store udland.

Der er nogle fine argumenter for at vi kan indhente FCM men det undrer mig ingen nævner, FCM er ejet af en af Europas rigeste personer. Han har altså ikke købt FCM af lokalpatriotiske årsager og jeg tvivler stærkt på, han har i sinde at lade stå til men i stedet få klubben til at træde endnu mere på speederen.

Som jeg ser det, er det FCMs spillestil som holder dem tilbage. Den fungerer i Europa bl.a fordi fysisk spil tillades mere men også fordi det er relativ få kampe, du skal spille med den fysisk krævende stil men det er bare ekstremt hårdt at gøre det over 9 måneder.
Så længe de holder fast i powerfodbolden, der vil de IMO ikke indfri deres tårnhøje forventninger herunder at overhale FCK.
Jeg er helt enig i, at AHP er ufattelig velhavende, men det er han jo heller ikke blevet ved blot at kaste gode penge efter dårlige. Hvis man ser på hans samarbejde med Kevin Magnussen, så krævede han jo også sin investering retur førend Kevin Magnussen kunne begynde at betale udbytte til sig selv.

Jeg tror ikke, at AHP ønkser at smide flere penge ned i et sort hul end AGF ville kunne skrabe sammen fra flere investorer – jeg kan dog sagtens tage fejl. Jeg tror FCM udover det faktum at de skal skabe balance mht FFP, også må foventes at kunne være bæredygtig over tid – AHP ved naturligvis godt, at man har underskud i nogle år og overskud i andre. Jeg tror ikke han år efter år smider 50-60 millioner ekstra i klubben, for at indfri nogle sportslige ambitioner. Hvis han gør, så tror jeg som nævnt at AGF ville kunne matche de beløb, blot fra flere investorer.

Uden specifikt at kunne huske hans udmeldinger, så erindre jeg dem mindre ambitiøse end f.eks. FCK. Jeg emner det var noget ala en stabil europæisk klub, samfundsrolle og topklub i Danmark. Der var vist endda ikke udtalt hvor ofte man havde ambitioner om at vinde det danske mesterskab.

Ligeledes, hvis jeg ikke tager helt fejl, så skulle en del af Top 50 visionen, og pengene derfra, også gå til udvikle yderligere på nyt træningsanlæg, akademi, talentudvikling osv.

Jeg synes også han han fokuseret meget på den lokale forankring, samt udvikling af akademi, samfund og midt- og vestjylland generelt

Jeg har bestemt ikke nogen forventning om, at AGF bare lige indhenter FCM, men jeg tror ikke FCM bare stikker helt vildt af fordi de har en velhavende ejer. Jeg tror den ejer giver dem arebjdskapital til, modsat f.eks. FCN, at kunne holde på nogle profiler en sæson ”for meget” så at sige.

Opland og opbakning i AGF er bare ekstrem. Det vi har set den sidste uge har bare så stor tiltrækningskraft på ikke bare sponsorer og samarbejdspartnere, men også spillere og trænere. Der er ikke mange spillere eller trænere i Danmark der ikke ville elske at stå på Tangkrogen i går. Næste gang vi kæmper om, den næste Duelund eller Anderson, så er det ikke givet de vælger FCM. Vi matchede fuldt ud dét der ville ske i hhv Brøndby og FCK, og overgik markant det der ville ske i FCM hvis de var blevet mestre. Det nye stadion vil også tiltrække sponsorer og investorer, da AGF om 12 måneder har den optimale infrastruktur (træningsanlæg, akademi, stadion m.m.), derfor tror jeg også at ejerne rejser ny kapital til at vokse forretningen yderligere, for at modstå dét potentielle investorer ville kunne komme med.

Igen, jeg tror ikke vi bare lige indhenter FCM, men jeg tror heller AHP ser FCM som filantropi, så derfor tror jeg på at potentialet i Aarhus og AGF, over tid vil komme meget tæt på FCM. Jeg tror faktisk i højere grad mange ejere vil betyde en højere grad af filantropi.

Det var et meget positivt indhop 💪 Der mangler selvfølgelig stadig noget taktisk men det virker til han hurtigt bygger på. Det rækker nok ikke til en startplads endnu men det kan hurtigt komme. Men hold op en fysisk pakke den unge mand allerede har😁

men det ændrer ikke på at det var en fantastisk detalje og så den speed i at nå frem til afslutningen i samme sekvens. Satme ærgerligt han ikke scorede på det hovedstød (også lidt ringe :ROFLMAO:)

Den burde han have sat ind men hold op et fantastisk løb💪 Han starter langt bagude og når alligevel frem til afslutningen. Den var så ikke skarp nok men han kom frem til den og rygterne siger han er en god afslutter.

Det er en helt anden fart, end vi ellers har haft i angrebet. Hvis han kan bygge på de andre ting, så bliver det rigtig rigtig spændende.

David og JP havde en interessant diskussion, hvor David mente, de andre hold ikke på noget tidspunkt, havde læst AGF. Det var JP ikke helt enig i, for han nævnte - som andre herinde også har gjort - at holdene i foråret havde fået mere fokus på Arnstad og Bech og her nævnte JP at det skulle AGF bruge lidt tid på at finde modsvar til men det fik de også.
Tudberg, nej vi fortsætter bare med plan A. Minder meget som under Uwe og egentlig også under David.
Jeg tror Tullbergs problem er, at der kun - næsten - er købt til plan A. Hans centerforsvar f.eks. består af 4 granvoksne spillere, Erlic, Lee, Diao og Bech. Der mangler jo en Beijmo eller Kahl type, der kan drive bolden bedre. Derfor kommer de tit i overtal i forsvaret, og i undertal længere fremme på banen. Derfor ender de også tit med skull ehave individualister til at skabe kampene.

Derudover virker det også til, at niveauforskellene i mellem ligaerne i Europa bliver lidt mindre, da alle har stort set samme vilkår.

Minder om nogle af de vilde, offensive profiler, FCN har bragt frem de senere år. Spillertyper vi andre kun har kunnet drømme om og som har fået os til at sukke af lettelse, når de er skiftet til det store udland.

Nogle af mine største kritikpunkter ved det gamle AGF og egentlig også de første år under JN var, der ikke var en sammenhæng mellem hvilke spillere der blev udviklet i talentafdelingen og de typer der skulle bruges på 1. holdet bl.a fordi spillestilen ikke var den samme som igen blev problematiseret af, vi altid skiftede spillestil, når der blev skiftet træner.
Nu ses der en klar rød tråd og jeg håber inderligt, vi fortsætter i det her spor, når en afløser på et tidspunkt skal findes for JP.
JN var inde på det i går, hvor han nævnte, ledelsen var stolte af måden, vi spillede på.

Det er næsten synd for Bogere, at han på papiret stadigt ikke er noteret for et mål. Til gengæld er både han og AGF kommet til ufatteligt mange chancer i den, hvad, times superligafodbold (officielt: 46 minutter plus 3x tillægstid), det samlet set er blevet til for ham. Med Bogere på banen hedder det også 5-1 til AGF med pointgivende mål mod både FCN og Sønderjyske inden kampen i går. På enhver offensiv statistik per 90 minutter må også han snart begynde at bonge voldsomt ud.

Derudover: Jeg var helt på røven over at se først Emmery, der bare hver gang udfordrer én mod én, går mod mål, afslutter, så Kristjansson på banen, der helt konsekvent bare udfordrer, går mod mål, afslutter samt Bogere, der helt konsekvent driver mod mål, udfordrer, afslutter.

Det virker ikke hver gang, men det virkede nok gange i de sidste tre kampe til at afgøre et mesterskab. Mere kan vi næppe bede om.

Jeg skrev før sæsonen noget i stil med at Tchamche nok bliver et større hit end Emmery.

Mens vi griner lidt af det, kan jeg dvæle lidt ved hvorfor jeg troede det, og se om jeg kan opdatere nogle generelle antagelser.

Kontekst: jeg har luret på FCNs og FCMs succeser og synes især hos FCN at have set stort fokus på fysiske færdigheder.

Når jeg ser på AGFs talenter, har det været noget med nogle gode færdigheder, men samtidig også et uklart fokus, og dermed - i min basale forståelse - sværere at bryde igennem, og sværere at få en spændende transfercase ud af det.

Tchamche som høj, hurtig og fysisk stærk vil kunne blive en voldsom salgstale, hvis han lykkes. Dertil blev jeg nok for positivt påvirket af historien om hvordan han havde rykket sig i AGFs talenthierarki.

Emmery med nogen fart, men jeg vurderede den ikke så højt. Gode dribleegenskaber, men jeg var åbenlyst ikke klar over HVOR gode de var. Det lugtede for meget af en spiller der imponerer i de unge år, men bliver lukket ned når der står en god forsvarer overfor.

Så jeg tog fejl i min vurdering fra før sæsonstart. Noget af det, var sikkert også baseret på 'system'. Ligesom jeg ikke så nogen god placering til Arnstad i Uwes setup, havde jeg svært ved at placere Emmery (Tchamche var mere et koncept dengang, så han var lettere at placere - intellektuelt dovenskab).

Når jeg ser frem herfra, er det stadig svært at placere Emmery. Altså, han skal spille meget og hans kompetencer skal udnyttes mest muligt. Men livet er ikke altid gåselever, og fodbold er andet end offensive aktioner. Det skal JP løse, så Emmery kan spille 75 minutter og være med mere end få glimt.

Det er også svært at placere Bogere.

Kristjansson kan formentlig spille lidt bredere roller og er prøvet som venstre 10'er.

Jeg tror ikke, at AHP ønkser at smide flere penge ned i et sort hul end AGF ville kunne skrabe sammen fra flere investorer

Nu er FCM heller ikke et økonomisk sort hul. Om vi kan skrabe flere penge sammen end AHP vil investere aner jeg intet om, men ingen af AGFs største aktionærer kommer i nærheden af AHPs pengetank og ingen af de aktionærer har indtil videre været villige til at skyde penge ind, så budgetterne kan øges markant.
I den forbindelse gider jeg ikke gå ind i en diskussion om organisk vækst er bedre end at køre med store underskud for at vinde på den lange bane.

Jeg har bestemt ikke nogen forventning om, at AGF bare lige indhenter FCM, men jeg tror ikke FCM bare stikker helt vildt af fordi de har en velhavende ejer. Jeg tror den ejer giver dem arebjdskapital til, modsat f.eks. FCN, at kunne holde på nogle profiler en sæson ”for meget” så at sige.

Og det er lige præcis her, hvor det ejerskab kan vise sig at være afgørende. FCN vil være en sportsligt magtfaktor, hvis ikke de absolut skal sælge på toppen men i stedet vælge at tabe nogle millioner mod at gå efter mesterskabet.

Igen, jeg tror ikke vi bare lige indhenter FCM, men jeg tror heller AHP ser FCM som filantropi, så derfor tror jeg på at potentialet i Aarhus og AGF, over tid vil komme meget tæt på FCM. Jeg tror faktisk i højere grad mange ejere vil betyde en højere grad af filantropi.

Jeg har aldrig nævnt eller antydet AHP er filantrop, tværtimod er han en som kræver resultater og resultater i Superligaen kommer ikke af, at lade sig overhale af hverken AGF eller BIF.
I øvrigt jeg VED man internt har en målsætning om at overhale FCK og som jeg har nævnt tidligere er der 2 lejre. Dem som vil have det som en offentlig målsætning og dem som mener, det vil blive tolket negativt.

Jeg skrev før sæsonen noget i stil med at Tchamche nok bliver et større hit end Emmery.

Mens vi griner lidt af det, kan jeg dvæle lidt ved hvorfor jeg troede det, og se om jeg kan opdatere nogle generelle antagelser.

Kontekst: jeg har luret på FCNs og FCMs succeser og synes især hos FCN at have set stort fokus på fysiske færdigheder.

Når jeg ser på AGFs talenter, har det været noget med nogle gode færdigheder, men samtidig også et uklart fokus, og dermed - i min basale forståelse - sværere at bryde igennem, og sværere at få en spændende transfercase ud af det.

Tchamche som høj, hurtig og fysisk stærk vil kunne blive en voldsom salgstale, hvis han lykkes. Dertil blev jeg nok for positivt påvirket af historien om hvordan han havde rykket sig i AGFs talenthierarki.

Emmery med nogen fart, men jeg vurderede den ikke så højt. Gode dribleegenskaber, men jeg var åbenlyst ikke klar over HVOR gode de var. Det lugtede for meget af en spiller der imponerer i de unge år, men bliver lukket ned når der står en god forsvarer overfor.

Så jeg tog fejl i min vurdering fra før sæsonstart. Noget af det, var sikkert også baseret på 'system'. Ligesom jeg ikke så nogen god placering til Arnstad i Uwes setup, havde jeg svært ved at placere Emmery (Tchamche var mere et koncept dengang, så han var lettere at placere - intellektuelt dovenskab).

Når jeg ser frem herfra, er det stadig svært at placere Emmery. Altså, han skal spille meget og hans kompetencer skal udnyttes mest muligt. Men livet er ikke altid gåselever, og fodbold er andet end offensive aktioner. Det skal JP løse, så Emmery kan spille 75 minutter og være med mere end få glimt.

Det er også svært at placere Bogere.

Kristjansson kan formentlig spille lidt bredere roller og er prøvet som venstre 10'er.
7-9-13 skal vi i efteråret spille 2-3 kampe ugentligt. Der vil det som minimum være oplagt at lade Emmery og/eller Kristjansson starte mod de forventede bund-seks hold (i hvert fald når vi spiller hjemme). Dertil indhop når det giver mening mod de bedre hold - hjemme og i Europa.

Gu' ve' også, om Bogere måske får indhop på andet end nieren tillige ...

Latest posts

Back