New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 262K
Min søn har desværre arvet mine dårlige GF-nerver. Jeg måtte i aftes sige til ham, at der vitterligt ikke findes et eneste resultat af kampen i eftermiddag, der vil give ham mere ro i sindet. Alt vil kunne tolkes negativt. Enten reelt negativt (Åh nej, NU kommer de buldrende) eller den neurotiske (Åh nej, nu fik de en snitter og vi står som dem, der kan tabe det hele med tre nederlag)

Lad os nu bare leve med det. Tag det ind og nyd det på den måde, vi ville forvente det af os selv, når vi dristede os til at fantasere om en sæson som den her.

Og få så skiftet de underbukser.

Jeg er nået frem til at uafgjort må være det bedste for os. Vi holder afstanden til FCM og BIF kommer ikke nærmere internationale kampe. Vi har dermed øget egne chancer for et mesterskab og BIF er et skridt længere fra at lykkes med deres strategi, hvorved vi er nærmere at hente dem på længere sigt

Jeg ved ikke om det er for "hårdt" at skrive - at vi på ingen måde skal kigge langsigtet i de finalerunder her.
Hvis vi glipper et mesterskab med 1 point fordi FCM fik X og ikke tabte i dag - så skid da hul i om BIF fik conference league kval (det er kun hvis de går i gruppespil de tjener på det).

Last edited:
Det bedste der kunne ske på det personligeplan med psyken var at FCM vandt i eftermiddag. Så ville jeg have dem som favorit igen, og kan sove trygt med at vi kun kan overraske.
(For år tilbage vsr der et tv-program kaldet 'sport med briller', jeg fandt det tørt. Nedenstående er måske - hvis jeg kunne huske indholdet - essensen af det program)

Jeg har hele tiden tænkt - det er en skøn drøm, lad os se hvornår den ender.

Omkring vinterpausen var der en fornemmelse af drømmen måske kunne realiseres (og en relativt stor frustration over klubben ikke ville fremrykke investeringer for at gøre den mere sandsynlig).

I foråret har AGF slidt så meget med det, at man i de fleste scenarier burde ligge ca. på niveau med FCM pointmæssigt. Men FCM har slidt mere med det og derfor er drømmen godt på vej mod at materialisere sig.

I takt med drømmen bliver mere og mere virkelig stiger erkendelsen af, at det kommer til at gøre seriøst ondt, hvis ikke det sker.

Hvordan står vi i øvrigt ift de fornuftige sætninger:
- Fail fast
- It's better to have loved and lost, than never to have loved at all.
- Forventningens glæde er den største

Fail fast er mit mantra arbejdsmæssigt. Men det handler om ikke at investere i noget der ikke duer. Det dækker både emotionelle og fysiske investeringer, fordi det bliver sværere at give slip, når man er investeret.

Forventningens glæde og alt det der. Hitchcock bruger 'Forventningens glæde' på en måde. Man kan også sige den er lidt forskellig efter om man venter på toget fordi kæresten kommer hjem efter en længere rejse, eller fordi man skal videre mod Theresienstadt (beklager, men mit arsenal af analogier har altid været kantet, og det er ikke opdateret i mange år). For AGF-fans er det Forventningens glæde ift afklaring om, hvilket 'tog' man venter på. Det dårlige tog stopper så kun midlertidigt i sindets pendant til Brøndby, men det kan være traumatiserende nok endda, især når alternativet er så meget bedre - som at sammenligne et stykke gåsebryst med et spark i skridtet (som modtager).

Selve spændingen om, hvorvidt det bliver godt eller skidt er jo essensen af fodboldoplevelsen. Jeg holder stadig meget af at se Bourne, eller Shawshank Redemption. Min søn så Apollo 13 og sagde 'meget god, men man ved jo det ender godt'. I fodbold kan man have hele plotopbygningen med det der fejler, hvorefter man finder en løsning og når til point of no return, hvor alt lykkes ... og så træder Gerrard i bolden mod Chelsea. Det narrativ med Gerrard der er utilfreds med sit spil, bliver rykket tilbage på banen og rykker ligaen rundt. Det havde været verdens smukkeste fortælling, hvis det var blevet til mesterskab det år. Men det er netop det - Serra bærer på en fantastisk fortælling. PM gør også, og en lang række andre smukke fortællinger, hvis AGF vinder. Jacob Nielsen, PC, SIB osv. Nogen vil inkludere David i narrativet, mens andre lægger fokus andre steder og mene det står på Uwes fundament. Det er en fortælling der er generøs nok til at kunne bære mange fortællinger

På den anden side er der også en række vederstyggelige fortællinger hvis FCM vinder, Tullberg, Billing, FCMs rettidige omhu med trænerskifte, den sæson de for alvor trak fra. Der er et marked for alt, selv de fortællinger. Og som sportsudøver har man selv en del af manus i egne hænder. Så kan det godt være Sami Jalal ikke var tilfreds med at se Lukas Lund overstrege alt han havde føjet til manus for kampen mod AGF, men sådan er det også.

Hvad siger det så om hvordan jeg har det? Ikke ret meget, men jeg er nervøs og spændt.

For et år siden var det rendyrket jagt. AGF skulle fokusere fuldt ud på at nå en europæisk kamp i mine øjne, men valgte klappe-kage løsningen med spilletid til alle. I år valgte man for roligt et vintervindue til min smag, men JP har en fin balance mellem i inklusion og præstation - man inkluderes hvis der er forventning om præstation. Og alle er en del af holdet, naturligvis.

Jeg er nået frem til at uafgjort må være det bedste for os. Vi holder afstanden til FCM og BIF kommer ikke nærmere internationale kampe. Vi har dermed øget egne chancer for et mesterskab og BIF er et skridt længere fra at lykkes med deres strategi, hvorved vi er nærmere at hente dem på længere sigt

Nej. Det absolut bedste er, at Brøndby vinder, så FCM får sig den lussing, der hedder, at de havde muligheden for at tage 2 point på os - men ikke greb den. Tværtimod.

Det vil gøre dem så desillusionerede, at de ikke længere rigtig tror på det. Ikke i hjertet.

Mesterskabet er det eneste, der tæller i denne sæson, så tæt på. Alt andet er ligegyldigt. Brøndbys eventuelle genrejsning er ligegyldig.

Nej. Det absolut bedste er, at Brøndby vinder, så FCM får sig den lussing, der hedder, at de havde muligheden for at tage 2 point på os - men ikke greb den. Tværtimod.

Det vil gøre dem så desillusionerede, at de ikke længere rigtig tror på det. Ikke i hjertet.

Mesterskabet er det eneste, der tæller i denne sæson, så tæt på. Alt andet er ligegyldigt. Brøndbys eventuelle genrejsning er ligegyldig.
præcis! I denne situation er der ikke andet end at sige “fuck nu Brøndby - de må godt lige få en smule tiltrængt vind i sejlende”, og så samtidig skråle “KOM SÅ BRØNDBY!” (Og så brække sig bagefter..)

Er det ikke lidt “First World Problems” og et tegn på man har et godt liv, hvis man kan stresse over AGFs nuværende situation? Husk nu at fodbold blot er det vigtigste af alle de ting der dybest set ikke betyder noget i det større perspektiv :)
Jo. Og det er jo "bare" fodbold.

Til det har jeg to nuanceringer. Som en person, der er så privilegeret at have besøgt nogle af verdens allermindst privilegerede (og her taler vi altså om mennesker i flygtningelejre, mennesker i beskyttelsesrum uden ordentlig nattesøvn i årevis og mennesker, der må leve med sult og medicinmangel som grundvilkår) bøvler jeg da en del med det. Og jeg kan stadig blive ramt af lede ved at se på butikker som Magasin eller lignende. Men altså:

1) I forhold til verdens elendighed, er det meste ligegyldigt, er det ikke? Nej. Det er netop på grund af de mennesker, jeg har mødt under meget ringe vilkår, at jeg også går op i mit eget lokalmiljø og de langt, langt mindre problemer, vi har, i forhold til andre steder. Det skylder jeg dem simpelthen, synes jeg.

2) Det er bare fodbold. Ja, det er. Og jeg nyder hvert et øjeblik, det kan give mig et sus.
For et par år siden sad jeg på en strand og tænkte over, hvorfor jeg mon ikke længere bare kastede mig ud i bølgerne og legede. Trangen til det og glæden ved det er simpelthen blevet mindre. Derfor er jeg så glad for stadig at kunne lege med liv og sjæl på tribunen og lignende steder.

Et andet element af "Det er bare fodbold " er, at det er underlødigt. Personligt har jeg haft meget svært ved at se fidusen ved for eksempel opera, men da jeg for nogle år siden fik en god oplevelse, mindede Carmens uforbeholdne udtryk mig om tribunens. Jeg har i en voksen alder besluttet mig for at anerkende de følelser, GF kan vække i mig. Som samfund hylder vi, hvordan en sublim koncert, film eller litteratur kan vække følelser. Hvorfor skulle det være mere underlødigt at blive grebet af en sen scoring end af en koncert, film eller roman?

Nå tilbage til overspringshandlinger som støvsugning og oprydning i kælderen, så livets Superligaens alvor kan komme på afstand.

FCM skal bare have så få point som muligt, længere er den ikke.
Hvis det så betyder en sejr til BIF, so be it. Alt det der med lige fordi det er BIF, så er det bedre med uafgjort osv. Det er da totalt håbløst
Det handler om, at GF skal blive mestre. Hvordan pladserne bliver fordelt fra 2 og ned er fuldstændig ligegyldigt. BIF må blive nr 2 for min skyld, hvis det bare betyder guld til GF

præcis! I denne situation er der ikke andet end at sige “fuck nu Brøndby - de må godt lige få en smule tiltrængt vind i sejlende”, og så samtidig skråle “KOM SÅ BRØNDBY!” (Og så brække sig bagefter..)
Jeg har gjort en dyd af at holde mod hold i flere ligaer (Real Madrid fx). Det kan jeg sagtens uden at holde med det hold de spiller mod. I Superligaen kan den tilgang også bruges

Jeg deler mange af de samme følelser, frygter sådan at BIF får en over lussingen i eftermiddag og FCM får optur i den igen men håber virkelig det modstatte sker og FMC taber og for alvor bliver desillusioneret fordi det ikke rigtig fungere for dem. Med det sagt så er dette mesterskab langt fra afgjort endnu, der er stadig mange point at spille om, AGF har et fint forspring men det er ikke forbi før det er forbi og vi er ikke garanteret at vinde noget endnu.

Med de positive briller på så viser sidste kamp at AGF er helt med, trykker på, skaber chancer, vil det her, gør alt hvad de kan, er der for hinanden, vild hold ånd både på banen og på bænken. Mentaliteten eller indstillingen i disse slutspils kampe bør være at vi som altid tager 1 kamp af gangen og vi skal afgøre det selv.

Jeg er PISSE ligeglad med, om BIF vinder i dag - de må vinde med 3, få samtlige spillere på Rundens Hold, sælge Ambæk til 100 mil. i morgen...I don´t give a sjit.

Jeg VIL være Danmarksmester anno 26 med VERDENS fedeste klub. Om det så bliver på bekostning af alle mulige klubbers succes rager mig en stor og kornfed høstblomst.
Kom så BIF !

Jeg tror generelt at momentum er altafgørende i de her slutspil. Det har vi set gang på gang.

FCM kan vinde momentum tilbage, hvis de vinder i dag. Og slår de os næste mandag, så får de for alvor momentum.

Heldigvis har de ikke Billing og Brumado med i truppen, og Cho er i karantæne.
Til gengæld har de Mbabu og Castillo tilbage, og Byskov er blevet klar.
Alle deres 8 spillere i karantænefare er med i truppen i dag.

Hvordan med Jer? Jeg sover dårligt…..fungerer ad H. til….tankemylder med kampudfaldsscenarier, der gør os til mestre i hjemmekampen d. 26. april mod vestjyderne. Andre scenarier hvor vi SKAL vinde netop dén kamp for ikke at blive koblet af….gummiben/præstationsangst….karantæner, skader…..hovmod står for fald; trods hele byen og klubben har holdt sig i skindet….kunne finde mere….KAN IKKE HOLDE DET UD!
Jeg forudsætter ganske enkelt at FCM allerede har vundet kampen i Brøndby, på den måde har jeg allerede indstillet mig på at afstanden igen hedder 5 point.
I fald de spiller uafgjort eller at FCM taber, vil det være som en sejer til os, 2 eller 3 point😊

Latest posts

Back