New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 205K
Superligaen 2024/2025
Leverkusen sidste år😉

Men jeg er sådan set enig. Penge betyder vel ca. de der 70% af resultatet. Men selvfølgelig kan god ledelse, strategi og den der ene magiske sæson engang imellem opveje det.

Og vi ser det jo også jævnligt den modsatte vej, hvor et hold med kæmpe budget væsentlig underperformer. OB sidste år f.eks. - og Man. Utd. hvert år siden Ferguson stoppede...
Leverkusen har allerede været nævnt :)

Og ja, jeg tror vi er enige. Et stort budget er ingen garanti for succes, pengene skal stadig bruges fornuftigt. Men økonomi er altså den mest afgørende faktor, hvis man kun må pege på én.

Leverkusen har allerede været nævnt :)

Og ja, jeg tror vi er enige. Et stort budget er ingen garanti for succes, pengene skal stadig bruges fornuftigt. Men økonomi er altså den mest afgørende faktor, hvis man kun må pege på én.
Jeg nåede ikke lige hele tråden igennem inden jeg svarede:)

Men ja, penge er klart den vigtigste faktor. Men synes faktisk vigtigheden af strategi, kompetencer m.m. er mest tydelig når den ikke er til stede. Så kan selv store budgetter komme galt afsted over en lang periode - modsat de mirakelsæsoner, som nogle gange popper op, men hurtigt brænder ud igen.

Penge er altafgørende. På trods af at FCM og FCK spiller elendigt og slet ikke dominerer ligger de alligevel 1 og 2 foran hold som AGF, FCN, RFC, SIF, VFF som er utrolig afklarede omkring strategi, ledelse mv og som driver deres klubber utrolig godt.

FCM og FCK har bare noget individuel kvalitet der kan gøre forskellen i kampene både offensivt og defensivt, samt ikke mindst mere bredde i trupperne.

Synes det er interessant at analysere på når store klubber som tidligere har været den store magtfaktor bliver overhalet af en konkurrent. Feks United i England. Brøndby i DK, Ajax i Holland, Rosenborg i Norge, Anderlecht i Belgien, Juventus i Italien.

Er det fordi at konkurrenten har lavet strategisk kloge valg, fuck up af den store klub eller lidt imellem.

Hvis vi kigger på Brøndby så er deres deroute koblet op på Per Bjerregaards sidste tid i klubben. Ansættelsen af Anders Bjerregaard som sportschef og René Meulensteen som træner. Altså full blown galehus…

Last edited:
Synes det er interessant at analysere på når store klubber som tidligere har været den store magtfaktor bliver overhalet af en konkurrent. Feks United i England. Brøndby i DK, Ajax i Holland, Rosenborg i Norge, Anderlecht i Belgien, Juventus i Italien.

Min påstand er det ofte er pga. manglende strategi og at meget succes er bundet op på en eller ganske få personer. Det gør at know-how forsvinder når personen er væk, det så vi i United, det så vi i BIF da Bjerregaard blev presset ud og der kom interne magtkampe. I Rosenborg var det Eggen.

Edit: I øvrigt også derfor jeg er overbevist om FCM er kommet for at blive, fordi deres strategi er nedfældet og så indgroet en del af klubben, at de sagtens tror jeg, kan undvære Steinlein som er deres Bjerregaard alene fordi know-how forbliver i klubben.

Min påstand er det ofte er pga. manglende strategi og at meget succes er bundet op på en eller ganske få personer. Det gør at know-how forsvinder når personen er væk, det så vi i United, det så vi i BIF da Bjerregaard blev presset ud og der kom interne magtkampe. I Rosenborg var det Eggen.

Edit: I øvrigt også derfor jeg er overbevist om FCM er kommet for at blive, fordi deres strategi er nedfældet og så indgroet en del af klubben, at de sagtens tror jeg, kan undvære Steinlein som er deres Bjerregaard alene fordi know-how forbliver i klubben.
I alle disse tilfælde handler det også om at agere efter din position, som den største, i et givent marked. I den omvendte skala kan du tage Bayern, der har formået at fastholde den position i mange mange år. Når man er den største skal man slå nedad - det virker desværre. Sir Alex var jo verdensmester i at købe de sekundæres klubbers bedste spillere og selvom alle købene ikke var lige gode, så talte det til at fastholde deres position på toppen. Det er ikke noget man får venner af. Alle kneb bliver taget i brug, nogle gange også over grænsen. I vores egen lille andedam så vi jo også FCK hapse PC da vi blev lidt for kække i Aarhus. Det handlede ikke kun om hans evner, men ligeså vel om at vise hvem der bestemmer. Jeg tror stadig de fortryder de undervurderede FCM i en lang årrække og havde fokus på at have BIF og lidt AGF som prygelknabe.

Hvis man tager eksemplet Man Utd. så er der to ting der er sket
- Elendig ledelse og fravær af sportslig retning og strategi
- De mistede den økonomiske førerrolle og kunne ikke længere som tidligere købe de bedste spillere i andre klubber. Det stiller samtidig større krav til sportslig strategi og retning og i United tilfælde har man derfor opskriften på trafikuheld.

Tidligere købte de jo Roy Keane, Rio Ferdinand, Sheringham, Carrick, Pallister, Rooney i engelske klubber, mens de hentede Stam, Nistelrooy m.fl. i udlandet. Så var det jo nemt nok når man samtidig havde Sir Alex

Hvis man tager eksemplet Man Utd. så er der to ting der er sket
- Elendig ledelse og fravær af sportslig retning og strategi
- De mistede den økonomiske førerrolle og kunne ikke længere som tidligere købe de bedste spillere i andre klubber. Det stiller samtidig større krav til sportslig strategi og retning og i United tilfælde har man derfor opskriften på trafikuheld.

Tidligere købte de jo Roy Keane, Rio Ferdinand, Sheringham, Carrick, Pallister, Rooney i engelske klubber, mens de hentede Stam, Nistelrooy m.fl. i udlandet. Så var det jo nemt nok når man samtidig havde Sir Alex
De henter jo stadig dyre spillere i engelske klubber og det der ligner dygtige spillere i udenlandske klubber. De er bare ikke lige så gode til det længere, tålmodigheden er kortere og konkurrenterne er blevet bedre. Men for satan det er sløjt rekrutteringsarbejde i den klub. HVem i alverden har kigget på Mason Mount og tænkt "Ham der, ham vil vi sgu gerne give en halv mia. for og en giga løn. Det bliver pisse godt." En abe kunne jo se, at det var håbløst. Han står som et lysende eksempel på deres rekruttering.

I en enkelt sæson, måske to, kan man godt klare sig væsentligt bedre end økonomien tilsiger alene på en dygtig træner og en godt sammensat og sammenspillet trup. Skal det vare længere skal der formentlig være en strategisk fordel, fx at man er tidligt ude med brug af data, men skal det være permanent kommer man ikke rigtig udenom at de fordele konverteres til en eller anden grad af økonomisk dominans. Det første ser man hele tiden og det mener jeg også er en væsentlig grund til at nummer seks (og tidligere nok også nummer fem) økonomisk ikke så ofte kommer i top-6 (mest bemærkelsesværdigt med OB og AaB tidligere, men selvfølgelig også fordi afstanden til de næste har været lille og lige nu er det vel endnu mere lige lige under top-5.) Det det er lykkedes for FCM er at konvertere en fordel med noget data, som også kom med nogle penge fra Benham, til at have næststørste spillerbudget. FCN kunne være et andet eksempel, men det kræver en større fundamental ændring at skifte fokus til resultater og det har ejerne indtil videre ikke været interesserede i.

FCM havde også meget god timing fordi der var bedre plads i hierarkiet, bl.a. var Brøndby lige ved at rykke ud en sæson, men der er altid en mulighed hvis man finder en fordel, en ‘edge.’ Man kan måske sige at potentiale er naturlige fordele, hvor AGF fx har noget ift tilskuere og interesse ingen udenfor København kan konkurrere med og det er en af grundene til at stadion er så afgørende. Ift timing havde det været bedre for os at starte tidligere, men vi er måske alligevel lige kommet med inden der var nogle ting der accelererede og der var og er trods alt også kun en enkelt anden klub vest for Storebælt med stabilt gode resultater at skulle overhale de sidste ti år. Dermed har vi noget hurtigere kunnet blæse forbi AaB og OB.

Man kan godt miste det der ellers var en “permanent” plads i toppen. I sidste ende kan der altid komme nogle og hælde så mange penge i konkurrenterne at det gør hele forskellen, men tilpas dårlig strategi kan også tage meget af den økonomiske fordel man ellers har. Det der har kostet for Brøndby er måske ikke mindst at de ikke fornyede sig, men vænnede sig til at en eller anden altid gav dem nogle penge til at dække hullerne. De er stadig med i toppen med den tilgang, men velgørerne er ikke længere fans og det hele virker meget usikkert hvis der ikke er tilstrækkelig tålmodighed og de ligger jo stadig økonomisk et stykker efter top-2. Det vil hjælpe os hvis de i stedet falder nedad i hierarkiet for uanset strategi er det også lidt er nulsumsspil med et begrænset antal klubber der permanent kan ligge i toppen.

Mht Man Utd kunne man måske også i den forbindelse sige, at selvom det væsentligste nok er hvordan deres egen ledelse har ageret, faldt perioden hvor man skulle finde sig selv efter Ferguson også sammen med at nye ejere i især Man City og Liverpool havde haft nogle år til at etablere sig. Man Utd kommer da formentlig med igen på et tidspunkt, men England er lidt speciel i den forstand at der er så mange klubber der har en størrelse og historik der gør at de hurtigt kan rykke ind i toppen med god strategi eller penge. Barcelona og Real Madrid har det på den måde nemmere i Spanien. Der er kun lige Atlético der blander sig lidt, men stadig sjældent bliver mestre, ingen andre klubber end de to store har nogensinde kunnet vinde mere end to sæsoner i træk og det er 40 år siden sidst. Så Barcelona bliver ikke bare lige overhalet af Valencia, Bilbao eller en af de to i Sevilla selvom deres økonomi er til rotterne.

Man kan godt miste det der ellers var en “permanent” plads i toppen. I sidste ende kan der altid komme nogle og hælde så mange penge i konkurrenterne at det gør hele forskellen, men tilpas dårlig strategi kan også tage meget af den økonomiske fordel man ellers har. Det der har kostet for Brøndby er måske ikke mindst at de ikke fornyede sig, men vænnede sig til at en eller anden altid gav dem nogle penge til at dække hullerne. De er stadig med i toppen med den tilgang, men velgørerne er ikke længere fans og det hele virker meget usikkert hvis der ikke er tilstrækkelig tålmodighed og de ligger jo stadig økonomisk et stykker efter top-2. Det vil hjælpe os hvis de i stedet falder nedad i hierarkiet for uanset strategi er det også lidt er nulsumsspil med et begrænset antal klubber der permanent kan ligge i toppen.
Super indlæg. Voldsomt interessant hvad der sker i BIF, hvis de nuværende ejere bliver trætte af dem. De er jo ikke længere "naturligt" top 2 hold og rent kommercielt, er der jo ikke meget der tilsiger, at de skal være der, hvis resultaterne svigter i nogle år (hvilket de måske allerede kan siges at gøre).

HVem i alverden har kigget på Mason Mount og tænkt "Ham der, ham vil vi sgu gerne give en halv mia. for og en giga løn. Det bliver pisse godt." En abe kunne jo se, at det var håbløst. Han står som et lysende eksempel på deres rekruttering.

Jeg kan godt komme i tanke om mindst 10 United spillere, der er værre køb end Mount heriblandt en dansker men ellers enig.

Nå, vi er vist meget off topic,

I en enkelt sæson, måske to, kan man godt klare sig væsentligt bedre end økonomien tilsiger alene på en dygtig træner og en godt sammensat og sammenspillet trup. Skal det vare længere skal der formentlig være en strategisk fordel, fx at man er tidligt ude med brug af data, men skal det være permanent kommer man ikke rigtig udenom at de fordele konverteres til en eller anden grad af økonomisk dominans. Det første ser man hele tiden og det mener jeg også er en væsentlig grund til at nummer seks (og tidligere nok også nummer fem) økonomisk ikke så ofte kommer i top-6 (mest bemærkelsesværdigt med OB og AaB tidligere, men selvfølgelig også fordi afstanden til de næste har været lille og lige nu er det vel endnu mere lige lige under top-5.) Det det er lykkedes for FCM er at konvertere en fordel med noget data, som også kom med nogle penge fra Benham, til at have næststørste spillerbudget. FCN kunne være et andet eksempel, men det kræver en større fundamental ændring at skifte fokus til resultater og det har ejerne indtil videre ikke været interesserede i.

FCM havde også meget god timing fordi der var bedre plads i hierarkiet, bl.a. var Brøndby lige ved at rykke ud en sæson, men der er altid en mulighed hvis man finder en fordel, en ‘edge.’ Man kan måske sige at potentiale er naturlige fordele, hvor AGF fx har noget ift tilskuere og interesse ingen udenfor København kan konkurrere med og det er en af grundene til at stadion er så afgørende. Ift timing havde det været bedre for os at starte tidligere, men vi er måske alligevel lige kommet med inden der var nogle ting der accelererede og der var og er trods alt også kun en enkelt anden klub vest for Storebælt med stabilt gode resultater at skulle overhale de sidste ti år. Dermed har vi noget hurtigere kunnet blæse forbi AaB og OB.

Mht Man Utd kunne man måske også i den forbindelse sige, at selvom det væsentligste nok er hvordan deres egen ledelse har ageret, faldt perioden hvor man skulle finde sig selv efter Ferguson også sammen med at nye ejere i især Man City og Liverpool havde haft nogle år til at etablere sig. Man Utd kommer da formentlig med igen på et tidspunkt, men England er lidt speciel i den forstand at der er så mange klubber der har en størrelse og historik der gør at de hurtigt kan rykke ind i toppen med god strategi eller penge. Barcelona og Real Madrid har det på den måde nemmere i Spanien. Der er kun lige Atlético der blander sig lidt, men stadig sjældent bliver mestre, ingen andre klubber end de to store har nogensinde kunnet vinde mere end to sæsoner i træk og det er 40 år siden sidst. Så Barcelona bliver ikke bare lige overhalet af Valencia, Bilbao eller en af de to i Sevilla selvom deres økonomi er til rotterne.
Enig i det meste, der er naturligvis forhold der kan gøre perioderne lidt længere.

Det jeg synes er esktremt interessant, er det vi ser i FCK pt., hvor mange af deres allerdyreste spillere ikke præstere eller spiller nok. Med afskrivninger og lønninger, får klubben slet ikke nok ud af f.eks.

Nathan Trott
Nunashe Garanga
Nicolai Boilesen
Birger Meling
Rasmus Falk
Elias Achouri
Magnus Mattson
Andreas Cornelius

Mit gæt er, at minimm halvdelken af de spillere her spiller deres kontrakt i FCK ud, medmindre man tager kæmpe up-front tab. Det kan virkelig sætte klubben 'bagud' hvis f.eks. 30% afskrivninger og lønninger i deres trup de kommende 2 år simpelthen ikke er gode nok.

Derudover virker det også til, at både FCK og FCM, og til dels Brøndby, har valgt at bruge 70-80% af deres budget på top 20-20 i truppen, hvorimod f.eks. AGF nok nærmere bruger 70-80% af deres budget op top 15-16 i truppen.

Derfor vil AGF kunne spille næsten op med holdene over dem, når Tingager, Mortensen, Anderson, Madsen osv ikke er skadet, hvorimod det straks ser værre ud når reserverne skal ind. Brandhof, Power og Bach er ikke på niveau med Lerager, Diks og Larsson, eller for den sags skyld.

Så længe det er tilgangen i AGF, altså at toppen af truppen skal komme tættere på dem over os, så er det så ualmindelig vigtigt, at akademiet over tid bliver en succes.

Super indlæg. Voldsomt interessant hvad der sker i BIF, hvis de nuværende ejere bliver trætte af dem. De er jo ikke længere "naturligt" top 2 hold og rent kommercielt, er der jo ikke meget der tilsiger, at de skal være der, hvis resultaterne svigter i nogle år (hvilket de måske allerede kan siges at gøre).
Brøndby har et stadion (men som måske også snart trænger til noget renovering?) og mange fans (som dog også har en del medfølgende problemer,) og så har de en del erfaring og historik omkring talentudvikling, så der naturligvis noget at bygge på, men deres økonomi har ikke hængt sammen i velsagtens årtier efterhånden. Ejerne har nok set en mulighed for at skyde penge ind og få dem igen via spillersalg og europæiske gruppespil, men hvis det pludselig tipper så de samlede indskud hober sig lidt for meget op ift en gevinst der stadig ser usikker ud, kan det være de sadler om og så er det spørgsmålet hvilken plads de kan indtage der hænger sammen økonomisk. Det kan også blive et salg igen, som under alle omstændigheder kan være ejernes intention, men det er ikke godt at vide hvem de næste så bliver.

Mit gæt er, at minimm halvdelken af de spillere her spiller deres kontrakt i FCK ud, medmindre man tager kæmpe up-front tab. Det kan virkelig sætte klubben 'bagud' hvis f.eks. 30% afskrivninger og lønninger i deres trup de kommende 2 år simpelthen ikke er gode nok.
Hidtil har der været rigelig plads til det fordi de stadig ville være langt foran økonomisk selvom der var et stort tab. Det var en del af forretningsmodellen så længe man samtidig sikrede sig at være bedst i de fleste sæsoner. Det går nok også stadig med sæsoner ind imellem hvor de bliver nummer to, men de kan rende ind i problemer hvis der er flere hold der blander sig - meget gerne AGF selvfølgelig - og så er der hele stadionspørgsmålet. Der er hele tiden snak om at klubben skal sælges, men der er stadion da nok også en problematik.

Det er nok rigtigt at man i AGF accepterer at der ryger lidt niveau på reserverne for at have en chance for at hænge på. Eller at det er lidt mere stabilt og rutineret frem for med mere potentiale. Man forventer sikkert heller ikke at det så betyder at man kan slå FCK og FCM over en hel sæson, men får holdt sig i subtoppen der giver et grundlag for yderligere udvikling når økonomien vokser og mens man venter på selv at udvikle de yngre spillere med potentiale.

Nu smider jeg et postulat som risikerer i den grad at sætte sindene i kog - Uwe bliver gået til sommer!
Jeg har hørt snik snak længe fra nogen, der taler med folk i kredse tæt på spillerne: De er trætte af ham og hans facon! Han er ikke populær - det skal en træner heller ikke nødvendigvis være, men han er gået lidt i hak! Jeg kan ikke komme nærmere ind på kilderne - og det er muligvis ikke sandheden;

Så ku jeg godt tænke mig ham her: https://www.dr.dk/lyd/special-radio...sens-stoerste-traener-forbilleder-13652540015
Hele hans tilgang til mennesker er beundringsværdig! og nok noget nær det modsatte af Uwe - som har gjort meget godt, men måske er der ved at opstå lidt metaltræthed!

Så vi kan ikke diskutere om han ryger eller ej - det er en trossag; men vi kan vel godt diskutere, hvad en god træner skal kunne....? og nu ved jeg, at jeg risikerer at blive savet over af nogen.... men jeg tar chancen!
Jeg har det lidt svært med Uwes kommunikationsevner - eller mangel på samme, jeg kunne godt tænke mig en Bo-type.... og jeg mener som sagt at Uwe har været god for AGF i en periode, jeg tror bare slutdatoen er ved at blive skrevet!

Ift strategi osv er der gode betragtninger herinde. Jeg mener AGF har sat sig mellem to stole med køb der ikke er ret gode her og nu, men heller ikke lovende som næste salg.

Dertil manglende indkøb i vinters som kompensation for fejl begået i sommers / erkendelse af spillerne er længere fra end ventet. Men der bliver det ekstra kontroversielt.

Mit postulat er, at enten må man gå efter resultatet, og så skal talentet kunne levere fra dag 1 for at spille. Ellers må man ofre nuet, men så skal talentet den ondtenlyn'me også være det værd ... Og ikke alt for langt fra niveau (Richmond).

Andre, bl.a. Ato Vari, mener det er den rigtige kombination af niveau og potentiale man kan få under de givne omstændigheder. (Måske korrekt, men så var jeg næsten hellere fri.)

Nu smider jeg et postulat som risikerer i den grad at sætte sindene i kog - Uwe bliver gået til sommer!

Rygtet er tyndt og ikke noget jeg tillægger nogen vægt. Men rationalet er ikke fremmed for mig.

Spillemæssigt er holdet ikke langt fra. Uwe har ikke fornyet spillestilen, men det er i min bog ikke resultater og spil, der skal få ham ud af vagten. Det er samspillet med CV og evt de unge.

Jeg har hørt snik snak længe fra nogen, der taler med folk i kredse tæt på spillerne: De er trætte af ham og hans facon! Han er ikke populær - det skal en træner heller ikke nødvendigvis være, men han er gået lidt i hak! Jeg kan ikke komme nærmere ind på kilderne - og det er muligvis ikke sandheden;

Så ku jeg godt tænke mig ham her: https://www.dr.dk/lyd/special-radio...sens-stoerste-traener-forbilleder-13652540015
Hele hans tilgang til mennesker er beundringsværdig! og nok noget nær det modsatte af Uwe - som har gjort meget godt, men måske er der ved at opstå lidt metaltræthed!

Så vi kan ikke diskutere om han ryger eller ej - det er en trossag; men vi kan vel godt diskutere, hvad en god træner skal kunne....? og nu ved jeg, at jeg risikerer at blive savet over af nogen.... men jeg tar chancen!
Jeg har det lidt svært med Uwes kommunikationsevner - eller mangel på samme, jeg kunne godt tænke mig en Bo-type.... og jeg mener som sagt at Uwe har været god for AGF i en periode, jeg tror bare slutdatoen er ved at blive skrevet!
Nu ved du bedst selv, hvor troværdigt rygtet er ud. Og måske hvilke spillere det stammer fra. Jo stor forskel om det kommer fra Duelund og AJ (tænkte eksempler) eller NP og PM. Men jeg synes ikke det ville være verdens største chok, hvis det skete.

Både i efteråret og igen her i foråret, synes jeg holdet ser trætte ud, næsten mere psykisk end fysisk. Det kan skyldes mange ting, men kan være et tegn på en træner der er ved at have slidt sin relation til spillerne op - og vi ved jo at Uwe er en krævende type.

Og selv om CV er en pragmatisk type, så kunne han godt have lyst til at sætte sit eget præg på trænerbænken - han ville i hvert fald ikke være den første sportschef der gjorde det.

Latest posts

Back