New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 206K
Superligaen 2024/2025
Så lad os tage Leverkusen som et meget nutidigt eksempel eller vi kan egentligt også bare tage FCM. FCK er så langt foran dem, at reelt set bør FCM slet ikke være så konkurrencedygtig sæson efter sæson, ret beset burde FCK være meget mere suveræne end de reelt er efter Ståle blev fyret.

Min pointe er, at ja det er indiskutabelt at set over en lang periode vil de rigeste klubber vinde de fleste titler, det kan vitterlig ikke diskuteres MEN i en enkelt sæson kan mindre økonomiske klubber sagtens konkurrere og imo har vi AGF en af de sæsoner af grunde jeg skrev i et andet indlæg.

Uden dog at kunne vinde titler så er Brentford og Brighton to lysende eksempler på, hvor langt du kan komme som klub, når du er rasende dygtige på scouting, strategi og økonomisk ledelse.

Så ja, økonomi betyder (alt for) meget men jeg er lidt træt af, at økonomi er ved at gå hen og blive en undskyldning for ikke at præstere og række ud efter noget stort.
Gode pointer.
Leverkusen smager lidt af Bodømodellen. Jeg mener det faktisk er Keld Bordingaard, som har været med til at lægge en strategi, som for dem pludselig klikkede helt vildt. Det var nok en lille overpræstation, hvilket også viser sig i år, hvor Bayern igen ligger med god luft til nummer 2.

FCM er en klar nummer to på økonomi i superligaen + ekstremt datadrevne (som Brentford, som sjovt nok var en del af det svar jeg fik af ChatGPT). Det betyder at de bør kunne slå resten af ligaen langt det meste af tiden og så "kun" skal tage fusen på deres økonomiske storebror et par gange om året - altså betragte de indbyrdes opgør med FCK som pokalkampe.
Det er jo reelt det, der sker. Desuden vil jeg mene at FCK ganske vist har en større økonomi, men de har ramt et kvalitativt glasloft for, hvor gode spillere man kan hente til superligaen, hvorfor kvalitetsforskellen på de to trupper, spiller for spiller, næppe er lige så stor, som regnskaberne ellers ville indikere.

AGF er ikke længere fra toppen end at vi med en Brighton/Brentford/Bodø model ville kunne drille de store. Om vi helt er der endnu, er jo et spørgsmål vi får første delsvar på i morgen. Jeg har faktisk en snigende fornemmelse af, at Dalsgaard er blevet hentet ind med henblik på at skabe noget mentalt ro i truppen, når og hvis det spidser til.
Jesper Hansen og Dalsgaard har prøvet at vinde trofæer; de må kunne hjælpe resten af truppen med at holde fokus det rigtige sted og finde den rette tænding .

Last edited:
Jeg har faktisk en snigende fornemmelse af, at Dalsgaard er blevet hentet ind med henblik på at skabe noget mentalt ro i truppen, når og hvis det spidser til.
Det behøver du ikke have en snigende fornemmelse for - det har klubben udtalt enten i forbindelse med han ankom eller da man forlængede.

De virker ret bevidste om, at der skal opbygges en vindermentalitet over tid.

Hvis vi kan lokalisere det glasloft rimelig præcist, så burde vi kunne ramme det perfekte sportslige budget indenfor nogle få år. Måske tæt på hvor FCM er nu.

Men hvordan bevæger glaslofter sig? Bliver der skubbet en smule til det for hvert år, hvor de danske hold klarer sig godt i Europa (og ligaen dermed bliver et bedre udstillingsvindue)? Eller bliver det holdt stabilt nede af dårlige hold og dårlige stadions med dårlige baner?

Det er jo reelt det, der sker. Desuden vil jeg mene at FCK ganske vist har en større økonomi, men de har ramt et kvalitativt glasloft for, hvor gode spillere man kan hente til superligaen, hvorfor kvalitetsforskellen på de to trupper, spiller for spiller, næppe er lige så stor, som regnskaberne ellers ville indikere.

Jeg tror ikke, FCK har nået loftet endnu. De betaler nu lønninger som kan konkurrere med lidt mindre klubber i Italien, Spanien, Frankrig og Tyskland men jeg er også klar over Superligaen som attraktion aldrig vil nærme sig de 4 ligaer.

Jeg tror noget af årsagen til FCK er kommet ned på jorden igen efter Ståle, er en strategisk ændring i indkøb, så der købes flere unge spillere end før hen, fordi FCK også er en sælgende klub. Og nå ja så har de virkelig svært ved at ramme plet på deres svinedyre performance
spillere, det begrænser også muligheden for at blive ved med at købe ind.

Jeg tror ikke, FCK har nået loftet endnu. De betaler nu lønninger som kan konkurrere med lidt mindre klubber i Italien, Spanien, Frankrig og Tyskland men jeg er også klar over Superligaen som attraktion aldrig vil nærme sig de 4 ligaer.

Jeg tror noget af årsagen til FCK er kommet ned på jorden igen efter Ståle, er en strategisk ændring i indkøb, så der købes flere unge spillere end før hen, fordi FCK også er en sælgende klub. Og nå ja så har de virkelig svært ved at ramme plet på deres svinedyre performance
spillere, det begrænser også muligheden for at blive ved med at købe ind.
Spørgsmålet er om de kan komme helt på niveau med topholdene i Holland og Belgien, det er lidt større ligaer og måske svært helt at nå, men der skal nok være noget at kunne lægge på og komme tættere på. Det der gør forskellen ned til det meste af Superligaen er selvfølgelig heller ikke kun hvilke topspillere de kan hente, men om de har en nummer to og tre til pladsen der ville gå direkte ind på holdet i de andre klubber. AGF ville have en væsentlig bedre mulighed for at vinde guld hvis man kunne erstatte skadede spillere og indskifte flere topspillere.

Spørgsmålet er om de kan komme helt på niveau med topholdene i Holland og Belgien, det er lidt større ligaer og måske svært helt at nå, men der skal nok være noget at kunne lægge på og komme tættere på. Det der gør forskellen ned til det meste af Superligaen er selvfølgelig heller ikke kun hvilke topspillere de kan hente, men om de har en nummer to og tre til pladsen der ville gå direkte ind på holdet i de andre klubber. AGF ville have en væsentlig bedre mulighed for at vinde guld hvis man kunne erstatte skadede spillere og indskifte flere topspillere.

For 5 år siden havde jeg klart sagt nej men i dag med de lønninger FCK betaler til deres bedste, hvem ved. Det er klart Holland og Belgien er mere prestigefyldte men slet ikke i samme grad som for bare 5-10 år siden. De 2 lande har dog stadig den store fordel, de primært pga. historikken har et godt ry i Afrika og Sydamerika men jeg kan ikke i dag afvise en Ronaldo - ham den rigtige - ville tage til FCK i dag fremfor PSV.
Vi kan se i dag at store udviklede talenter i Superligaen i dag spiller i ret store ligaer og gør det godt.

Hvis jeg ikke husker helt forkert, vandt FCK over nogle af de helt store udviklingsklubber i kampen om Roony og FCM slog vist også nogle store nogen i kampen om Osorio.

For 5 år siden havde jeg klart sagt nej men i dag med de lønninger FCK betaler til deres bedste, hvem ved. Det er klart Holland og Belgien er mere prestigefyldte men slet ikke i samme grad som for bare 5-10 år siden. De 2 lande har dog stadig den store fordel, de primært pga. historikken har et godt ry i Afrika og Sydamerika men jeg kan ikke i dag afvise en Ronaldo - ham den rigtige - ville tage til FCK i dag fremfor PSV.
Vi kan se i dag at store udviklede talenter i Superligaen i dag spiller i ret store ligaer og gør det godt.

Hvis jeg ikke husker helt forkert, vandt FCK over nogle af de helt store udviklingsklubber i kampen om Roony og FCM slog vist også nogle store nogen i kampen om Osorio.
En spiller som Ronaldo handler selvfølgelig også om god scouting og lidt held - det føles lidt som om Frank Arnesen byggede resten af sin karriere på den handel - men forskellen er måske heller ikke så meget om den slags spillere kan komme omkring Superligaen, men antallet af de velkendte store talenter og især topniveauet på spillere man henter og kan holde på. Men jeg er enig i at forskellen er væsentligt mindre end den har været, spillerbudgetterne er virkelig vokset og formelig relativt mere end i Holland og Belgien.

Ligaernes omdømme og prestige betyder noget, men økonomien nok alligevel mere. Det der mangler er dog formentlig nok så meget at danske hold klarer sig bedre i Europa. Nu er det ikke længere så overraskende hvis et hold går videre fra et gruppespil, men der er stadig et stykke op til hvad man forventer af hold som Ajax og PSV. Det er nok også bare lige topholdene i Holland, Portugal og Belgien der er et niveau eller to over, det er ikke så mange år siden et hollandsk midterhold blev betragtet som højere niveau end Superligaen.

FC Nordsjælland 2 kampe i mesterskabsspillet 0 point
FC Midtjylland 2 kampe i mesterskabsspillet 0 point
FC København 2 kampe i mesterskabsspillet 6 point

Der er ved at tegne sig et billede af hvem der har det der skal til (selvom spillet ikke er imponerende), og hvem der er ved at løbe tør for held.

En evt. vinder af kampen i morgen kan også prale af maksimum point efter 2 runder, som det eneste hold ud over FCK

FCK har BIF (h), FCM (u), AGF (h) de næste 3 kampe.

Vinder de alle 3 så er mesterskabet deres men det tvivler jeg stærk på de gør.

Vi har BIF(u), FCM(h), RFC(u), FCK(u).

Vinder vi de 4 så er stillingen følgende hvis FCK vinder deres:

FCK 53 (max point)
AGF 51

Det er nok endnu mere usandsynligt... Vil næsten sige at en BIF sejr imorgen vil give 1 og 2 pladsen til FCK og FCM..

Guld har aldrig været realistisk for GF - dertil var forspringet på forhånd for stort. Og FCK og FCM skal mødes to gange og der vil et af holdene jo få point, så alene det gør det umuligt.

Selvfølgelig var og er forspringet ikke så stort, det ikke kan indhentes men det siger sig selv, at resultaterne skal gå vores vej men altså FCM har tabt de seneste 2 kampe og med 1 sejr i morgen er et godt skridt at tage nok også nødvendigt.
Klart, vi skal vinde i morgen men urealistisk, nej jeg køber det ikke.

Min største bekymring er mere, vi ikke har mødt FCK og FCM endnu og det kræver nok 4 point mod dem begge.

Håber Uwe og spillerne vil jagte de 3 point i alle minutter, vi skal imo have det tankesæt, det næsten umulige kan opnås.

Ja, ærgerligt FCN og FCK ikke bare spillede 0-0 i en chancefattig kamp der ellers pegede i den retning. Der var ikke meget mesterhold over FCK, bortset fra at netop det at hive en sejr hjem i sådan kamp sikkert er det der afgør det i sidste ende. Vi skal under alle omstændigheder lave mange point i de indbyrdes kampe mod FCK og M, men er da nok også lidt ude i at skulle vinde i morgen. Det er selvfølgelig også væsentligt ift medaljer, men det kunne være udmærket at lave et lille hul ned inden alle topkampene hvor vi så kan give guldkampen et skud.

• Like
Reactions: cph
FCK spillede en rigtig god defensiv kamp. Det er også et FCN hold et godt stykke under gennemsnittet og med ligaens måske svageste målmand, men det var et nærmest historisk lavt xg på deres hjemmebane. Men det var stadig en virkelig solid bus, de fik parkeret.
FCN ligner lidt det hold man mest af alle bare skal vinde over, det er i hvert fald ikke den sværeste vi startede med, men nu kommer der en række kampe hvor vi kan se om det overhovedet var noget vi reelt skulle snakke om. Der skal noget vildt til for faktisk at vinde guld, men vi skal starte med at vise at vi hører med i kampen om det.

Min pointe er, at der findes tilsyneladende ét eksempel på et hold, der vandt sin liga uden på nogen måde at have budgettet til det.
Kan du nævne andre eksempler?
Leverkusen sidste år😉

Men jeg er sådan set enig. Penge betyder vel ca. de der 70% af resultatet. Men selvfølgelig kan god ledelse, strategi og den der ene magiske sæson engang imellem opveje det.

Og vi ser det jo også jævnligt den modsatte vej, hvor et hold med kæmpe budget væsentlig underperformer. OB sidste år f.eks. - og Man. Utd. hvert år siden Ferguson stoppede...

Latest posts

Back