New posts

Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 126
  • Views Views: Views 14K
Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den
Er der nogen der har v?ret ude og se til vores nye bane? Imens vi venter p? et nyt stadion vil det v?re rart at vide at den nye bane fungerer efter hensigten.

Hamborg said:
Er der nogen der har v?ret ude og se til vores nye bane? Imens vi venter p? et nyt stadion vil det v?re rart at vide at den nye bane fungerer efter hensigten.

Mon ikke. Ikke s?rlig meget regn siden den blev anlagt. Godt med sol og ingen brug. Den b?r v?re i topform.

Nizzleroy date=1585045500 said:
Mon ikke. Ikke s?rlig meget regn siden den blev anlagt. Godt med sol og ingen brug. Den b?r v?re i topform.
Men ?rgerlig timing for AGF. Den gamle bane ville ogs? v?re i form til de n?ste kampe der kommer og klubben kunne have sparet sig for en stor ekstraregning, lige nu hvor der ingen indt?gter er. Men jeg er klar over, at baneproblemerne ville opst? igen i november/december, s? den skulle jo l?gges om p? et tidspunkt. Dog pinligt for leverand?rerne, at en bane kunne vise sig ubrugelig allerede efter 4 m?neders brug. Den blev jo anlagt sidste sommer.

Gr?sset p? Aarhus Stadion, n?r superligaen starter igen..
6170a421d24b9b97dab9ffe8306c3767.jpg

And now for something completely different...stadion?nsker:

Efter at have set p? forskellige stadioner med en kapacitet p? omkring 25.000, er jeg kommet til en r?kke konklusioner ift. hvad jeg ?nsker.

Jeg har tidligere givet udtryk for, at jeg h?ber p? tribuner i ?t niveau, da tribunerne ellers risikerer at blive s? sm? (f? r?kker), at man ikke f?r den f?lelse af at sidde sammen med en masse mennesker. Samtidig vil det v?re en fordel for de stemningsskabende fans, hvis der kan laves en "hvid mur". Det mener jeg stadig.

Jeg er dog efter min ressearch blevet mere positiv ift. et stadion i to niveauer, da jeg kan se, at der typisk er ca. 30 stoler?kker p? et stadion til 25.000 tilskuere. I den forbindelse synes jeg, det ser visuelt fedest ud, n?r ?vre tribune har flest r?kker (stadion kommer til at virke st?rre, synes jeg). Det h?nger desv?rre ikke s? godt sammen med, hvis man ?nsker at have st?rst kapacitet p? nedre for at lukke ?vre af til kampe med ikke s? mange tilskuere.

Et eksempel, hvor nedre er st?rst, er dette, som endda har en kapacitet p? 27.000: Yeni Malatya Stadyumu ? StadiumDB.com

Malm?s stadion er et andet eksempel p? et stadion, jeg ikke synes er fedt af samme ?rsag.

Hvis det skal v?re, s? h?ber jeg p? noget som det her, som for mig virker st?rre end f?rn?vnte, selvom der kan v?re f?rre tilskuere: Mersin Arena ? StadiumDB.com

Oftest er ?vre dog st?rst. Det her har 12 r?kker p? nedre og 17 p? ?vre (s? vidt, jeg kan t?lle): Stade du Hainaut ? StadiumDB.com. Det er ikke pga. designet, jeg linker, da jeg ikke synes, det er s?rlig p?nt og i ?vrigt ikke lukket nok. 

Min favorit er dog dette, hvor der er 12 p? nedre og 20 p? ?vre (tror jeg...men jeg ville nok h?be p? fordelingen 14/18 i stedet). Det er b?de p?nere bygget og virker st?rre (og mere lukket), synes jeg: Stade Oc?ane ? StadiumDB.com

Det undrer mig, hvordan der kan v?re tre r?kkers forskel p? to ret identiske stadioner med samme kapacitet, men det er muligt, at det er mig, der ikke kan t?lle, for de virker nogenlunde identiske.

Det er ogs? meget vigtigt for mig med stejle tribuner, da stadion s? virker st?rre (h?jere), mens det ogs? giver en bedre tilskueroplevelse.

Det samme g?lder ift, at der ikke skal v?re nogle sm? tribuner (f? r?kker), som der er nogle steder i forbindelse med en hovedtribune (fx det nuv?rende Ceres Park). Det skal v?re med mange stoler?kker hele vejen rundt.

Det giver samtidig den fedeste visuelle oplevelse, hvis stadiontaget starter t?t p?, hvor tribunen slutter, og ikke som i Gent, hvor stadion kommer til at virke mindre, fordi taget er s? h?jt oppe (dog kun 20.000 pladser).

Som et eksempel p?, hvad jeg h?ber p? (?t niveau), har jeg tidligere linket til Bolognas nye stadionprojekt, men g?r det lige igen: Nuovo Stadio del Bologna (Nuovo Dall'Ara) | New Bologna Stadium (New...

Som det fremg?r v?gter jeg ogs?, at stadion skal v?re lukket, s? man ikke ser andet end stadion, hvorend man kigger hen, og s?ledes har f?lelsen af at v?re inde p? et stadion fremfor ude p? et stadion (som fx det nuv?rende Ceres Park).

Back