New posts

Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 126
  • Views Views: Views 17K
Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den
mondrup said:
Nu er det en Stadion ?nske-/dr?mme-tr?d, og jeg bliver skuffet, hvis vores nye stadion ikke som minimum ogs? projekteres i en model, som inkluderer skydetag.
Det er mange ?r siden, man begyndte at bygge skydetage p? st?rre stadions, og de erfaringer har man naturligvis ogs? l?rt af og forfinet. Tele2Arena i Stockholm er lidt st?rre, end hvad vi skal bruge, men de har ogs? skydetag, og sikkert mere sne, end vi f?r.
Selvf?lgelig kan/b?r det overvejes ind i planerne, og n?r Lind/Salling siger, de vil have Skandinaviens bedste fodbold-stadion for pengene, s? l?gger de ogs? s? store ambitioner bag deres donation, at det ville v?re bizart, hvis man ikke ogs? arbejder p? at f? r?d til skydetaget. -eller i det mindste afklarer muligheder/forhindringer.

Man skal dog ikke lave skydetaget for at beskytte banen fra nedb?r, hvis man s? kampen i Herning i g?r, s? var banen jo glimrende for ?rstiden, og en moderne veldr?net hybridbane vil kunne holdes mindst liges? godt i Aarhus, ogs? selvom grundvandsspejlet st?r h?jt.

Grundvandet kan i ?vrigt pumpes v?k via effektive banedr?n p? pumpebr?nde, s? det er ikke s? bekymrende, hvis de samtidig laver en mere energieffektivt banevarme, evt, via vand til vand varmepumpe i stadions?en eller en geotermisk varmebr?nd, s? kan man jo ogs? k?re med 7 graders banevarme hele vinteren uden at det koster andet end str?mmen til pumpen. S? skal gr?sset dog sl?es hele vinteren, men den kommer til at st? stort set ens ?ret rundt.

Hvis man skal lave rulletag, er det for at f? en multifunktionsarena, s? man kan afholde koncerter, messer halsportsarrangementer og andre store events ?ret rundt. Men dette vil kr?ve en l?sning i forhold til naturgr?sset, som jo skal have tilstr?kkeligt sollys (eller kunstig v?kstlys) for at kunne overleve under halgulvet.

N?eh, det var egentlig ogs? mest i forl?ngelse af snakken om store stadions/st?rke konstruktioner og s?rbarhed for snem?ngder.
Det er desuden mit indtryk, at Parken et al. kun anvender skydetaget i forbindelse med, eller som forberedelse til, egentlige arrangementer.

Vi skal have skydetag for at sk?rme tilskuere mod noget af alt det l?rtevejr, vi ellers har m?tte bide i os derinde, og for at g?re det nye stadion s? "multi-purpose" som muligt. Et overd?kket/lukket stadion (med en lidt mindre skr?belig hybrid-pl?ne som underlag) har p? de her breddegrader langt st?rre fleksibilitet og brugspotentiale, end et stadion uden tag.

Jeg tror ikke man bare man kan sammenligne med fx Randers Regnskov hvor planterne ogs? vokser naturligt i skygge og i et almindeligt drivhus er der nogle der skal have noget v?kstlys. Det havde hjulpet i denne situation med mindre vand, men den simple l?sning ville m?ske have v?ret nogle frivillige der sad klar til at tr?kke et telt henover n?r det regnede - det skulle s? stadig af igen s? snart der var mulighed for lidt lys og luft.

Det vi skal finde lige nu er en l?sning for de n?ste uger og s? en m?de at undg? samme situation de n?ste par ?r. N?r der bliver bygget nyt bliver det helt sikkert l?st, det vil jo fx v?re en hybridbane. Det er vel t?nkeligt at der kommer skydetag, men det vil, som T-Knogle siger, prim?rt v?re for at kunne lave andre arrangementer og udnytte kapaciteten en st?rre del af ?ret.

Er der regler for om eller i hvilke sammenh?nge man m? spille med et lukket tag? Alle tilskuere skal under alle omst?ndigheder sidde i t?rvejr p? nye stadions, og det vil ikke blive s? koldt og vindomsust, s? behovet er ikke s? stort trods alt, men hvis det fx sner kraftigt skal man jo v?lge om man vil bevare charmen ved at spille med orange bold...

H?ber at der som i Skandinaviens bedste stadion er t?nkt p? disse forhold som vi har at g?re med.
Regnvejr m? simpelthen ikke v?re en fremtidig trussel n?r vi snakker nyt stadion og hvad enten det er skyde tag, hybrid eller rullende gr?s t?ppe s? t?nker jeg at klubben er klar over de forskellige problemstillinger.
S? er sp?rgsm?let bare hvilken l?sning vi ender med.

Jeg h?ber personligt selv p? skyde tag og hybrid.
Det kunne forl?nge og optimere brugeroplevensen markant s?fremt det bliver gjort ordentligt.
T?nker at det ville v?re en smart ide at smide en st?rre investering i skydetag og underlag
For fremtidig provenu i tilskuer antal.

Hvad merprisen p? et skydetag er skal jeg dog ikke g?re mig klog p?, men mon ikke vi kan bruge et par 100 millioner af Bundu pengene n?r han ryger til psg for 500 millioner? 😉

Jeg h?rte et sted (tror det var p? Canal 9) at Lind Invest giver 250 mio, Salling fonden 250 mio, Kommunen vil ogs? finde 250 mio, og s? skal der findes 250 mio fra ?vrige fonde/sponsorer/bruger eller ligende. Der er alts? 1 mia kr. til stadion og infrastruktur omkring stadion, det er ikke s? underligt at der er forventninger om Skandinaviens bedste fodboldstadion.

Der er burde alts? v?re penge til at lave en l?sning med de aller mest optimale baneforhold og med mulighed for at kunne lukke taget. Jeg tror dog at de planer der ogs? er for en ny cykelarena kan g?re det mere logisk at lave en multifunktions hal der og s? lade stadion v?re stadion, men det bliver sp?ndende at f?lge.

AGF kommer vel ogs? stadig med 50 mio, m?ske lidt mere. Ikke det der afg?r budgettet, men giver vel noget til VIP-faciliteter eller specielle AGF-relaterede ting.

Hvis kommunen l?gger 250 mio t?nker jeg det er mere end de havde v?ret villige til hvis det var dem plus fonde og AGF der skulle d?kke det, nu bliver det en anden type investering i noget af st?rre v?rdi for hele byen.

Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring b?r det kunne blive godt. Men jeg vil da ogs? sige at man skal godt deropad hvis det vitterligt skal v?re Skandinaviens bedste eller noget i den stil og hvis det ogs? skal kunne bruges til mere end fodbold. Royal Arena kostede til sammenligning 1,4 mia.

Winther said:
Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring b?r det kunne blive godt
Det er det ikke. Donorerne understregede at donationen kun blev givet til en helhedsl?sning. Det skal v?re "hele Aarhus' legeplads" og udover at t?nke i infrastruktur og tilg?ngelighed og samling af omr?det skal der jo ogs? findes l?sninger for de andre sportsgrene i omr?det: Atletik, cykelsport, tennis. S? den runde milliard er til rigtig meget andet end stadion. Mon ikke det bliver omkring 3-400 mio hertil?!

Bundsgaard sagde ret specifikt, at kommunens midler skulle g? til infrastruktur, da det kan anses som en kommunal opgave (hvis ikke jeg husker helt forkert)

Ato Vari said:
Winther said:
Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring b?r det kunne blive godt
Det er det ikke. Donorerne understregede at donationen kun blev givet til en helhedsl?sning. Det skal v?re "hele Aarhus' legeplads" og udover at t?nke i infrastruktur og tilg?ngelighed og samling af omr?det skal der jo ogs? findes l?sninger for de andre sportsgrene i omr?det: Atletik, cykelsport, tennis. S? den runde milliard er til rigtig meget andet end stadion. Mon ikke det bliver omkring 3-400 mio hertil?!

Bundsgaard sagde ret specifikt, at kommunens midler skulle g? til infrastruktur, da det kan anses som en kommunal opgave (hvis ikke jeg husker helt forkert)
Det var ogs? mere s?dan jeg opfattede det I f?rste omgang. Dermed bliver det stadig en del over den helt skrabede model vi vel ellers kunne forvente, men nok stadig ikke de helt vilde, dyre l?sninger. Det kan dog nok stadig komme lidt an p? hvad man finder ud af er den bedste samlede l?sning og man m? vel have lidt ?je p? udnyttelsesgraden og om man kan tr?kke nogle arrangementer til byen osv. Det skal nok blive fint til AGF's kampe, uanset hvad, men hvis der investeres lidt mere kan det give andre indt?gter for byen.

Kommunale penge bliver utvivlsomt prioriteret p? infrastrukturen i omr?det.
Dertil har JP jo meget fint kortlagt de dr?mme forskellige akt?rer har med nyt atletikstadion med plads til 3000, indend?rs cykelbane, indend?rs tennisbaner og bedre halmuligheder til h?ndbold (heri dr?mmen om en st?rre multihal). L?g dertil mindre investeringer i V?ddel?bsbanen, mindeparken og skovomr?der. Selv uden multihal kan det hurtigtt sluge en p?n portion af de nuv?rende 500 millioner, s? med mindre der kommer yderligere st?rke investorer ind, skal man ikke dr?mme om nogen milliard til stadion.

If?lge denne artikle fra Tipsbladet lever stadion p? l?nt tid. I 2028 vil det ikke leve op til DBU's regler for superliga stadions. Kan det v?re det der er blevet visket borgmesteren i ?ret?https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/stor-regning-paa-vej-til-ob-vi-snakker-rigtig-rigtig-mange-millioner-kroner?fbclid=IwAR12-A7YkbI1_Q0RPvzCFlKS1vBSkdDV2HbV_ZImEB2NBSNkb7_o1WtPq40

Eddit jeg kan ikke finde ud af at lave et link i det "nye" forum :-)

Hamborg date=1582188717 said:
If?lge denne artikle fra Tipsbladet lever stadion p? l?nt tid. I 2028 vil det ikke leve op til DBU's regler for superliga stadions. Kan det v?re det der er blevet visket borgmesteren i ?ret?https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/stor-regning-paa-vej-til-ob-vi-snakker-rigtig-rigtig-mange-millioner-kroner?fbclid=IwAR12-A7YkbI1_Q0RPvzCFlKS1vBSkdDV2HbV_ZImEB2NBSNkb7_o1WtPq40

Allerede nu lever det ikke op til de internationale krav til landskampe i det lag Danmark nu skal spille i i nations league (vi rykkede op). 
 Og de krav der er til stadions i det lag overholder kun Parken, Br?ndby og Herning desv?rre. Kan ikke huske pr?cis hvad det er Aarhus Stadion ikke overholder i den sammenh?ng. Men det er med garanti noget som AGF og JN i spidsen er meget opm?rksomme p? og f?r tilpasset i det nye byggeri, og som m?ske endda fremskynder det lidt. Nu havde man jo lige f?et gang i nations league, og hvert ?r der g?r hvor der ikke kan spilles i Aarhus g?r man glip af de landskampe fra nu af (s? l?nge Danmark er i det lag).

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Hamborg date=1582188717 said:

Allerede nu lever det ikke op til de internationale krav til landskampe i det lag Danmark nu skal spille i i nations league (vi rykkede op).
Og de krav der er til stadions i det lag overholder kun Parken, Br?ndby og Herning desv?rre. Kan ikke huske pr?cis hvad det er Aarhus Stadion ikke overholder i den sammenh?ng. Men det er med garanti noget som AGF og JN i spidsen er meget opm?rksomme p? og f?r tilpasset i det nye byggeri, og som m?ske endda fremskynder det lidt. Nu havde man jo lige f?et gang i nations league, og hvert ?r der g?r hvor der ikke kan spilles i Aarhus g?r man glip af de landskampe fra nu af (s? l?nge Danmark er i det lag).
Det er et krav i fx PL - en pointe ifb diskussionen om skydetag, det er ikke n?dvendigt for tilskuernes komfort og der er ikke mange stadions derovre der har dem - og jeg kan ikke forestille mig at man ikke ville tage det samme hensyn i et nyt stadion i ?rhus. Det g?r dog ikke noget at det ogs? er et krav fra DBU, s? man ikke lige glemmer det.

Det er vist ikke et krav for at blive et UEFA kategori 4-stadion, men de krav g?r jeg ogs? ud fra man vil leve op til og de er n?dvendige for visse landskampe, men selvf?lgelig ogs? potentielle fremtidige AGF-kampe. Overd?kningen kunne m?ske ogs? godt blive et krav fra UEFA p? et tidspunkt og s? er det ogs? godt man allerede opfylder det.

Der er sikkert andre end Odense Stadion der kan f? problemer med det her. Det er interessant der at det er delvist privatejet der og hvordan de s? bliver enige om at betale regningen for en ombygning. Hvis der skal laves mere om det vel oplagt at g?re samtidig. Br?ndby Stadion har m?ske ikke det her problem, ellers kan det da blive en dyr omgang for dem, mens de fleste andre skal have kommunen til at afs?tte nogle penge.

Gad vide om man i princippet kunne opfylde kravet ved at fjerne s?derne p? de forreste r?kker der er problemet? S? kunne man i Odense have en reduceret kapacitet, men hvor de tilbagev?rende s?der er dem i t?rvejr.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
JN fort?ller i dagens interview med Mediano/Br?chmann at det nye stadion SKAL/bliver minimum liges? stort som i dag.
Han snakker om 15.000 i snit hvis vi er stabilt top-6-hold under toppen, alts? en 3-5 stykker, men under foruds?tning af at stadion er st?rre end det nuv?rende. Der er alt det med ?konomi osv, men der er klart lagt op til at komme op p? de 25.000 som DBU ogs? har advokeret for. Der er ogs? en forventning om at vi vil kunne hente FCM (med nuv?rende foruds?tninger) med et nyt stadion og i s? fald tror man vel ogs? p? et endnu h?jere snit.

Jeg er meget sj?ldent uenig med JN, men det er jeg i mht. tilskuersnittet.

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end sv?rt ved at se AGF tr?kke et snit h?jere end BIF og med samme niveau som FCK og det k?rer da helt af sporet, n?r JN mener, det kan lade sig g?re uden at v?re mesterskabskandidat.

Martin Hansen said:

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end sv?rt ved at se AGF tr?kke et snit h?jere end BIF og med samme niveau som FCK og det k?rer da helt af sporet, n?r JN mener, det kan lade sig g?re uden at v?re mesterskabskandidat.

Pr?missen i sp?rgsm?let var dog at AGF var et fast top 6 hold og at det f?r s?sonen var uvist om man ville k?mpe med helt i top eller ende p? 4. - 5. pladsen.

S? selvom 15.000 i snit er et ambiti?st m?l, s? mener jeg ikke det er helt i skoven. Vi er aldrig blevet tilbudt et stadion, hvor afstanden til spillerne ikke har v?ret et problem, det f?r vi nu, vi har aldrig haft et stadion hvor man kunne sidde forrest p? tribunerne og dermed skabe den intense stemning som man kender det fra rigtige fodboldstadions uden at blive gennembl?dt, det f?r vi nu, vi har aldrig haft et stadion hvor man uanset hvor man gemmer sig sidder i vinden og bliver nedk?let i den kolde del af s?sonen, det f?r vi nu.

Som Peter Br?chmann  ogs? siger, har man l?nge set stemnings skabende fans, som noget man skulle kontrollere, og ikke som noget man skulle st?tte, og det er stemning p? stadion der f?r tilskuerne til at komme. Jeg kunne godt se en fremtid hvor AGF ligger fast i top 6, Superligaen er reduceret til 12 hold, der ikke er nogen kampe med under 8.500-9.500 tilskuere, og kampene i mesterskabs slutspillet tiltr?kker 17.000-19.000 tilskuere, det ville hurtigt bringe gennemsnittet op p? 15.000.

Men det kr?ver et stadion der er tidssvarende hvor man sidder lunt og t?rt hele s?sonen, og at AGF begynder at opn? noget igen.

Jeg kan ikke se, hvorfor 15k er urealistisk. Kommer vi i top 6 i ?r, ender vi vel med det h?jeste snit l?nge. p? et skod stadion. FCM har deres sponsor tribune fyldt til hver kamp. i AGF bliver MANGE sponsor billetter v?k, pga elendige forhold. Jeg tror alene de kan hive 1000-1250 flere sponsorer pr kamp med ordentlige forhold.

Et nyt stadion skaber mere hype, bedre comfort, generelt en meget bedre oplevelse. Ogs? for "m?ske" tilskueren. Du kommer i en h?jere liga, hvor underholdningen/oplevelsen i st?rre grad kan sammenlignes med en tur i Bio eller andet. Du rammer meget bredere.

Et nyt TOP moderne stadion, og vi er permanent i top 6, og jeg vil undre mig meget, hvis vi snitter under 15k.

Derudover er AGF det klart mest sexede hold i ?stjylland, og der bor vel ikke langt fra 1m mennesker indenfor 45 min k?rsel af Aarhus.

Martin Hansen date=1582366479 said:

Kunsten er vel bl.a. ogs? at h?ve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, s? har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At sk?re et par hold fra i bunden er nok ogs? sundt nok, selvom det for vores skyld ikke beh?ver at v?re Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi f?r vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.

SteenA said:
Martin Hansen date=1582366479 said:

Kunsten er vel bl.a. ogs? at h?ve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, s? har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At sk?re et par hold fra i bunden er nok ogs? sundt nok, selvom det for vores skyld ikke beh?ver at v?re Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi f?r vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.
JN fortalte han havde v?ret p? studietur i Sverige og hvis jeg husker rigtigt n?vnte han det ifb med at man deler marketing op i B2B og B2C, hvor B2C jo s? handler om tilskuerne og alts? et endnu st?rre fokus p? at hive folk p? stadion. Et nyt stadion og gode sportslige resultater vil selvsagt give meget og er foruds?tninger for for alvor at ?ge tilskuertallet, og ? n?r man skeler til Sverige er der vel ikke noget der siger at AGF ikke skulle kunne have 15.000 i snit. Malm? havde sidste s?son lige godt 15.000 p? et stadion med plads til 22.500, hvor de var mere med i mesterskabskampen, men hvor de ogs? har ligget h?jere for et par s?soner siden.

Sp?rgsm?let om tilskuerkapacitet handler selvf?lgelig ogs? om andet end vores snit, men det skal t?nkes ind at bel?gningen er rimelig og hvordan man kan fort?tte tilskuerne n?r der ikke kommer alt for mange. Et rimeligt m?l udover gennemsnittet m? vel ogs? v?re at der kommer et femcifret antal mere eller mindre hver gang.

Back