New posts

Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 126
  • Views Views: Views 15K
Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den
UEFA har en "guide til kvalitets stadion":
https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/EuroExperience/competitions/General/01/74/38/69/1743869_DOWNLOAD.pdf
bagerst er der et par pris eksempler, hvor mange ogs? kan se hvor stor en procentdel fx. taget udg?r af anl?gsudgiften. For et ikke overd?kket, er det op til 19 %.
mht. udnyttelses grad - Hvis der skal afholdes flere koncerter og andre arrangementer, kan det vel blive n?dvendigt med kunstgr?s? FCK har netop f?et ny hybridbane i parken, er der nogen der ved om de forventer at kunne holde flere koncerter, uden at udskifte gr?st?ppet ?

Malm? havde sidste ?r i Allsvenskan snit p? 16.850, hvilket jeg mener er realistisk at sammenligne sig med. Vores opland er endda st?rre, og kan vi bevare hypen i byen/?stjylland, og begynde at tr?kke lidt bredere, og f? flere "m?ske" fans med, er det bestemt ikke urealistisk. Vi skal huske at vi pt mister mange slut efter?r start for?r pga elendige forhold.

Winther said:
SteenA said:
Martin Hansen date=1582366479 said:
Jeg er meget sj?ldent uenig med JN, men det er jeg i mht. tilskuersnittet.

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end sv?rt ved at se AGF tr?kke et snit h?jere end BIF og med samme niveau som FCK og det k?rer da helt af sporet, n?r JN mener, det kan lade sig g?re uden at v?re mesterskabskandidat.
Kunsten er vel bl.a. ogs? at h?ve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, s? har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At sk?re et par hold fra i bunden er nok ogs? sundt nok, selvom det for vores skyld ikke beh?ver at v?re Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi f?r vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.
JN fortalte han havde v?ret p? studietur i Sverige og hvis jeg husker rigtigt n?vnte han det ifb med at man deler marketing op i B2B og B2C, hvor B2C jo s? handler om tilskuerne og alts? et endnu st?rre fokus p? at hive folk p? stadion. Et nyt stadion og gode sportslige resultater vil selvsagt give meget og er foruds?tninger for for alvor at ?ge tilskuertallet, og ? n?r man skeler til Sverige er der vel ikke noget der siger at AGF ikke skulle kunne have 15.000 i snit. Malm? havde sidste s?son lige godt 15.000 p? et stadion med plads til 22.500, hvor de var mere med i mesterskabskampen, men hvor de ogs? har ligget h?jere for et par s?soner siden.

Sp?rgsm?let om tilskuerkapacitet handler selvf?lgelig ogs? om andet end vores snit, men det skal t?nkes ind at bel?gningen er rimelig og hvordan man kan fort?tte tilskuerne n?r der ikke kommer alt for mange. Et rimeligt m?l udover gennemsnittet m? vel ogs? v?re at der kommer et femcifret antal mere eller mindre hver gang.

Helt enig. Og der skal selvf?lgelig v?re et helt s?rskilt fokus p? at tiltr?kke "normale" betalende tilskuere. Jeg kommer ikke selv til optakten ude foran stadion, men det er prim?rt fordi jeg altid skal k?re. Dog er det helt tydeligt at klubben har gjort meget de sidste par ?r for at tiltr?kke flere. Jeg synes det er en relativt fed fanzone, taget faciliteterne i betragtning, og det kan blive endnu bedre med en god planl?gning i forbindelse med et nyt stadion. Et bedre tilbud vil helt sikkert tr?kke nogle flere ud p? stadion, s?fremt det ogs? kan v?re en god oplevelse i tiden op til kampstart. Og s? g?r det jo heller ikke noget, hvis man kan s?lge en masse mad og drikke f?r kampen (selvom der nok er nogle bev?rtninger i byen der vil v?re tr?tte af det). Et s? byn?rt stadion, med s? stort et potentiale, skal bare have en fed fanzone

swharders said:
Monster id?, men hvad med grundvandsniveauet? Bliver stadion oversv?mmet?
Forslag: Grav stadion 15 meter ned og lav park over tribunerne | stiften.dk
Skal stadion v?re h?jere end det nuv?rende?

Jeg har hele tiden t?nkt man burde bruge "skr?nten over mod travbanen" til noget fornuftigt og der kan det give god mening. Troede blot ikke det var n?dvendigt at grave stadion 15 meter ned, for at lave den del.

I det hele taget er det sp?ndende, hvad der kommer til at ske og i hvilken retning arbejdet g?r samt hvilke muligheder der opst?r. Eneste problem er, at den slags arbejde g?r for langsomt men t?nk sig, hvis jeg skal opleve et rigtig fodboldstadion som hjemmebane for Agf.

swharders said:
Monster id?, men hvad med grundvandsniveauet? Bliver stadion oversv?mmet?
Forslag: Grav stadion 15 meter ned og lav park over tribunerne | stiften.dk

Teknisk kan det godt lade sig g?re at bygge langt under grundvandsspejlet, i Holland er der rigtigt mange huse der er bygget p? den m?de, og p? Aarhus ? og Dokk1 ligger P-k?ldrene ogs? under havoverfladen. Ved f.eks. at bygge en dobbelt vandt?t v?g konstruktion hvor der dr?nes imellem de to v?gge kan man holde vandet v?k fra udgravningen. Man skal s? desuden forankre stadion ned i undergrunden med dybe p?le, ellers ?flyder det ovenp? som et skib.

Det er rigtigt mange penge at bruge p? konstruktioner som ikke er en del af selve stadion, s? det skal v?re fordi man mener at et s?nket stadion er s? meget v?rd at man godt kan acceptere at der stort set ikke er nogen penge til overs til det stadion man skal bygge ?nede i hullet?. 

Som han selv siger, ?n?r man kan sende folk til m?nen, kan man nok ogs? finde en l?sning, der holder banen t?r?, og det har han jo ret i, det er dog temmeligt dyrt at sende folk til m?nen og ogs? temmeligt dyrt at bygge under grundvandsspejlet, s? realistisk set vil man nok ikke v?lge den l?sning, men hellere bruge de penge p? ting der skaber mere v?rdi p? selve stadion.

Det er sgu et sp?ndende forslag at grave stadion ned, om man s? m? sige. Men jeg kan ikke lade v?re med at t?nke p?, at udover d?n med grundvandsspejlet, s? bliver der ogs? en logistisk udfordring i forhold til at sp?rre park og tribunetag(!) af p? kampdage. Og hvem har ansvaret, n?r en eller anden fuld familiefar styrter ned i hullet en sommers?ndag, med to ?l for meget og 2% opm?rksomhed for lidt?
S?tter man hegn op er en del af ?stetikken allerede solg - jeg kan ikke se, at denne har gang p? jord. Desv?rre, for ideen er faktisk ret fed :-)

Dokk1 kostede 1,2 mia kr. og ca. 1/3 af de penge gik til at etablere parkeringsk?lderen som g?r ca. 10 meter ned under vandspejlet. Stadion er i omfang ca. 4 gange s? stort som Dokk1 og skal i f?lge forslaget stikke ca 1/3 l?ngere ned under vandet, det ville hurtigt komme op over 1/2 mia kr. bare for hullet, og s? er der ikke engang r?d til at putte Silkeborg Stadion ned i hullet bagefter.

Desuden er der det moralske i at k?re alt det jord v?k med store diesel lastbiler og h?lde s? meget beton ned i et hul i jorden bagefter, n?r det ikke er n?dvendigt. Det er en meget lidt b?redygtig model og alene af den grund vil politikerne frav?lge den l?sning, selv hvis den var gratis.

Jeg tror heller ikke det har nogen gang under jord (om man s? m? sige. Det er en dyr og besv?rlig l?sning, der ikke l?ser et uoverstigeligt ?stetisk problem. Mon ikke der ogs? vil v?re nogle problemer med sikkerheden hvis der opst?r brand eller stadion skal evakueres.

Forslaget er vel ikke helt nyt, har ligget p? nycerespark noget tid:
http://nycerespark.dk/wp-content/uploads/2019/01/aarhus_stadion_ideforslag_buus.pdf

Jeg ved ikke om jeg synes det er k?nt, men det farvespil p? silkeborg stadion g?r at det ikke ser gabende tomt ud n?r der mangler tilskuere til ikke udsolgte kampe.

Dichio said:
Jeg ved ikke om jeg synes det er k?nt, men det farvespil p? silkeborg stadion g?r at det ikke ser gabende tomt ud n?r der mangler tilskuere til ikke udsolgte kampe.
Forl?gget er Est?dio Jos? Alvalade i Lissabon: Est?dio Jose Alvalade XXI ? StadiumDB.com

Egentlig synes jeg det sender lidt et forkert signal om at man ikke har s? mange fans, men Sporting fylder da deres stadion ganske p?nt op. Jos? Alvalade er ogs? designet s? det akustisk egner sig bedre til koncerter, det er noget jeg ogs? h?ber man vil kigge p? hvis man har t?nkt sig at afholde flere af dem og m?ske giver de farvestr?lende s?der god mening i den forbindelse.

M?ske kunne man lave en l?sning der giver noget visuelt, men mere over i bl? og hvid s? det ser ud som om det er AGF-fans.

Ensfarvede s?der, pleeeease. Ingen m?nstre. Ingen bogstaver.

Farven skal helst ikke v?re betongr? som i dag. Men p? den anden side, skal man gerne undg? noget der bliver bleget grimt af sollys (hej Farum). Den dybe AGF-bl? vil v?re l?kker. Hvis den kan holde sig p?n over tid.

Jeg synes det er rigtig fedt at f?lge udviklingen i debatten om et nyt stadion. Og lige nu er det jo ogs? rart, da man kan dr?mme om mange fede ting.

Men, selvom det er 'kedeligt', s? t?nker jeg ogs?, at det er ret vigtigt at t?nke vedligehold ind i byggefasen. Det kan hurtigt blive en stor post p? det ?rlige regnskab, hvis man skal vedligeholde et stadion gravet ned i jorden. I min verden er det vigtigt af f? den rette st?rrelse (hvad det s? end er), fokus p? at lyden/larmen kommer ned p? banen, vejr og klima (det skal v?re en god oplevelse ogs? n?r det er lorte vejr, og s? ogs? den ?konomiske post til vedligehold kontra det vi kan tr?kke ind i indt?gter.

Men sp?ndende, det er det.

T-Knogle date=1584397951 said:
Her er lidt inspiration til det nye stadion:
10 Crazy Football Stands around the World! (!!Live Railway!!) - YouTube
Jeg er s?rligt fascineret af Marina Bay stadion i Singapore, hvis man placerer banen p? en t?mmerfl?de, s? er man ude over grundvandsproblematikken, til geng?ld ville nogle skeptikere m?ske h?vde at man s? bare har udskiftet l?bebanen med en voldgrav. :o
 Jeg synes personligt bedst om nr. 1. S? kan letbanen f? en rute gennem Kongelunden - det er helt perfekt!

Back