New posts

Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 126
  • Views Views: Views 14K
Stadion ?nske-/dr?mme-tr?den

SteenA

Experienced member
mondrup date=1575361777 said:
Er det muligvis p? sin plads med en 'Stadion ?nske-/dr?mme-tr?d', som handler om v?de dr?mme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
M?ske med en overordnet post, der kan samle nogle af ?nskerne, eller forslag p? stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

Det f?rste ?nske er hermed opfyldt. Jeg synes det vil v?re en god ide at have en tr?d til at samle gode ?nsker og fantasifulde dr?mme til det nye stadion.

Alle kan nok blive enige om, at Aarhus nu skal have et overd?kket, lukket fodboldstadion, men hvad vil ellers kunne g?re oplevelsen p? stadion endnu federe?

Jeg synes ideen om en "kopi" (mindre format) af Dortmunds mur lyder rigtig god. Man har ogs? lige set Erling Haaland delvis begrunde sit skifte til Dortmund af den grund, hvilket er en sideeffekt.  Haaland: Jeg br?nder for at spille foran muren

Finn_20Ostermann_20Foto_c8166.jpg

Dortmunds st?/endetribune. Det gule skal selvf?lgelig HELT v?k og man skal huske at t?nke p? at kunne etablere siddepladser, i tilf?lde af at vi en sk?nne dag havner i europ?iske kampe igen. Er vel ogs? et krav til landskampe.

F?rst og fremmest tak for en dejlig side og som flittig l?ser de sidste mange (Mange) ?r, tak for en dejlig debat med nogle fantastiske tr?de!
Jeg kunne godt t?nke mig at deltage lidt i siden s? vidt det er muligt, og lige netop denne her tr?d syntes jeg er meget sp?ndene.
Jeg vil gerne fors?ge at finde frem til stadion designs der kunne v?re sp?ndene at have i ?rhus, m?lt p? cirka samme m?lestok som vores eget gerne skulle have.
Dvs 25.000 pladser ca.

H?ber i alle er kommet godt ind i det nye ?r, og beklager p? forh?nd med mine fejl i ops?tning, komma og punktum. Det er ikke mine st?rke side.
Mvh
Kim

Il nuovo stadio Sant'Elia - YouTube

Cagliari har/havde igang I dette projekt som er mit f?rste bud p? et stadion jeg gerne s? I ?rhus.
Der er plads til ca 24.000
Og projektet koster omkring de 368 mill

Det taler for:
Stadion omr?det er d?kket ind godt ind, med sportsbar, shop og de n?dvendige faciliteter der vil v?re brug for.

Fuldt tag overd?kket, med to delt sidde sektioner, som kunne d?kkes med reklamer (gud forbyde) ved manglende tilskuere.

Stadion designet er utroligt tiltr?kkende og indbydende, med et minimalistisk pr?g, der kunne udvikles til et mere Agf agtigt pr?g.

Prisen er overkommelig og tager man de 50+ millioner som klubben har givet tilsagn om til VIP faciliteterne, s? er vi nede p? 318 millioner.

Det taler imod:
Alt det omkring liggende (bold baner tennis osv) har intet mening ift til pladsen og trafik skal virkelig t?nkes ind i planen.

Stadionet virker ?bent og det virker nok meget fint p? den italienske ?, med ville v?re en decideret katastrofe herhjemme fra november til april.
Dette ville ogs? g?re at intimiteten ville forsvinde.

Det kunne minde lidt om Silkeborgs og sp?rgsm?let er hvor meget stadion man f?r med de penge n?r nu klubben har n?vnt 25k ift uefas krav.

Kirkegaard said:
Cagliari har/havde igang I dette projekt som er mit f?rste bud p? et stadion jeg gerne s? I ?rhus.
Der er plads til ca 24.000
Og projektet koster omkring de 368 mill

Det taler for:
Stadion omr?det er d?kket ind godt ind, med sportsbar, shop og de n?dvendige faciliteter der vil v?re brug for.

Fuldt tag overd?kket, med to delt sidde sektioner, som kunne d?kkes med reklamer (gud forbyde) ved manglende tilskuere.

Stadion designet er utroligt tiltr?kkende og indbydende, med et minimalistisk pr?g, der kunne udvikles til et mere Agf agtigt pr?g.

Prisen er overkommelig og tager man 50+ millioner som klubben har givet tilsagn om til VIP faciliteterne, s? er vi nede p? 318 millioner.

Det taler imod:
Alt det omkring liggende (bold baner tennis osv) har intet mening ift til pladsen og trafik skal virkelig t?nkes ind i planen.

Stadionet virker ?bent og det virker nok meget fint p? den italienske ?, med ville v?re en decideret katastrofe herhjemme fra november til april.
Dette ville ogs? g?re at intimiteten ville forsvinde.

Det kunne minde lidt om Silkeborgs og sp?rgsm?let er hvor meget stadion med for med de penge n?r nu klubben har n?vnt 25k ift uefas krav.

Fed reference [member=124]Kirkegaard[/member], jeg er enig i at et podie p? 3 af de 4 sider omkring stadion ville v?re en rigtig god l?sning. Under den, og helt ind under tribunen ville man kunne placere en hel masse parkeringspladser, og podiet ville ogs? bringe adgangen til stadion op i niveau med travbanen s? man f?r mere sammenh?ng imellem de forskellige idr?tsfaciliteter.

Det ville v?re fedt at kunne parkere lige under tribunen, komme op p? et stort podie, med pre-match events og samtidig adskille bilerne fuldst?ndig fra de bl?de trafikanter, i den ideelle verden skulle man holde Stadion All? helt bilfri p? kampdage, s? biler kommer ad Kongevejen/Jyllands Alle.

I forhold til ?benheden p? det viste stadion, s? handler det nok mest om at den sk?rmv?g der omslutter hele tribunen er ?ben, det beh?ver den jo ikke at v?re, den b?r dog v?re transparent (gennemsigtig) s? man fortsat kan se tr?toppene igennem den, men den skal v?re vindt?t. Samtidig kan jeg ogs? godt lide det transparente tag, dette g?r at stadion vil kunne udnytte solvarmen i de kolde perioder, som man kender det fra et drivhus, og s? giver det ogs? bedre v?kstbetingelser for gr?sset.

Jeg kunne sagtens se den fredede stadionbygning ligge hvor bygningen med Caglari 2020 teksten er i videoen, der skal dog v?re st?rre afstand imellem tribune og stadionbygning, s? de ikke bliver sammenbygget p? samme m?de.

De stejle tribuner med ankomst fra podiet ca 5-7 meter over banen, er ogs? en fed m?de at ankomme p?, og s? udf?rt som en sammenh?ngende tribune uden ?vre og nedre, men med en bred gangzone i samme h?jde som tribunen. Dette g?r det muligt at lukke hele den ?verste del af stadion af til de sm? kampe med et stort t?t net (m?ske med reklamer) ville hele den del af tribunen ?forsvinde? bag nettet og man ville opleve det som om man sidder p? et lille intimt stadion der kun er halvt s? stort.

De mange ?hospitality?, ?Lounge/Restaurant? og ?VIP/Foyer? rum i videoen er jeg helt sikker p? at klubben ogs? nemt ville kunne udleje til kontorer, butikker eller andet erhverv, ud over at DBU jo ogs? skal have et fodboldmuseum samt de kontorer som Team Danmark har p? det nuv?rende stadion.

Fed ide med at h?ve niveauet op s? man kan k?rer direkte derinde med bil.
Dette kunne ogs? v?re praktisk ift til landsholdet eller udeholdets busser som kunne k?re direkte til omkl?dningsrummet, ind under stadionet
Det ville ogs? fungere med shuttle busser ved koncerter for at lempe trafikken.
Igen er indfaldsvejene en k?mpe problematik som skal l?ses.
H?ber p? at man kunne f? en letbane t?t p?, som kunne hj?lpe..

Er helt enig i at det ville v?re optimalt med et glas/transperant tag. Den del havde jeg ikke overvejet, det kunne g?re udsigten over skoven meget mere tilg?ngelig som jo ogs? er en af n?gle punkterne til placeringen af stationet.

Kunne faktisk godt se at den gamle bygning kunne fungere som a tribune, og ombygges s? man ikke skulle om og vende banen 90?
Det kunne m?ske ogs? reducere omkostningerne lidt..
Men der skal alts? ikke meget til for at det kunne blive rigtig godt, med det m?kv?rk vi har nu. N?r Randers stadion virker som et godt stadion siger det vidst det hele..

Mit aktuelle dr?mmestadion kunne godt v?re (inspireret af) Rhein Neckar Arena, som huser Hoffenheim til dagligt.
Det stod i 2009 f?rdig til angiveligt ?60 mio, eller ~450 i jyske rubler.
Stadion huser 25.589 siddende i internationalt layout - hvilket n?jagtigt er det, DBUs ?nsker - mens det tager 30.000 i superliga-layout med st?pladser i fanafsnit.
Sidstn?vnte virker af ret meget, men jeg tror det er s?rn det bliver uanset, hvis vi alts? siger, at udgangspunktet for et nyt stadion er, at det skal kunne rumme 25k til landskampe.

Et enkelt plan, hvor ?vre og nedre h?nger sammen b?de visuelt og stemningsm?ssigt (i stor mods?tning til i dag), stejle tribuner, moderne VIP-faciliteter og med et tag, som r?kker et stykker udover r?kke 1, og ikke kun akkurat til kanten af forreste r?kke, som rigtig mange andre stadion.
Jeg er vild med RN Arena b?de udefra og indeni, og med en hvid v?g a la 'gelbe wand' som den ene endetribune, samt en eller anden elegant integrering af de fredede bygninger med den flotte s?jlefacade udvendigt, kunne dette godt v?re min stadiondr?m.
Jeg tror dog ogs?, det vil blive overvejet mere end bare en lille smule, at det nye stadion skal have skydetag.

rhein_neckar.jpg

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg

img_9284wsmq.jpg

Single tier stadions er enormt fede n?r de er fyldte, men det kan alts? blive en trist aff?re med 7000 pladser ud af 25000 besat i november.

Jeg er overbevist om at det bliver i to etager s? ?vre tribuner kan lukkes af p? sl?je dage - ikke mindst fordi JN n?vnte det specifikt. Og s? er jeg i tvivl om en endetribune i fuld h?jde vil g?re noget godt for fanscenen. Kan i se 3-4000 aktive i aarhus? Jeg tror det vil fungere bedre med to tribuner der ogs? s? der oftere er mulighed for at spille ned mod en fuld-ish tribune. Det bliver stensikkert ogs? nemmere og billigere at lave.

Men jeg er enig i stejle tribuner, og evt. 60/40% af kapaciteten p? hhv. Nedre og ?vre. Og s? tror jeg ogs? man vil g? langt for at f? skydetag p?

N?r ambitionen ogs? at kunne huse stadion koncerter - s? skel da lige til Las Vegas lige nu.  De er ved at bygge en stadion til Raiders. Kan man skalere tankerne omkring, fanshoppen, indgangene, lounges og overd?kningen ned til Aarhus niveau - s? er mine dr?mme opfyldt.

Allegiant Stadium: First Look

Jeg har sagt det f?r og siger det gerne igen:

Her er tre stadions, som lever op til UEFA-kravene og som efter min mening har al det, som Aarhus har brug for! Jeg h?fter mig ved 1 sektion hele vejen rundt og stejle r?kker:

1) Groupama Arena
? Bygget i: 2014 i Budapest, Ungarn.
? Kapacitet: 22.000 siddepladser.
? Pris: 300.000.000,- DKK.
? Video: Groupama Arena - Ferencv?rosi TC - YouTube

2) Sinobo Stadium (Eden Arena)
? Bygget i: 2008 i Prag, Tjekkiet.
? Kapacitet: 19.000 siddepladser.
? Pris: 290.000.000,- DKK.
? Video: Eden Arena - SK Slavia Prague - YouTube

3) Ghelamco Arena
? Bygger i: 2013 i Gent, Belgien.
? Kapacitet: 20.000 siddepladser.
? Pris: 590.000.000,- DKK.
? Video: The Ghelamco Arena of KAA Gent: Is there a better place to write history? -...

Salling23 said:
F?rste forslag

S? er det f?rste forslag til omr?det kommet ud

e044be1a-c6f0-4e10-9460-bd5847b561ad_0_90_0_0_1947_1170_1440_865_3d5f78a3.jpg
Friis & Moltke viser ogs? en visualisering af hvordan stadion kommer til at se ud hvis man genbruger hele sydtribunen, og omformer de to endetribuner?!? Tilsyneladende fjerner den ?verste tribune Samtidig med at de ?ger tilskuerkapaciteten fra 19.500 til omkring 20.000 (hvilket er i underkanten i forhold til de 25.000 som klubben og DBU ?nsker?!?

Jeg ved godt de siger at det er en id? skitse, men visualiseringen viser et stadion med plads til 10-12.000, men de skriver omkring 20, det er lidt et luftkastel desv?rre og det ser ud til at det er tanken at bruge alle pengene p? en multihal i stedet og s? blot justere lidt p? stadion.

Desuden ??lter? de tilsyneladende ogs? de to halvrunde endetribuner i beton, s? de kan bruges igen som retlinede tribuner?!? Det her forslag er ikke udarbejdet af folk der har forstand p? stadionbyggeri desv?rre, selvom F&M tegnede Esbjerg Stadion (der m? have v?ret nogle andre personer ansat dengang)
32bc5516-68f8-4203-a031-9b2b1510eb31_0_90_0_0_3302_1842_1440_803_9e68e8a9.jpg

Fedt med indspark, men jeg havde ikke l?st s?rlig langt, inden jeg t?nkte at det h?jst kunne bruges som inspiration, og nok mest for hvordan man IKKE skulle g?re det. :)

Selvf?lgelige skal der ikke v?re s? stor afstand fra endetribunen indtil banen, dern?st skal overd?kningen g? meget l?ngere ind, overd?kkes hvis vejret tillader det, kapaciteten skal ?ges til 25.000 og genbrug af det eksisterende b?r holdes til s?jleg?rden.

Jeg ville v?re rigtig skuffet hvis forslaget nogenlunde i sin form blev til vores nye stadion.

/Aske

Puha det stadion forslag ser skidt ud, som i rigtig rigtig skidt.

Det vidner om at dem der st?r bag aldrig har set en fodbold kamp p? et rigtigt stadion..

Der er dog nogle gode id?er i de ting, der ikke har med selve stadion at g?re. Ramblaen og de nedgravede elementer i travbanen ville kunne binde omr?det sammen. Men m?ske t?nker jeg bare det  fordi jeg har liges? lidt forstand p? trav, som de har p? fodbold.

Selve stadion bliver dog ikke godt, hvis man satser p? genbrug af elementer. Alle h?ldninger er proportioneret efter et stort ?bent atletikstadion, og det er lidt pudsigt, at s? store bureauer tror man bare kan modellere lidt med det.

Sydhavnen said:
Puha det stadion forslag ser skidt ud, som i rigtig rigtig skidt.

Det vidner om at dem der st?r bag aldrig har set en fodbold kamp p? et rigtigt stadion..

Det kvalificerer vel heller ikke buddet, at samme firma stod bag nuv?rende katastrofe af et stadion

Alt andet end forslaget til stadion er helt fint......men stadion; hold da op...s? langt fra det vi har brug for og SKAL ha?. Skal blive sp?ndende at f?lge kommende forslag....

Det billede af stadion fik det til at l?be koldt ned af ryggen p? mig.

Jeg kan ikke se den helt store forskel fra vores nuv?rende. Endetribunerne er vel n?sten liges? langt v?k.

Fra endetribunen til endetribune er der vel 200m med de "pladser" fra tribune til m?let. Selv langsiderne er for langt fra banen.

Det er virkelig virkelig et skidt bud i min optik, og jeg h?ber virkelig at beslutningstagerne er enige, ellers frygter jeg virkelig vi ender i et skod stadion vol 2.0.

Derudover er de runde hj?rner ikke s?rlig fede, da det n?sten altid vil g?re at endetribunerne er langt fra banen.

K?mpe NO GO herfra.

Det gode er vel at forslaget clasher enormt med hvad Henrik Lind og Salling sagde, om et topmoderne intimt stadion. Det er forslaget ihvertfald ikke :)

Pr?cis det handler jo ikke om kun at f? l?bebanen v?k

Handler om
- is?r at komme t?t p?
- f? lukket ordentlig af for vind og vejr
- f? stemning ind mod banen s? det kan man m?rkes at man er udehold

Man ville jo heller aldrig bygge en biograf med en r?kke badmintonbaner foran sk?rmen - bare fordi man nu laver tilskuerpladser

G?r det nu ordentligt...!

Form?let med det her forslag er ikke at komme med et seri?st bud, men bare at f? lidt reklame og i bedste fald l?gge billet ind p? at blive involveret i projektet. Friis og Moltke vil sikkert ikke g? ud og sige alt det eksisterende er noget lort der skal rives ned - det var jo en herlig ide med tilskuernes oplevelse af naturen, vind og bl?st og det ikke-eksisterende udkig til skoven - men de burde alligevel vide hvad der ikke har fungeret og at man fx ikke bare kan lave en ordentlig tagkonstruktiont. Det er lidt hurtigt venstreh?ndsarbejde, men alts? heller ikke t?nkt som meget mere end det. Som det fremg?r har de heller ikke kontaktet brugerne osv.

Det er i ?vrigt lidt sjovt som nogle arkitekter tilsyneladende som det f?rste l?gger linealen p? papiret, sl?r en streg og kalder det en rambla.

Det er naturligt nok at v?re lidt nerv?se for at det igen ikke bliver en ordentlig l?sning, men noget at det bedste ved de penge der er doneret, selvom det ikke kun er til stadion, er at de peger mod en ordentlig financiering, hvor der ikke n?dvendigvis skal v?lge den absolut billigste l?sning i alle tilf?lde, men hvor der kan t?nkes lidt smartere og mere langsigtet.

Back