New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 215K
Transfervindue Sommer 2026
Det er vel meget normalt for en mesterklub der også vil gøre sig i Europa. Lad os håbe CV er klar på det :) Og så er jeg også spændt på hvad vi kan tiltrække af lejespillere. Nu hentede vi et par stykker sidste sommer, og jeg håber vi kan tage et skridt op. Jeg synes vi skal give en spiller som Sverre Nypan et forsøg. Hentet dyrt til City, ikke en succes i Championship og kommer næppe omkring Citys hold næste sæson. Måske de kan se idéen i at sende ham til Skandinavien og modnes lidt mere hos en klub der skal spille europæisk sammen med et par landsmænd. Bevares der er ikke meget fremtid i sådan en lejeaftale men det kan løfte kvaliteten og bevågenheden. Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig andet end, at han skal ud på leje. City skal nok æde lønnen hvis de kan se udviklingsmuligheden.

Jeg forstår bare ikke, hvordan i kan mene, at vi skal bruge 2 millioner euro på en breddespiller, må jeg indrømme. Det er vel ikke urealistisk, at vi skal ud at hente 8 spillere eller lign. når nu vi har mistet tre, og vi stadig har brug for en bredere/bedre trup. Bare fordi vi blev mestre, betyder det stadig ikke, at vi har FCK/FCM penge.
Jeg kan simpelthen ikke se logikken i at bruge så meget på Anderson. Han vil (igen) være en af vore dyreste spillere, og sikkert ende med at være en af de lønførende spillere i truppen, og det synes jeg bare slet ikke, at han er god nok til. Hans løn gik vel op, da han skiftede til Sverige, og nu skal den så gå op igen? Så en spiller, som det meste af tiden i AGF ikke just imponerede skal være den/en af de dyreste i både indkøb og løn, efter han skiftede væk? Hvorfor? Manden er også 28 til næste sæson..

Folk har snakket om, at det måske ikke er urealistisk, at vi bruge 50 millioner eller lign, men så er det sgu da også vildt at bruge en tredjedel på Anderson, hvis man skal hente 8 spillere eller noget i den stil. Jeg forstår ganske enkelt ikke hypen omkring ham, og jeg håber sådan set, at han vælger Saudi eller hvad fanden det var, så han kan score kassen, og vi ikke bruger for meget på breddespillere, blot fordi "han er jo en lokal dreng!!".

Last edited:
Jeg havde et problem med narrativet omkring både Anderson og Thorsteinsson.
Begge spillere var blandt de eneste der var gode og målfarlige i deres sidste periode. Men begge var klart bedst - da de IKKE var de eneste.

Forstået på den måde, at da alt AGFs offensive spiler partout skulle gå igennem dem for at holdet kunne være farligt, så var holdet som helhed langt mindre farlige. Det var for nemt at dæmme op for. Thorsteinsson tog alt alt alt for tit farten ud af angrebene, og udfordrede så på egen hånd, og vi skulle se om en ripost eller retur kunne finde PM eller en midtbanespiller. Thorsteinsson spillede over ca 100 kampe for AGF inkl pokal/europæisk, og lavede 7 assists i hele den periode. Det er samme antal som Gift Links alene denne sæson - som wingback inkl pokal, hvor de 5 var i ligaen. Mit problem med ham var, at der kom alt for lidt produkt ud af at så meget skulle igennem ham.

Fuldstændigt samme problem med Anderson. Han nåede dog at oppe sin assist-konto til 6 i sin sidste sæson, og lavede også 6 mål i den. Men det var hvor ham og PM stod for nær alle AGFs mål. Sæsonener før lavede Anderson sølle 6 mål og 5 assists samlet set på 56 ligakampe. Værst var 23/24, hvor han scorede sølle 1 mål en hel sæson.

Anderson var modsat Thorsteinsson god til at sætte og holde fart - men alt for ofte blev det ham vs hele forsvaret.
Der kan jeg langt bedre lide JPs måde at fylde folk op i angrebene på, og med sideskift og dynamiske stoppere der får lov at føre bolden frem - så vores offensive folk modtog bolden i mere farlige positioner. Anderson ville meget gerne ned og modtage bolden selv dybt i banen.

Jeg tror Anderson ville være bedre under JP - end under Uwe. Ligesom Arnstad.
Men det ville kræve at Anderson 100% accepterede sin rolles om fx Tobias Bech, der i mange perioder af kampene spiller uden at være ham der skal sættes i scene.

EDIT: Thorsteinssons bedste periode for AGF var da han var i rotation på kanterne under David da vi havde Ankersen og Bundu - i bronzesæsonen. (i min optik)

Ift hvad man kan få for 15 mio er Anderson også lidt dyr - hvis det er prisen.
Men klart - hvis man kan få det bedste af ham, og endda fra dag 1 - mens vi har allermest brug for det med europæisk etc, så er det ikke et dumt køb.
Og vi har brug for klubmænd - så altså retur med Anderson og Højer vil jo kunne noget.

Og JP - han kan måske sætte Anderson fri på en måde vi aldrig så under Uwe. Vil faktisk gå ud fra det.

Jeg forstår bare ikke, hvordan i kan mene, at vi skal bruge 2 millioner euro på en breddespiller, må jeg indrømme. Det er vel ikke urealistisk, at vi skal ud at hente 8 spillere eller lign. når nu vi har mistet tre, og vi stadig har brug for en bredere/bedre trup. Bare fordi vi blev mestre, betyder det stadig ikke, at vi har FCK/FCM penge.
Jeg kan simpelthen ikke se logikken i at bruge så meget på Anderson. Han vil (igen) være en af vore dyreste spillere, og sikkert ende med at være en af de lønførende spillere i truppen, og det synes jeg bare slet ikke, at han er god nok til. Hans løn gik vel op, da han skiftede til Sverige, og nu skal den så gå op igen? Så en spiller, som det meste af tiden i AGF ikke just imponerede skal være den/en af de dyreste i både indkøb og løn, efter han skiftede væk? Hvorfor? Manden er også 28 til næste sæson..

Folk har snakket om, at det måske ikke er urealistisk, at vi bruge 50 millioner eller lign, men så er det sgu da også vildt at bruge en tredjedel på Anderson, hvis man skal hente 8 spillere eller noget i den stil. Jeg forstår ganske enkelt ikke hypen omkring ham, og jeg håber sådan set, at han vælger Saudi eller hvad fanden det var, så han kan score kassen, og vi ikke bruger for meget på breddespillere, blot fordi "han er jo en lokal dreng!!".
Fordi vi er nogle der ønsker gode spillere, og gode spillere koster penge. Ikke flere mellemløsninger ala Serra, AJ, Badji osv. Om det lige præcis skal være Anderson kan diskuteres men det er i det leje. Vi har brug for spillere der er gode nok til startopstillingen. Og de koster. Fyld har vi nok af.

Fordi vi er nogle der ønsker gode spillere, og gode spillere koster penge. Ikke flere mellemløsninger ala Serra, AJ, Badji osv. Om det lige præcis skal være Anderson kan diskuteres men det er i det leje. Vi har brug for spillere der er gode nok til startopstillingen. Og de koster. Fyld har vi nok af.

"gode spillere koster penge". Ja men altså hvis en spiller med et halvt år tilbage koster 10 mio vs en med 4 år tilbage koster 10 mio - så er prisen ikke det afgørende for hvilken spiller man får. Tobias Bech kostede 7,5 mio. Det er svært at finde - men de er der.

Problemet er for mig at se ikke at have haft spillere som Serra, AJ og Badji inde i klubben. Problemet er at de er umulige at komme af med igen - hvis man storsatser på dem. Serra hentet som konkurrent til PM - høj løn og profileret CV (dog ikke transferpenge brugt).

AJ og Badji (+Gyamfi) er i top 10 over de mindst brugte spillere i AGF - og top 10 over de dyreste indkøb nogensinde i AGF.
Det er der kæden er hoppet af.

Når vi bruger 10-15 mio på en spiller SKAL der rammes plet langt oftere end ikke.
Når Knudsen kan være forårets bedste spiller til 15 mio, mens AJ, Badji og Gyamfi tilsammen koster 30 mio, og er nær ubrugelige er springet GIGANTISK ift value for money.
PM den mest værdifulde spiller nogensinde købt i AGFs historie ift value for money er ikke for meget sagt.

Men listen over spillere SIB købte dyrt, som ikke er slået igennem er for langt. Der skal CV ramme bedre.

SIB købte bl.a. også Arnstad ja, så helt forkert har han ikke ramt på de dyre. Og det at hente Beijmo, Yakob, Bisseck, Bech og andre - tæller jo voldsomt op.
Men lige nu står vi med 3 angribere vi ikke kan bruge, og der står SIB på dem alle - PM som forlod os nu her - stod der jo PC på.

Nu skal vi se CV hente sin første angriber.

AJ tæt på 11 mio - Badji 9 mio - Gyamfi 10 mio. (og 7,5 for wahlstedt, som ovenikøbt blev en af de lønførende).

Pointe var mere, at prisen ikke nødvendigvis afspejler om en spiller bliver en nulbon eller ej. Vi har også haft stor succes med transferfrie og billige spillere.

Når det er sagt, er jeg helt enig i, at 15 mio. for en spiller som er tænkt som rotationsspiller ikke er meget i det nuværende marked. Det er er investeringer, vi bliver tvunget til ellers taber vi terræn og risikerer at dem bagved, kommer tættere på.

Last edited:

Nogle bliver måske lejet, andre skal hentes. Ser man på midtbanen nu, så er det vel Knudsen og Yakob der er startere. Så er Solbakken til 15 millioner “breddespiller”

Problemet er jo også, at det nok bare er prisen på spillere. Selvom jeg tror Anderson er 1.5 mill euro

Sow kostede 21-22 millioner. Badji 15 millioner. Gammelgaard bød Brøndby eftersigende 21 millioner på.

Jeg tror træfsikkerheden med Anderson er relativ stor, det koster naturligvis også.

EDIT: Mads Bomholt kostede også 15-16 millioner og Kasper Davidsen 11-12 millioner. Fodboldspillere er bare dyre

Pointe var mere, at prisen ikke nødvendigvis afspejler om en spiller bliver en nulbon eller ej. Vi har også haft stor succes med transferfrie og billige spillere.

Når det er sagt, er jeg helt enig i, at 15 mio. for en spiller som er tænkt som rotationsspiller ikke er meget i det nuværende marked. Det er er investeringer, vi bliver tvunget til ellers taber vi terræn og risikerer at dem bagved, kommer tættere på.

Enig. Og med samme logik DESVÆRRE også, at prisen ikke er garanti for det ikke er en nulbon.
Men fælles for Badji og Gyamfi - og et hav af SIBs handler - var, at de ikke havde bevist sig i superligaen.

At AJ ikke blev en succes lever jeg 100% med - isoleret. Jeg var mere træt af, at SIB valgte AJ da vi mistede TK og Bisseck, og missionen var at finde en venstrebenet, og AJ slet ikke kan spille der. Selv Knoester, som var en billig panikløsning, var bedre. At han var tæt på at signe Mads Bech (kujon) var et langt bedre transfermål, og lige i øjet.

Last edited:
Jeg forstår bare ikke, hvordan i kan mene, at vi skal bruge 2 millioner euro på en breddespiller, må jeg indrømme.

Knudsen og Solbakken må have ædt dig op så?

Når du siger breddespiller hører jeg dig nærmest sige Max Power. Det jeg ser i Anderson er en der kan være omkring samme niveau som nuværende starter på flere positioner.

Så man køber en der kan starte hver gang, bare med flere mulige positioner.

Det var en overvindelse for mig at klubben brugte 15 mio på Solbakken, en 25-årig, på en 3-årig kontrakt. Jeg havde forestillet mig knappe transfermidler der skulle bruges på salgspotentiale.

Så brugte man 15 mio på Knudsen også. Han fik en 5-årig aftale (?).
Der er ikke så meget tvivl, i mit sind, om at Solbakken var i en ret favorabel forhandlingssituation, da MEM stod på rampen kørt før deadline sidste sommer. Derfor er Solbakken nu i princippet i en position, hvor han kan lave "en Beijmo". Hans sygdomssituation kan dog have ændret på det billede. Måske ville han lige nu gerne have haft mere end to år tilbage i klubben. Nu må vi se, hvordan efteråret ser ud. Hvis han kan få rimeligt med spilletid kan vi jo overveje at tilbyde en forlængelse. Ellers skal vi måske allerede til vinter eller i hvert fald til næste sommer overveje at sælge ham. Om et år kan vi også sagtens være i en situation, hvor vi skal slanke vores trup lidt igen.

AGF skal ikke nødvendigvis langt i pokalen
Enig. Vi bør bruge nogle træningskampe (Future Cup) på at spille en art reservehold sammen, krydret med de bedste fra U-19 og spille med dem i pokalen i år, i hvert fald frem til kvartfinalen.

Hvis AGF køber MA for anden gang til 15 mio kroner, så er det beløb gået fra at være prisen på en stjernespiller til en breddespiller i AGF.
Det bliver i givet fald en breddespiller, som kommer til at spille +30, muligvis +40 kampe i sæsonen. Ikke 90 minutter hver gang, selvfølgelig. Mortensen var vel også halvt breddespiller til sidst, men han spillede altså i alle vores kampe i sæsonen.

Super spændende hvad vi kan tiltrække af lejespillere.

Jeg var positivt overrasket over vores tiltrækningskraft sidste sommer. Trods et miserabelt forår fik vi fingrene i Carstensen og Jørgensen.

Som mestre er vi kun blevet mere attraktive.

Kvaller vi til et ligaspil, så bliver det spændende at se ultimo august, hvad vi så kan tiltrække af interessante lejespillere.
Ja, det vil være god forberedelse for CV at have et par lejespillere klar, hvis vi kommer i gruppespil. Vi kan gøre os selv en enorm tjeneste ved at vinde den første kvalifikationsrunde, så vi allerede i juli ved, at vi skal spille gruppespil.

Generelt kan vi godt overveje at hente et par store profiler på leje. Måske er det også den mest realistiske måde for os at hente en 9'er. En spiller, som måske vil have en frikøbsklausul på 4-5 mio. EUR. Et kæmpe sats for os at bruge den slags penge, men med et års prøveperiode. Og ellers kan fordelen ved lejespillere jo være, at vi skal bruge færre spillere i 2027/28-sæsonen, selvom det da ikke er noget vi skal håbe på.

Last edited:
Prisen på MA bør ikke blive voldsom. Djurgården betalte €2m. Hvis han er på en 5-årig aftale, har de bruge de første €400k.

Som udgangspunkt er han åbenbart til overs og bliver brugt på en måde der konflikter med hvad han blev lovet. De tager naturligvis hvad de kan, men jeg vil heller ikke blive overrasket hvis man skal betale €1,6 mio, eller deromkring.

AGF 'betalte' vel 7,5 mio i implicit transfer for Felix Beijmo ved ikke at sælge for et år siden. Det var en breddespiller der kunne dække HWB og HCB, men man havde Dalsgaard og Carstensen i truppen.

Kan det så ikke overvejes om 11 miobfor MA i 4-5 år kunne være en god ide?

Om Beijmo kunne man i sommers sige, at han havde leveret gode kampe for AGF og var en dygtig og vigtig mand. Andre kan så fremhæve at Jacob Andersen var tæt på at slå ham af (i shit you not, det hævder nogen!*:)) og han havde været en skuffelse i seneste halvsæson.

* en reference til en anden debat hvor jeg nægtede at tro på det var tæt. Det var det heller ikke (mener jeg), men Uwe udtalte det var meget tæt, så det er absolut en legitim påstand og mig der har forklaringsproblemet

Last edited:
Der er ikke så meget tvivl, i mit sind, om at Solbakken var i en ret favorabel forhandlingssituation, da MEM stod på rampen kørt før deadline sidste sommer. Derfor er Solbakken nu i princippet i en position, hvor han kan lave "en Beijmo". Hans sygdomssituation kan dog have ændret på det billede. Måske ville han lige nu gerne have haft mere end to år tilbage i klubben. Nu må vi se, hvordan efteråret ser ud. Hvis han kan få rimeligt med spilletid kan vi jo overveje at tilbyde en forlængelse. Ellers skal vi måske allerede til vinter eller i hvert fald til næste sommer overveje at sælge ham. Om et år kan vi også sagtens være i en situation, hvor vi skal slanke vores trup lidt igen.

Enig. Vi bør bruge nogle træningskampe (Future Cup) på at spille en art reservehold sammen, krydret med de bedste fra U-19 og spille med dem i pokalen i år, i hvert fald frem til kvartfinalen.

Det bliver i givet fald en breddespiller, som kommer til at spille +30, muligvis +40 kampe i sæsonen. Ikke 90 minutter hver gang, selvfølgelig. Mortensen var vel også halvt breddespiller til sidst, men han spillede altså i alle vores kampe i sæsonen.

Ja, det vil være god forberedelse for CV at have et par lejespillere klar, hvis vi kommer i gruppespil. Vi kan gøre os selv en enorm tjeneste ved at vinde den første kvalifikationsrunde, så vi allerede i juli ved, at vi skal spille gruppespil.

Generelt kan vi godt overveje at hente et par store profiler på leje. Måske er det også den mest realistiske måde for os at hente en 9'er. En spiller, som måske vil have en frikøbsklausul på 4-5 mio. EUR. Et kæmpe sats for os at bruge den slags penge, men med et års prøveperiode. Og ellers kan fordelen ved lejespillere jo være, at vi skal bruge færre spillere i 2027/28-sæsonen, selvom det da ikke er noget vi skal håbe på.
Fodbold er ikke uden risiko.

Jeg ved ikke hvad der er værst, 15 millioner for en Solbakken der hjælper os til en mesterskab og måske smutter gratis om 2 år, eller en Badji til det samme (eller mere), som vi skrev med i 5 år, og stort set intet bidrager med.

En ting ved jeg dog, at alt og alle i og omkring AGF arbejder på at sikre det størst mulige sportslige budget. Derfor synes jeg også vores sportslige ledelse skal bruge alt det der er mulighed for.

Prisen på MA bør ikke blive voldsom. Djurgården betalte €2m. Hvis han er på en 5-årig aftale, har de bruge de første €400k.

Som udgangspunkt er han åbenbart til overs og bliver brugt på en måde der konflikter med hvad han blev lovet. De tager naturligvis hvad de kan, men jeg vil heller ikke blive overrasket hvis man skal betale €1,6 mio, eller deromkring.

AGF 'betalte' vel 7,5 mio i implicit transfer for Felix Beijmo ved ikke at sælge for et år siden. Det var en breddespiller der kunne dække HWB og HCB, men man havde Dalsgaard og Carstensen i truppen.

Kan det så ikke overvejes om 11 miobfor MA i 4-5 år kunne være en god ide?

Om Beijmo kunne man i sommers sige, at han havde leveret gode kampe for AGF og var en dygtig og vigtig mand. Andre kan så fremhæve at Jacob Andersen var tæt på at slå ham af (i shit you not, det hævder nogen!*:)) og han havde været en skuffelse i seneste halvsæson.

* en reference til en anden debat hvor jeg nægtede at tro på det var tæt. Det var det heller ikke (mener jeg), men Uwe udtalte det var meget tæt, så det er absolut en legitim påstand og mig der har forklaringsproblemet
Anderson skrev kun under for 4 år og har “kun” kontrakt til 2029, så der er afskrevet 500.000 euro

Knudsen og Solbakken må have ædt dig op så?

Når du siger breddespiller hører jeg dig nærmest sige Max Power. Det jeg ser i Anderson er en der kan være omkring samme niveau som nuværende starter på flere positioner.

Så man køber en der kan starte hver gang, bare med flere mulige positioner.

Nej.

Jeg mener helt alvorligt, at Knudsen er niveauer over Anderson. Han blev hentet til og brugt i Bundesligaen. Det var sgu ikke Bundesligaen, der stod i kø for at hente Anderson. Det mener jeg, at der er en helt åbenlys årsag til. Derudover er de også yngre, og vi har ikke allerede set dem varme bolden for meget gang på gang. Solbakken var nok et ret ubeskrevet blad for de fleste, vil jeg tro, men han har immervæk spillet i Sparte Prag og på det norske landshold. Derudover var vi jo noget pressede, da vi solgte MEM sent i det vindue, og vi nåede lige præcis at nappe Solbakken, som ellers var på vej til Portugal.

Jeg tror såmænd heller ikke, at Anderson vil give mere til holdet end Power gjorde. Han spillede da fint nok, og han lod da til at være noget af en personlighed og god med de andre inkl. de unge. Jeg ser sgu ikke Power som markant ringere end så mange andre, men vi havde mange til midten på det tidspunkt, og han ville gerne spille fodbold mere fast. Det forstår man jo godt, og man fik indgået en fin aftale med ham om en tidl. afsked, så han kunne nå at være med i opstarten i hans nye klub. Jeg tror ganske enkelt ikke, at man kunne love manden ret meget fodbold, men jeg ser ham ikke som værende problematisk dårlig eller lign. overhovedet.

Det kan selvfølgelig være, at Anderson har forbedret sig voldsomt i Sverige, selv om det virker lidt usandsynligt, og i så fald ville han måske overraske mig og mange andre. Er han samme (men ældre og dyrere) Anderson, som vi har haft før, synes jeg overhovedet ikke han skal være lønførende eller (tæt på) et rekordkøb. Jeg synes ganske enkelt, at folk herinde overvurderer ham helt vildt. Jeg var overrasket og lykkelig for, at vi fik så meget for ham, som vi gjorde. Den havde jeg sgu ikke set komme.

Nu var de 2 også relativ dyre. Var det ikke omkring de 9 mio. begge kostede?
Jo det er også min pointe. Vi skal lidt længere op i pris. Kvalitet og pris hænger som ofte sammen. Bevares du kan være heldig med en Bech men kvalitet som Knudsen, Solbakken og Arnstad koster som regel mere end de der +-10 mio. Jeg synes ikke 15 mio for en der skal kæmpe om en startplads er for meget. Og slet ikke når det er en spiller i sin bedste alder som allerede har vist sig som profil i ligaen.

Jeg mener helt alvorligt, at Knudsen er niveauer over Anderson.
Er Kahl så også bedre end Tingager eller er Bech bedre end Carstensen?

Knudsen og Anderson er to meget forskellige spillere, hvor Knudsen er en fantastisk motor og vildt vigtig for vores mesterskab, mens Anderson i højere grad er en chanceskabende kreativ spiller. Lidt mere luksusspiller, om du vil. Men i vores system skal du sammenligne Anderson med Arnstad eller Bech. Og jeg vil ikke være uenig med dig i at Arnstad og Bech er bedre end Anderson. De kan bare begge to være på vej væk meget snart og i det lys bliver Anderson interessant at hente tilbage.

Vi skal gå efter spillere, der har potentiale til at være startere, så må der fyldes op med spillere fra akademiet. Det lader også til at være den vej CV er gået indtil videre.
Andersson har helt sikkert niveauet til at være omkring start-11, og så tilbyder han noget vi mangler. Evnen til at sætte en mand og skabe noget på egen hånd. Det kan også gøre de andre bedre.

Latest posts

Back