Jeg bliver sikkert ikke populær nu, men jeg er lidt i den anden båd mht. Europa.
15. pladsen på UEFAs rangliste vil selvklart være en gigantisk fordel for FCK og FCM.
Vinderen af ligaen vil gå direkte i play off til CL (mod 2. runde i dag) og dermed være garanteret EL.
Nummer to kommer i CL 2. kvalrunde og vil formentlig være seeded om end modstanderen er tough - hvor de i dag starter i COL 2. kvalrunde (FCM startede i EL i år p.gr.af FCKs double). Nummer 2 vil få svært ved at gå i CL, har fine muligheder for EL, og skal dumme sig for ikke at gå i COL.
Den med for “dansk fodbolds skyld” vil altid være svær. Hardcore fans ønsker intet godt for de andre danske klubber, men der er også dem som bredt interesserer sig for fodbold og som synes det er bedst, hvis de danske klubber klarer sig godt internationalt.
Der hvor jeg godt forstår Neestrup og Thomasberg er, at når dem de (og Danmark på ranglisten) konkurrerer direkte imod (Norge, Sverige, Schweiz, Østrig, Polen etc) godt kan finde ud af at give deres europæiske hold en friweekend - så ville det da være fint, hvis vi kunne gøre det samme. Der er jo en grund til at de andre lande er begyndt at gøre det. Fordi det alt andet lige styrker chancen for at komme langt i Europa. Med vores 7 første ligarunder oveni 6 europæiske kvalifikationskampe, så er det et voldsomt program.
AGF er interessant her. Med en 15. plads på UEFAs rangliste, så vil Danmark gå fra at have 4 til at have 5 hold med i Europa. Eftersom vi har det 4.-5. største budget, så vil vi alt andet lige være en af de klubber, som kan profitere af ét ekstra dansk hold med.
Hvis vi for alvor skal rykke op som klub, så SKAL vi have slået hul indtil et europæisk ligaspil. Det giver direkte indtægter, vores salgbare spillere bliver mere værd, og chancen for at komme ind igen bliver langt større. At slå hul ind handler om trupkvalitet, men handler sq mere om lodtrækningsheld. Så desto flere gange vi er med i bowlen, desto større bliver chancen.
Ja, gabet til FCK og FCM bliver større med en 15. plads. Men vi som klub vil i den grad have gavn af én ekstra plads. Jeg kan på sin vis bedre forstå hvis midter- og bundhold i ligaen ikke ønsker at hjælpe FCK og FCM. Men jeg er lidt forundret over, hvis Jacob Nielsen er bannerfører for ikke at styrke chancen for at nå den 15. plads.
Jeg tror næppe vi i min levetid henter FCK på sportsligt budget. Men hvis vi skal hente FCM, så skal vi matche deres akademi og europæiske resultater. Sidstnævnte bliver umuligt, hvis vi ikke selv er med i bowlen. Vi henter dem ikke alene via kommercielle indtægter, ej heller med nyt stadion.