New posts

Kamptråd Mesterskabsspillet 2026: AGF - FCM, søndag d. 26.4. kl. 20.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 440
  • Views Views: Views 15K
Added to Calendar: 26-04-26

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    66
  • This poll will close: .
Kamptråd Mesterskabsspillet 2026: AGF - FCM, søndag d. 26.4. kl. 20.00
Det er forhåbentlig ikke korrekt, at der er gået en melding ud om at efterkomme en bestemt kritik fra FCM. Godt nok følger Møller den korrupte Infantino i et og alt, men korruption i dansk fodbold tror jeg ligegodt ikke på. Men at FCM kører direkte påvirkningskampagner mod dommerstanden, kan der ikke længere herske tvivl om. Det er en "forretningsmodel".

Jeg vil også gerne se kilde på den påstand @Uglen om at det er blevet nævnt at dommerne skal være lempelige :)
- For så påvirker man dommerne, og så er vi reelt inde i matchfixing

Hov, jeg glemte at svare på denne del af De Stefanos indlæg. Det er fuldt ud muligt, det er en misforståelse fra min side.

Last edited:
Jeg mente situationen i Farum, der kostede et mål.

Det er jo ligegyldigt hvem det er. Der er ikke konspirationer involveret, eller uhled - blot manglende evner, dommere som spillere
Der kan være kritik af mangt og meget. Men hvis vi misser mesterskabet, har det tre hovedforklaringer:

1) At vi ikke hentede en kvalitativ 9’er senest i vintervinduet
2) At truppen var så smal, at de offensive og kreative spillere i de sidste kampe var så brugte, at der kun var løst krudt i bøssen.
3) At garvede spillere som både Hansen og Tingager lavede så store individuelle fejl i slutminutterne i de helt afgørende kampe, hvor netop de skulle have holdt hovedet koldt.

Under alle omstændigheder har det været en fantastisk sæson, hvor vi når det bedste resultat i enten 30 eller 40 år. Men hvis vi ikke vinder mesterskabet i år, er det ikke alle andres skyld.

Så vidt jeg husker, var det i efteråret fremme, at dommerne havde fået at vide, de skulle være lempeligere ved FCM på grund af kritkken.

Som jeg husker det, så blev der sagt "ikke flere fejl". Det er en væsentlig forskel.

Men jeg medgiver da gerne, at det så er sjovt, der sker endnu en fejl hvor Sønderjyske mål bliver underkendt :rolleyes: Det ser bare dumt ud.

Det er forhåbentlig ikke korrekt, at der er gået en melding ud om at efterkomme en bestemt kritik fra FCM. Godt nok følger Møller den korrupte Infantino i et og alt, men korruption i dansk fodbold tror jeg ligegodt ikke på. Men at FCM kører direkte påvirkningskampagner mod dommerstanden, kan der ikke længere herske tvivl om. Det er en "forretningsmodel".

Selvfølgelig spiller de spillet som vi også har gjort ved lejligheder. Det gør vores nuværende træner ikke og man kan bare håbe, at det ikke bliver en bagdel. Det er ikke unormalt men spørgsmålet er om man får noget ud af det.

JN spillede også spillet back-in-the-days men det blev ikke altid taget vel i mod blandt egne fans. Han var dengang nødt til at markere, at AGF var på vej tilbage og der ikke længere skulle gives "fordele" til de store klubber (var det ikke dommerne og Fck han skød på). Det virkede helt klart som en del af gamet og han tog en for holdet - både for profilering af klubben og påvirkning af dommerne.

2) At truppen var så smal, at de offensive og kreative spillere i de sidste kampe var så brugte, at krudtet var tørt.
3) At garvede spillere som både Hansen og Tingager lavede så store individuelle fejl i slutminutterne i de helt afgørende kampe, hvor netop de skulle have holdt hovedet koldt.
Ad 1.: ved slutspillets afslutning var vi det næstmest scorende hold. Jeg delte mavefornemmelse med alle andre i, at vi havde brug for en 9'er, men data sagde for det første at problemet ikke var særligt presserende, og for det andet skulle den rette jo være tilgængelig for de rette penge, ellers var det bare en Badji/Haugen/Kurmniowski version 666.06.
Ad 2: Jeg tænker umiddelbart, det er en fordel med tørt krudt (undskyld, jeg kunne ikke lade den ligge) ;)
Ad 3: Fejl sker - jeg kunne lige så godt hævde at Paddys tre brændte straffespark i starten af sæsonen er årsagen til, at vi ikke bliver mestre. Havde vi scoret på de tre, var vores pointhøst mindst 6 point større.

Der kan være kritik af mangt og meget. Men hvis vi misser mesterskabet, har det tre hovedforklaringer:

2) At truppen var så smal, at de offensive og kreative spillere i de sidste kampe var så brugte, at krudtet var tørt.

Under alle omstændigheder har det været en fantastisk sæson, hvor vi når det bedste resultat i enten 30 eller 40 år. Men hvis vi ikke vinder mesterskabet i år, er det ikke alle andres skyld.
Meget enig, jeg er i hvertfald sikker på at alle - dommere som spillere - gør deres bedst. Nogle gange er man bare ikke bedre i situationen, der er jo ikke tale om uheld som 2 afretninger på et langskud osv.

Det er for letkøbt at bruge manglende 9er køb i vinters som undskyldning. Jeg gentager, hvor mange spillere som blev købt i vinters har været en reel forstærkning for deres klub kontra alle de spillere, der blev hentet?

Som en anden skrev, der mangler generelt 9er kvalitet i Superligaen ja selv FCM vinder måske mesterskabet uden en kvalitets 9er i slutspillet og som Stone Cold er inde på, så scorede vi masser af mål i efteråret.

Der er mange årsager til vi har formøblet et stort forspring på under en uge men jeg kan ikke se 9er problemet er i top 5 af årsager.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad Tonni Adamsen kunne have tilført oppe foran.

Fælles for Knudsen og Adamsen er, de kender ligaen ja Knudsen kender klubben og mange af spillerne, det gør det bare meget nemmere at præstere.

Vi var flere, som gerne så Adamsen men han var jo urealistisk pga. pris og hans ønske om BIF.

Kunne CV have fundet en 9er som leverede fra dag 1, ja det kunne han men sandsynligheden for det ville ske er imo langt mindre end endnu en Kurmi og Haugen case.

Men jeg køber stadig argumentet, vi så stod bedre i næste sæson men som dag 1 forskel, nej der gjorde CV det rigtige og stod ved strategien. En strategi som altså imo er en grundforudsætning for, vi overhovedet er med i kampen om guldet.

Last edited:
Jeg har det ret stramt med alle de der dommer-konspirationsteorier. Jeg er helt overbevist om, at alle danske dommere prøver at dømme neutralt og så godt som de kan. Men de er bare ikke på et internationalt niveau for tiden.

Det jeg derimod tror på, er at indirekte påvirkning betyder noget. Vi kender alle udtrykket, at nu har et hold efterhånden sparet op til et straffespark, eller et gult kort eller whatever. Det burde jo ikke eksistere, men dommere prøver jo netop at dele sol og vind lige og ligesom spillerne kan de også være påvirkede af pres fra trænere eller hjemmepublikum, bare den lille smule, som gør en afgørende forskel. Og det spil forsøger FCM i hvert fald at spille.

Fælles for Knudsen og Adamsen er, de kender ligaen ja Knudsen kender klubben og mange af spillerne, det gør det bare meget nemmere at præstere.

Vi var flere, som gerne så Adamsen men han var jo urealistisk pga. pris og hans ønske om BIF.

Kunne CV have fundet en 9er som leverede fra dag 1, ja det kunne han men sandsynligheden for det ville ske er imo langt mindre end endnu en Kurmi og Haugen case.

Men jeg køber stadig argumentet, vi så stod bedre i næste sæson men som dag 1 forskel, nej der gjorde CV det rigtige og stod ved strategien. En strategi som altså imo er en grundforudsætning for, vi overhovedet er med i kampen om guldet.
Tingene skal, som du selv nævner, ses i en større sammenhæng.

Ville en 9'er gå ind og brænde ligaen af, ikke nødvendigvis, men måske. Ville en god 9'er kunne hjælpe i kampe, f.eks. hvis Serra nu er skadet, ja sikkert. Ville en 9'er være bedre forberedt på Superligaen hvis han fik et halvt år hvor han stille og roligt kom ind på holdet, dét tror jeg også.

Men det valgte man ikke, og i stedet har man problemet til sommer, hvor de tre startere i forsvaret muligvis også skal skiftes. Det er også et valg, og det må man bare respektere at CV synes er den rigtige tilgang. Indtil videre har det jo været det rigtige.

Jeg havde, personligt, nok prøvet at lappe nogle af hullerne lidt på forhånd, men det har den sportslige ledelse ikke ønske, og det respektere jeg fuldt ud.

Dét sagt, så synes jeg egentlig der er flere tilgange der har gjort det nogenlunde fornuftigt i dette forår. Godfrey, Slisz; Adel, Sadio, Birksø og så glemmer jeg sikkert én eller anden.

2) At truppen var så smal, at de offensive og kreative spillere i de sidste kampe var så brugte, at der kun var løst krudt i bøssen.

Hvis jeg maa tilfoje simpelthen manglende kvalitet.
Vores gamle garde var/er Top spillere i superligaen, og flere af dem praesterede paa deres bedste niveau i efteraaret.
i forhold til FCM, saa har de vel en haandfuld spillere hvis topniveau ligger en hylde over Superligaen, spillere som har den ekstra kvalitet til at afgoere kampe paa godt og ondt.
Vi har forsoegt at vinde ved at spille offensivt fodbold, jeg ser FCM som en del mere pragmatiske og kyniske deres tilgang.
Jeg er glad for vores tilgang baade paa og udenfor banen, er det naivt i en mesterskabskamp, maaske?

I et taenkt scenarie, skulle vi spille kontrakbold de sidste 3 kampe og sende Flemming P(den rigtige) og Martin J er tur i medierne og kommentere paa alle tvivls kendelserne hvis det kunne give os en edge? maaske - men det er jo bare ikke der vi er som klub.

Ligesom vi skal laere at spille europaeisk skal vi maaske ogsaa laere at vaere en del af en mesterskabskamp til det sidste.

Men det valgte man ikke, og i stedet har man problemet til sommer, hvor de tre startere i forsvaret muligvis også skal skiftes. Det er også et valg, og det må man bare respektere at CV synes er den rigtige tilgang. Indtil videre har det jo været det rigtige.

Og så er vi tilbage til, vintervinduet er notorisk svært at handle i og især 9ere. Der er ikke en af BIFs spillere jeg ville betale den pris for, de endte med bare et eksempel og nå ja, så har en af de mest nævnte angribere herinde, været et stort flop i FCM i sådan en grad, Steinlein mente, det skulle fortælles offentligt.

Alle kan se vi mangler en 9ere, det er ikke udfordringen men at finde den 9er på et tidspunkt hvor langt, langt de fleste hold rundt omkring har noget at spille for og derfor selvsagt ikke har lyst til at sælge, er udfordringen. En udfordring få sportschefer lykkes med.

Til sommer er der dog ingen undskyldninger, det tror jeg alle er enige i selv CV.

Tingene skal, som du selv nævner, ses i en større sammenhæng.

Ville en 9'er gå ind og brænde ligaen af, ikke nødvendigvis, men måske. Ville en god 9'er kunne hjælpe i kampe, f.eks. hvis Serra nu er skadet, ja sikkert. Ville en 9'er være bedre forberedt på Superligaen hvis han fik et halvt år hvor han stille og roligt kom ind på holdet, dét tror jeg også.

Jeg havde, personligt, nok prøvet at lappe nogle af hullerne lidt på forhånd, men det har den sportslige ledelse ikke ønske, og det respektere jeg fuldt ud.

Dét sagt, så synes jeg egentlig der er flere tilgange der har gjort det nogenlunde fornuftigt i dette forår. Godfrey, Slisz; Adel, Sadio, Birksø og så glemmer jeg sikkert én eller anden.
Det vi har set fra CV indtil videre er vel bevidst superliga kvalitet, selvom Jorgensen indtil nu ikke er slaaet helt igennem, i forholdt til 9eren, saa indikerer rygterne det samme med Uhre(thank fucking god) og Adamsen(desvaerre) - hvis vi simplificerer det som praemissen, saa er udbuddet nok ikke ret stort.

Vi er ved at faa en ret fin ide om hvad Serras niveau/potentiale er, jeg ser det som fint nok, men ikke godt nok til at vaere angriber paa et tophold i suppen.
Jeg tror ogsaa jeg har skrevet det foer, men vi finder vel naeppe en klassisk 9er som PM igen, derfor synes jeg Adamsen var interessant fordi kan umiddelbart kan spille flere roller, samt han har bevidst der er kasser i ham, uden det noedvendigvis er en kommende topscorer i ligaen.

Som jeg husker det, så blev der sagt "ikke flere fejl". Det er en væsentlig forskel.

Tak for at præcisere. Var det ikke flere fejl eller ikke flere fejl, der går mod FCM?

Det er stadig voldsomt problematisk, hvis dommerne har fået indskærpet, at de ikke må lave flere fejl, der går imod FCM. Det giver jo en bias til at dømme alle tvivlstilfælde og 50/50 situationer til fordel for FCM.

Edit. Det er begge dele ifølge podcasten Whistleblower fra 5. Februar.

Så tænker jeg, vi har forklaringen på FCMs dommertække i slutspillet.

Det er jo sindsygt.

Tak for at præcisere. Var det ikke flere fejl eller ikke flere fejl, der går mod FCM?

Det er stadig voldsomt problematisk, hvis dommerne har fået indskærpet, at de ikke må lave flere fejl, der går imod FCM. Det giver jo en bias til at dømme alle tvivlstilfælde og 50/50 situationer til fordel for FCM.

Edit. Det er begge dele ifølge podcasten Whistleblower fra 5. Februar.

Så tænker jeg, vi har forklaringen på FCMs dommertække i slutspillet.

Det er jo sindsygt.

Ifølge beskrivelsen er det formuleret således. Fejl gælder vel begge veje ;)

En dommer fortæller, at det internt er blevet italesat, at der ikke skal laves flere fejl – og slet ikke med FCM involveret.

Men må nok hellere få hørt den.

Har FCM på forhånd aftalt, at de udnytte en mulighed for at stoppe kampen og tage en sag med dommeren ang. tilskuere? Altså et taktisk spil om at lægge pres på dommer og modstander og for at sætte en dagsorden. Konspiration, måske. Men tanken lægger ikke fjern fra mig.

Og så vil falske anklager om racitiske tilråb være et stort problem. Ikke mindst fordi sådan noget omgærdes af omvendt bevistførelse. Og i det hele taget er svært at komme godt ud af for den anklagede.

"av av av av av" startede fordi Johansen (en af dem i det mindste) altid selv råbte "av av av av av", når man røg i græsset. Så den lå til højrebenet. Mediano fik ikke hele den historie med.

Latest posts

Back