New posts

Lidt nyt fra træningsbanen

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 189K
Lidt nyt fra træningsbanen
Det kan vel også bare handle om, at PM er øverst i lønhierarkiet - men at man ønsker en forlængelse, hvor han trapper ud af start-elleve over den næste halve til hele sæson. Med den lønnedgang, det naturligt indebærer.
Det er selvfølgelig en no brainer for AGF at forlænge med PM, hvis man enten kunne blive enige om en 1-årig kontrakt eller en 2-årig med en lavere løn. Den seneste forlængelse kom også meget sent, så det er vel bare tegn på at parterne skal finde et kompromis, hvor de fortsat er et stykke fra. Måske ville det bare være smart af AGF at få forlængelsen på plads, hvis Brøndby sælger Kvistgården og PM bliver favorit til at blive topscorer i ligaen.

Jeg synes dog, at det er meget fattigt for debatten, at en 35-årig med nedadgående niveau (konsensus?), der har lavet 6 mål i åbent spil i 17 kampe er helt uden for diskussion. Det er et FAKTUM, at Patrick Mortensen har niveauet og man er tosset, hvis man våger at ville diskutere det på et debatforum.
Jeg kom til at skrive Gyamfi var et 'bust'. Det er en stramning af hvad jeg mente og forstyrrede debatten - jeg mener han bevæger sig i retning af at blive et bust.

At skrive det som et faktum at PM ikke har niveauet er presset, når han spiller fast og scorer jævnligt, ser jeg som en ærlig fejl i stil med min.

Jeg har PM højere end dig, vurderet på aktuelt niveau, men køber præmissen om, at en yngre 9'er (man rent faktisk har lyst til at benytte) vil give holdet flere muligheder.

Jeg synes dog, at det er meget fattigt for debatten, at en 35-årig med nedadgående niveau (konsensus?), der har lavet 6 mål i åbent spil i 17 kampe er helt uden for diskussion. Det er et FAKTUM, at Patrick Mortensen har niveauet og man er tosset, hvis man våger at ville diskutere det på et debatforum.
Er det ikke et af de mest diskuterede emner her inde for tiden?

Jeg er nok en af dem der forsvarer PM mest herinde, men det kan hænge sammen med at han er anfører og spiller alle kampe fra start (og nærmest til slut). Alle kan da se, at vi har brug for at have et alternativ/supplement og SIB har vel også forsøgt dette i samtlige sommer-transfervinduer. Kurminowski, Haugen, Serra, Badji. Men PM var klart bedre end dem alle (ingen færdig dom over Badji dog). Vi leder stadig efter ham der tager over og i mellemtiden må vi bare glæde os over at PM bliver ved med at høvle mål ind i superligaen. Den dag vi har et alternativ der starter forud for PM vil jeg gætte på, at PM spiller på sin sidste kontrakt. Alternativt stopper han karrieren uden at vi har en til at fylde hullet ud. Den situation håber jeg bare ikke at vi kommer i.

Mit gæt er, at PM også kommer til at være 1. valg hele 2025, hvis ikke skaderne begynder at træde til. Men jeg håber at der kommer en reel konkurrence. Jeg har ikke brug for at nedgøre PMs kvaliteter (ikke rettet mod dig @Stats ) og sende ham videre før vi har et bedre alternativ. Selvfølgelig taber han langsomt niveau og det er kritisk for os, at vi ikke har fundet hans afløser endnu.

Det er selvfølgelig en no brainer for AGF at forlænge med PM, hvis man enten kunne blive enige om en 1-årig kontrakt eller en 2-årig med en lavere løn.
Jeg ved ikke, om det er en selvfølge og en no-brainer. PM har muligvis scoret pænt i 2024, men for det første er en del af de mål altså straffespark. De skal stadig sættes ind, bevares, men de er ikke i sig selv et vidnesbyrd om PMs evner i åbent spil.
For det andet synes jeg, han er begyndt at tabe mange af sine dueller på midten af banen. Det har - i mine øjne - være en medvirkende årsag til vores relativt blege afslutning på efteråret; at vi ikke længere havde den stensikre opspilsstation, hvis presset blev for hårdt. Vores ventil er væk, og derfor mister vi for mange bolde og bliver presset mere end godt er, i ret lange perioder af kampene. Hans afspil er heller ikke topklasse længere, synes jeg ikke.

Jeg knuselsker den mand og mener i ramme alvor, han er den bedste anfører klubben nogensinde har haft. Han er eksponent for den virkelig gode, sunde kultur, der hersker i truppen og klubben. Han er gennemført sympatisk, til et punkt hvor modstandernes fans ikke engang kan hade ham - kun hans evner til at score imod dem, og han leverer altid 100%. Problemet er måske bare, at hans 100% er blevet lidt lidt til at være på banen i 90 minutter i alle kampe. Det ser ud som om, han lige har mistet de få procenter, der gjorde ham nær-usårlig for bare et par sæsoner siden.

Vi gør ham bare ikke nogen tjeneste ved at drive den form for rovdrift på ham, som det er sket i efteråret (og til dels også i foråret).

Jeg håber han forlænger, med accept om, at hans rolle på banen bliver mindre, men hans rolle i truppen forbliver intakt. Og så håber jeg at han og Uwe får en god snak om, at 60 minutter er der til, her i foråret, hvor han så overhovedet ikke økonomiserer med kræfterne, men til gengæld kommer ud efter en time (senest), og så får Badji lejlighed til at blive spillet lidt mere ind.

Men i min bog er det hverken en selvfølge eller en no-brainer at forlænge. Det kræver at han er indstillet på, at spilletiden bliver mindre...

Men i min bog er det hverken en selvfølge eller en no-brainer at forlænge. Det kræver at han er indstillet på, at spilletiden bliver mindre...
Det har han allerede udtalt flere gange at han er indstillet på. Han har også givet udtryk for, at han gerne vil kunne gå på banen på det nye stadion og det vil da forhåbentlig betyde at han er med som reserve til den tid.

Lige nu spiller han dog tæt på 90 min. hver gang og hvis jeg var PM, ville jeg da også tage udgangspunkt i det i kontraktforhandlingerne. Man kan sagtens sige, at det ikke er en no brainer at give ham en 2-årig forlængelse med udgangspunkt i at han er en sandsynlig liga-topscorer og skal lønnes derefter. Så det skal parterne have lov til at drøfte. Men ved at vente presser AGF måske også PM lidt. Han vil helt sikkert gerne fortsætte, men en uheldig skade vil være tæt på katastrofal for ham i forhold til det her spil. Jeg håber at de bliver enige om et ekstra år på vilkår som er fair for PM. Måske endda en potentiel lønforhøjelse der afhænger af spilletiden.

Det har han allerede udtalt flere gange at han er indstillet på. Han har også givet udtryk for, at han gerne vil kunne gå på banen på det nye stadion og det vil da forhåbentlig betyde at han er med som reserve til den tid.

Lige nu spiller han dog tæt på 90 min. hver gang og hvis jeg var PM, ville jeg da også tage udgangspunkt i det i kontraktforhandlingerne. Man kan sagtens sige, at det ikke er en no brainer at give ham en 2-årig forlængelse med udgangspunkt i at han er en sandsynlig liga-topscorer og skal lønnes derefter. Så det skal parterne have lov til at drøfte. Men ved at vente presser AGF måske også PM lidt. Han vil helt sikkert gerne fortsætte, men en uheldig skade vil være tæt på katastrofal for ham i forhold til det her spil. Jeg håber at de bliver enige om et ekstra år på vilkår som er fair for PM. Måske endda en potentiel lønforhøjelse der afhænger af spilletiden.
Jeg kan sagtens følge dét argument, at Patrick Mortensen sidder med nogle kort på hånden der hedder
-10 mål i sæsosnen indtil videre
-Haugen, Serra, Kurminowski, Grønning og Duin kunne ikke slå mig af
-næsten fuld tid hele tiden
-anfører

AGF sidder og siger
-indskifter
-for gammel
-ikke anfører

osv osv osv

Måske løsningen egentlig er, at man giver Patrick Mortensen ½ år til den løn han er på nu, og så skal efteråret 2025 vise om det er Patrick Mortensen der tager fejl, eller AGF der tager fejl

Jeg kom til at skrive Gyamfi var et 'bust'. Det er en stramning af hvad jeg mente og forstyrrede debatten - jeg mener han bevæger sig i retning af at blive et bust.

At skrive det som et faktum at PM ikke har niveauet er presset, når han spiller fast og scorer jævnligt, ser jeg som en ærlig fejl i stil med min.

Jeg har PM højere end dig, vurderet på aktuelt niveau, men køber præmissen om, at en yngre 9'er (man rent faktisk har lyst til at benytte) vil give holdet flere muligheder.

Jeg er i tvivl om intentionen af dit indlæg. Jeg svarede Tryllerik.

Jeg synes i øvrigt ikke, at jeg tager fejl og kan ikke se, hvor I debatten jeg skulle signalere det.

Jeg kan sagtens følge dét argument, at Patrick Mortensen sidder med nogle kort på hånden der hedder
-10 mål i sæsosnen indtil videre
-Haugen, Serra, Kurminowski, Grønning og Duin kunne ikke slå mig af
-næsten fuld tid hele tiden
-anfører

AGF sidder og siger
-indskifter
-for gammel
-ikke anfører

osv osv osv

Måske løsningen egentlig er, at man giver Patrick Mortensen ½ år til den løn han er på nu, og så skal efteråret 2025 vise om det er Patrick Mortensen der tager fejl, eller AGF der tager fejl
Altså en præstationsbetinget kontrakt?

Jeg er i tvivl om intentionen af dit indlæg. Jeg svarede Tryllerik.

Jeg synes i øvrigt ikke, at jeg tager fejl og kan ikke se, hvor I debatten jeg skulle signalere det.
Fair, jeg fik hændelsesforløbet lidt galt i halsen - det var ikke dig der fremturede med hvad der var Fact / Faktuelt forkert

Intentionen var at forsøge at få din dialog med Tryllerik guidet fra om hvorvidt PM er god nok nu og mod, hvad man kunne vinde med en anden i stedet.

At Patrick Mortensen ikke har fået forlænget sin konkrakt endnu. Det havde ledelsen sjovt nok travlt med, da det var Henrik Dalsgaard. Hvis ledelsen mente, at Patrick Mortensen udenfor enhver tvivl har niveauet, havde man nok fået styr på det. Jeg tror i øvrigt, at det ender med en forlængelse. Det ændrer bare ikke på, at det ikke er en no brainer.

Et debatforum som dette består 98% af det du kalder "synsninger". Subjektive vurderinger af holdets, spillernes og ledelsens indsats. Vi har ikke adgang til ret megen data. Debatten foregår næsten udelukkende ved øjemålstest. Der ville ikke eksistere et forum uden "synsninger".

Jeg anerkender fuldt ud, at mange ser Patrick Mortensen som en (stadig) fremragende angriber, at Uwe værdsætter ham mere end jeg, at han fortjener snor for sin tid i AGF og der kan være problemer med at finde en erstatning. Jeg anerkender også, at du anser målscoringen for et altoverskyggende parameter for en angriber (du vil i hvert fald ikke diskutere de andre). Jeg synes, at det er meget mere komplekst.

Jeg anfægtede at du decideret skriver han ikke har niveauet. Det synes jeg hans output i mål i hele 2024 taler sit eget sprog omkring. Som jeg også har skrevet andre steder, så skal der ske noget omkring hans rolle, men jeg går til angreb på at du dømmer ham helt ude; for det gør du når du skriver at han “ikke har niveauet” - det er decideret forkert.

Du tager også hans straffespark ud af ligningen, hvilket er et klassisk greb for at nedgradere hans præstationer. Synes du skal gå ind og gense det straffespark imod SIF i det 83 minut fra runde 17. Det er høj høj klasse. Hans mål imod Lyngby hjemme i år, tæller også blandt de 3-5 bedste han har lavet i den hvide trøje i min bog - men jeg bryder mig ikke om synsninger når vi taler i de absolutte som du gør. Her vil jeg gerne holde mig til facts. Her er PM stadig blandt de bedste i ligaen målt på mål Per minut.

At AGF ikke har kunne finde en afløser er et stort problem, men du kan ikke nedgradere hans præstationer på den måde i min optik, den kritik er i virkeligheden møntet på den afgående sportschef. AGF får i den grad hvad de betaler for hos PM, også selvom han ikke kan løbe fra en sikkerhedsvagt i Føtex og hvad han ellers har af mangler i sit spil.

Du tager også hans straffespark ud af ligningen, hvilket er et klassisk greb for at nedgradere hans præstationer.

Jeg har til gode, at få nogle argumenter på hvorfor man er en god angriber fordi man er god til at sparke straffespark. Måske du har dem?

Når jeg piller straffespark fra, er det ikke for at nedgøre PM men jeg holder stædigt fast i, straffespark ikke siger noget om en spillers kvaliteter i åbent spil. Det gælder PM, det gælder alle som sparker straffespark.
Dernæst bliver det heller ikke retsvisende, når du samtidig siger, han er blandt de bedste målt på mål per minut, for her sammenligner du med alle angribere, også dem som ikke sparker straffe.

Jeg har et. Han sparker dem i mål. Det er ikke mere kompliceret
Det er der de fleste af os bliver uenige med dig - det gør ham ikke til en bedre angriber i det resterende spil ;)

Alle hold bør have mindst en spiller på holdet som kan det men det behøver ikke nødvendigvis være en angriber. Har holdet flere der er rigtig gode til det, er det ikke nødvendigvis en angriber der får chancen - det gør ham ikke til en dårligere angrebsspiller, end ham der sparker straffe:whistle: Det er lidt det din argumentation ligger op til.

Han har været suveræn på straffe og det er en fantastisk egenskab at have. Tak for det🙏💪

Latest posts

Back