New posts

Hvilken fodboldregel skal ændres?

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 135
  • Views Views: Views 10K
Hvilken fodboldregel skal ændres?
Jeg har tænkt over spørgsmålet. Jeg tror ikke vi kommer af med VAR igen og jeg er heller ikke sikker på, det er vejen at gå. Men jeg kunne godt drømme om, at man tog det alvorligt, når man taler om "klar og tydelig". Det ville i min bog betyde, at hvis man skal bruge mere end - f.eks. - 30 sekunder på at finde fejlen, så er den hverken klar eller tydelig og kendelsen på banen står.

Last edited:
Det fundementale og filosofiske problem med VAR er at det sætter Claus Bo Larsens berømte "paragraf 18" (fingerspidsfornemmelsen) ud af spil. Den hvor dommeren kunne påstå at have misset et lortestraffe/snæver onside/spark til flaske/etc. i god tro fordi det var det der var bedst for kampen.

Dommerens vigtigste funktion har altid været at være en dygtig kampleder der kan fordele sol og vind lige med de menneskelige redskaber en god leder har. Når det er op til mennesket at vurdere kan mennesket flytte grænsen efter forgodtbefindende. VAR definerer grænsen i granit.

Vi har uden tvivl fået et spil der er mere efter reglerne end før. Spørgsmålet er så om det klæder fodbold at blive spillet efter reglerne SÅ grundigt. Eller er reglerne overhovedet lavet til at blive fulgt SÅ grundigt?

Fodbold er et flydende, lavtscorende spil; I modsætning til nærmest alle andre sportsgrene. Og netop derfor er det blevet det mest populære spil på jorden. Fodbold er én lang vurdering hvor der gives og tages. Fodbold spilles med flydende overtid. Fodbold spilles med kæmpe følelsesudbrud ved scoring. Jeg er vokset op med som det allerførste at kigge på dommeren når der scores: peger han på midten er der mål - done deal! Det findes ikke mere. Det er et grundlæggende tab jeg ikke tror vi endnu har set bare 5% af konsekvensen af.

VAR er kommet for at blive, men vi forstår slet ikke hvor meget det har rokket båden endnu. Michael Johansens drøm om kun at fjerne de værste 10% af fejlene var en illusion. Når man tager linealen frem vil grænsen altid blive defineret sort/hvid - selv når den ikke er det.

Se MEMs mål mod FCK. Jeg kan sagtens acceptere en 10cm offside, men jeg anerkender ikke VARs evne til at måle 10cm (i øvrigt uden at opgive +/- intervallet eller opløsningen ved ciffer efter komma, hvilket er komplet useriøst hvis man ved bare en lille smule om metrologi), og så føles det lige så uretfærdigt som en fejlagtig dømt offside. Faktisk værre, for denne var ikke dømt med et menneskes sanser.

Jeg tror man har glemt fodboldens raison d'être i denne jagt på større præcision. Er jeg mindre frustreret nu end før VAR? Jeg er sgu ikke sikker... men jeg ved positivt at prisen har været skyhøj!

Ja, lidt mindre rigide regler vil være en god ide. Måske en kombi af alder og antal kampe, før en spiller bliver låst. En etableret landsholdsspiller skal ikke kunne skifte nationalitet efter min mening.
Men med en masse penge kan man jo sagtens lave et hold af ikke-etablerede landsholdsspillere, der kan konkurrere med andre lande der forsøger at klare sig med god struktur og talentudvikling. Selv hvis det er halvvejs et old boys hold, kan det give en overhånd mod nogle små fodboldnationer. Der kan måske være nogle justeringer man kan lave, som man også har gjort før, men det vil være ødelæggende for landsholdsfodbold hvis man fx ser et Qatar-hold besat af spillere der ikke lige var gode nok til at spille for de store lande men gerne ville nationalisere så de kunne komme til VM og i øvrigt have en masse penge for det. Det er vigtigt det er noget andet end klubfodbold på den måde.

Men med en masse penge kan man jo sagtens lave et hold af ikke-etablerede landsholdsspillere, der kan konkurrere med andre lande der forsøger at klare sig med god struktur og talentudvikling. Selv hvis det er halvvejs et old boys hold, kan det give en overhånd mod nogle små fodboldnationer. Der kan måske være nogle justeringer man kan lave, som man også har gjort før, men det vil være ødelæggende for landsholdsfodbold hvis man fx ser et Qatar-hold besat af spillere der ikke lige var gode nok til at spille for de store lande men gerne ville nationalisere så de kunne komme til VM og i øvrigt have en masse penge for det. Det er vigtigt det er noget andet end klubfodbold på den måde.
Vi taler vel stadig spillere, som har en eller anden familiær tilknytning til det andet land.

Optagelser fra VAR rummet, der er noget udemokratisk i at der sidder nogen et eller andet sted og afsiger domme der rigtigt ofte afgør fodboldkampe, og så kan vi ikke høre hvad der bliver talt om. Man kan hurtigt komme til at tænke på de rævekager, og opkald fra dommerformanden der kan have afgørende indflydelse på hvem der vinder mesterskabet. Det ville man være ude over med reel åbenhed omkring VAR.

Last edited:
Vi taler vel stadig spillere, som har en eller anden familiær tilknytning til det andet land.
Det kan godt være, jeg misforstod der måske lidt, det er selvfølgelig bedre i det mindste ikke at gå tilbage til en tid hvor man ret ubesværet nationaliserede spillere. Men der var også engang hvor man fx i Italien havde en masse oriundi, de her spillere fra fx Argentina der stillede op for Italien fordi de havde en italiensk bedsteforælder. Luis Monti spillede vm-finale for både Argentina og Italien og Puskas er også et berømt eksempel på en spiller der skiftede til Spanien efter mange landskampe for Ungarn. Men i så fald er reglerne vel ikke så stramme? Man er ikke låst af ungdomslandskampe og op til tre seniorlandskampe før man fylder 21 (med visse begrænsninger) og kan vist også stadig skifte til et land uden familiær tilknytning efter tilstrækkeligt mange år i landet, hvis der ikke er landskampe efter man fyldte 21. Så grundlæggende skal man beslutte sig når man fylder 21.

Edit: I de to eksempler Mikkel_K nævner ville de vist i øvrigt heller ikke have været låst efter reglerne i dag. Så det er jo også regler man forsøger at justere henad vejen så spillerne ikke låses for tidligt og der kan spekuleres i det hos forbundene, men man skal heller ikke have for mange af de her spillere hvis tilknytning er en bedsteforælder der emigrerede engang, så der kunne man måske i stedet overveje at stramme lidt så det kun er forældrene der tæller. I sidste ende har de fleste jo altså stadig kun én mulighed.

Effektiv spille tid

Behandling = 5 min ude
Gult kort = 10 min ude

1 dags Karantæne ved 5. gule
2 dage hvis man når 10 gule, 3 dage ved 15

Altid gult kort (10 min ude) ved professionelt frispark, hvilket umuligt kan være i spillets ånd (jeg hader det med at tage en for holdet og stoppe en kontra)

Brændt straffe = målspark, så vi slipper for slåskampe på kanten af feltet.

Hånd på i feltet, hvis bolden ikke har retning mod mål = hjørnespark og gult kort.

Fjern offside - flere mål og man kan juble med det samme (med mindre hands og frispark).

Det tror jeg, vil give mere defensivt spil. Det vil være mit gæt, at holdene vil stoppe med at stå med en højforsvarslinje og så risikerer vi også flere planløse afleveringer opad banen, hvis afstanden mellem forsvarslinjen og midtbanen bliver for stort.
Kan allerede se Riddersholm og David få stiv diller ved tanken.

Effektiv spilletid - 2 x 35 minutter.
Gult for film - især hvor man tager sig til hovedet, når man er ramt på hoften OG de situationer, hvor man hyler som en stukkengris og løber en sprint sekunderne efter.

Fjern offside - flere mål og man kan juble med det samme (med mindre hands og frispark).
Jeg tror, 2x30 er nok. Bolden er sjældent i spil mere end en time for nuværende.

Ville meget gerne have mere spilletid, fremfor al den tidsudtrækning men er i tvivl om løsningen.
Jeg så meget gerne at ved såkaldte hovedskader, hvor dommeren ikke straks stopper spillet, enten pga voldsomheden af situationen/skaden og hvis der ikke fløjtes for frispark; skal den skadede spiller bliver udenfor i 3 min. ( styres af 4. dommeren ) + dommeren skal lægge tid til...min begrundelse er, at der er alt, alt for megen blødsødenhed ift " skader " hvor det handler om strategiske pauser i stedet for noget ift helbredet.....nu blander jeg cykling ind i emnet (!!): Se hvad en spinkel cykelrytter kan holde til....altså fodboldspillere er nogle tøsedrenge. Ja, ja jeg er ikke politisk korrekt, men.....
Man kan også bruge de to ekstra udskiftninger til at give unge talenter spilletid
Synes det her er et yderst interessant forslag....de 2 sidste indskiftninger må f.eks ikke være fyldt 21 år...

Nå kan se jeg har "quotet" gamle indlæg....anyway....

En mindre justering er reglen om hovedskader. Samtlige klubber har maksimalt udnyttet reglen til egen fordel.
Den er svær at gøre noget ved, men når spillere der får et spark over skinnebenet tager sig til hovedet og får spillet stoppet er der noget galt.

Så jeg ved ikke præcist hvad man skal gøre. Måske lade det være mere op til dommerens skøn.
Jeg kan godt lide den måde det blev håndteret på i Viborg kampen - Spilleren skal selvfølgelig have behandling på banen, men tiden stoppes, og spilleren skal ud over sidelinjen bagefter, indtil “han er helt klar” til at komme på banen igen, og jo mere fake skaden ser ud, jo længere tid går der før dommeren vurderer at han er “helt klar”.

Når der så bliver lagt 10 minutter til i den anden ende, så genovervejer Jakob Poulsen nok, hvor meget han skal motivere spillerne til at trække tiden. Så på den måde er det ikke en fordel at få “skader” og det vil i højere grad, kun være reelle skader der afbryder spillet.

Det andet er lidt farligt, fordi selv spilleren selv, kan nogen gange ikke vurderer om der er noget mere alvorligt galt, ved f.eks. hovedskader. Men det skal balanceres, for det må heller aldrig blive en fordel at gå og skade sin modstander.

Jeg kan godt lide den måde det blev håndteret på i Viborg kampen - Spilleren skal selvfølgelig have behandling på banen, men tiden stoppes, og spilleren skal ud over sidelinjen bagefter, indtil “han er helt klar” til at komme på banen igen, og jo mere fake skaden ser ud, jo længere tid går der før dommeren vurderer at han er “helt klar”.

Når der så bliver lagt 10 minutter til i den anden ende, så genovervejer Jakob Poulsen nok, hvor meget han skal motivere spillerne til at trække tiden. Så på den måde er det ikke en fordel at få “skader” og det vil i højere grad, kun være reelle skader der afbryder spillet.

Det andet er lidt farligt, fordi selv spilleren selv, kan nogen gange ikke vurderer om der er noget mere alvorligt galt, ved f.eks. hovedskader. Men det skal balanceres, for det må heller aldrig blive en fordel at gå og skade sin modstander.
Det kan stadig bruges til at sænke farten i spillet, men det tid lagt til ved tidsudtræk er generelt fint så. Så må de planlægge udsendelserne efter at der kommer lidt mere tillægstid. Når vi nu har VAR kunne man også godt bruge det til at uddele advarsler for film hvis spilleren tydeligvis ikke er blevet ramt i hovedet. Eller hvis han fingerer en skade tydeligvis meget overdrevet (Bonaldo 😆.)

Latest posts

Back