New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 103K
Den store pisser mig af tråd
Synes sgu det er letkøbte kommentarer om ludomani der ytres i denne tråd - en del under det niveau der plejer at kendetegne dette forum. De fleste med ludomani er unge knægte på gymnasier, handelsskoler osv. - ekstremt påvirkelige overfor at fx BIF indgår sponsoraftale med bettingfirma og legaliserer betting, der fuldstændigt har taget overhånd og breder sig blandt unge.

Det eneste jeg ytrede om ludomani, er at jeg er træt af klynkehistorier i medierne, hvor bettingreklamerne altid bliver peget på som synderen.
Og ja, det er formentlig oftere en journalist på moralens høje hest der har taget den vinkel, fremfor ludomanen selv.

Bliver der først forbud af bettingreklamer, så er alkohol utvivlsomt det næste der bliver gået efter. Det skridt er vist allerede taget i andre Skandinaviske lande.
Og så kan vi godt vinke farvel til Ceres på trøjen - vi skulle jo nødigt risikere at nogle unge mennesker på Viby Gymnasium blev fristet til at drikke 15 Ceres top hver dag resten af livet, fordi de har set Ceres-logoet på Patrick Mortensens trøje.

Det eneste jeg ytrede om ludomani, er at jeg er træt af klynkehistorier i medierne, hvor bettingreklamerne altid bliver peget på som synderen.
Og ja, det er formentlig oftere en journalist på moralens høje hest der har taget den vinkel, fremfor ludomanen selv.

Bliver der først forbud af bettingreklamer, så er alkohol utvivlsomt det næste der bliver gået efter. Det skridt er vist allerede taget i andre Skandinaviske lande.
Og så kan vi godt vinke farvel til Ceres på trøjen - vi skulle jo nødigt risikere at nogle unge mennesker på Viby Gymnasium blev fristet til at drikke 15 Ceres top hver dag resten af livet, fordi de har set Ceres-logoet på Patrick Mortensens trøje.
Der er allerede et omfattende forbud mod reklamer for alkohol. Hvornår har du sidst set en reklame for øl på TV? Tuborg Julebryg og optakten til Champions League kampe er de eneste jeg kan komme i tanker om.
Tobaksreklamer findes heller ikke længere.

Så ikke forbud mod noget? Det er jo bare folk som bliver fristet?

Der er allerede et omfattende forbud mod reklamer for alkohol. Hvornår har du sidst set en reklame for øl på TV? Tuborg Julebryg og optakten til Champions League kampe er de eneste jeg kan komme i tanker om.
Tobaksreklamer findes heller ikke længere.

Hvad TV-reklamer angår synes jeg også det er noget pjat med alle de forbud, men i forhold til relevans for debatten herinde, så er det forbuddene mod hvad private fodboldklubber må reklamere for, der irriterer mig.

Forbud mod cigaretter giver fin mening, da det er skadeligt for 100% af brugerne.
Men betting som 99% af brugerne hygger sig med, det giver ikke mening for mig.
99% af dem der drikker alkohol hygger sig også med det. Derfor er det stadig kraftigt begrænset hvordan man må reklamere for det.

Selvom jeg er et rimeligt liberalt menneske, har jeg det ok. med at man begrænser reklamer for ting som man ved er skadelige og/eller kraftigt vanedannende. Hvor grænsen så præcist skal gå er så en smagssag, men jeg har det sådan set ok. hvis man i et vist omfang begrænser bettingreklamer. Ligesom det ville være fint for mig, hvis man forbyder sociale medier for børn.

Hvor grænsen så præcist skal gå er så en smagssag, men jeg har det sådan set ok. hvis man i et vist omfang begrænser bettingreklamer. Ligesom det ville være fint for mig, hvis man forbyder sociale medier for børn.

Ja, det er i sidste ende en smagssmag.
Det er ikke fordi jeg gå og savner alkoholreklamer (selvom flere af dem faktisk var ganske underholdende) men jeg vil være sur over det, hvis jeg var i industrien.
På samme måde som jeg bliver rasende, hvis et politisk forbud en dag fjerner Ceres fra trøjen.

99% af dem der drikker alkohol hygger sig også med det. Derfor er det stadig kraftigt begrænset hvordan man må reklamere for det.

Selvom jeg er et rimeligt liberalt menneske, har jeg det ok. med at man begrænser reklamer for ting som man ved er skadelige og/eller kraftigt vanedannende. Hvor grænsen så præcist skal gå er så en smagssag, men jeg har det sådan set ok. hvis man i et vist omfang begrænser bettingreklamer. Ligesom det ville være fint for mig, hvis man forbyder sociale medier for børn.
100 pct. af dem, der drikker alkohol, tager skade af det. Det er by far det mest skadelige rusmiddel på markedet: https://www.dr.dk/nyheder/indland/dr3-paa-stoffer-se-listen-over-de-farligste-rusmidler

Edit: Jeg fejllæste grafen. Det er det fjerde mest skadelige rusmiddel, hvis man kigger på den person, der indtager det. Suverænt det mest skadelige rusmiddel, hvis man også inkluderer skader forårsaget af påvirkede på andre personer.

Edit 2: Det er ikke tilfældig forskning, men en artikel i The Lancet, som er et af de suverænt mest anerkendte tidsskrifter.

Du så vel min opfølgende kommentar? der er vel stadig plads til lidt humor?
Det vrimler med indlæg, så nej, det havde jeg faktisk ikke set.

Min pointe kan forklares som følger:

Drikker man en øl, er det en del af vores kultur.

Spiller man på sport, hæver mange øjenbrynene.

Ryger man en fed, tænker de fleste, at man er narkoman.

Giver det mening nu? Hvis man kan styre sit forbrug, er der jo ikke noget problem, og så er det ikke fedt at blive lagt til last for andres "synder".

Ift. skyld og ansvar så anerkender jeg, at impulskontrol kan være svært, og at det ikke (nødvendigvis) er ens egen skyld, at man er modtagelig over for misbrug af impulser.

Men man åbner selv bettingsiden og pilsneren eller køber sit græs og tænder det.

Begge mine forældre er alkoholikere, så jeg har tænkt ofte og længe over den slags. Ikke at det fritager mig for kritik af min holdning, men jeg vil nødig fremstilles som afstumpet, når det modsatte er tilfældet, som jeg ser det. Det er et nuanceret billede, og selvfølgelig er min holdning også emotionelt præget i dette tilfælde.

Nå, men Graulund er ikke ligefrem nuancernes mand, så jeg er da heller ikke vild med den facon, fordi det reducerer samtalen til et slag om absolutter.

Hvad TV-reklamer angår synes jeg også det er noget pjat med alle de forbud, men i forhold til relevans for debatten herinde, så er det forbuddene mod hvad private fodboldklubber må reklamere for, der irriterer mig.
Jeg kan godt forstå den sidste del af din anke.
Den første del, må jeg sige vi er uenige om.
TV reklamer er aktive og designet til at give dig lyst til produktet (at bettingselskaberne så åbenlyst ikke har mig i deres kundesegment er en anden historie, de er alle som én virkelig irriterende).
Så når der sidder en tørlagt alkoholiker i sin egen stue og ser TV, så kan det ikke være rigtigt, at der skal komme nogen ind i hans stue og prikke til hans trang.
Når der sidder en ludoman, der går op i fodbold, så skal han simpelthen fristes før hver eneste halveg af hver eneste fodboldkamp, oven i købet med et produkt, han ikke behøver rejse sig fra sofaen for at købe. Og ludomani er - tag ikke fejl - præcis lige så ødelæggende og stærk en afhængighed, som alkoholisme eller narkomani.

At der er et logo på brystet af en fodboldspiller er derimod, i mine øjne, knap så alvorligt. Jeg kan ikke rigtig se for mig, at alkoholikere falder i, fordi de ser der står CERES på brystet af en AGF spiller. Skulle de alligevel mærke presset, kan de nå at ombestemme sig, inden de rammer kiosken.
Betting reklamer er igen noget andet, fordi du netop kan oprette en profil på få minutter. Der er ikke megen tid til at nå at genvinde fornuften.

Som jeg ser det er problemet, at begge nedenstående udsagn er sande:
Du træffer selv et valg i ethvert sekund og i alle dine handlinger.
Du er ikke altid herre over dine egne handlinger.

Hvis man køber den, handler det nok mest om, hvilke erfaringer man har gjort sig og de konklusioner man har draget her af, hvor den enkelte lige stiller sig i en konkret situation

Det er nok derfor det er svært at gøre noget objektivt rigtigt.

Jeg - som better på stort set alt - skal lige have det her skåret ud i vådt bølgepap og lysende neonskilte.
Altså, jeg kan projicere skylden for mit dundrende underskud videre på alt og alle, selv om det er mit mit-id, min konto og min beslutning at sætte penge på et eller andet tilfældigt væddemål?
Smart.
Eller er det kun noget der træder i kraft når man HAR smadret sin økonomi?
Jeg er i plus og det er fordi jeg kan styre det. Det er jo kun folk der har problemer vi hører om her. Jeg har forberedt mig på at bette andre steder end de danske siges når pop-populismen vinder den her debat og får deres forbud.
For det er der vi ender fornemmer jeg. Det er bare et spørgsmål om tid.

Jeg - som better på stort set alt - skal lige have det her skåret ud i vådt bølgepap og lysende neonskilte.
Altså, jeg kan projicere skylden for mit dundrende underskud videre på alt og alle, selv om det er mit mit-id, min konto og min beslutning at sætte penge på et eller andet tilfældigt væddemål?
Smart.
Eller er det kun noget der træder i kraft når man HAR smadret sin økonomi?
Jeg er i plus og det er fordi jeg kan styre det. Det er jo kun folk der har problemer vi hører om her. Jeg har forberedt mig på at bette andre steder end de danske siges når pop-populismen vinder den her debat og får deres forbud.
For det er der vi ender fornemmer jeg. Det er bare et spørgsmål om tid.

Ved du godt at ludomani er en sygdom?

Latest posts

Back