New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 51K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd
Kent Nielsen giver medierne skylden: https://bold.dk/fodbold/nyheder/kent-nielsen-gar-i-kodet-pa-medier-kom-ind-i-kampen

Det er normalt lidt skørt at skyde på medierne, fordi deres fornemste opgave er at dække alle vinkler. Men jeg kunne nu alligevel godt se, at et sted at starte kunne være, at alle medier blev enige om ikke at vise billeder af pyro. Ligesom man ikke viser baneløbere. Jeg synes man ser en intensivering af hooligankulturen i øjeblikket. Selv Silkeborg og AaB-fans meldes i slagsmål. Og pyro er efter min mening med til at bære den vej, lidt ligesom bløde stoffer kan føre til hårdere stoffer.

Ksdh.dk har haft et glimrende interview med tifo koordinatoren i Aarhus. Et kæmpe stykke arbejde de laver med den ene flotte tifo efter den anden, selv om det helt store udtræk senest mod BIF ikke lykkedes til fulde.

Men i interviewet bliver det hele pludselig lidt uldent, når man skal snakke om pyro. Her får man så at vide, at der er to kasser, og at den ene styres af AGF (den til tifoer) og hvor alt skal godkendes, og at der for de penge ikke kan købes pyro. Men det kan der (åbenlyst) i den anden.

Altså... hvis jeg forstår det rigtigt. De folk der samarbejder med AGF og får alt godkendt, så alt tifo arbejde foregår lovligt, er de samme som med en anden kasse finansierer pyro og sørger for at klubben i snart hver anden kamp får kæmpe bøder p.g.a. pyro og er årsag til, at fanafsnittet lukkes ned, så de selv ikke kan komme til kamp i fanzonen og AGF mister tilskuerindtægter.

Er der nogen herinde der kender fanmiljøet indgående, som kan bekræfte, at det er sådan det hænger sammen? Hvis det er korrekt, så tror da pokker, det er svært at få stoppet ulovlighederne.

Og så har både AGF, fanmiljøet, pressen og selv ksdh.dk et problem, for så tales der med to tunger. Alle fortier sammenhængen, og ksdh.dk og pressen stiller ikke de kritiske spørgsmål om, hvordan dælen det kan hænge sammen. For det gør det jo ikke. Og så har Kent Nielsen alligevel lidt en pointe. Bortset fra, at klubberne tilsyneladende selv også spiller med.

Ny ide: lad idioterne få ret - argumentet fra bonghovederne er, at fodbolden ikke kan leve uden pyro, råben og skrigen, slagsmål og coke.
Den klareste måde at afgøre om det er rigtigt er vel, at den almindelige tilskuer bliver væk!
Bare et års tid.
Hvis deres antagelse er sand, vil der vel være endnu flere sponsorer, penge og liv på stadioner rundt om i landet.
Det da være spændende at se, om deres hypotese holder vand.

Jeg forstår ikke trangen til at ødelægge andre menneskers ejendom men den ser da lidt smadret ud, den bodega som Bif og Fck fans'ene kæmpede udenfor i går.

Det virker som om der bliver steppet op i fan-miljøet eller det vil sige, jeg har svært ved at kalde dem fans. I mandags blev der anholdt 8 men de var vist (nogle af dem i hvertfald) i hooligan-registret, så det var nok ikke taget med for at se fodbold.
Som almindelig fodboldfan finder jeg optrapningen foruroligende og som noget der burde slås hårdt ned på, inden vi når ud i noget som er svært at styre (der er Bif nok tæt på).

Tog han ikke åbenlyst afstand til pyro 😂
Nej, det var ret tydeligt, at han bare ville forsikre folk om, at deres donerede midler gik til tifo alene. Det andet betaler de selv for. Han sagde ikke andet om pyro, men jeg lavede i hvert fald den konklusion oppe i hovedet, at det nok ikke kun var mosaikken på tribunerne som tifo-folkene brugte 10 timer på stadion om at forberede om søndagen.

Det man dog skal have in mente når BIF/FCK mødes er at det bliver mere end hooligans. Det er jo nærmest bandekonflikter man ser på åben gade dækket ind under "fodbold fans".

De hiver jo alt ind fra diverse sub miljøer når de mødes.

Det sgu virkelig sørgeligt

Helt enig.

Var ude til noget spisning i Albertslund forrige weekend, og stødte på en 20-25 unge mænd i sådan nogle egen lavede brøndby støtte trøjer.

De var tydeligvis på det ene og det andet, og på flere af deres trøjer stod der "mexigang" brøndby. En kort google søgning viste mig at det er en Bandidos støttegruppe.

Så de har intet med fodbold at gøre, det er bare endnu en platform til at begå vold.

Nej, det var ret tydeligt, at han bare ville forsikre folk om, at deres donerede midler gik til tifo alene. Det andet betaler de selv for. Han sagde ikke andet om pyro, men jeg lavede i hvert fald den konklusion oppe i hovedet, at det nok ikke kun var mosaikken på tribunerne som tifo-folkene brugte 10 timer på stadion om at forberede om søndagen.
Samme konklusion har jeg lavet og der virker til at være et meget stor personsammenfald. Det går desværre ud over tifo-kassen i mit tilfælde - gider ikke støtte den opførsel.

Få nu arbejdet på en lovliggørelse, hvor det kan fyres sikkert af. Har Norge ikke snart nogen erfaringer som kan bruges?
Men det er måske ikke så sjovt, hvis man nu gerne vil være sej karl og lave lidt ballade.

Jeg forstår ikke trangen til at ødelægge andre menneskers ejendom men den ser da lidt smadret ud, den bodega som Bif og Fck fans'ene kæmpede udenfor i går.

Det virker som om der bliver steppet op i fan-miljøet eller det vil sige, jeg har svært ved at kalde dem fans. I mandags blev der anholdt 8 men de var vist (nogle af dem i hvertfald) i hooligan-registret, så det var nok ikke taget med for at se fodbold.
Som almindelig fodboldfan finder jeg optrapningen foruroligende og som noget der burde slås hårdt ned på, inden vi når ud i noget som er svært at styre (der er Bif nok tæt på).
Det er så dumt. Der har i hvert fald været mange episoder det seneste stykke tid. Og fælles for dem alle sammen, er at begrundelserne for 'protesterne' eller 'opbakningen' er ret søgte og ikke holder i byretten. I begge tilfælde gælder, at der findes mange lovlige måder at protestere samt vise opbakning på.

Jeg hører til dem der mener at klaphatten er højdepunktet i fankulturen herhjemme. Jeg gad virkelig godt se en klaphat i blå-hvide farver. Hvis hver klub fik lavet en i sine farver kunne alle os andre tage sådan en på og vise vores stille (og lovlige) protest mod tumperne. Se det gad jeg godt se :)

Bold's chefredaktør siger det egentlig meget godt. Jeg kunne dog ikke finde den på bold.dk så måske den kun er på EB.

bliver urolighederne gjort til et problem mellem fans og politi. Men der glemmer de altså noget langt mere essentielt: Det handler om trygheden ved at gå til en ganske almindelig fodboldkamp.

Jeg kan forstå på de to klubber, at de gør meget for at komme problemet til livs, men jeg kan samtidig konstatere, at de ikke evner at identificere mange af de maskerede fans, når det for eksempel handler om pyroteknik på stadion.

Det har derfor været helt rart at kigge mod udlandet de seneste uger og måneder, hvor Anderlecht har bandlyst en fangruppering fra udekampe i Europa League, da otte fans fra den gruppering lavede stor ballade.

• Like
Reactions: fsc
Er der nogen herinde der kender fanmiljøet indgående, som kan bekræfte, at det er sådan det hænger sammen? Hvis det er korrekt, så tror da pokker, det er svært at få stoppet ulovlighederne.

Altså om de mennesker der bruger en masse fritid på gratis at sætte tifoer op, tage the Farum en mandag aften og ellers sørger for en fantastisk kulisse hjemme og ude er de samme som godt kan lide pyro? Det tror jeg godt du kan regne med. Jeg ved dog også at der er 100% rene linjer ifht de penge der bliver brugt på tifoer og de lys de selv køber. Dermed ikke sagt at ham der bliver interviewet ser sådan på det.
Betaling for pyro gør de selv af egen lomme, den tifo som stadion fuckede op i sidste uge var betalt af tifo-kassen som administreres af AGF.

Last edited:
Gad vide om det kan være så snedigt, at de bandekriminelle bruger fodboldkampene og de villige “ultras” til at betale regninger overfor politiet og “samfundet”? Og gad vide om der skulle være miljøer indenfor politiet der tager handsken op og også bruger lejligheden til lige at få afregnet et par skyldnere?
I ved, sådan lige om Tøffes sorte bog.
Og gad vide om det bare har grebet om sig og blevet noget, som staten, det officielle Danmark, snart ikke mere kan undsige sig at handle på?

Edit: Men det kan jo også være at bander og rockere har fundet ud af en måde at være organiseret på, som det er svært at forbyde eller ramme, sådan som det efter hvad jeg har læst er sket i italiensk fodbold, efter cosa nostra-forbillede

Det hjælper jo heller ikke på problemet, at Camilla Martin som det første og overskyggende tema skal kommentere på røg og tændstikker. Man kunne som TV-station jo også fokusere på kampen og ignorere det andet. De står på tribunen og følger transmissionen og timer deres gejl så det stydes af som TV-billederne ruller ud. Drej kameraet den anden vej.

"Vi kan jo ikke ignorere....". Jo, det kan I jo faktisk godt. Camilla Martin er helt ude af kontrol. Hold dig nu til manus og fodbold, for hulen.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back