New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 51K
Status
Not open for further replies.
Det ser faktisk rigtigt, rigtigt skidt ud for AGF og vagterne, det der kommer frem i den historie. Når vagterne bare ser helt passivt til både når det bliver forberedt og når der står tre efternølere og svinger med nogle romerlys, så får man jo indtrykket af at klubben pisse ligeglade med at det sker. Og det får JNs fordømmelse til at klinge voldsomt hult. Om ikke andet kan man da håbe, at presset efterhånden bliver så stort, at der bliver ryddet op i de brådne kar - både blandt fans og vagter m.m.

For rigtig mange år siden arbejdede jeg som frivillig i gul jakke inde på stadion. Lidt inden kampen sluttede stillede jeg mig ned på løbebanen som jeg så tit havde gjort. Foran mig stod nogle lømler, hvor jeg fandt ud af at en af dem havde tænkt sig at løbe ind på banen. Jeg vendte mig om og gik hen til den nærmeste vagt og fortalte mig, at vedkommende bag mig med det og det signalement havde tænkt sig at løbe ind. Vagten sagde tak, men at han ikke måtte gøre noget, hvis lømlen rent faktisk løb ind.
Han løb forbi mig (jeg flyttede mig, som jeg var blevet instrueret i) og vagten forsøgte ikke at fange ham.

Måske havde vagterne forskellige beføjelser?

I Lyden af GF havde de besøg af formanden for TIFO-gruppen, som nævnte, at de havde brugt ti timer om søndagen på at forberede tifoen på tribunerne. Det er ikke svært at se, hvordan man så kan gemme en kasse med fyrværkeri. Men som tifo-manden gjorde meget ud af at understrege: Det er to forskellige kasser, der betaler for tifo og pyro.
Det er faktisk dejligt betryggende at vide at det er AGF, som administrerer TIFO-kassen, så man fortsat kan donere penge uden at de bliver brugt på ulovlige midler.

I Lyden af GF havde de besøg af formanden for TIFO-gruppen, som nævnte, at de havde brugt ti timer om søndagen på at forberede tifoen på tribunerne. Det er ikke svært at se, hvordan man så kan gemme en kasse med fyrværkeri. Men som tifo-manden gjorde meget ud af at understrege: Det er to forskellige kasser, der betaler for tifo og pyro.
Hvis man reelt har en "kasse" der betaler for pyro, så siger det vel en del om hvor organiseret det er?

Kan godt være jeg har været naiv, men må erkende jeg er en smule skuffet over, hvor organiseret det virker til at være og hvor ligeglad klubben tilsyneladende har været siden det får lov til at foregå frit foran vagterne. For så er det jo ikke nogle autonome tosser der står bag men derimod den organiserede fanscene - med stiltiende accept fra klubben.

Nærmest alt ved historikken omkring brugen af pyro og især klubbens ageren er alarmerende. Man har tilladt en spiral af hårdere og hårdere adfærd, men mon ikke det ændrer sig nu? Jeg tror ikke, vi er de eneste der kan se, hvordan miljøet flytter sig i samme retning, som det er sket i FCK og måske især Brøndby. Og der skal vi ikke hen.

Jeg håber, klubben vågnet op, og tager hårdt fat om problemet. Og jeg håber, resten af fanmiljøet tager afstand til ikke bare pyro, men også til drugs og aggressiv adfærd, på samme måde som der blev sagt fra overfor White Pride i sin tid. Ingen masker på vores tribuner og alt det der.

Jeg har været en del af stemningsafsnittet i mange år og jeg kender også til de to kasser. Den til pyro, er ikke en som alle nødvendigvis kender til og er ikke "offentlig".

Det lyder rigtig fint, at det er to forskellige kasser - det ville jeg også skynde mig at sige :ROFLMAO: Må få hørt den podcast en af dagene.

Jeg kan sagtens se, at de kan gemme en masse pyro undervejs i deres process men det skinner også klart igennem at de bakker op om det og deltager (når man har to kasser). Derfor giver det i min verden ikke rigtig mening at støtte.

JN's udmeldninger klinger også hult og man må formode der har været en stiltiende accept. Hvis det er der vi er, så har klubben fortjent hver en bøde de har fået og vil få i fremtiden.

Vagterne har nok fået en generel instruks om at de ikke skal optrappe konflikter med fansene og det har de så vurderet at ville ske hvis de brød ind i mængden og hev folk ud. Derfor tog man nogle stykker oppe bag. Det er forståeligt man helst ikke vil i håndgemæng med egne fans, men det er åbenbart heller ikke holdbart at give de umodne fans så vidde rammer.

Jeg er lidt overrasket over, at folk herinde er overraskede over, at

1) Det her er sket med AGF og andre klubbers stiltiende accept i årtier
2) vagterne ikke griber hårdt ind (det gjorde de i OB til en kamp - og det endte ikke godt (https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...r-vagter-flere-har-faaet-brandskader/10173105)
3) At det selvfølgelig er organiseret ift afbrænding og finansiering - 60 romerlys tændt synkront kræver selvfølgelig aftaler og penge.

2) vagterne ikke griber hårdt ind (det gjorde de i OB til en kamp - og det endte ikke godt (https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...r-vagter-flere-har-faaet-brandskader/10173105)
3) At det selvfølgelig er organiseret ift afbrænding og finansiering - 60 romerlys tændt synkront kræver selvfølgelig aftaler og penge.
En anden foreslog walkout ved maskering. Hvis det kunne lykkes, ville det være muligt ikke at fange uskyldige i krydsilden.

Jeg tror ikke, det kommer som nogen overraskelse. Men jeg tror, at det endelig er ved at gå op for klubberne, hvad det er for et monster, der har udviklet sig, mens de kiggede den anden vej. Og her er pyro jo bare en del af et større problem.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back