New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Den store EM ‘24-tråd
I øvrigt; er jeg den eneste der sidder og tænker, at Albert Grønbæk ville pynte ufatteligt meget på landsholdet? Dynamik, fart, målfarlig… (ja ja, ved godt at han er i Norge og jeg er farvet GF’er - men jeg synes han må være tæt på en udtagelse efter slutrunden).
Der er andre som mener det Danske landshold mangler fart (og naturligvis står overfor generationsskiftet).

I øvrigt; er jeg den eneste der sidder og tænker, at Albert Grønbæk ville pynte ufatteligt meget på landsholdet? Dynamik, fart, målfarlig… (ja ja, ved godt at han er i Norge og jeg er farvet GF’er - men jeg synes han må være tæt på en udtagelse efter slutrunden).

I min verden burde han også være i betragtning - det er dog sjældent noget jeg siger højt, da jeg også er bange for om jeg er farvet.

Men at udtage en spiller fra den norske liga, bliver nok over Hjulmands lig. En bænkplads i en sexet klub vil øge hans chancer.

I min verden burde han også være i betragtning - det er dog sjældent noget jeg siger højt, da jeg også er bange for om jeg er farvet.

Men at udtage en spiller fra den norske liga, bliver nok over Hjulmands lig. En bænkplads i en sexet klub vil øge hans chancer.
Du mener som f.eks. Jesper Lindstrøm?

Vil tro Grønbæk er et lille stykke fra endnu, men han har da nok været inde i en udvidet bruttotrup på 30-35 spillere. Men han er nok bagved spillere som Dreyer og Bruun Larsen, der trods alt har præsteret flot i noget større klubber/ligaer.

Et tysk medie har skrevet om Danmark, at vi er vanskelige at score på, vi minder om Schweiz på den måde, og at vi havde fortjent sejren mod England. Det betyder lige lidt mere, når det ikke kommer fra et medie, der har følelser i klemme.

Jeg synes vi har spillet et gruppespil som aldeles ikke er prangende men lige præcis godkendt på resultatet. Jeg syntes vi spillede virkelig godt mod England, og dén kamp giver mig håb for kampen mod Tyskland.
En kamp hvor vi i øvrigt kan træffe lutter rigtige beslutninger fra nu af, og stadig tabe stensikkert. Men også en kamp, hvor vi kan udnytte deres defensive udfordringer og snyde hele fodbold-europa og gå videre til at få bøllebank af Spanien.
Danmark er bedst som undertippet imod store nationer, der spiller godt. De hold som spiller deres eget spil og ikke fokuserer så meget på at ødelægge Danmarks, som mindre nationer typisk gør.

Det er i øvrigt meget udansk at spekulere i tiltag, som virker usportsligt. F.eks. at tilrage sig gule kort for at komme i en bedre 1/8 finale. Til VM i 86 gav holdet den fuld gas i alle kampe og var mere interesseret i at vise verden, at man kunne slå Uruguay 6-1 is stedet for at vinde 3-0 og spare kræfter til senere kampe. Imod Tyskland (stadig i 86) sparede tyskerne mange spillere, da de var videre og spekulerede i næste kamp, mens danskerne bare kørte på. Andre hold som Spanien og Italien er som regel klar over, at turneringen kan blive lang og økonomiserer med kræfterne. Det gjorde danskerne ikke og røg som bekendt ud til Spanien med 5-1. Det erkender flere af spillerne fra dengang i dag, men de siger også, at hvis de stod i samme situation igen, så ville de gøre det samme. Fuld gas hele vejen. Så kan man i det mindste se hinanden i øjnene bagefter og bedre acceptere et uventet eller for tideligt nederlag.

Det bliver en stor mundfuld at skulle møde Tyskland i Dortmund, men det bliver første kamp, hvor holdet for alvor kan slippe håndbremsen, hvis den ellers har været trukket undervejs. Presset ligger på tyskerne.

Danmark er bedst som undertippet imod store nationer, der spiller godt. De hold som spiller deres eget spil og ikke fokuserer så meget på at ødelægge Danmarks, som mindre nationer typisk gør.

Det er i øvrigt meget udansk at spekulere i tiltag, som virker usportsligt. F.eks. at tilrage sig gule kort for at komme i en bedre 1/8 finale. Til VM i 86 gav holdet den fuld gas i alle kampe og var mere interesseret i at vise verden, at man kunne slå Uruguay 6-1 is stedet for at vinde 3-0 og spare kræfter til senere kampe. Imod Tyskland (stadig i 86) sparede tyskerne mange spillere, da de var videre og spekulerede i næste kamp, mens danskerne bare kørte på. Andre hold som Spanien og Italien er som regel klar over, at turneringen kan blive lang og økonomiserer med kræfterne. Det gjorde danskerne ikke og røg som bekendt ud til Spanien med 5-1. Det erkender flere af spillerne fra dengang i dag, men de siger også, at hvis de stod i samme situation igen, så ville de gøre det samme. Fuld gas hele vejen. Så kan man i det mindste se hinanden i øjnene bagefter og bedre acceptere et uventet eller for tideligt nederlag.

Det bliver en stor mundfuld at skulle møde Tyskland i Dortmund, men det bliver første kamp, hvor holdet for alvor kan slippe håndbremsen, hvis den ellers har været trukket undervejs. Presset ligger på tyskerne.
Handlede kontroversen i Mexico ikke mere om at vi kunne have mødt Marokko fremfor Spanien, altså faktisk lidt den snak der har været om de gule kort til dette EM. Jeg tror nu også der kan være en pris at betale for at gøre sig ringere end man er, og i dette tilfælde kan man også sige at næste modstander ville have været mindst lige så svær når Slovenien nu møder Portugal. Hvis vi skulle noget skulle vi have forsøgt lidt mere for at vinde kampen og det er ærgerligt at Danmark ikke rigtig har en god lang kontramaskine.

Ikke lige det billede der bliver tegnet af Kasper Hjulmand og Morten Wieghorsts landshold, men en helt fortjent kåring.
Ja, bare vi dog kunne have spillet lige så spændende fodbold som de andre hold i vores gruppe... Men det havde nok krævet at vi havde gravet os ned i eget felt, ligesom Slovenien og Serbien gjorde i store dele af kampene mod os.

Jeg forstår simpelt hen ikke den der præmis / bortforklaring om at Slovenien og Serbien er velspillende hold.
De er totalt elendige og har elendige spillere. Vi burde have vundet klart over begge, men er bare endnu mere elendige pga. Hjulmand/Wieghorsts røvsyge spil.
Vi har 1000x mere talent end vi viser.
Nej, de har da (heller) ikke meget spillemæssigt at byde på, men som hold har de jo gjort det godt nok til at volde England og os besvær. I sidste ende er det dog England og os der slutter nr. 1 og 2, som forventet.

Det er jo ikke fordi Danmark har sprudlet, men The Athletic har måske mest kigget på antal scorede mål og bedømt ud fra det? Jeg var skuffet over Serbien som jeg synes har en del glimrende spillere, men der var ikke meget fodbold i dem. Danmark var bedst mod England, måske hjælper det at være de undertippede, men måske hjælper det også på vores spil at modstanderne vil list mere. Det vil være sensationelt at slå Tyskland, så det regner jeg bestemt ikke med, men det kunne da være interessant at se om vi virker spillemæssigt bedre igen i sådan en kamp.

Ja, bare vi dog kunne have spillet lige så spændende fodbold som de andre hold i vores gruppe... Men det havde nok krævet at vi havde gravet os ned i eget felt, ligesom Slovenien og Serbien gjorde i store dele af kampene mod os.
Gjorde vi ikke det i 2 halvleg af begge kampe mod de to hold?

Det kan selvfølgelig være selektiv hukommelse men jeg husker det som om de havde langt bedre styr på os i begge 2 halvlege og vi var mere pressede. Enten fordi vi er ved at spille os i gang, fordi trænerne laver taktiske ændringer eller vi spiller på det uafgjorte resultat.

Jeg forstår simpelt hen ikke den der præmis / bortforklaring om at Slovenien og Serbien er velspillende hold.
De er totalt elendige og har elendige spillere. Vi burde have vundet klart over begge, men er bare endnu mere elendige pga. Hjulmand/Wieghorsts røvsyge spil.
Vi har 1000x mere talent end vi viser.

Seriøst?

Har du set andre kampe i det her em? Belgien, Portugal, Frankrig, Holland, Spanien, ja England fra vores egen gruppe har svært ved at slå de her hold som graver sig ned.

Det er så crazy en holdning til vores landsholds niveau at sige vi burde have vundet nemt og dem vi har mødt er elendige.

Hvis man mener vi har 1000 gange mere talent end vi viser, så forstår jeg godt man er skuffet.

Folk overvurdere bare holdets spillere for vildt.. At vi er blant de 16 sidste er der hvor niveau er.. Altså et sted imellem det 10-14 bedste målt på niveau, spiller for spiller. Der er altså ikke mange verdensklassespillere på vores hold..

så kan man altid håbe at mentaliteten og taktisk forståelse kan bringe holdet længere.

vi er et hold der kan drille de bedste i verden på dagen, men også tabe til nummer 25-50 på verdensraglisten på dagen.

Vi har imo én verdensklassespiller og det er AC. Eriksen på hans bedste dage, holder stadig høj international niveau, det samme gør PEH på hans bedste dage. Thats it. Resten af truppen er en mellemting mellem blød mellemvare og god international niveau.
Så er der nogen som forhåbentlig kan tage skridtet op som en Hjulmand og Højlund men pt. har vi ikke en ny Eriksen på vej.

Vi må bare erkende, at sådan er det for et lille fodboldland men fordi vi har været forkælet med 80er landsholdet, 92 EM vinderne og andre fine slutrunde resultater, så er der urealistiske forventninger til hvad et dansk landshold skal opnå. Ingen udenfor DK vil i ramme alvor nævne os som EM vindere heller ikke som outsider og med rette.

Vi har imo én verdensklassespiller og det er AC. Eriksen på hans bedste dage, holder stadig høj international niveau, det samme gør PEH på hans bedste dage. Thats it. Resten af truppen er en mellemting mellem blød mellemvare og god international niveau.
Så er der nogen som forhåbentlig kan tage skridtet op som en Hjulmand og Højlund men pt. har vi ikke en ny Eriksen på vej.

Vi må bare erkende, at sådan er det for et lille fodboldland men fordi vi har været forkælet med 80er landsholdet, 92 EM vinderne og andre fine slutrunde resultater, så er der urealistiske forventninger til hvad et dansk landshold skal opnå. Ingen udenfor DK vil i ramme alvor nævne os som EM vindere heller ikke som outsider og med rette.

Enig, godt skrevet.

Der er andre, meget større europæiske lande, som ikke har været ved en slutrunde i årevis. Vi er med stort set hver eneste gang.

Jeg synes skam ikke vi spiller spændende fodbold, langt fra, men vi er med, og alene det giver en helt særlig stemning hver anden sommer. Spørg i Sverige og Norge hvad de ville vælge.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back