New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 266K
Den store økonomitråd
Så lader jeg det bare passere. Igen en "top x liste" i EB, hvor man uden nuancer og kontekst kan få helt forskrugede billeder hvis man ikke lige dykker ned i det.
Det fremgår nu rimeligt tydeligt af artiklen, at den handler om kompensation for aflyste arrangementer i perioden 6. marts - 31. august. Også underrubrikken handler om aflysninger. Denne pulje er jo kun én blandt flere kompensationspakker. PSE har givetvis fået flere penge i lønkompensation end AGF, da de har langt flere ansatte. Lalandia har ikke haft adgang til denne pulje, da deres nedlukning jo ikke handler om aflyste arrangementer, men til gengæld har de sikkert afgang til andre puljer.

Derfor er det sikkert urimeligt at sælge historien som, at AGF har søgt om flest offentlige midler, men til gengæld rigtigt at AGF har søgt om flest midler *fra netop denne pulje*. For en gangs skyld så synes jeg dog faktisk ikke, at EB forsøger at sælge historien som mere, end den er.

Hvis der absolut skal laves en historie her, så er der i min verden to vinkler:

1) AGF har søgt om mindst 5-7 millioner kroner mere, end man har budgetteret med i egne regnskaber. Den negative vinkel på dét vil være, at man måske har søgt mere aggressivt og optimistisk, end man selv egentligt tror på. Går den, så går den-metoden. Uden at kende de nærmere omstændigheder aner jeg ikke, om der er kød på den vinkel. Den positive vinkel er til gengæld, at hvis ansøgningen går igennem er AGF sikret en solid opjustering af regnskabet i indeværende regnskabsår - helt 'gratis'. Så kan man vel drømme om et lidt mere velpostret transferbudget.

2) Den kritisk-moralske: Hvis sponsorer, nogle af dem selv sikkert presset økonomisk pt,, samt velmenende fans har betalt støttepenge til klubber, der efterfølgende viser sig at få 100pct refusion fra det offentlige, så kan der nok godt være snerten af en kritisk historie. Det er måske ikke så galt i de tilfælde, hvor man har støttet sin egen klub - altså, det kan godt være, at det som fan er mærkeligt at betale ekstra alene for at gøre et stort overskud større, men det er trods alt penge, der kan styrke den klub, man holder med - men det virker lidt mere bizart at købe støttebilletter i en konkurrerende klub som fx Lyngby, hvis denne slet ikke lider noget tab. Hvis jeg var journalist, ville jeg da grave i de her mulige historier.

[Der er den tredje mulighed, nemlig at fx sponsoraftaler har været indgået på visse betingelser - altså, at fx AGF skal betale tilbage, hvis det senere viser sig, at man var berettiget til offentlig kompensation. Der er dog mig bekendt ikke noget, der har antyder den model]

Uha. Jeg er ikke sikker på ar AGF på nogen måde er rykket så meget, at problemerne med at komme i medaljespillet er helt fortid.
Der ligger imø en usikkerhed i de relativt mange lejede spillere.
Holdet er ikke uden tvivl en fast top-6 klub, hvis de er væk.

Du har ret.

Pga potentiel afgang af diks, kamil, højer, blume - uden at få penge i kassen, er vi måske ikke så sikkert top5 klub som jeg måske føler vi er. Vi hænger i hvert fald sammen med FCN (som altid gør det pga den crazy ungelinje med 16-17-18 årige i start11).

Smutter Jon eller andre får vi mønt til erstatningerne.

Det afgørende er naturligvis om vi har penge (løn og evt. transfer) til at finde afløsere vi kan udvikle hurtigt på.

MJ og Arzani har vi ikke brugt, men der skal alligevel bredde spillere ind og dække for dem. Buba klarer vi med Backman retur. Albert har løbende taget over for Bror - og brandhof og duncan tilbage gør bredden er fin centralt. Måske kan vi også allokere Alberti nd i mellem til kanten når det brænder på der.

Jeg tror meget på Lassen (men svært at sige 100% hvor han er og om han er klar som andetvalg) og synes Munks er nogenlunde god ift at være i top6. Men et skridt ned ift Diks der er en top1-2 spiller. Samme med Kamil og Højer. Ser helst Diks bliver eller vi køber en stærk.

Venstreback synes jeg egentlig PC har ageret i rettig omhu med Gers, hvis ellers han kan holde sig skadesfri. Men det er ikke nogen let sag at finde en stærk

Heldigvis er der mange keeper emner der er måske er indenfor rækkevidde: jesper hansen, rinne kan ikke være så dyr længere med et år tilbage. Gryte kan være et mellemspil inden DGA, Rønnow en mulig bombe (men nok mere i bif end agf desværre), horsens og søe har et par interessante keeper der også kunne være mellemspil inden DGA er klar. Kalle kan også blive et emne, hvis PC napper Kamil.

Vi er nr 3 på tv-penge med 9,5 mio.

1 Brøndby 14,2 mio. kr.

2 FC Midtjylland 10,1 mio. kr.

3 AGF 9,5 mio. kr.

4 FC København 9,4 mio

5 Randers FC 6,3 mio. kr.

6 OB 6,0 mio. kr.

7 SønderjyskE 6,0 mio. kr.

8 AaB 5,8 mio. kr.

9 FC Nordsjælland 5,8 mio. kr.

10 Vejle 5,2 mio. kr.

11 AC Horsens 4,1 mio. kr.

12 Lyngby 3,8 mio. kr.

Last edited:
Udover længslen efter titler, så bliver de kommende 12 eller 13 kampe yderligere voldsomt nerveslidende af det faktum, at der netop i år sker en ekstrem økonomisk adskillelse mellem de klubber, der kommer i CL- eller EL-gruppespil, og dem der ikke gør.

Der bliver talt om op til 100 mio. for bare at komme i EL-gruppespillet, hvilket vel aldrig har været 'nemmere' end i år. Når det spidser til i kampen om 1./2. pladsen og også pokaltitlen, så bliver der konkurreret om langt flere penge, end vi er vant til. Det ville være en drøm af en timing, hvis AGF tog røven på de andre netop i år. Det kan blive en af de der hændelser, der definerer de næste 4-5 år for en klub.

Tænk hvordan det må være for AaB-fans at sidde og kigge med nede fra fra nedrykningsspillet, mens vi henter tv-penge og måske europagevinster på en helt anden hylde end dem. Det er et sandt skrækscenarie for dem.

Udover længslen efter titler, så bliver de kommende 12 eller 13 kampe yderligere voldsomt nerveslidende af det faktum, at der netop i år sker en ekstrem økonomisk adskillelse mellem de klubber, der kommer i CL- eller EL-gruppespil, og dem der ikke gør.
Det kan blive en helt afgørende forskel. Tænk sig hvis vi som klub (der allerede har overskud), kan få et gevaldigt boost oveni. Som GF'er tør man næsten ikke drømme om det🙏

Fsc kom med et godt link i en anden tråd - der er også en problemstilling eller to.
Dagens vigtigste læsning. Og tænk, at den slags er mere relevant for AGF end nedrykningsslutspil:

https://www.mediano.nu/oversigt/202...ISSC3skB_h9T81WUIaDFg_0sm1sPn7TEvDFKZOcI1Ejqg

Og hvilken helt utrolig planlægning, der så i eftermiddag er smidt oveni bålet: hjemme mod BIF i næstsidste runde, før vi møder FCM på vores yndlingsbane i Herning.

Jeg siger ikke, at det ikke allerede kan være long gone på det tidspunkt. Men HVIS vi stadig er med i kampen, når vi når næstsidste runde, så er det med afstand de mest spændende dage i 25 år.

Last edited:
Det kan blive en helt afgørende forskel. Tænk sig hvis vi som klub (der allerede har overskud), kan få et gevaldigt boost oveni. Som GF'er tør man næsten ikke drømme om det🙏

Fsc kom med et godt link i en anden tråd - der er også en problemstilling eller to.
Gennemgangen i Mediano tydeligør hvor vigtig det er, at AGF kommer i Pokalfinalen.

Er det mod SønderjyskE, i deres nuværende forfatning, så er der 60/40 procents chance for en sejr. Er det mod FCM er der nok tættere på 40/60. Vinder vi pokalen står den på Conference League, som minimum, og i et efterår hvor der igen må komme folk på stadion kan det resultere i et par udsolgte kampe. Taber vi til FCM, og vinder de så mesterskabet, er vi i Conference League med en trejdeplads.

Så fokus på pokalen, samt et ønske om, at FCK bringer den nuværende form - eller mangel på samme - ind i Mesterskabsslutspillet, således en trejdeplads er realistisk.

En økonomi allerede i balance, 20 millioner i Conference League samt store salgsemner peger virkelig i den rigtige retning for AGF.

Last edited:
Hvis der var nogle fremsynede fodbld-ledere i det østjyske, der ville indse at i geografisk-teori er randers, horsens og silkeborg forstæder til Århus som drivkraft for den økonomiske udvikling for den østjyske befolknings økonomiske vækst og levevilkår.

Så ville de indse det ikke er dem og os, ligesom det er heller ikke er dem og os med Århus C, nord, syd og vest.

Smæk budgetterne sammen AGF Østjylland, så ville man med dags varsel ramme 160 mio i lønbudget, og dermed være tættere på FCK økonomisk - end bif og fcm ville være på os.

Plus vi ville stå med et tilskuer gennemsnit på 25.000 og det ville rive flere med i medvinden, så der altid ville være udsolgt med 30.000 på vores nye stadion.

JYSK er alligevel både en Århus virksomhed med sponsorbase i Silkeborg osv osv, vores direktør er gammel Randers mand (sportschefen også, vores 6er), og vores leder på banen Hausner er Horsens-dreng. Og så havde Simon Kjær, Rønnow, Kasper Dolberg, Robert Skov og mange flere også været osv osv.

Vi spiller alligevel i rødt som udebanetrøje, og vi kan vel også have lyseblå og gule udebane trøjer. Pokalkampe kan flyttes de vores 3 nabobyer og lægge nogle træninger, happenings og træningskampe der også.

De 3 naboklubber bliver alligevel bare elevator-hold mellem superligaen og 1 div fremover. Randers har lige en sjælden optur denne sæson, men kan være rykket ned om et år ligesom Esbjerg osv gjorde.

Personligt har jeg ikke det der had til Århus Fremad, Skovbakken, Brabrand, Horsens, Randers og Silkeborg - ser alle som naturlig fødekæde for AGF og opland-forstæder til Århus.

De rigtige lokalopgør er mod Vejle - og i udlandet ville man også kalde opgør mod AaB og Ikast lokalgør, der er jo kun en cykelturs vej på en havelåge for Kejser John :cool: Og fjenderne er ikke dem der, det er FCK og Bif. Ikast og Stein (gammel AGFer uden succes) har kun sværdet til låns....

PS - det er jo ikke fordi JYSK støtter Snif at de kan tiltrække gode medarbejdere - det er jo fordi de har har hovedsæde i Århus og regionen er stærk. Samme gælder jyskebank, randers reb og hvad der ellers findes i det østjyske.

Nå ja vi kan også bare selv forløse vores potentiale :)

Hvis der var nogle fremsynede fodbld-ledere i det østjyske, der ville indse at i geografisk-teori er randers, horsens og silkeborg forstæder til Århus som drivkraft for den økonomiske udvikling for den østjyske befolknings økonomiske vækst og levevilkår.

Så ville de indse det ikke er dem og os, ligesom det er heller ikke er dem og os med Århus C, nord, syd og vest.

Smæk budgetterne sammen AGF Østjylland, så ville man med dags varsel ramme 160 mio i lønbudget, og dermed være tættere på FCK økonomisk - end bif og fcm ville være på os.

Plus vi ville stå med et tilskuer gennemsnit på 25.000 og det ville rive flere med i medvinden, så der altid ville være udsolgt med 30.000 på vores nye stadion.

JYSK er alligevel både en Århus virksomhed med sponsorbase i Silkeborg osv osv, vores direktør er gammel Randers mand (sportschefen også, vores 6er), og vores leder på banen Hausner er Horsens-dreng. Og så havde Simon Kjær, Rønnow, Kasper Dolberg, Robert Skov og mange flere også været osv osv.

Vi spiller alligevel i rødt som udebanetrøje, og vi kan vel også have lyseblå og gule udebane trøjer. Pokalkampe kan flyttes de vores 3 nabobyer og lægge nogle træninger, happenings og træningskampe der også.

De 3 naboklubber bliver alligevel bare elevator-hold mellem superligaen og 1 div fremover. Randers har lige en sjælden optur denne sæson, men kan være rykket ned om et år ligesom Esbjerg osv gjorde.

Personligt har jeg ikke det der had til Århus Fremad, Skovbakken, Brabrand, Horsens, Randers og Silkeborg - ser alle som naturlig fødekæde for AGF og opland-forstæder til Århus.

Nå ja vi kan også bare selv forløse vores potentiale :)

Man kan nogle gange undre sig over hvorfor du overhovedet interesserer dig for AGF og fodbold. Det virker til at du synes bedre om reglerne i håndbold og nu vil du gudhjælpemig også skide på 141 års historie, for lidt kortsigtet succes.

Jeg fattes ord.

Haha ja det kan du have ret i :)
Og forstår fint din pointe.

Jeg har hjertet i AGF og Århus. Jeg vil sammenligne det med at der også var kræfter der var imod AGF skulle gå ind i betalt fodbold i 1978. Der var også gymnastisk kræfter der ikke mente AGF skulle have fodbold på programmet endnu længere tilbage. Også kræfter mod at AGF skulle være fuldtids, da Bif i efteråret 1985 blev det.

Der var også voldsomme kræfter i AGF mod at vi skulle agere som de andre og tegne lange kontrakter, næ nej det skulle være 1-2 års. Og så kom Bosman og tog flere års arbejde natten over.

Og der har været sure opstød over at vi skulle have folk fra Randers NP, PC, JN og mange flere.

Vi har også givet afkald på vores flotte hvide trøje og spiller i alle mulige udebane farver.

Også give afkald på kun at have danske spillere - vi er fyldt op med udlændinge, og til jubler dem.

I de senere år en kæmpe sammenrend af københavnske spillere og ledere - fx morten karlsen er østerbro dreng fra 93 et stenkast fra FCK.

Vores konge der hiver i sværdet David er fra skagen og spillet hos næsten alle vores konkurrenter: aab, ob fcm osv - og ærke fck'er.

Vi sælger vores klub på den kapitalistiske børs og ejes også af nogen fra KBH, og førhen en rigmand på solkysten.

Vi har ikke noget problem med at hente sponsorer i Kbh.

Førhen har vi alligevel hentet tilskuere fra hele Jylland og talenter. Og gør det stadig.

Hvis man nu er AGF-fan og bor i Randers, Vorbasse eller Gentofte er man vel lige så god en fan som en som mig der bor 1200 meter fra Fredensvang?

Konklusion
Hjertet er der hvor det hører hjemme.
Og folk der kommer udefra til AGF bliver jo hvide og bærer det i sig :)

Nå ja det var også bare en tanke - det sker alligevel aldrig at man samler kræfterne i det østjyske. Synes var det var en visionær tanke at lege med ift at udfordre FCK.

Men vil de andre (horsens-randers-snif) ikke komme til os - må vi æde dem :)

PS
Det med regler og dommere - har aldrig rigtig optaget mig, det er noget nyt pga VAR, men gider ikke bruge mere enegi på det. Har altid haft en den holdning det udligner dig over en sæson og at det er noget man ikke kan ændre på. Sket er sket. Men det har været grotesk at kigge på i denne sæson både for fodbolden og AGF. Og gider heller ikke fremover.

Man kan nogle gange undre sig over hvorfor du overhovedet interesserer dig for AGF og fodbold. Det virker til at du synes bedre om reglerne i håndbold og nu vil du gudhjælpemig også skide på 141 års historie, for lidt kortsigtet succes.

Jeg fattes ord.

Forhåbentlig er det også mest ment som en bizar joke. Jeg tror, vi har passeret en epoke i aarhusiansk fodboldhistorie, hvor der stod et lille vindue på klem for sådan nogle 'visioner'. Jeg tror og håber, at det aldrig bliver muligt igen.

Det er et af de værst tænkelige skrækscenarier i mit liv. Jeg tog meget meget 10 pandemier mere i træk, før jeg ville vælge hellere at lade GF fusionere med nogen som helst.

Forhåbentlig er det også mest ment som en bizar joke. Jeg tror, vi har passeret en epoke i aarhusiansk fodboldhistorie, hvor der stod et lille vindue på klem for sådan nogle 'visioner'. Jeg tror og håber, at det aldrig bliver muligt igen.

Ja præcis til begge ting. Og ingen behøver frygte det sker. Men tanken er interessant om vi æde Østjylland igen. I starten af betalt fodbold - var de tre klubber ikke noget og næsten kun fødeklubber for AGF og mange tilskuere tog fra de 3 byer.

Indrømmet eller ej - vi er desværre presset af lokal konkurrence om talenter, sponsorer og tilskuere som faktisk burde være i AGF. Og det har nok spillet en større rolle end vi lige tror.

Håbet er at få dem sat af og de 3 klubber indser de skal være divisionsklubber og ikke superligaklubber.

Og synes det er en interessant leg hvis vi kunne få det budget på 160 mio og delvist tilskuerne og talenter derfra.

Tror i øvrigt også AGF har noget stort på vej, hvis vi kan få lagt afstand til fcn, ob og aab, så vi er færdige med at vippe på kanten af top6. Vi kan hurtigt være der igen. Der er kun 5-10 mio i forskel lønmæssigt. Det er en skade til Hiljemark og Lucas A som JN flere gange har udtrykt det.

Nå jeg ved jo godt jeg blev henrettet på denne tanke - og fint nok :) kommer ikke til at kommentere en masse på det, så kan jeg næppe lave andet denne weekenden hehe

Et andet kuriosum er at det også var meget visionært og mødte kæmpe modstand, da man opkøbte bondemandens mark i Fredensvang og med håndkraft samlede sten fra marken for at få lavet fodboldbanerne.

Mange mente det var at sælge ud af sjælen at flytte fra Dalgas Avenue i 41 - væk fra byen og ud på landet. Sjælen var væk.

I dag er Fredensvang sjælen mere end noget andet.

Der er i øvrigt det problem, at man desværre ikke kan lægge alle 4 klubbers budget sammen sådan lige.

Nok kan man måske hente mange af sponsor og tilskuer indtægterne, og måske opnå en 2+2 = 5 effekt (her så teoretisk 2+1+1+1 = 5+ mere)

Positivt set kan det rykke mere med sig og give måske 10 fordi det hives op på national niveau, men kan også ende med mange vender et sådan projekt ryggen og man kun får halvt udbytte og kun få følger over i AGF.

MEN på desværre får man jo ikke alle indtægterne 4 gange fra tv-placeringespengene, så man kan ikke bare lægge alle budgetter sammen og sige man har 160 mio lønbudget.

Og er fint med at mange vil mene jeg tror for meget på AGFs brand og tiltrækningskraft, når jeg tror på at man i horsens, randers og silkeborg vil holde med AGF. Men hvis de andre byer bakkede op og man sørgede for rose samarbejdsklubberne så ville det godt kunne holde. Hvis alle føler de er en del af succesen. Ligesom AGF i dag gør meget ud af sende ros til samarbejdsklubberne.

1) Det bedste ville være hvis vi bare kunne æde dem sportsligt - og få dem ned i 1 div permanent. (håber vi kan gør det over tid)
2) Næstbedste være de var samarbejdsklubber og spillede ca. 1 div
3) Tredje bedste ville være fusion med AGF som navn (men den ville de nok ikke købe)

Var det løsning 2, ville der nok også være nogen i byerne-klubberne der ville få ambitioner om at løsrive sig fra et samarbejde. Ved løsning 3 skal for meget magt afgives og helt ud af divisionerne. Nok urealistisk at lederne i de 3 byer kunne være så visionære at man ville bakke op et regionshold. Og AGF er et for stort brand og historie at lukke ned.

Men hele tanken omkring at sikre noget af kagen (sponsor, talenter og tilskuere) fra hele regionen synes jeg klart skal være AGFs mål. Også at få dem ned i divisionerne hvor de hører til.

Jeg er heller ikke fan af plastic klubberne FC dit og dat.

Savner historiens vingesus fra KB og B1903, men økonomisk og sportsligt ubetinget desværre en succes.

Samme må man sige med FCM. Savner lidt kræmmerne og underdogs'ene fra Ikast fS. Men savner Ikast, KB og 03'erne sig selv, altså fansene? Eller er de glade for fusionerne?

Synes egenlig ikke sammenlægningen af herning og ikast er så unaturlig. Ikke værre end bif, hb køge, vensyssel og andre. Nok mere konceptet og navnene jeg ikke bryder mig om, synes det med at kalde sig FCN og FCM er noget bredt - hvornår får vi FC Jylland eller FC Danmark?

Er man mere i det filosofiske hjørne, kan man nok synes det er bastard-klubber, men det er Vejle B også, navnet er der, men der er ikke meget VB-talentfabrik og lokal forankring længere. Det er en eksotisk rigmand og blandet landhandel af spillere fra alle verdens hjørner. Det samme med SØE og EfB. Samme sker nok snart med hestene.

FCN er en virksomhed hvis mål er overskud mere (99,9%) end sportsligt at vinde noget.

OB og AaB det er da ægte traditionsklubber med lokalt islæt. Ja der er lokal ejer og Hemmingsen-indavl. Men ellers er det jo en kæmpe virksomhed med mange forretningsben. AaB har jeg lidt respekt for med deres nordjyske knejte som fylder godt, men cash flow på nordjysk betyder også noget, at pengene flyder ud af den... og det tilsat 25 år med en del norsk-svenske spillere og nu et sammenrend fra hele Europa og norsk chef.

Det er svært i dag at få øje på romantiske fodboldklubber. AGF er næsten bedste bud sammen med AaB. Dog på børsen begge...

Latest posts

Back