New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 266K
De rigtige lokalopgør er mod Vejle - og i udlandet ville man også kalde opgør mod AaB og Ikast lokalgør, der er jo kun en cykelturs vej på en havelåge for Kejser John :cool: Og fjenderne er ikke dem der, det er FCK og Bif. Ikast og Stein (gammel AGFer uden succes) har kun sværdet til låns....
Ja, for mig er Vejle lokalopgørsMODSTANDEREN....ingen andre. Men største " fjende " er BIF....nok fordi de er en rigtig klub og har i +30 år været større/vigtigere end os for dansk fodbold, godt illustreret ved at mange jyske drenge rendte rundt i pisgule trøjer for en del år siden - dét ser vi heldigvis IKKE mere. Men de nye unge der kommer til skulle gerne købe en rigtig hviid trøje....forhåbenlig pga vi kommer til at indfri de store forventninger.
Og nej, det med cykling til Vejle er sgu nok en kende for hårdt for mig.....men Randers var jeg på cykel til sidste. Fra Egå er det en ok overkommelig tur.....for en mand der har passeret de 60 og iøvrigt ikke dyrker synderlig motion.

For vildt bare at tænke vi skulle slå os sammen med en anden klub..
Selvfølgelig skal vi ikke fusionere med nogen. Men det vil da være fint med Randers i 1. division, med den konsekvens at Thor og Gardin Lis bliver sponsorer i AGF i stedet, ligesom at Jysk selvfølgelig skal støtte AGF og ikke Silkeborg. Jeg er såmænd også villig til at sluge Horsens' 3-stjernede salami.

Selvfølgelig skal vi ikke fusionere med nogen. Men det vil da være fint med Randers i 1. division, med den konsekvens at Thor og Gardin Lis bliver sponsorer i AGF i stedet, ligesom at Jysk selvfølgelig skal støtte AGF og ikke Silkeborg. Jeg er såmænd også villig til at sluge Horsens' 3-stjernede salami.

Tjaa..Med den tanke så ender vi med ingen klubber i Jylland udover os, og så 11 på Sjælland.

Umiddelbart fint for mig eftersom jeg bor herover, men ellers er jeg sådan set ligeglad om det er Randers, Viborg, Silkeborg osv vi spiller mod i Superligaen, I couldnt care less.

Jeg tror iøvrigt slet ikke vi konkurrerer med f.eks Randers omkring sponsorerer.

Helt seriøst, så er denne snak bygget på tankerne om fusion af os og randers, Horsens osv, helt hen i vejret og, heldigvis, uden grobund i virkeligheden.

Last edited:
Tjaa..Med den tanke så ender vi med ingen klubber i Jylland udover os, og så 11 på Sjælland.

Umiddelbart fint for mig eftersom jeg bor herover, men ellers er jeg sådan set ligeglad om det er Randers, Viborg, Silkeborg osv vi spiller mod i Superligaen, I couldnt care less.

Jeg tror iøvrigt slet ikke vi konkurrerer med f.eks Randers omkring sponsorerer.

Helt seriøst, så er denne snak bygget på tankerne om fusion af os og randers, Horsens osv, helt hen i vejret og, heldigvis, uden grobund i virkeligheden.
Jeg tror heller ikke at vi vinder Gardin Lis eller Thor.

Der er dog ingen tvivl om at konkurrencen om sponsorerne og talenterne er større i Jylland end den var i gamle dage. Sidst vi blev mestre, i 1986, bestod den øverste række af 14 hold, hvoraf kun de fem var jyske. To af dem rykkede endda ud. Der er ingen tvivl om at det var lettere for AGF at agere i konkurrencen dengang.

I 1982, hvor vi smed DM i sidste runde var der 16 hold og også kun fem fra Jylland. Vi var eneste jyske hold i top-8

uden grobund i virkeligheden.
Det tror jeg du har ret i.

Tanken var også mest ud at de 4 klubber til sammen har et lønbudget a la FCKs - og at vi skal æde dem. Indrømmer det er drømmetænkning at æde dem. Men vi kan i hvert fald positionere os så godt som muligt i regionen og æde nogle af deres sponsorer, tilskuere, især talenter - og gerne sende dem ud af superligaen. Tænker ikke det er hold som vil blive savnet af hverken os eller andre (kun dem selv).

Tænker egentlig ligaen ser fin ud som den er nu + esbjerg, og så kan randers og horsens være elevatorhold sammen med viborg og andre fra 1 div og skulle der komme 1-2 københanvnsk-sjællandske hold mere, så får du bare et par ekstra hjemmekampe til Sydhavnen :-)

Det er en skrækkelig tanke med en fusion, som jeg ville hade uanset hvor meget den kunne forbedre vores økonomi, som de andre nævnte klubber næppe heller ville være interesserede i, men som faktisk heller ikke tror ville flytte noget overhovedet. Er der noget at vinde ved det, er der mindst lige så meget at tabe. Det ville være en meget unaturlig fusion uden ret megen forankring, hvor dem man reelt overtager ikke vil føle sig hjemme, men hvis man fx tænker sponsorer så er de største, landsdækkende tilgængelige alligevel og de mere lokale vinder ikke meget ved at støtte en klub i en anden by. Hvis fx Jyske Bank skulle føle det var et sted at engagere sig mere, vil det formentlig mere være baseret på at det er en stærkere klub end at Silkeborg er indfusioneret.

FC Århus inklusiv AGF var lidt mere realistisk, dvs en større risiko, men er heldigvis lagt i graven, men man kan tænke den tanke, at hvis det var blevet en realitet og vi havde stået der hvor vi er i dag, havde historien været at det var lige det der skulle til. Nu kan vi heldigvis konstatere at det ikke er sådan det hænger sammen. AGF var dårligt ledet og man havde et anstrengt forhold til en del andre klubber i byen, men problemet var ikke at de næststørste klubber i byen ikke var en integreret del af AGF. Der kan ikke være mange sponsorer der er værd at tale om, der ikke vil være sponsorer i AGF nu, men ville have været det hvis det hed FC Århus. Vi ser endda nu at det ikke er afgørende for at få gjort noget ved stadion. Tværtimod kan det da være at Lind måske havde været mindre interesseret.

Jeg tror sådan set heller ikke det var nødvendigt at skabe bastarden FCK selvom det måske ser sådan ud efterfølgende. Situationen var lidt en anden fordi både KB og B1903, modsat de mindre klubber i Århus, havde reelle traditioner i toppen af dansk fodbold og de kunne nok bedre bidrage med noget hver især, men jeg kan også sagtens forestille mig at de rigtige visionære ledere i den ene eller anden klub kunne have gjort det, især måske i KB med de største traditioner og så var B1903 nok blevet en klub som AB eller B93.

Jeg kender ikke de forhold der var rundt omkring, men generelt er jeg er tvivlende overfor om de nye fusioner reelt er det der har gjort en forskel. Randers Freja og Vorup fusionerede måske pga noget ungdomsfodbold eller lignende, men kunne Freja ikke have udviklet sig på samme måde som selvstændig klub med et samarbejde med andre klubber i området? Havde OB klaret sig bedre hvis de havde heddet inkluderet B1909 og B1913 og kaldt sig FC Fyn? FCM er måske det bedste eksempel på noget det er lykkedes fordi konceptet er at inkludere noget der geografisk er forholdsvist langt væk og fordi Herning, modsat fx Odense ift de mindre byer på Fyn, ikke er helt den samme entydigt store by at orientere sig imod. Selvfølgelig kan der være noget gammelt nag mellem klubberne man kan udglatte, men mon ikke fx Freja kunne have gjort det samme ift Vorup som AGF har gjort ift Skovbakken og Fremad osv, ved at komme i Superligaen og gøre en indsats for at samarbejde med de andre i byen.

Ift byerne lidt længere væk fra Århus tror jeg vi kommer til at vende lidt tilbage til den situation det vist også var før, hvor der bliver en del der med lidt misundelse kommer til at se på AGF som den helt store fjende, sådan som en del har det i Randers, men også mange der kommer til naturligt at orientere sig mod AGF. Når det nye stadion står klar kommer AGF til at kunne tilbyde noget ingen andre udenfor København kommer bare i nærheden af. Det skal kombineres med at være et tophold, men så er det altså helt anderledes stort, med rigtig mange tilskuere, topkampe, internationale kampe, mens AGF-FCK bliver det store øst mod vest eller provins mod hovedstad-opgør. Ligger fx Horsens så og roder rundt i 1. division skal der nok være en del der tager op og ser AGF og bliver indrulleret den vej. Vi kan formentlig også udvikle en stærkere talentafdeling hvor i hvert fald en del af de største talenter søger hen. Med andre ord, hvis vi gør det godt behøver vi hverken fusionere eller spise de nærmeste konkurrenter for mere eller mindre at sætte os på markedet i nærområdet og endda lidt længere væk også.

Ligesom København er Århus også en by med masser af tilflyttere. Selvfølgelig skal vi også have et lokalt fokus, være en del af byen som man allerede har lagt et stort arbejde i og finde de lokale talenter osv, men Århus og AGF er størrelser hvor jeg synes det er helt naturligt at der sidder personer også langt op i organisationen, der er kommet til udefra. Tilsvarende med spillerne, men der er heller ikke mange klubber der har det som et mål i sig selv (men måske som resultat af talentudvikling.) Man behøver heldigvis ikke være fra lokalegnen for at passe ind kulturelt og vi hører jo også gang på gang om hvordan spillere og ledere får klubben ind under huden. Som eksempel får man også det indtryk af en Grabara der som bekendt er en polak der har spillet i Liverpool.

Hele øvelsen med at skabe en fusion hviler jo også (formentlig) på den præmis, at ingen af de fusionerende klubber har en fanbase af betydning.

Det var gældende i Ikast, Herning, Slagelse, Aarhus Fremad, B1903, KB osv. Uanset om det så var en reel fusion eller mere et brandingskifte.

Har man en ægte fanbase, så er øvelsen nærmest umulig pga modstand fra typer som os.

Ligesom København er Århus også en by med masser af tilflyttere. Selvfølgelig skal vi også have et lokalt fokus, være en del af byen som man allerede har lagt et stort arbejde i og finde de lokale talenter osv, men Århus og AGF er størrelser hvor jeg synes det er helt naturligt at der sidder personer også langt op i organisationen, der er kommet til udefra.
Som samfundet har udviklet sig, så har en århusianer vel også ofte mere til fælles med en københavner end en vestjyde. Sådan har jeg det i hvert fald. Jeg har boet i København en række år og jeg vil da langt hellere bo der end i f.eks. Herning. For unge (nyrige) fodboldspillere er storbyen også bare mere attraktiv og derfor ser vi også at ret mange spillere i jyske klubber bor i Aarhus og omegn. Vi har en fordel i forhold til f.eks. FCM og Esbjerg ved at Aarhus er en attraktiv by at bo i.

Hele øvelsen med at skabe en fusion hviler jo også (formentlig) på den præmis, at ingen af de fusionerende klubber har en fanbase af betydning.

Det var gældende i Ikast, Herning, Slagelse, Aarhus Fremad, B1903, KB osv.
KB manglede nu ikke fanbase. Deres problem i forhold til årene før fusionen var at B1903 (som ikke havde fanbase) havde det sportslige overtag. Med fusionen overtog KB vel reelt B1903s trup og dominans mod at det så kom til at hedde FCK. Man spiller på KBs gamle hjemmebane og træner på KBs gamle anlæg.

Som samfundet har udviklet sig, så har en århusianer vel også ofte mere til fælles med en københavner end en vestjyde. Sådan har jeg det i hvert fald. Jeg har boet i København en række år og jeg vil da langt hellere bo der end i f.eks. Herning. For unge (nyrige) fodboldspillere er storbyen også bare mere attraktiv og derfor ser vi også at ret mange spillere i jyske klubber bor i Aarhus og omegn. Vi har en fordel i forhold til f.eks. FCM og Esbjerg ved at Aarhus er en attraktiv by at bo i.
Ja, det er vel lige før de i FCM også skal køre dem ned omkring åen i Århus hvis de har brug for at vise noget andet frem end træningsanlægget... Pengene betyder selvsagt meget og de kan måske bo i Århus og køre til en anden klub, men med byens størrelse følger også flere tilskuere der i endnu højere grad vil blive aktiveret med sportslig succes og nyt stadion og det vil også give noget.
KB manglede nu ikke fanbase. Deres problem i forhold til årene før fusionen var at B1903 (som ikke havde fanbase) havde det sportslige overtag. Med fusionen overtog KB vel reelt B1903s trup og dominans mod at det så kom til at hedde FCK. Man spiller på KBs gamle hjemmebane og træner på KBs gamle anlæg.
Og man kan jo sige det så var en meget naturlig fusion hvor de kunne levere noget hver især, men der var vel ikke noget principielt i vejen for at KB kunne være blevet udviklet alene, selvom man så skulle overkomme en konkurrencesituation med B1903.

Og man kan jo sige det så var en meget naturlig fusion hvor de kunne levere noget hver især, men der var vel ikke noget principielt i vejen for at KB kunne være blevet udviklet alene, selvom man så skulle overkomme en konkurrencesituation med B1903.
Nej, det ville svare til hvis Aarhus Fremad/FC Aarhus (da de var i superligaen) var kommet med en stærk trup og havde placeret sig foran AGF i flere sæsoner i træk, at man så havde skidet på alle traditioner og fusioneret for at få lukket ned for dem. Det viser bare en mangel for respekt for historien, når man finder på den slags snuptags-løsninger. Samme historie har jo trods alt vist, at klubber som AGF, AaB, Vejle, Esbjerg og OB stadig er her den dag i dag og nok også er det om 25 år. Det er jeg ikke sikker på at FCN/FCM er.

Nej, det ville svare til hvis Aarhus Fremad/FC Aarhus (da de var i superligaen) var kommet med en stærk trup og havde placeret sig foran AGF i flere sæsoner i træk, at man så havde skidet på alle traditioner og fusioneret for at få lukket ned for dem.
Både og. Det spøjse ved FCK er at den er skabt på fundamentet af to klubber der ikke kommer fra København. Svarer nærmest til at AIA og HEI fusionerede og kaldte sig FC Århus.

Men hvis de spillere er bedre end dem der er lokalt, så er det jo fint at få de spillere ind på holdet, så man (måske) får noget succes.
Bestemt - det var også bare for at sige at sjælen ikke er hvem der spiller her, men hvordan den hvide trøje bæres (Kasper Fisker undtaget) også ift om brabrand, grenå, horsens, randers, sif er vores samarbejdsklubber.

Jeg har egentlig svært ved at se det skulle være værre at samarbejde med andre end have en cool David Nielsen og fck-ikon som cheftræner.

Vi har en fordel i forhold til f.eks. FCM og Esbjerg ved at Aarhus er en attraktiv by at bo i.
hehe ja og dog - rigtig rigtig mange spillere i hobro, randers, fcm, viborg, sif, vejle, horsens har bosat i sig i Århus, selvom de skrev med de klubber. Men et plus er det dog for AGF :-)

Og du har ret i den med KB i krise trods alt havde en fanbase og var klubben på ungdomssiden inden bif tog over. Ja det evige problem nord for kbh - der er beskeden fankultur, om det var 03erne, lyngby, fcn

jeg ville hade uanset hvor meget den kunne forbedre vores økonomi
Jeg kan egentlig godt li den tankegang hos alle fans, der har den, selvom jeg jeg ikke har den så længe det er et samarbejde med AGF som brand. Men jeg erkender da at det ikke realistisk, men synes det er en sjov tanke at lege med Jeg kan godt li tanken om at samle regionens fælles kræfter. Og lidt sjov til en fodboldløs påske, bortset fra FCN der udspillet Moldova.

Iøvrigt meget enig det du skriver, og ja vi skal da bare æde dem selv - uden at samle kræfterne. Men æde dem med respekt og skabe en fortælling hvor vi ser dem som (ufrivillige) sambejdsklubber som dem i Århus, hvor vi også sender en del talenter den anden vej. Vi har faktisk sendt rigtig mange spillere gennem tiden til de 3 klubber.

Latest posts

Back