Den store økonomitråd
Det fremgår nu rimeligt tydeligt af artiklen, at den handler om kompensation for aflyste arrangementer i perioden 6. marts - 31. august. Også underrubrikken handler om aflysninger. Denne pulje er jo kun én blandt flere kompensationspakker. PSE har givetvis fået flere penge i lønkompensation end AGF, da de har langt flere ansatte. Lalandia har ikke haft adgang til denne pulje, da deres nedlukning jo ikke handler om aflyste arrangementer, men til gengæld har de sikkert afgang til andre puljer.Så lader jeg det bare passere. Igen en "top x liste" i EB, hvor man uden nuancer og kontekst kan få helt forskrugede billeder hvis man ikke lige dykker ned i det.
Derfor er det sikkert urimeligt at sælge historien som, at AGF har søgt om flest offentlige midler, men til gengæld rigtigt at AGF har søgt om flest midler *fra netop denne pulje*. For en gangs skyld så synes jeg dog faktisk ikke, at EB forsøger at sælge historien som mere, end den er.
Hvis der absolut skal laves en historie her, så er der i min verden to vinkler:
1) AGF har søgt om mindst 5-7 millioner kroner mere, end man har budgetteret med i egne regnskaber. Den negative vinkel på dét vil være, at man måske har søgt mere aggressivt og optimistisk, end man selv egentligt tror på. Går den, så går den-metoden. Uden at kende de nærmere omstændigheder aner jeg ikke, om der er kød på den vinkel. Den positive vinkel er til gengæld, at hvis ansøgningen går igennem er AGF sikret en solid opjustering af regnskabet i indeværende regnskabsår - helt 'gratis'. Så kan man vel drømme om et lidt mere velpostret transferbudget.
2) Den kritisk-moralske: Hvis sponsorer, nogle af dem selv sikkert presset økonomisk pt,, samt velmenende fans har betalt støttepenge til klubber, der efterfølgende viser sig at få 100pct refusion fra det offentlige, så kan der nok godt være snerten af en kritisk historie. Det er måske ikke så galt i de tilfælde, hvor man har støttet sin egen klub - altså, det kan godt være, at det som fan er mærkeligt at betale ekstra alene for at gøre et stort overskud større, men det er trods alt penge, der kan styrke den klub, man holder med - men det virker lidt mere bizart at købe støttebilletter i en konkurrerende klub som fx Lyngby, hvis denne slet ikke lider noget tab. Hvis jeg var journalist, ville jeg da grave i de her mulige historier.
[Der er den tredje mulighed, nemlig at fx sponsoraftaler har været indgået på visse betingelser - altså, at fx AGF skal betale tilbage, hvis det senere viser sig, at man var berettiget til offentlig kompensation. Der er dog mig bekendt ikke noget, der har antyder den model]