New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 266K
Den store økonomitråd
KB manglede nu ikke fanbase. Deres problem i forhold til årene før fusionen var at B1903 (som ikke havde fanbase) havde det sportslige overtag. Med fusionen overtog KB vel reelt B1903s trup og dominans mod at det så kom til at hedde FCK. Man spiller på KBs gamle hjemmebane og træner på KBs gamle anlæg.

Jeg er ikke nogen ekspert i KB's historie, men når man har nede omkring 1.000 tilskuere på et stadion med plads til 40.000, så siger det ikke mig, at man har en stærk opbakning.

Last edited:
Jeg er ikke nogen ekspert i KB's historie, men når man har nede omkring 1.000 tilskuere på et stadion med plads til 40.000, så siger det ikke mig, at man har en stærk opbakning.
Jeg ved ikke hvornår de 1.000 tilskuere er fra, men der var helt klart nogle magre år for KB og dansk fodbold som helhed i perioden før superligaen blev til. Men går man længere tilbage til KBs storhedstid, så var der jo kampe med rigtig mange mennesker.
F.eks.: https://www.berlingske.dk/kultur/da-publikum-stormede-parken

Der står også lidt i den her historiske artikel:
Der kom 4.700 tilskuere til kampen, men det var nogenlunde som forventet. KB og B1903 havde i snit ca. 10.000 henholdsvis ca. 6.300 i snit til deres weekendkampe i Idrætsparken, men til hverdagskampe kom der altid færre. Og selv om et fjernsyn endnu ikke var hvermandseje i de danske stuer, så holdt transmissionen sikkert også nogen hjemme.

Helt klart. 60'erne er en helt anden historie.

Men det var to klubber i krise, og for KB ser det ud til, at cocktailen var helt rigtig: elendig økonomi og meget få der havde en stærk holdning til, om klubben hed det ene eller det andet, og om trøjerne var gule, grønne eller lilla.

Det var en fatal beslutning, der indvarslede nogle år med yuppie-økonomi og historieløshed i fodbolden herhjemme. Jeg ved ikke, om det helt er forbi, men jeg håber det virkelig. Det er dræbende for fodbolden, og jeg hader FCK af samme grund.

Helt klart. 60'erne er en helt anden historie.
KB var vel ca. en magtfaktor i dansk fodbold frem til start-80'erne, hvor Brøndby især tog over i hovedstadsområdet, i første omgang sammen med Lyngby. Så FCK var nok især et forsøg på at tage konkurrencen op med Brøndby. Hvilket de lykkedes med, men jeg er enig med dig omkring historieløsheden.

Sidste rigtige KB-højdepunkt var vist dette, hvor Aabech senior havde hovedrollen (og Laudrup senior også spillede i klubben):

Jeg er ikke nogen ekspert i KB's historie, men når man har nede omkring 1.000 tilskuere på et stadion med plads til 40.000

Kan være jeg husker forkert, men mener ikke KB spillede i Parken.

Anyways er det ikke fair at bruge tilskuertallet som et argument. Dansk fodbold havde i de år store problemer med at lokke tilskuere til stadion - derfor blev Superligaen en realitet - som eksempel lå tilskuertallet året før FCK blev en realitet og svingede mellem 3600 (Vejle) som det lavest snit til 6500 som det højeste (BIF). AGF havde et snit på 4800 kun 500 mere end en af FCKs moderklubber b1903.

KB er ikke bare Danmarks ældste klub, det er også den mest vindende. Ja det var en klub i både sportsligt og økonomisk krise og derfor en overbygning (ikke fusion) kunne finde sted, men det skete ikke uden betydelig modstand fra især KBs side.

Jeg kender som sagt ikke nok til forløbet, og jeg er sikker på, at det har gjort ondt på mange KB'ere. Men jeg tror stadig, at enhver klub med en stærkere fanbase ville have kæmpet imod og undgået den 'overbygning'. Det ville jo være patetisk at sælge sin sjæl på den måde og bagefter beklage sig over, hvor hårdt det var.

Last edited:
Jo, KB spillede i parken.
Hvis vi skal være præcise, spillede KB vel som det sidste klubhold i *Idræts*parken mens FCK blev det første (og eneste) klubhold i det ombyggede Parken. Det er lidt pedanteri, men ikke kun - for netop stadion-ombygningen (reelt: Nyt stadion) var nok ret afgørende for at fusionen skete, og den skete netop på det tidspunkt.

Skulle der nogensinde ske en fusion i Aarhus, skulle det også ske i forbindelse med nyt stadion - ja, faktisk lige præcist nu. Hvis du havde politisk velvilje og en halv milliard til rådighed til projektet, men *ikke* en fodboldklub, der blev anset som troværdig/værdig til projektet, så var det lige præcist konteksten for fusionsideer. Det er svært at forestille sig for AGF, men i en kontrafaktisk historie, hvor man ikke var rykket op igen efter 2014, og hvor politisk opbakning til nye stadionfaciliteter var betinget af, at AGF kunne holde egen stolthed i ave og række ud til de øvrige klubber i byen, tja, så var dét vel vinduet. Præcist som det var vinduet i KB i slut-1980erne. Nu står AGF igen stærkt på egne ben og så er hele det mareridt jo heldigvis stendødt.

Haha det bliver en ny 1864 krise, synes vi skal få efter agf-københavn i bedste håndboldstil haha, så skal vi heller ikke have ny sportschef eller diskutere farven på spillertrøjen.

Nå ja vi kan også lave den ligegyldige AGF-Odder :-)

Ja fusioner er vist ikke noget. Men håber vi kan få smidt de 3 andre østjyske hold ud, så vi kan få sat os 100% på det igen. Der var da en tid da der var 16 hold i bedste række, og ingen af de 3 var med.

Last edited:

Tjek lige den tråd... OB har tabt 60.000kr om dagen i 10 år i træk.... 211 mio kr.
Og så sent som i sommers henter de Sabbi på en kontrakt til 12 mio, og henter Kadrii i vinters som sikker også er dyr. Men de får godt nok ikke nogle placeringer ud af pengene. Det minder jo om os i 00'erne, selvom OB ikke for alvor har været tæt på nedrykningen synes mand.

Men alligevel har bagmændene så mange penge, at de kan "starte fra 0" hvert år.
EDIT: Så lige at de faktisk er sluttet 10'er et par gange siden sølvmedaljerne i 9, 10 og 11.

De er sluttet lige over nedrykningsstregen med så lidt som 4 point.
I 11/12 = 10'er med 6 point ned til Lyngby.
I 12/13 = 10'er med 4 point ned Horsens.

Siden da er det blevet til følgende:
13/14: Nummer 8
14/15: Nummer 9
15/16: Nummer 7
16/17: Uden for top 6; teknisk set nummer 9 af 14.
17/18: Uden for top 6; teknisk set nummer 8 af 14.
18/19: Nummer 5, Medaljespil.
19/20: Uden for top 6; teknisk set nummer 10 af 14.
20/20: Uden for top 6, ligger pt nummer 9.

OB har virkelig dybe problemer de står jo sammen med Brøndby for hovedparten af superligaens underskud set over mange år. Af en eller anden grund undgår OB mediemaskinens fokus ift AaB og især AGF og Bif - måske fordi Fyn er et lille provins smørhul og de ikke selv og omverdenen har helt samme ambitioner på deres vegne som AGF eller AaB der tog 4 mesterskaber på 19 år.

OB var lukket og slukket uden leasy manden.

Ja når vi råber og skriger på at vi skal bruge penge på rigtige profiler som løfter vores hold - hvilket jeg ikke er uenig i - så viser OB sidste 10 år, Brøndby i en række år, FKC for den sags skyld også samt AaB nu her (og desværre også AGF i mange år), at det ikke er nok.

Pengene skal virkelig bruges rigtigt, hvilket alle klubber naturligvis også har fokus på. Vi kan helt sikkert ikke købe 22 spillere som fører os i top2.

Også derfor det er en vanskelig øvelse med fx Bror, der ikke har leveret nok denne sæson, men dog stamspiller, men var ekstrem vild med 9 mål og næsten lige så mange ass sidste sæson, men ikke er nogen salgsvare, der sikrer fremtiden.

Mon ikke albert, brandhof, duncan med fuld spilletid på den plads også kan levere de 2 mål, 2 ass,mange km og lidt til - selvom afleveringerne bliver mindre kreative. Tilgengæld kan vi få mere fart og udvikling (og mere fysik i brandhof og zach).

Men det bliver så super spændende hvad corona har gjort og hvad der byder sig af muligheder....

18/19: Nummer 5, Medaljespil.
Én gang i top 6 på 10 sæsoner. Det er altså skidt. AGF har trods alt tre top 6-placeringer i samme periode - og det endda selv om man er rykket ned undervejs.

OB har vel fundet et naturligt leje som nr 8-10 i Superligaen. Det passer ikke rigtigt med selvfortællingen, men det passer med resultaterne, og det passer jo de facto også med budgettet. Det bliver godt nok svært for alvor at ændre på.

OB’s økonomi reflekterer vel lige præcis Thorborgs smertegrænse. Jeg tror Dan Hammer ramte hovedet på sømmet (tøhø) da han snakkede om at OB måske klarer sig udmærket ift hvordan Thorborg ser det, måske bare lidt under. Han skal jo investere ganske mange millioner for at løfte dem højere op, og vel at mærke år efter år. Der kan komme større indtægter også, men der skal meget til hvis man vil derop hvor man kan påregne store indtægter fra europæiske kampe og de helt store spillersalg osv. Det er lidt dødens pølse hvis man er OB-fan, for det betyder en permanent plads i midten hvor man måske en sjælden gang imellem kan være med i en bronzekamp som for et par sæsoner siden, men også andre gange kan komme i nedrykningsfare.

De har vist også fået investeret en del i faciliteterne og begynder at opgradere mere omkring holdet og det virker mere fornuftigt end at hente endnu en middelmådig spiller. Det fokus var meget påkrævet i AGF og har gjort en kæmpe forskel for at lægge fundamentet for hvor vi er nu og bevæger os hen. Forudsætningerne er ikke de samme i OB, men det kan også bare handle om ikke at ende med at blive overhalet af for mange andre klubber. Så har de stadig mulighed for at komme et par pladser op, lidt oftere i top-6 og måske endda en sjælden gang imellem at være med længere fremme fremfor at ende i 1. division som altså heller ikke et urealistisk scenarie. Nu skulle de snart komme med en stor forkromet plan, men det vil jo formentlig blive noget med Øens hold og at satse på at blive de bedste til talentudvikling ligesom ti andre klubber.

Ja det er noget lårt at ligge der på vippen til top6 - det kender vi alt for godt til. Der er efterhånden 5 klubber i top6, som ligner nogen med et forspring, hvor de skal underpræstere meget for ikke at komme i top6.

Det er OB og AaBs udfordring, plus at enten randers eller SØE der også er meget solide kan opruste med 20 mio+ fra EC (et halv års lønbudget for de OB-AaB). Andre klubber er heller langt fra økonomisk. Det ligner noget med max 25-30% for at komme i top6. Eller meget negativt set ca. 1/5-7 del hvis man mener holdene er så tæt at en skade til en profil eller to udligner det hele som JN har påpeget. Fx lucas a eller hiljemark...

Én gang i top 6 på 10 sæsoner. Det er altså skidt. AGF har trods alt tre top 6-placeringer i samme periode - og det endda selv om man er rykket ned undervejs.

OB har vel fundet et naturligt leje som nr 8-10 i Superligaen. Det passer ikke rigtigt med selvfortællingen, men det passer med resultaterne, og det passer jo de facto også med budgettet. Det bliver godt nok svært for alvor at ændre på.
Forskellen på OB og AGF i perioden er dog, at AGF efter oprykningen i 2015 har kørt "tæring efter næring", mens OB bare har fortsat i det "negative økonomiske spor", men jo bare ikke bøder for det nu, eftersom regningen bliver opsamlet udefra hver gang. Så forud for denne sæson har man jo stadig hentet Sabbi på rekord-løn, og hentet Kadrii her til vinter.

AGF måtte bygge op nedefra, og står rigtig sundt nu.
Men OB starter "forfra" hvert år, hvor underskud fra tidligere år er "ligegyldige" når regningen ikke overføres til efterfølgende år. Eller altså sådan er det ikke direkte, men I forstår hvad jeg mener håber jeg.

Latest posts

Back