En stor del af AaBs sponsoraftaler indeholder formentligt match-day ydelser, som betaleren ikke har kunnet modtage. Når AaB ikke har kunnet honorere aftalen, har de næppe haft juridisk krav på at modtage lige så mange penge som aftalt, og det vil nok derfor være svært at løfte en tilbagebetaling som bedrageri. Heller ikke selv om AaB kompenseres af statslige midler, og sponsorerne er indstillet på at vise deres engagement igen senere, når restriktionerne løftes.
Når det er sagt, så er der godt nok mange ting, der stikker i øjnene i AaBs regnskab. For nu at tage kompensationen først:
Hele koncernen Aarhus Elite har bogført offentlige kompensationer med 10,5 mio. kr. i første halvår og 5,9 mio. kr. i andet halvår (fordelt på to forskellige regnskaber pga forskellig regnskabspraksis) - altså i alt 16,4 mio. kr. AaBs årsregnskab oplyser 20,6 mio. kr. i kompensation for tabte arrangementer samt 1,5 mio. kr. i lønkompensation - samlet altså 22,1 mio. kr. i kompensation.
Der kan sikkert godt være et eller andet med fordelingen af hjemmekampe og derfor tilfældigheder over, hvordan klubberne blev ramt af restriktionerne, men det virker besynderligt, at AaB skal have seks millioner mere i offentlig støtte ud af en samlet set lavere omsætning?
Nå, derudover så er det altså voldsomt - og det var selvfølgeligt et specielt år her - at AaB har driftsindtægter for 43,6 millioner kroner, mens lønudgifterne er på 57,7 mio. kr. Lønomkostningerne alene er altså mere end 12 millioner kroner over de samlede indtægter (!). Ja, det er i et år med et fald i sponsor - og matchday-indtægter på ca. 20 millioner kroner, men alligevel. Man er altså stadigt meget, meget langt fra at løbe rundt, selv om de indtægter vender tilbage til 2019-niveau.
En bemærkelsesværdig detalje her, synes jeg, er, at AaB både nåede top 6 og pokalfinalen. Indtægterne fra TV er derfor steget. Jeg er ikke sikker på, at AaB kan præstere samme sportslige resultater hvert år, og så har man faktisk et endnu større problem. Jeg ville være bekymret, hvis jeg var fra Aalborg.