Mon ikke, at Thorsteinsson tænker, "hvis jeg
forlænger lige som Tingager, vil jeg også have en lønstigning"?
Og det må han jo gerne tænke, for det vil han også få, og AGF vil vel med +99% sikkerhed være glad for den løsning. Samme med fx Højer.
Jo, men "udfordringen" ved den løsning kan være, at spillere som Ankersen og Blume tænker det samme, og så tager afsted frem for at at forlænge med 1,5 eller 2 år til den samme løn. En løn de måske faktisk har nogenlunde tilfreds med. Det kan ikke være "fedt" at se sin kollega få 50% mere i løn for "samme job". Især ikke når Ankersen kun lige var fyldt 30, og Tingager lige er blevet 28. Blume er lige fyldt 29. Men der er altså langt fra en spiller som forlænger på sin 28 års fødselsdag, og så en der er blevet 30. Det er jo 2 hele års forskel. En evighed i fodbold fodbold-år

Men spørgsmålet er, hvorvidt en Ankersen også falder fra på de det der måles på fra den sportslige sektor, måske fordi han havde store perioder uden mål etc. No clue. Fighterindsatsen og arbejdet fejlede i hvert fald intet i hans sidste tid i klubben.
AGF kan sælge Tingager og Jon, men ikke Blume og Ankersen på samme måde. Alene pga. aldereren.
Det må være lidt svære vilkår som spiller, men sådan er gamet jo. Så det lyder skørt at Blume ikke bør forlænges med som 29-årig, og at Tingager kan sælges om et år når han er 29. Blume kan jo også bare forlænges med. Hele spørgsmålet er, hvorvidt AGF vurderer at pengene er bedre brugt andetsteds. Man kan ikke forsvare at bruge pengene på samme måde på Blume som Tingager. Og vi er forbi de tider hvor det blev gjort ud af ren belønning for tidligere meritter. Og jeg forstår godt at Ankersen, og måske kommende beslutning fra Blume, hvis man ikke ser sig selv blive til samme løn, og i mindre rolle, når håbet var en forlængelse og en lønforhøjelse. Men sådan er det bare i den branche her. Du skal kunne retfærdiggøre din pris i sportslig værdi, ligeså vel som økonomisk værdi; kan vi få de ekstra penge hjem igen, eller er de bare den ekstra udgift værd ift det vi får sportsligt.
Så jeg er ikke nervøs for Jon/Tingager isoleret. Der er casen klar og tydelig for mig: De har stor sportslig værdi for os pt, og en erstatning 1:1 vil måske være endnu dyrere i transfer/sign-on/enkeltbeløb, og spillerne kan måske sælges for større beløb efter forlængelsen (alene pga. kontraktlængden i nogle tilfælde, og andre også fordi de faktisk bliver endnu bedre og/eller får bevist de kan været gode over længere tid).