New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 263K
Den store økonomitråd
Men hvis de spekulerer videre, vil det være ved at bringe netop de parametre ind, som, vi er enige om, i bedste fald er gætteri.

Så man må antage, at der skrives der, der er dækning for redaktionelt.
Det hele handler om, hvor tydeligt man gør det ift hvad spekulationerne dækker over, og så længe de kun regner transferkroner brugt klubberne imellem betalt direkte til sælgerklub, og intet andet, så skal det fremgå sådan.

Og så kan man bruge det til hvad man vil :D
Så langt enig.

Men hvis de spekulerer videre, vil det være ved at bringe netop de parametre ind, som, vi er enige om, i bedste fald er gætteri.

Det hele er jo kvalificeret gætteri, det er altså ikke det der er problemet og næppe heller det der har begrænset dem. De laver fx en gennemgang af de sportslige budgetter et par gange om året ud fra hvad de var nået frem til før, justeret for det der sket i klubberne og det de kan få fra deres kilder osv. Hvis der så er en stor transfer som der er meget usikkerhed omkring, sætter de den jo heller ikke bare til nul eller vælger at trække transferudgifter helt ud af beregningen.

Jeg kritiserer dem for deres tilgang og det er jo en holdning fordi en anden efter min mening ville være mere meningsfuld, men hvis man endelig synes det bare skal være transfersummer og at det er det de lægger op, vil jeg også mene de fx skal sætte et beløb for hvor meget der er betalt for lejemål. De er næppe alle sammen gratis, der blev da fx rapporteret en halv million månedligt plus bonusser for Zanka inklusiv løn og noget sf beløbet til Fenerbahce. Hvis de ingen ide har om det kan de give et kvalificeret gæt. Som minimum kan de sætte et spørgsmålstegn. Et prisinterval er også fint. Men som sagt, det er ikke så meget det jeg opponerer imod. Jeg mener at hvis de vil sammenligne hvor dyre startopstillingerne er her op til at de fire klubber mødes havde det givet meget mere mening at se på hvor meget de belaster budgettet, med al det kvalificeret gætteri de normalt gør i, og jeg forstår ikke helt hvad der er galt med den kritik.

Tja tror nu mest der er en samlet pulje til løn, agenter, transfers, afskrivninger som sportschefen kan lege med, og her er en legendarisk god artikel hvor PC forklarer med kaffekop, nøglebundt, mobil

Og det er i hvert fald også altid en beslutningen fra ledelsens side hvor mange penge der skal investeres i talentafdelingen fra sæson til sæson ift nedbringe transferudgifterne og øge transferindtægterne - eller bruge pengene her og nu på indkøb og løn. Det gjorde AGF alt for meget fra slut 90erne og vel 20 år år frem.

PC får i øvrigt 2,5 mio i FCK gætter et medie på - han er blevet en af de tunge drenge...

Er alle parametrene ikke gætterier? Der bliver typisk ikke meldt transferbeløb ud, så det kender man vel ikke meget bedre end signon og løn.

Klubben får hverken et større eller mindre budget af at betale mere eller mindre i transfers. Der bliver ikke samlet mere til rådighed, blot fordi man henter transferfri spillere.

Artiklen er en smule underholdende men det er vel det bedste, der kan siges om den. For mig kunne den være skrevet af praktikanten via opslag på transfermarkt.
Hvis det er niveauet Tipsbladet ønsker så fred med det. Men det er godt nok ikke højt - til gengæld er det sikkert fint clickbait og har dermed opfyldt formålet.

PC får i øvrigt 2,5 mio i FCK gætter et medie på - han er blevet en af de tunge drenge...
Den havde jeg ikke set og sjovt nok ville jeg lige til at tilføje at ift lønudgifter at der også er noget personale. Det er ikke relevant Ift en startopstilling, men selvfølgelig en post i det sportslige budget. Thorup får tilsyneladende 9 mio om året, en vanvittig løn i AGF-sammenhæng og åbenbart også et stort spring op fra en større klub i Belgien: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/jess-thorup-fordobler-sin-loen-i-fc-koebenhavn.

Man kunne så gå ud fra at PC også har ladet sig lokke med en gevaldig lønstigning og det har han nok også fået med 2,5 mio. Men sammenlignet med Thorup er det da en smule pauvert :)

Last edited:
Ja det ville være lettere at diskutere fodbold hvis lønninger var offentlige som i Norge, men stadig aner vi ikke transfers og sign-on-off fees, afskrivninger ... vi må vist bare leve med vi ofte diskutere uden at kende ret meget til forudsætningerne og vi ofte diskutere ud fra forskelligt grundlag.

Ved ikke hvor mange diskussioner jeg har haft om Links - jeg mener han har kostet 3 mio og vel ikke den mest løntunge af alle, nogen 6 mio og løntung. Tror han er gennemsnitlig. Og fornylig var det Milan som jeg også ser som gennemsnitlig udgift, men jeg aner det jo ikke med nogen af de to.

Lidt gætterier:

Top 8
Jeg tror fx Ting, Bubua, Kamil, Diks, PM, PO hører til de rigtig løntunge.
Haus og Albert har naturligvis kostet at forlænge med, og måske de også er rykket op i den klasse.

De næste 10-15 styk ish plus-minus
NP fik vist også en del for at lave det forbudte skifte, men får næppe som de nævnte.
Mon ikke Milan, Jon og Links ligger i samme niveau plus-minus. Eske også. Munks tæt på der også.

Backman lå også højt før med garanti, måske næppe med den sidste forlængelse efter skaderne og alder in mente. Julle lå også højt med den første, men næppe med forlængelsen.

Blume og Højer har været på gamle kontrakter og næppe lønførende med grunløn, men løfter sig på kvalifikationsløn PC indførte (omvendt mister nogen noget der som eller ville ligge højere Milan, Backman, Julle, Eske), men Blume og især Højer samt Jon ville ryge til tops, hvis de skulle forlænge. Sikkert også derfor de to og Jon ikke har forlænget, plus de vil på eventyr i udlandet nu.

Boblere tæt på
Brandhof og Hvidt ligger nok også her tæt på. Gers også.
Zach også er kommet tættere på dem fra ellers at ligge som nr 25 i truppen lønmæssigt.
MJ og Arzani lidt svære at vurdere, og vi får nok lidt rabat på dem fordi de skal spille sig i form.

Hvidt og ST vel heller ikke så langt fra den gruppe. Angribere plejer at tjene godt, derfor ST her. Lassen også pga 5 års deal måske som rosinen i pølseenden.

Resten er rene udviklingsspillere: Anbo, TK1-2, DGA, AA, Ihler.

Tingager på 250k/måned ifølge EB. Lyder vel rimelig sandsynligt at han ligger deromkring efter hans forlængelse
Ja, og det hører netop med, at Tingager jo ellers havde fået løfte om at skulle få lov at tage afsted forrige sommer allerede, men var rigtig glad for at være her. Skulle AGF ud og erstatte Tingager som han har spillet det sidste 1,5 år, så skulle man jo af med 5-10 millioner som start-beløb vil jeg mene. Så altså den løn Tingager får er helt sikkert høj, (og det værd uanset om tallet her er rigtigt) i sammenligning med at skulle finde en ny spiller. Men det er klart, at hvis Tingager var blevet solgt, så kunne vi have brugt de penge på at hente en ny, og måske endda have stået med et overskud.

Jeg synes Tingager er den løn vejr, selvom den er meget høj. Han var en spiller fra OB som havde succes og tog til udlandet, og både AGF og BIF ville have ham da han skulle til DK. Vi vandt det slag, som vi jo nok har skulle strække os lønmæssigt for at vinde.

Jeg bekymrer mig faktisk mest over, hvad eventuelle andre spillere i truppen tænker når de ser den løn, selvom de/vi jo også ved, at man ikke bare kan tage lønbeløb som alt-afgørende (jvf. snakken om transfer vs sign-on etc). Men hvis jeg var Jon Thorsteinsson og fik 140.000kr om måneden, så ville jeg da kigge på Tingagers 250k og undre mig. Men han får jo også forsker-ordningen der betyder han betaler mindre skat, og dermed får mere udbetalt etc.

Alt det sagt, så synes jeg 250.000kr lyder meget meget højt. Det må jeg sige.
Jeg tager ikke tallene for pålydende heller.

De tal er jo bare kastet ud, så dem skal man ikke regne med. AGF har ændret lønstruktur, så en stor del af lønnen er præstationsbetinget og derfor kan den selvfølgelig variere en del i forhold til spilletid, slutplacering osv.
Derfor vil den enkelte spillers løn også kunne variere meget og jeg kan sagtens forestille mig at Tingagers løn kan ende på 250k, måske endda også mere - men så er det fordi der hænger medaljer om halsen.

De tal er jo bare kastet ud, så dem skal man ikke regne med. AGF har ændret lønstruktur, så en stor del af lønnen er præstationsbetinget og derfor kan den selvfølgelig variere en del i forhold til spilletid, slutplacering osv.
Derfor vil den enkelte spillers løn også kunne variere meget og jeg kan sagtens forestille mig at Tingagers løn kan ende på 250k, måske endda også mere - men så er det fordi der hænger medaljer om halsen.
Jo, men delen jeg ikke helt kan få til at hænge sammen er, at AGF skulle have personaleomkostninger/spillerbudget for 40 millioner om året, og Tingager udgør så 7,5% af hele det budget. Det lyder jo ikke særligt sandsynligt. Eller er det bare mig?

Jo, men delen jeg ikke helt kan få til at hænge sammen er, at AGF skulle have personaleomkostninger/spillerbudget for 40 millioner om året, og Tingager udgør så 7,5% af hele det budget. Det lyder jo ikke særligt sandsynligt. Eller er det bare mig?
I og med at lønningerne er præstationsbaseret, bl.a. med udgangspunkt i en placeringsbonus vil budgettet også være dynamisk. Fx kunne man sagtens forestille sig at der er bonusordninger, der kan øge spillerbudgettet med er anseeligt millionbeløb, hvis vi bliver mestre, da det rigeligt kan dækkes af ekstra indtægter. Derfor mener jeg heller ikke det skal sammenlignes med de ca. 40 millioner (hvis det beløb altså passer). De samlede personaleomkostninger i 19/20 var på 74 millioner, så det er i hvert fald lavere end det beløb :)

I og med at lønningerne er præstationsbaseret, bl.a. med udgangspunkt i en placeringsbonus vil budgettet også være dynamisk. Fx kunne man sagtens forestille sig at der er bonusordninger, der kan øge spillerbudgettet med er anseeligt millionbeløb, hvis vi bliver mestre, da det rigeligt kan dækkes af ekstra indtægter. Derfor mener jeg heller ikke det skal sammenlignes med de ca. 40 millioner (hvis det beløb altså passer). De samlede personaleomkostninger i 19/20 var på 74 millioner, så det er i hvert fald lavere end det beløb :)
Ah.. Jeg blander lidt ting sammen. Det var vist halvårsregnskabet der var steget fra 36 til 40. Så det ville være 80 for året hvis det var. Så altså 3/80x100 = 3,75% :D

Og ja, jeg tror også det er dynamiske beløb. Og når EB skal lave en mere iøjnefaldende liste over hvad de forskellige spillere tjener, så tror jeg da helt sikkert at de tager hvad de KAN tjene hvis alt går godt ift kontrakten :D Så altså lønnen er ikke beregnet på nedrykningsklausuls-lønnen, men det modsatte :D

Jeg bekymrer mig faktisk mest over, hvad eventuelle andre spillere i truppen tænker når de ser den løn, selvom de/vi jo også ved, at man ikke bare kan tage lønbeløb som alt-afgørende (jvf. snakken om transfer vs sign-on etc). Men hvis jeg var Jon Thorsteinsson og fik 140.000kr om måneden, så ville jeg da kigge på Tingagers 250k og undre mig. Men han får jo også forsker-ordningen der betyder han betaler mindre skat, og dermed får mere udbetalt etc.
Mon ikke, at Thorsteinsson tænker, "hvis jeg
forlænger lige som Tingager, vil jeg også have en lønstigning"?

Og det må han jo gerne tænke, for det vil han også få, og AGF vil vel med +99% sikkerhed være glad for den løsning. Samme med fx Højer.

Synes som Anra det kan være svært at gætte på lønningernes præcise størrelse, når en stor del er præstationsbetinger.

Dertil kommer at konktrakterne kan være skruet meget forskelligt sammen med sign-on-off fees, andel af evt. kommende overgangssum (som også kan blive 0). Forskerløn. Noget kan også blive afregnet før indtræden eller efter exit i DK fx Kamil, Diks og Buba af udenlandsk klub, hvor der bliver betalt transfer-leje til klubben. Meget forskelligt hvordan de pakker skrues sammen.

Andre spillere som Jon og Højer er selvvalgt på lavere løn, der har længe kunnet forlænge kontrakten og få lønforhøjelse, hvis jeg var sportschef. Men det gør de for at stå godt ift at komme videre.

Højer burde vi i øvrigt have forlænget og lavet ny 5 års med efter et år i julen 18, så han havde haft kontrakt til 31/12 2023. Også selvom de havde kostet. Skrev jeg også dengang, at vi skulle to år til de tre han havde. Om han ville er så noget andet.

Per Bjerregaard brugte den model allerede i gamle dage med at forlænge kontrakterne kort eller midtvejs til nye 4-5 års. Synes han havde stor succes med at være fremsynet. Transferrettighederne sammen med den sportslige værdi er super vigtig.

Mon ikke, at Thorsteinsson tænker, "hvis jeg
forlænger lige som Tingager, vil jeg også have en lønstigning"?

Og det må han jo gerne tænke, for det vil han også få, og AGF vil vel med +99% sikkerhed være glad for den løsning. Samme med fx Højer.
Jo, men "udfordringen" ved den løsning kan være, at spillere som Ankersen og Blume tænker det samme, og så tager afsted frem for at at forlænge med 1,5 eller 2 år til den samme løn. En løn de måske faktisk har nogenlunde tilfreds med. Det kan ikke være "fedt" at se sin kollega få 50% mere i løn for "samme job". Især ikke når Ankersen kun lige var fyldt 30, og Tingager lige er blevet 28. Blume er lige fyldt 29. Men der er altså langt fra en spiller som forlænger på sin 28 års fødselsdag, og så en der er blevet 30. Det er jo 2 hele års forskel. En evighed i fodbold fodbold-år :D Men spørgsmålet er, hvorvidt en Ankersen også falder fra på de det der måles på fra den sportslige sektor, måske fordi han havde store perioder uden mål etc. No clue. Fighterindsatsen og arbejdet fejlede i hvert fald intet i hans sidste tid i klubben.

AGF kan sælge Tingager og Jon, men ikke Blume og Ankersen på samme måde. Alene pga. aldereren.
Det må være lidt svære vilkår som spiller, men sådan er gamet jo. Så det lyder skørt at Blume ikke bør forlænges med som 29-årig, og at Tingager kan sælges om et år når han er 29. Blume kan jo også bare forlænges med. Hele spørgsmålet er, hvorvidt AGF vurderer at pengene er bedre brugt andetsteds. Man kan ikke forsvare at bruge pengene på samme måde på Blume som Tingager. Og vi er forbi de tider hvor det blev gjort ud af ren belønning for tidligere meritter. Og jeg forstår godt at Ankersen, og måske kommende beslutning fra Blume, hvis man ikke ser sig selv blive til samme løn, og i mindre rolle, når håbet var en forlængelse og en lønforhøjelse. Men sådan er det bare i den branche her. Du skal kunne retfærdiggøre din pris i sportslig værdi, ligeså vel som økonomisk værdi; kan vi få de ekstra penge hjem igen, eller er de bare den ekstra udgift værd ift det vi får sportsligt.

Så jeg er ikke nervøs for Jon/Tingager isoleret. Der er casen klar og tydelig for mig: De har stor sportslig værdi for os pt, og en erstatning 1:1 vil måske være endnu dyrere i transfer/sign-on/enkeltbeløb, og spillerne kan måske sælges for større beløb efter forlængelsen (alene pga. kontraktlængden i nogle tilfælde, og andre også fordi de faktisk bliver endnu bedre og/eller får bevist de kan været gode over længere tid).

Jo, men "udfordringen" ved den løsning kan være, at spillere som Ankersen og Blume tænker det samme, og så tager afsted frem for at at forlænge med 1,5 eller 2 år til den samme løn. En løn de måske faktisk har nogenlunde tilfreds med. Det kan ikke være "fedt" at se sin kollega få 50% mere i løn for "samme job". Især ikke når Ankersen kun lige var fyldt 30, og Tingager lige er blevet 28. Blume er lige fyldt 29. Men der er altså langt fra en spiller som forlænger på sin 28 års fødselsdag, og så en der er blevet 30. Det er jo 2 hele års forskel. En evighed i fodbold fodbold-år :D Men spørgsmålet er, hvorvidt en Ankersen også falder fra på de det der måles på fra den sportslige sektor, måske fordi han havde store perioder uden mål etc. No clue. Fighterindsatsen og arbejdet fejlede i hvert fald intet i hans sidste tid i klubben.
Det highligtede har været diskuteret før. Ankersen ville have en længere kontrakt, efter at have leveret på højt niveau det sidste halve år af kontrakten (skåret hårdt til).
Hvis jeg var sportschef, havde han også fået et tilbud på en kort kontrakt eller en der var ekstrem præstationsafhængig og ikke en der løb i 3 år. Det var han ikke interesseret i og valgte at tage til Esbjerg - så kan man jo overveje, at der må have været få alternativer fra hans side...... han ønskede heller ikke at tage kampen op og vise sig frem i endnu en sæson - for at opnå en ny forlængelse.

Blume har allerede set at spilletiden er for nedadgående og kan derfor ikke sammenlignes med Tingager. Der er garanteret også en markant forskel, på status i truppens interne hierarki. Jeg tror ikke der er forlænget med Tingager i en tro på han skal sælges - tværtimod skal han være en af grundpillerne på holdet i årene fremover.

Det highligtede har været diskuteret før. Ankersen ville have en længere kontrakt, efter at have leveret på højt niveau det sidste halve år af kontrakten (skåret hårdt til).
Hvis jeg var sportschef, havde han også fået et tilbud på en kort kontrakt eller en der var ekstrem præstationsafhængig og ikke en der løb i 3 år. Det var han ikke interesseret i og valgte at tage til Esbjerg - så kan man jo overveje, at der må have været få alternativer fra hans side...... han ønskede heller ikke at tage kampen op og vise sig frem i endnu en sæson - for at opnå en ny forlængelse.

Blume har allerede set at spilletiden er for nedadgående og kan derfor ikke sammenlignes med Tingager. Der er garanteret også en markant forskel, på status i truppens interne hierarki. Jeg tror ikke der er forlænget med Tingager i en tro på han skal sælges - tværtimod skal han være en af grundpillerne på holdet i årene fremover.
Enig.

Men jeg synes jo bare det interessante er, hvorvidt Ankersen smuttede fordi han oven i købet kiggede ind i en løn-NEDGANG som umiddelbar "reserve" for Jon, hvor man får mindre i løn når man ikke spiller vs hans ønske/forventning om lønforhøjelse efter en god sidste tid i klubben. Ingen tvivl om, at Ankersen faktisk havde spillet en del i denne sæson, alene af den grund at der var skader til Links og Jevtovic. Det kunne Ankersen eller AGF jo bare ikke vide da man forhandlede.

Jeg tror heller ikke som sådan det er fordi man "tror" at han skal sælges. Men man kan. Det kunne man mindre nemt med en Ankersen, der levede mere af sin speed. Tingager kan formentlig spille på samme høje niveau i en del år endnu sammenlignet med Ankersen.

Blume lever jo heller ikke af sin speed, så jeg tror han er god mange år endnu, og han er først lige fyldt 29. Jeg synes en 2,5 års forlængelse er fin. Men hvis han også ser ind i en tid med mindre spilletid, og dermed mindre udbetalt i løn, så er det jo ikke sikkert han ser det så attraktivt at forlænge til samme løn som nu.

Alt det sagt, så synes jeg 250.000kr lyder meget meget højt. Det må jeg sige.
Jeg tager ikke tallene for pålydende heller.
Spørgsmålet er vel også, hvordan man kommer frem til den løn. Vi har stadig præstationsbetingede kontrakter og jeg forestiller mig at de 250.000 forudsætter at AGF fortsat bliver liggende i top-3. Havner vi udenfor top-6, så er lønnen nok noget lavere.

Latest posts

Back