Der er dog rygter om at Ankersen fik en meget høj løn i sin tidligere kontrakt, og der er ikke noget forkert i at justere lønnen efter præstationerne i en kommende kontrakt. Esbjerg har næppe matchet den løn han fik i AGF, så han var tvunget til en lønnedgang uanset om det var i AGF eller et andet sted.
God pointe.
Ja Ankersen fik nok en "lokke-løn" så at sige. Han var en af de sidste profiler sammen med Guira/Sana vi skulle lokke til på et tidspunkt, hvor det ellers ikke så godt endnu, og Glen var kommet til, men vi skulle stadig hente nye spillere ind på håb og løfter, ikke på det sted vi var på samme vis som Tingager, PM etc.
Jeg tror også Spelman fik en høj løn for at komme til.
Da PC så skal lave det "skifte" og foryngelse, der tror jeg ærligt talt vi begynder at få en del mere for pengene. Jeg tror eksempelvis at vi har betalt mere i løn til Ankersen, som kom til fra udlandet, tidligere dansk superligaprofil (sådan da), end vi betaler i løn til Thorsteinsson, som var fyldt 20, og spillede for Vendsyssel. Men nærmest fra dag 1 har Jon været ca. ligeså god som Ankersen set over kampene lagt sammen, og endda med mere udbytte ift scoringer/min. Så det spiller jo også ind når man skal vurdere Ankersen. Altså hvad får man i en yngre spiller til lavere løn versus ham der blev hentet som profil, og skal lave sine sidste kontrakter.
Jeg tror slet ikke Sana, Ankersen, Guira, Spelman, Kanstrup og flere andre var "for ringe" til at være i klubben. Men de skulle jo ikke være her på en profil-kontrakt når andre kunne/kan gøre det ca. ligeså godt, og måske endda bedre for de samme eller færre penge.
Sana vs Blume = ikke et kæmpe tab ift hvad Blume giver ift balancen på holdet/defensivt, men Sana selvfølgelig bedst offensivt. Blume hentet som overskudsspiller i Lyngby, endda kontraktløs efter ophævelse. Sana hentet som profil fra Malmö FF som "tidligere Ajax-spiller" etc. Jeg tror ikke det er skudt ved siden af at vurdere at Sana kan have fået 50% mere i løn ift Blume, men jo ikke har været 50% bedre end Blumes niveau

(tænkt eksempel)
Ankersen vs Jon = har jeg allerede skrevet om i ovenstående. Og altså selvom det måske giver mere mening at sammenligne med Jevtoivc, så er sammenligningen med Jon jo også relevant. Jevtovic kan jo være kommet ind på den kontrakt og de forhold som Ankersen ikke ville acceptere. Og så er Jevtovic altså også lige 3 år yngre. Ikke uvæsenligt.
Guira vs NP = Igen henter man Guira som tidligere SL-sølvvinder, og profil dog på et mindre hold for Sønderjyske, og han blev præsenteret samme dag som Sana, og fik sikkert en kontrakt der skulle afspejle at han var en grundsten på det nye hold. Han kom afsted til Kina på noget der minder om Okore-måden, mens NP kom ind fra Randers på en kontrakt som ifølge Randers amtsavis, og Stiften vist ikke var så meget større/bedre end det Randers ville tilbyde. Jeg tror vi har NP billigere end Spelman/Guira. Det tror jeg ikke der kan være tvivl om.
etc etc etc
Jeg tror egentlig bare det er PCs største aktiv for klubben, når alt kommer til alt.
- Vi er gået fra at skulle betale overpris for at få spillerne til klubben.
- Vi har klausuler der gør, at hvis det går os sportsligt dårligt, så beskyttes klubben økonomisk, og spillerne belønnes når/hvis det går godt (for så har vi ekstra råd til det).
- Vi har fået nedbragt gennemsnitsalderen og øget bredden, hvilket har gjort de enkelte spillere mere salgsbare, men også gjort, at man kunne hente flere der var på vej op, som Jon og Links uden at de skulle hentes ind som helt grønne (Bundu), men også gjort plads til at vi kunne hente spillere som var helt parat fra dag 1 og på helt rette niveau: PM, Tingager, NP etc. Og stadig er der plads til længeresigtede satsninger som Gersbach, Diks, som på tidspunktet er gode handler, og kan give klubben et ryk. (Diks ift generel kvalitet på 100% niveau, og Gersbach som et markant løft på delen om at have gode spillere bag profilerne, Højer i dette tilfælde)
Altsammen noget, som gør det nemmere for Haysen at gå til, end for PC da han kom til. Der er ikke det samme "lange seje træk" der skal overstås først, så at sige. På den anden led var det måske mere konkret og synligt hvad PC kunne arbejde med at få væk af "problemer", mens Haysen mere skal opfinde det selv, det der arbejdes med. Man kan jo ikke bare gøre truppen endnu yngre for at gøre det igen. Og man kan jo ikke indføre nedrykningsklausuler igen når vi allerede har dem. Og der er jo ikke et hårdt arbejde med at indføre præstationskontrakter heller.
Så bliver spændende at se hvad Haysen bruger tøjlerne til, og i hvilken retning han i fællesskab med Fournais, JN og David beslutter sig for
.