New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 262K
Den store økonomitråd
I en del år har det at komme i europæisk gruppespil været det, der økonomisk har kunnet etablere et hold helt i toppen. Jeg tror at Conference League kan gå hen at skabe et nyt skel, hvor nr. 3-4 i ligaen bliver lige så faste som nr. 1-2 har været. Måske lidt ærgerligt, set ud fra et spændingsmæssigt udgangspunkt, men det kan blive AGFs chance lige nu, hvis vi kan komme med i par gruppespil her over de næste år.
Det bliver interessant at se hvilken økonomi der kommer til at blive i CoL og om danske hold overhovedet kan forventes at kvalificere sig til gruppespillet, og i så fald hvad det evt vil gøre ved ligaen. Hvis man tjener en 20 mio er det et væsentligt boost, men heller ikke noget der for alvor flytter noget en enkelt sæson. Det er trods alt kun et middelmådigt spillersalg for FCK og FCM. Hvis der kommer en mere eller mindre fast 3-4 fjerner det lidt spænding fra kampen om de pladser, men omvendt burde det give mere spænding om topplaceringerne. Der vil så være et par hold, der bedre kan lægge sig der i slipstrømmen og ind imellem lave angreb på guldet. Der kan så også være flere hold der vil satse lidt mere på at komme ind i subtoppen og måske rode sig ud i problemer (men med øget spænding undervejs.) Det bør kunne blive fint for AGF hvis det betyder noget gruppespil og en fin indtjening fordi vi umiddelbart ikke skal oversatse økonomisk for at lægge os der og altså ikke bliver afhængige af at det lykkes hvert år at komme i (mindst) et CoL-gruppespil. Muligheden især i år for at komme i EL-gruppespil er selvsagt et større boost, men ikke noget vi lige nu kan forvente at opnå så ofte.

Bravida har forlænget to år som koncernpartner. Vigtigt i disse tider, at vores store sponsorer holder ved.
Ja, og selvom de nok også tænker sponsoratet i relation til en normaliseret situation har det nok også noget at sige at man har gjort en indsats for at de stadig har fået så stor udbytte som muligt af sponsoratet det sidste års tid. Det kan dog også godt tænkes at der gives lidt rabat lige nu indtil det igen kan udnyttes fuldt ud.

Jeg kan i øvrigt se Bravida må have fået nyt logo, men trøjerne i fanshoppen ser ikke ud til at være opdaterede. Det kan selvfølgelig nåes til sæsonstart og de vil nok også gerne have solgt dem de har trykt.

De tog udgangspunkt i OB, men deres ambitioner er langt hen ad vejen de samme som vores. Den er også interessant at lytte til som AGF’er.
Ja, den fandt jeg også frem til engang i december og det er interessant ift de generelle betragtninger han har, men også hvis man synes det er interessant hvad der foregår i andre klubber ift det udskilningsløb der er i gang hvor AGF bl.a. skal lægge afstand til en klub som OB. Mht dem så jeg Jebali kritiserede træningsbanen og jeg troede faktisk de havde fået ordnet alt det ifb med det nye klubhus. En forbedring af faciliteterne der kunne nok betragtes som lige så vigtig som de har været i AGF, så det er jo på sin vis fint nok der stadig mangler lidt der kan hæmme dem fremover. Jeg tænker heller ikke klubhuset er helt så “fint” som i AGF, men de havde vist også noget gammelt lort før og skal ikke underkende hvad den forbedring betyder.

Mediano lavede i øvrigt en udsendelse om FCN, også med Dan Hammer: https://www.mediano.nu/oversigt/202...land-special-med-hammer-monnerup-amp-brchmann

Jeg synes egentlig de siger meget af det samme jeg selv spekulerede i mht påvirkningen af andre klubbers ambitioner selvom de mest ser på Brøndby. Et interessant spørgsmål er det med tilskuerne fordi det er et godt spørgsmål hvor langt eller hvorhen det kan bære hvis de som Hammer er inde på (for)bliver et projekt mere end en fodboldklub. De ligger godt nok også et meget vanskeligt sted ift tilskueropbakning og jeg kom til at tænke på om de kunne finde på at flytte en dag som et andet amerikansk franchise. De har nok også en del fordele ved ikke at have overtaget en klub med en masse gamle traditioner og et større pres udefra, men Vernon snakkede jo med Randers først og de kunne vel også have overtaget fx Lyngby. Randers er så allerede en overbygning, men stadig en middelstor bys store hold, mens Lyngby ville være en klub med ganske fine traditioner og mere fanopbakning end FCN. Nuvel, hvis FCN begynder at spille med helt i toppen og også har de ambitioner hjælper det jo nok lidt på det. Det vil dog stadig være trist hvis en topklub skulle ligge med 5000 tilskuere i snit.

Ind på Youtube og støt klubben, ved at se videoerne :cool: :cool:

Jeg er overrasket over, at FCN har flere abonnenter end AGF. Fcm er desværre også foran os - gad vide om det er fordi de har spillet Europæisk og opnået en følgerskare der. Bemærk Fck, Bif og Fcm er på selvstændige billeder.
image.png

image-2.png

Det virker til AGF har opgraderet på SOME-fronten de sidste par år og mon ikke det vil blive intensiveret. Det er den perfekte måde, at holde kontakten til fans, promovere sponsorer og skabe indtægter. Jeg tror det bliver vigtigere fremadrettet eller i hvertfald at der er muligheder for at tjene penge.

Trods afspilninger i dette omfang, så er reklameindtægterne fra youtube, ikke det ‘store’ endnu, og hvis der bruges den rate der er i dag på reklamer på youtube, vil et estimat være at de tre klubbers indtjening på dette er samlet set, og dermed langt fra tal fra eksemplet Arsenal Fan TV.

FC København – 1-1,8 mio
Brøndby – 250.000-400.000
FC Midtjylland – 160.000-275.000

Det kan jo tænkes, at:

1) Klubbens udgifter til øget SOME tilstedeværelse vil være større end de øgede indtægter
2) At man strategisk satser på at udvide på andre fronter, der giver endnu større indtægter. 200.000 kr er vel et enkelt sølvsponsorat eller to i AGF?
Det kan naturligvis sagtens tænkes men det kan formentlig ikke kun måles på de direkte indtægter, da der også bør være en del afledte indtægter. Jeg tror det er vigtigt for at nå ud til fanscenen og skabe opmærksomhed - opmærksomheden bør også glæde sponsorerne som dermed vil være villig til at betale mere for sponsoratet.

Jeg abonnerede sådan set ikke på AGF indtil nu, jeg fik videoerne alligevel, så der kan måske godt være flere abonnenter at hente ved at opfordre til det. Det vil vel også give mere mening at se på hvor mange der faktisk ser dem, men her kan der også være noget med om det faktisk er på YouTube de bliver set eller om nogle klubber har flere besøgende på deres egen hjemmeside. Jeg går ud fra afspilninger bliver talt med hvis de er embeddet et andet sted som fx herinde, ellers ville det selvfølgelig også påvirke tallet. Det kan godt være FCM bare har sindssygt meget godt indhold, men det skal det også være hvis de skal have flere seere end os, der er jo altså bare flere fans af AGF og jeg tvivler på at det kan opvejes af neutrale fans der vil ind og se noget fra topholdet. Skulle der være flere afspilninger hos FCM kunne jeg også godt tænke mig at vide hvilke videoer der genererer det, jeg erindrer da at have søgt på en eller anden AGF-kamp hvor alle mulige andre klubber end lige AGF har kunnet have et klip liggende og så får de måske min afspilning.

Jeg plejer at se dem på Youtube men det er fordi jeg ofte syntes mobilen er for lille (og bruger ikke FB på computer).

Tænker de også laver indtjening på Facebook men det kan jeg da blive i tvivl om - nogen der ved det?

På FB er Fcm også foran os. De har 86.000 følgere, vi har 59.000, Fcn 34.000, Fck 231.000 og Bif 156.000. Der er rum for forbedringer ;)

På FB er Fcm også foran os. De har 86.000 følgere, vi har 59.000, Fcn 34.000, Fck 231.000 og Bif 156.000. Der er rum for forbedringer ;)
Men hvad skyldes det for der er flere fans af AGF og afstanden til fx FCN ville man da også forvente var større? Jeg tænker godt nok heller ikke AGF overhovedet gør noget for at få folk ind på FB. Jeg bruger stort set ikke FB selv, men jeg kan heller ikke mindes at have set deres side været nævnt ret ofte. Vil man helst have folk ind på deres egen hjemmeside? I så fald ser det måske skidt ud for Houman, men ikke nødvendigvis for AGF der jo selv har kontrollen der, osv ift lige at reklamere lidt for partnerne.

Men hvad skyldes det for der er flere fans af AGF og afstanden til fx FCN ville man da også forvente var større? Jeg tænker godt nok heller ikke AGF overhovedet gør noget for at få folk ind på FB. Jeg bruger stort set ikke FB selv, men jeg kan heller ikke mindes at have set deres side været nævnt ret ofte. Vil man helst have folk ind på deres egen hjemmeside? I så fald ser det måske skidt ud for Houman, men ikke nødvendigvis for AGF der jo selv har kontrollen der, osv ift lige at reklamere lidt for partnerne.
Det kan jo være en mulighed men jeg tvivler på udviklingen går i den retning. Nu er det heller ikke så længe siden AGF ændrede i strategien og ville udarbejde flere nyheder selv - jeg går ud fra den process er igang og vil tiltrække flere.

Har haft en lille tanke om det måske er fordi de har spillet internationalt - kan det være modstanderfans som har tjekket dem ud? Har ikke tjekket op på det men blot en tanke. Alternativt er det blot sportslig succes som giver følgere ;)

Det kan jo være en mulighed men jeg tvivler på udviklingen går i den retning. Nu er det heller ikke så længe siden AGF ændrede i strategien og ville udarbejde flere nyheder selv - jeg går ud fra den process er igang og vil tiltrække flere.

Har haft en lille tanke om det måske er fordi de har spillet internationalt - kan det være modstanderfans som har tjekket dem ud? Har ikke tjekket op på det men blot en tanke. Alternativt er det blot sportslig succes som giver følgere ;)
Sportslig succes skal helt sikkert nok betyde noget, men hvor mange udenlandske fans finder lige FCM’s YouTube-kanal og vælger at følge den? Forhåbentlig er det noget AGF har styr på og overvejer ift den strategi de startede med mere af deres eget indhold. Den bedste tilgang er selvfølgelig ikke nødvendigvis den der giver flest følgere på FB, men vi andre kender ikke så meget til tallene.

Jeg plejer at se dem på Youtube men det er fordi jeg ofte syntes mobilen er for lille (og bruger ikke FB på computer).

Tænker de også laver indtjening på Facebook men det kan jeg da blive i tvivl om - nogen der ved det?

Jeg har vist linket til det før herinde. FCMs facebook strategi er at slå nogle hold der giver omtale i resten af verden ;)

Med andre ord, så er FCMs flere følgere ikke nødvendigvis udtryk for at vores SOME-folk gør det dårligt eller at FCM har flere fans end os.

Man kunne vælge at lave noget eksklusivt materiale til egne kanaler. Kom bag scenen på deadline dag, optakt til kommende kamp, kom med til taktikmødet etc. Noget der får folk til at tilmelde sig de kanaler frem for bare at se eksempelvis optakten på TV. Måske man allerede har gjort det. Jeg følger ikke nogen eller noget på FB og YT bruger jeg stort set ikke. Jeg gider ikke. Men det skal altså være mere spændende end det man kan se på TV.

Latest posts

Back