New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 262K
Den store økonomitråd
Tager man ikast-brande kommune med, holstebro, struer, lemvig, skive, skjern-tarm - så kommer de op på 330.000 næsten samme som Århus Kommune. Men der er langt til stadion og ikke alle 50.000 i fx Skive K eller 50.000 i Skjern holder med fcm.
Hvis du udvider kommunerne bliver du også nødt til at regne Odder, Skanderborg, Favrskov og Syddjurs kommune med til AGF. Min oplevelse er at AGF er det klart primære hold i de kommuner også. Så når vi vel op på ca. 500.000

Ellers pointerer jeg det gerne. Når deres ungdomsbudget er så mange gange større, end alle andre klubbers er, bliver man nødt til at medregne det, ifht hvilke forventninger man har. Jeg er (som måske en af de få) ikke super imponeret over deres præstationer i ligaen de sidste par år. Jeg vil våge den påstand, at de har det 3., måske 4. (med afstand) største budget, når man også tæller ungdomsarbejde med. Derfor er det vel forventeligt, at de er med i top 6 hvert år. Samt ekstremt skuffende, at de i år kun ligger på 8. pladsen med 16 point i 14 kampe.
Hvis der er nogen, der måtte være i det område, så ville det være en interessant case til et kommunikations- eller retorikspeciale, hvordan FC Nordsjælland omtales i diverse medier. Det er stort set ikke til at opdrive en negativ kommentar, nærmest uanset hvad eller hvordan. Tag fx AGFs 1-1 kamp mod slutningen af medaljeslutspillet, hvor kommentatorer gang på gang på gang understregede, hvordan FC Nordsjællands undertippede unge drenge kom i vejen for overmagten. Altså, tænk at være et top 6-hold på hjemmebane med en fuldstændig badebillet og helt ikke-eksisterende forventninger? Jeg har også lige hørt dagens Mediano-opsamling på weekenden, hvor der nærmest heller ikke siges noget negativt om en klub, der har tabt sin femte superligakamp i streg. De mangler jo bare kampe sammen, må man forstå.

Nå, udover deres Brixtofte-fortid, plastictæppe og manglende tilskuerinteresse så har jeg egentligt også været sympatisk indstillet over for deres projekt. Virker befolket af både sympatiske og dygtige folk.

Nu er klubben så overtaget af stenrige egyptere med base på Caymanøerne og fortid i diktatorregeringer. Nuvel, Egypten er ikke fx Qatar, men det er trods alt - på flere måder end én - i nabolaget, og i nærmest alle andre superligaklubber ville det afføde en massiv (medie)debat. Burde det samme ikke være tilfældet ift Nordsjælland?

På samme måde er det jo i og for sig sympatisk at bruge unge spillere, men når man erstatter Mikkel Rygaard med en 16-årig nordmand, så er det jo fordi, at det ikke længere handler om at vinde. Det handler vel sådan set ikke engang om at tænke langsigtet på sportslig succes, for også Schelderup sælges vel videre inden han bliver rigtigt (sportsligt) værdifuld i superligaen. I stedet så er det - hvis man skal være rigtigt kynisk - en prioritering foretaget fra Caymanøerne af, at det er vigtigere at tjene penge i dansk fodbold end at vinde medaljer i dansk fodbold. Og det kan man jo godt stille spørgsmål til det sympatiske ved...

Super indlæg Mikkel_K.

Skrev noget tilsvarende på Twitter i går. Det er mig en gåde, medierne ikke går hårdere til FCN. Det er oplagt at spørge dem, om målsætningen er at sælge en spiller for et stort millionbeløb eller det er at vinde kampe.

Ingen klubber i Superligaen kan tabe 5 kampe i træk uden at knivene i medierne bliver slebet bortset fra FCN. Bræk fremkaldende.

Det er oplagt at spørge dem, om målsætningen er at sælge en spiller for et stort millionbeløb eller det er at vinde kampe.
Man kan dog sige, at de to ting har en naturlig sammenhæng. Det er da en stor bet for FCN at de sandsynligvis ikke kommer i top-6 slutspil i år. Men de kan så i stedet glæde sig over at de kommer i det nye, ufarlige nedrykningsslutspil. Jeg gad ellers godt have set de drenge i nogle knald-eller-fald overlevelseskampe.

Man kan dog sige, at de to ting har en naturlig sammenhæng. Det er da en stor bet for FCN at de sandsynligvis ikke kommer i top-6 slutspil i år. Men de kan så i stedet glæde sig over at de kommer i det nye, ufarlige nedrykningsslutspil. Jeg gad ellers godt have set de drenge i nogle knald-eller-fald overlevelseskampe.
Det er selvfølgelig et longshot, men Lyngby var meget aktive i transfervinduet, og deres træner fortalte at den tribble indskiftning de foretog i 2. Halvleg var et udtryk for hvordan de ønsker at spille, når de nye er bedre integreret. Det virkede stærkt, og væsentligt bedre den det FCN har vist på det seneste, så måske er 9 point ikke nok forspring til de resterende 17 kampe?

Mit problem og min pointe er at, ude fra set ligner det fodbolden er til for forretningens skyld og ikke omvendt og så står jeg af.
En fodboldklub skal tjene penge for at geninvestere de penge i bedre spillere, bedre organisation og bedre faciliteter.

Jeg har intet problem med, FCN har fundet en niche velvidende de altid vil være handicappet af at være en mindre klub faktisk er det kun fedt, men FCN er ikke det danske svar på Ajax eller Dortmund, hvor talentudvikling er en forudsætning for at være relevante sportsligt, de er nærmere blevet det danske svar på Manchester United, hvor klubben er til for at nogle ejere kan tjene fedt på klubben.

• Like
Reactions: fsc
Mit problem og min pointe er at, ude fra set ligner det fodbolden er til for forretningens skyld og ikke omvendt og så står jeg af.
En fodboldklub skal tjene penge for at geninvestere de penge i bedre spillere, bedre organisation og bedre faciliteter.

Jeg har intet problem med, FCN har fundet en niche velvidende de altid vil være handicappet af at være en mindre klub faktisk er det kun fedt, men FCN er ikke det danske svar på Ajax eller Dortmund, hvor talentudvikling er en forudsætning for at være relevante sportsligt, de er nærmere blevet det danske svar på Manchester United, hvor klubben er til for at nogle ejere kan tjene fedt på klubben.
Ja det har jeg også sagt længe, FCN er ikke nogen reel trussel, fordi deres ejere ikke ønsker at de skal være en trussel, de ønsker udelukkende at maksimere deres egen profit.

Ja det har jeg også sagt længe, FCN er ikke nogen reel trussel, fordi deres ejere ikke ønsker at de skal være en trussel, de ønsker udelukkende at maksimere deres egen profit.
Men vil ejerne ikke maksimere deres profit, hvis FCN kommer i et europæisk gruppespil? Udover at det er et større udstillingsvindue? Og hentede man ikke Kian Hansen i FCM og senest Lucas Jensen i Ajax for at prøve at vinde fodboldkampe? De ved da godt at der er en sammenhæng.

@ Mikkel
Du har så ret ... det er ganske enkelt mystisk som de er er gået helt under radaren så mange år og især nu med 10. plads, ingen top6 formentlig, suspekte ejere og skattely.

Selv Steen Houmann var ude at skrive på sin blog at Tom Vernon ikke var inde i projektet for at tjene penge... altså han er ikke filantrop. Så kunne han jo give penge til mikrolån til afrikanske kvinder istedet som har vist sig meget effektivt.

steen - jo de ved godt de også skal være i top6 og indtil videre er de lykkes med de 9 af 10 gange ca ... denne gang går den ikke længere. Synes egentlig det er godt set at de har 2-3 ældre der virkelig kan sætte de unge op. De håber vel også med lejen i Ajax, at knytte bånd, hvis han skulle blive mulig at købe (ligesom vi har gjort med diks og kamil).

Vi må se hvordan FCN kommer til at agere, men jeg har indtryk af at Mansours engagement først og fremmest handler om at udvikle nogle egyptiske fodboldspillere og det kan så være både til egen fornøjelse og bruges ift resten af forretningen samt politisk. Det bør jo styrke FCN at have et akademi mere at rekruttere fra og med flere penge kan de vælge at holde lidt længere på talenterne og rekruttere de lidt ældre støttespillere fra en højere hylde. Jeg tænker da også de ser en stor fordel i at være med længere fremme i ligaen og komme i europæiske gruppespil osv. Mansour er vist også inde andre steder eller har planer om det - jeg synes de nævnte noget om England - og hvis der er en højere hylde, eller et bedre udstillingsvindue, et andet sted, kan det så også være de allerstørste talenter i stedet ryger derhen, med det samme eller meget hurtigt.

Det er under alle omstændigheder svært at forestille sig at Mansour har nogen særlig interesse i FCN som klub, i Farum, Nordsjælland eller klubbens fans. Hvis de kommer til at gøre noget for at få flere tilskuere bliver det vel fordi det er godt for spillernes udvikling. Jeg har det også svært med det, selvom man jo nok må sige at Farum Boldklub klarer sig en del bedre end man ellers ville kunne forvente. Jeg tror også de er heldige at være en klub ingen rigtig interesserer sig for, jeg tror deres model ville have haft det svært selv i Randers som Vernon jo snakkede med inden FCN. Nu kan de leve en lidt beskyttet tilværelse hvor det er rigtigt at medierne virker overdrevent ukritiske, men hvor den tilgang også kun kan lade sig gøre fordi der ikke er en masse utilfredse fans der ikke vil have dubiøse penge ind eller er sure over en serie dårlige resultater.

FCN har også udviklet nogle gode danske talenter og det synes jeg trods alt giver lidt goodwill. De siger det stadig er et mål, men hvis det ender med stort set kun at handle om spillere udefra, hvor der måske også kommer en ejer og brokker sig hvis der er for mange egyptiske talenter der ender på bænken, ryger den også. Med det større fokus og flere ressourcer der er kommet ind i ungdomsafdelingerne i andre klubber, bl.a. AGF, kan man da sådan set også godt håbe de bliver udviklet andre steder mens projektet i Farum dør lidt ud. Så kan de drive deres akademier og sende dem ud af landet. Der er nogle af vores nærmeste konkurrenter som man går og håbner kikser lidt fordi vi er i en konkurrencesituation, men når først vi har trukket lidt fra så er det altså bare meget federe at spille slutspil mod AaB eller OB og det er i høj grad klubber som dem der kan få det svært i en konkurrence med et rigere FCN. I øvrigt er det vel ikke helt vanvittigt at forestille sig Mansour en dag beslutte sig for at flytte det hele som et andet franchise.

Men vil ejerne ikke maksimere deres profit, hvis FCN kommer i et europæisk gruppespil? Udover at det er et større udstillingsvindue? Og hentede man ikke Kian Hansen i FCM og senest Lucas Jensen i Ajax for at prøve at vinde fodboldkampe? De ved da godt at der er en sammenhæng.

Det er nogenlunde samme argument, som folk der forsvarer Manchester Uniteds ejere.

En (for)simpel illustration.

Lad os sige det koster 100 kr. at ende i Europa League alt inkl.. Fortjenesten er 120 kr. inkl. spillersalg.
Men hvis nu det koster 50 kr. alt inkl ved kun at ende i top 6 og fortjenesten er 75 kr. vil det økonomisk bedre svare sig bare at ende i top 6.

Det er selvfølgelig ekstrem forsimplet eksempel, men pointen er at, ud fra et økonomisk synspunkt er det ikke nødvendigvis en god ide at gå efter sportslig succes.
FCNs forretningskoncept er 100% talentudvikling af enten egne udviklede talenter eller hente talenter billigt, det er ikke gennem sportslig succes i form af placeringspenge og penge fra europæisk fodbold, det er kun bonus.

At ende i top 3 og dermed sikre muligheden for europæisk gruppespil (bemærk det er ofte ikke engang sikret) vil betyde FCN skal øge deres spillerbudget med mindst det dobbelte.
FCNs model virker, fordi de er så ekstreme i deres tilgang, fordi for at sælge en Kamaldeen er det ikke nødvendig med sportslig succes. Klubber køber FCNs spillere pga. deres potentiale, derfor er de også mere interessante end spillere fra klubber med større sportslig succes, men som ikke har nær det samme potentiale.
Det betyder også en PM er mere værdifuld for AGF, fordi vi vil sportslig succes end han vil være for FCN, fordi han repræsenterer ikke en transferværdi og hvis han spiller, er der en af deres talenter, som ikke udvikler sig og så risikerer deres forretningsmodel at falde sammen.

A pro pos Steen Houman og rangeringen af klubberne så har han flere andre der tal der kan fortælle en bedre eller i hvert mere nuanceret historie om hvor klubberne står, fx omsætning eller personaleomkostninger, selvom slags skal også tages med forbehold da det er alt der tælles med.

I denne artikel laver han en forventet stilling ud fra økonomi der tager lidt flere aspekter i betragtning selvom vi stadig ender foran FCN:

Den procentdel der bruges på personaleomkostninger indikerer som han siger hvor der kan skrues på gashåndtaget, men måske så også hvor der satses en del. Der er naturligvis en del pandemi der ikke helt er indberegnet i alt det.

I denne artikel ser han så på hvordan de faktisk har klaret sig i efteråret og der en interessant graf der viser at vi er et af de hold der overpræsteret ift økonomi, mens både FCK og Brøndby har underpræsteret. FCN har dog også her kun underpræsteret en smule: https://steenhouman.com/2020/12/28/...gaen-sammenhaeng-mellem-okonomi-og-placering/

Kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad forskellen er på et betting firma og så et firma hvis hele idenditet er opbygget af at sælge alkohol?
Der var jo faktisk en debat/forbud på et tidspunkt, men eftersom Carlsberg (og Ceres) også laver sodavand, så er det selvfølgelig det man reklamerer for. Man ser jo heller ikke billeder af øl i forbindelse med de Carlsberg/FCK reklamer.

Last edited by a moderator:
Den regel har jeg altid synes, var en fis i en hornlygte. Stort set alle mennesker associerer Carlsberg med øl, det samme gælder Ceres.

Edit: Fra politisk side vil man gerne begrænse brugen af alkohol reklamer, men på den anden side kan oplevelsesøkonomien ikke overleve uden penge fra eks. Carlsberg. Så laver man da bare en regel, som siger, hvis du også producerer ikke alkoholiske drikke, må du gerne reklamere, bullshit.

Latest posts

Back